Gå til innhold

Fikk ikke besøke nytt barnebarn på sykehuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom tråden og er faktisk litt sjokkert over "meg"-mentaliteten som råder blant folk. Besteforeldrene flyr halve landet for å hilse på den nyfødte, og det er helt OK at sønnen ikke tar seg bryet å vise det fram en liten stund? Om så den nybakte moren hadde revna fra vagina til endetarmen, som jeg gjorde med min førstefødte, kunne det ikke falt meg inn å nekte besteforeldrene slik. 

Anonymkode: 99969...eee

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjetter at det er langt over 50 % sjanse for at svigerdatteren finner denne tråden. Vil bare ønske svigermor lykke til...

Anonymkode: 925dd...7c0

Og så da? Jeg hadde aldri mer brukt penger på å komme flyvende på besøk etter dette. Hadde dessverre da heller prioritert de to andre barnebarna. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS ble faktisk SINT pga det som skjedde, så tror vi trygt kan slå fast at TS fort vekk kan oppføre seg som et svigermonster.

Anonymkode: 1886e...6d7

Er man svigermonster om man blir sint og skuffet når man har brukt tusenvis av kroner på fly og hotell for å komme på besøk og så ikke får så mye som si hei, men andre får? 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det heller er svigemor som er problemet. Les TS og se hvordan hun ordlegger seg. Ingen normalt utrustet bestemødre blir sint fordi noen er sliten. 

Anonymkode: 1886e...6d7

Hun er ikke sint fordi svigerdatteren er sliten, men fordi hun ble avvist på en grusomt ydmykende måte etter å ha lagt masse energi og penger og tid i å komme og hilse på.

Når det er sagt lurer jeg på hvorfor de bodde på hotell i stedet for i den tomme boligen til sønnen og svigerdatteren - kanskje de egentlig har et veldig dårlig forhold fra før, som forklarer denne harde avvisingen? 

Anonymkode: 20350...73a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strever med å tro på dette. 

- Fly halve landet rundt og booke hotel UTEN å forhøre seg med foreldrene først? Uten å ta høyde for at mye kan skje under og etter KS. Det virker jo bare helt idiotisk og egoistisk.

- Gjetter at dere ikke har en veldig god relasjon uansett.

- Det at mormor fikk komme innom sier jo egentlig ingenting, kanskje hun hadde med noe klær til datteren sin?

- skjønner ikke helt hastverket, hvis dere bor så langt unna så hadde det vært bedre å ventet og heller avtalt ordentlig besøk.

- min egen mor reiste halve kloden rundt for å møte sitt barnebarn, også keisersnitt, hun hadde i hvertfall sosiale og praktiske antenner til å time besøket til en uke etter fødsel.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hastesnitt etter 28 timer i fødsel. Hun ble født før klokka 06 om morgenen. Mine foreldre kom til første visittid den dagen, husker ikke om klokka var 14 eller 17,men det spiller liten rolle. Jeg var sliten og hadde ikke vært ute av senga, men en halvtime så de fikk møte sitt første barnebarn var en selvfølge. Og bare så det er sagt : hadde svigers bodd nærmere (de bor 50 mil unna) hadde de vært velkommen også!

MEN: dette er meg! Dessuten tror jeg at jeg var såpass sliten at jeg ikke tenkte på å sette grenser. Det store spørsmålet her er vel, som flere sier, om besøket til TS var avtalt eller ikke. Ville ikke falt meg inn å bestille fly og hotell uten å avtale på forhånd! 

En førstegangsmor vet heller aldri hvordan hun reagerer... 

Når det er sagt er jeg enig i at svigers kunne fått møte barnebarnet sammen med sønnen sin maks en halvtime en av dagene. Synes det er rart at det skulle være så vanskelig og får meg til å lure på om det ligger mer bak her..  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ser nok ut som de fleste ikke egentlig vet hva som var vanlig før da man faktisk fikk hjelp med mat og husarbeid når man var nybakte foreldre og fikk ligge myyyye lenger enn 1-3dager på sykehuset.

Anonymkode: c6e0f...88c

Det er ikke helt sammenlignbart. Min svigermor som fikk sin førstefødte for over 50 år siden, fikk ikke lov til å ut av sengen mer enn nødvendig (det etter en normal ukomplisert fødsel). Idag vet vi bedre, vi vet at barselkvinnen bør opp og i bevegelse etter kort tid. Dette gjelder forsåvidt generelt på sykehuset, man har stort sett ikke godt av å ligge over tid. 

Som min jordmor sa "på barsel finner man de friskeste pasientene på sykehuset". 

(snakker da om gjennomsnittlig fødsler uten komplikasjoner) 

 

Anonymkode: ead4e...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang hørt helsepersonell omtale keisersnitt som fødsel?

