Gå til innhold

Fikk ikke besøke nytt barnebarn på sykehuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke besteforeldre må ha en avtale på forhånd for å komme å hilse på barnebarnet sitt. Jeg synes det blir altfor formelt når det er snakk om så nære relasjoner. Besteforeldre er tross alt de nærmeste pårørende til barna etter foreldrene.

Anonymkode: 7272e...cb5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke besteforeldre må ha en avtale på forhånd for å komme å hilse på barnebarnet sitt. Jeg synes det blir altfor formelt når det er snakk om så nære relasjoner. Besteforeldre er tross alt de nærmeste pårørende til barna etter foreldrene.

Anonymkode: 7272e...cb5

Tja, her er ikke besteforeldrene til barna ansett som "nære relasjoner", så det blir nok individuelt det også som alt annet. Det er de som er tilstede i foreldrenes og barnas liv, og som viser at de bryr seg, som er de nære relasjonene etter min mening. I vårt tilfelle oppfyller oldeforeldrene (og to av våre venner) disse kriteriene i langt større grad enn besteforeldrene. Kan ikke forstå at vi er den eneste familien som har det sånn. 

Anonymkode: 6cf82...2e1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, her er ikke besteforeldrene til barna ansett som "nære relasjoner", så det blir nok individuelt det også som alt annet. Det er de som er tilstede i foreldrenes og barnas liv, og som viser at de bryr seg, som er de nære relasjonene etter min mening. I vårt tilfelle oppfyller oldeforeldrene (og to av våre venner) disse kriteriene i langt større grad enn besteforeldrene. Kan ikke forstå at vi er den eneste familien som har det sånn. 

Anonymkode: 6cf82...2e1

Man kommer uansett ikke bort fra at Besteforeldre er de nærmeste pårørende etter foreldrene.

Anonymkode: 7272e...cb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke besteforeldre må ha en avtale på forhånd for å komme å hilse på barnebarnet sitt. Jeg synes det blir altfor formelt når det er snakk om så nære relasjoner. Besteforeldre er tross alt de nærmeste pårørende til barna etter foreldrene.

Anonymkode: 7272e...cb5

Det kommer helt an på hvor nært og godt forhold man har. Og har man en svigermor som kjefter og smeller hjelper det ikke relasjonen om hun i tillegg kommer uanmeldt. 

Anonymkode: 1886e...6d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke besteforeldre må ha en avtale på forhånd for å komme å hilse på barnebarnet sitt. Jeg synes det blir altfor formelt når det er snakk om så nære relasjoner. Besteforeldre er tross alt de nærmeste pårørende til barna etter foreldrene.

Anonymkode: 7272e...cb5

Ingen automatikk i det. Det kommer an på hva slags relasjon de har. Når besteforeldrene bor på en annen kant av landet, er det vel sannsynlig at barnebarna (og svigerdatter) har andre mennesker i livet sitt som de står nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nerine_ skrev:

Jeg tenker at svigermor ikke har hengt helt med på trenden i forhold til nybakte mødre idag. Dette med å isolere seg i en boble alene er en forholdvis ny "trend". 

Ja, for noen år siden var det ikke i nærheten av det jeg ser beskrevet i denne tråden. Men jeg tror nok damene også var litt mindre skjøre for ikke så altfor langt tilbake i tid. 
 

Anonymkode: 8dc0d...405

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, rabrabara skrev:

Jeg frykter for min tilværelse for farmor når jeg leser om alle sårbare, «mitt barn - min rett», «vil ikke/greier ikke/orker ikke, jeg bestemmer». 😆

Det er ikke så veldig mange som oppfører seg kjipt. 

Anonymkode: 8dc0d...405

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, theTitanic skrev:

Deg igjen? Jammen er du på hugget.. 

At far på lik linje med mor trenger trøst av sine foreldre etter en fødsel er faktisk direkte vås. Likestillingsvås. Som nevnt er det faktisk en større jobb å føde enn å se på. 

Men denne faren var tydeligvis like sliten som mor. 

Anonymkode: 8dc0d...405

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kommer uansett ikke bort fra at Besteforeldre er de nærmeste pårørende etter foreldrene.

Anonymkode: 7272e...cb5

Ikke hvis det er andre barn involvert!

Anonymkode: 80a00...4a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svigerforeldrene bare reist etter oss uten å avtale med oss foreldre på foran om vi synes det var greit så hadde jeg nok blitt ganske irritert om de omtrent krevde å få se babyen den helgen. Men jeg hadde nok bare sendt babyen med far til å møte foreldrene hans,mens jeg fikk slappet skikkelig av alene på rommet å kanskje få sovet litt.

Anonymkode: 872cc...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mt3 skrev:

Hørt i sandkassen....Hei når ble du født da. -jeg ble ikke født jeg ble forløst. 

Gratulerer med forløsningsdagen... 🙄🤣

Har du noen gang hørt helsepersonell omtale keisersnitt som fødsel?

Anonymkode: 8dc0d...405

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helgeline skrev:

Det, og kanskje en tanke om at mormor skal være den første. DET syns jeg er dårlig, særlig når farmor og farfar er kommet med fly.

Har født fire barn, og forstår ikke mentaliteten til de nybakte foreldrene her. Alle må ta ansvar for å legge grunnlaget for et godt forhold, også de nybakte foreldrene. 5 minutter med barnet kunne de selvsagt fått.

Hadde jeg vært svigermor her, hadde denne avvisninga gnagd meg i lang tid. Glad jeg har (mest) jenter...

Samme her. 

Anonymkode: 8dc0d...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men denne faren var tydeligvis like sliten som mor. 

Anonymkode: 8dc0d...405

Hadde han trengt mora si hadde han nok fått til det. Men han trengte og orket åpenbart ikke mora si. 

Anonymkode: 1886e...6d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for noen år siden var det ikke i nærheten av det jeg ser beskrevet i denne tråden. Men jeg tror nok damene også var litt mindre skjøre for ikke så altfor langt tilbake i tid. 
 

Anonymkode: 8dc0d...405

Det er ikke så mange som ikke orker noe besøk etter fødsel, MEN mange av oss stusser på TS sin ordlegging og forstår at svigerdatter og sønn ikke orket besøk av henne. 

Anonymkode: 1886e...6d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akutt keisersnitt med nr 1, og hadde morfar, mormor å tante på besøk 2 dager etter. Med nr 2 hadde vi både svigers og mine foreldre på føden på besøk, barnet var da 3 og 4 dager gammel. Nr 3 kom til halv 1 på natten, og formiddagen etterpå trillet vi ut i dagligstuen for å treffe en kollega av mannen å kone. Gikk helt fint og kjempe stas å vise barnet frem😍 Dagen vi reiste hjem dro vi rett til svigers. 

Anonymkode: bc20e...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å ikke orke besøk av noen som helst rett etter en fødsel eller keisersnitt. Den nybakte mammaen er rimelig sliten de første dagene, og både mor og far trenger de første dagene til å venne seg til den nye situasjonen, bli kjent med barnet sitt i fred og ro. Skal man først åpne opp for å ta imot besøk på sykehuset, så kan man ikke si ha til noen og nei til noen. Da må alle fire besteforeldre få komme, og søsken, evt partnere til søsken, bestevenner.. ja da har man det gående. Klart, noen syns jo det er helt ok, men spør først! Og respektér de nybakte foreldrene som ønsker fred og ro på sykehuset, og besøk dem heller hjemme når de har kommet seg til hektene igjen. Det er mye mer hyggelig for alle parter. 

Anonymkode: 32da3...3da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er tre tapende parter her. Foreldre, besteforeldre og barnet. Det er trist at besteforeldrene ikke fikk sett babyen, uansett grunn. Vet ikke hvordan besøksordningen fungerer, om de kunne fått sett babyen ved inngangen til føden i et par min. Tror relasjonen til sønn, barn og svigerdatter endres etter dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

På fredag ble jeg bestemor, mitt tredje barnebarn men første barnet til sønnen min og kona. 

Det var et planlagt keisersnitt slik at vi hadde fått beskjed om datoen på forhånd. Mannen min og jeg tok oss fri fra jobb på fredag og tok fly til Sørlandet (vi bor på Østlandet) hadde hotell hele helgen, så det ble veldig dyrt for oss. 

Vi møtte opp på sykehuset fredag kl 17 (da besøkstiden startet) men vi fikk beskjed om at de var for trøtte til besøk. Ærlig talt, et keisersnitt er da ikke i nærheten av så slitsomt som en fødsel. Vi dro tilbake til hotellet utrolig skuffet, vi prøvde flere ganger å ringe både sønnen vår og kona hans for å prøve å avtale å møte de senere på dagen nede i cafeen på sykehuset, dessverre fikk vi ikke svar. 

Lørdag ble vi også bare avvist med unnskyldningen at de var slitne, trøtte og overveldet, og ønsket å bli kjent med den lille i fred og ro. 

Søndag skulle vi fly hjem igjen og gav beskjed tidlig at vi sårt ønsket å se barnet før vi dro hjem, dessverre så orket de ikke besøk. Vi dro hjem til Østlandet uten å få møte det nye barnebarnet og jeg må si jeg er utrolig sint og skuffet. 

Fikk i dag se at den nybakte mormoren fikk besøke de på sykehuset i går! Jeg er kjempe lei meg og føler at vi som farmor og farfar ikke blir prioritert og bare tilsidesatt. 

 

 

Anonymkode: 41cae...3fe

Jeg skjønner følelsen men selv om jeg også som du bare har født vaginalt så er jeg nå sannelig ikke så sikker på om det er lettere enn et keisersnitt og noen som får et keisersnitt kan ha f.eks. psykiske ting bak seg, eller fysiske ting. Kanskje er helsa dårligere (man får ikke vite alt vet du om slike ting). Tenk de får et stort arr og mye. Det kan også være for noen vanskeligere å knytte seg til ungen. Noen klarer ikke få melken i gang f.eks. Mormora til ungen kom barnets levedag 5. Dere var der dag 1-3. Det er utrolig hva et par ekstra dager kan gjøre. Så her synes jeg du bare skal svelge de såre følelsene og heller ringe sønnen og spørre om det er ei helg det passer at dere kommer innom og da gjerne får være litt sammen med babyen. Så ser dere på hva dere får til ut fra det. Hvem vet hva hun sliter med. 

Dessuten det er ikke for ingen ting at jeg har kjempet meg mot å unngå keisersnitt med alle mine. En vaginal fødsel er gjerne smertefull men somregel så går det seg lettere til da det er naturlig. Så vi må huske å ikke dømme her for hvordan det er å ha et keisersnitt for vi har ikke kjent det selv og vi kjenner heller ikke til den morens totale helsehistorikk og hva som kan ha skjedd i hennes kropp under keisersnittet. Det er mange grunner til at det kan være tøft. 

Pluss så synes jeg da man skal avtale slikt på forhånd for man er ikke forpliktet til å ta i mot verken søsken eller foreldre av fødekvinnen og den nybakte pappaen. Det er jo dere to sin utvidelse av deres lille familie. Så kommer resten på hva de ønsker og makter og trenger. Ikke alt ønsker man å fortelle heller. Det kan være ammetull og prolapser, skader i underlivet, blødende operasjonssår, dårlig funksjonsevne, hormoner i ubalanse mer enn standard osv osv osv.

Anonymkode: c6e0f...88c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler inderlig med dere! Den eneste jeg ville skyld på i denne situasjonen er deres sønn, man kan ikke forvente stort av svigerdatter men ens egne barn burde ha litt mer empati og vett i skallen. Jeg hadde personlig nektet å avlaste dem den dagen de behøver det, i hvertfall ikke mer enn i den grad jeg ønsker å se barnebarnet. 

Anonymkode: 99969...eee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vera skrev:

Dette er da slettes ingen ny «trend» som du så fint kaller det. Det var helt normalt i «gamledager» å la barselkvinnen få fred og ro. Det var vel ikke for ingenting det var besøkstid max 1 time pr dag om mor var i form. Dessuten lå mor 7 dager på sykehus etter en ukomplisert fødsel, og flere uker ved ks. Det var heller ikke normalt at alle kom på besøk, men kun de aller nærmeste (besteforeldre og søsken av barnet). Det var også helt normalt at nabokvinnen gjorde rent i huset og hadde medbrakt mat med seg når barnet var kommet hjem. Uvanlig var det heller ikke å ha «hjelpepike» i starten. 
 

Jeg skjønner ikke hvordan dette i det hele tatt er en diskusjon. Ser man på hovedinnlegget, nevner ikke svigermor med et eneste ord hvordan svigerdatterens form var. For alt vi vet var hverken mor eller barn i form. Syns du hensynet til svigermor veier tyngre? De aller fleste ville ha fått til et lite besøk dagen etterpå, men om formen var skikkelig ræva..ville du da ha trengt deg på og krevd å få treffe den nyfødte, eller ville du ha tatt hensyn? 
 

Herregud så takknemlig jeg er for mine foreldre og svigerforeldre! Der var det tekstmeldinger med spørsmål om hvordan formen var, og tusen takk for barnebarn osv..de krevde aldri noe! Da er det bare stas å få vise frem det nyfødte barnet. Ydmykhet!

Det ser nok ut som de fleste ikke egentlig vet hva som var vanlig før da man faktisk fikk hjelp med mat og husarbeid når man var nybakte foreldre og fikk ligge myyyye lenger enn 1-3dager på sykehuset.

Anonymkode: c6e0f...88c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...