Anonymkode: 8dc0d...405

Nei, men vi gjør jo det i dagligtale. Derfor synes jeg det blir latterlig å henge seg opp i slike bagateller.

Men er ellers enig i at en skal ikke påstå at det er en lettere påkjenning for kroppen med keisersnitt enn en fødsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vannvittig forskjellsbehandling mellom mors og fars familie... Desverre. Kvinner skjønner ikke helt at mannens familie er like viktig for han som hennes er for henne. Jeg synes kvinner som forskjellsbehandler mannens familie rett og slett er slemme mot han. 

Jeg oppdrar mine gutter på en slik måte at de vil rope opp om fremtidig kone prøver seg på noe sånn. 

I dine sko TS, så hadde jeg hylgrine. 

Sønnen deres kunne trillet barnet til døren på avdelingen så dere fikk sagt hei etter å ha reist så langt. 

Anonymkode: e0c78...36d

Hvorfor er det kvinnens ansvar å inkludere mannens familie? Hun føler seg mest knyttet til sine, og ønsker å inkludere dem. Det er mannens ansvar å gjøre det samme med sin familie. Når han velger å la være er det gjerne fordi det ikke er like viktig for ham. Det skal ikke hun få skylden for.

Anonymkode: dfaa9...268

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så da? Jeg hadde aldri mer brukt penger på å komme flyvende på besøk etter dette. Hadde dessverre da heller prioritert de to andre barnebarna. 

Er man svigermonster om man blir sint og skuffet når man har brukt tusenvis av kroner på fly og hotell for å komme på besøk og så ikke får så mye som si hei, men andre får? 

Hun er ikke sint fordi svigerdatteren er sliten, men fordi hun ble avvist på en grusomt ydmykende måte etter å ha lagt masse energi og penger og tid i å komme og hilse på.

Når det er sagt lurer jeg på hvorfor de bodde på hotell i stedet for i den tomme boligen til sønnen og svigerdatteren - kanskje de egentlig har et veldig dårlig forhold fra før, som forklarer denne harde avvisingen? 

Anonymkode: 20350...73a

Uansett grunnen: TS ble sint... når du ikke tåler å bli avvist når du kommer uanmeldt så langt unna, da må du IKKE komme uanmeldt. 
 

hvor leser du at andre fikk komme på beøsk? Svigers ville komme rett etter fødsel fredag tom søndag, mens mormor kom mandag. Er stor forskjell. Svigers hadde sikkert fått komme mandag de også, eller fått kommet hvis de hadde antenner til å avtale tid og sted. Ingen booker vel fly og hotell uten å vite om det passer med besøk først? 

Anonymkode: 1886e...6d7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blader er fulle av døtre/svigerdøtre som sutrer over at besteforeldre ikke er oftere barnevakt. Om det er sånn besteforeldre møtes når de får barnebarn, så skjønner jeg det godt. Om jeg hadde blitt avvist på denne måten, og kanskje ikke fått lov til å se barnebarn mer enn f.eks en gang i mnd det første året, så hadde nok ikke jeg giddet å stille opp heller. Tenker da på når barnet er i 2-årsalderen, foreldre mener de er dødsslitne og vil ha barnefri, egentid osv. Og mener at ekteskapet plutselig er i fare om de ikke får minst en barnefri helg i mnd. Man må gi litt for å få noe tilbake. 

Anonymkode: dabd2...90a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det kvinnens ansvar å inkludere mannens familie? Hun føler seg mest knyttet til sine, og ønsker å inkludere dem. Det er mannens ansvar å gjøre det samme med sin familie. Når han velger å la være er det gjerne fordi det ikke er like viktig for ham. Det skal ikke hun få skylden for.

Anonymkode: dfaa9...268

Det er også et like stort ansvar for svigemor å skape en såpass god relasjon til svigerdatter at de er velkommen uansett.
 

En svigerdatter som føler seg mislikt vil trekke seg unna og lett få panikk og kunne stenge dører om svigers kommer uanmeldt når det ikke passer. En svigerdatter som kjenner seg elsket vil elske å få svigermor på besøk, også når det absolutt ikke passer. 

Anonymkode: 1886e...6d7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blader er fulle av døtre/svigerdøtre som sutrer over at besteforeldre ikke er oftere barnevakt. Om det er sånn besteforeldre møtes når de får barnebarn, så skjønner jeg det godt. Om jeg hadde blitt avvist på denne måten, og kanskje ikke fått lov til å se barnebarn mer enn f.eks en gang i mnd det første året, så hadde nok ikke jeg giddet å stille opp heller. Tenker da på når barnet er i 2-årsalderen, foreldre mener de er dødsslitne og vil ha barnefri, egentid osv. Og mener at ekteskapet plutselig er i fare om de ikke får minst en barnefri helg i mnd. Man må gi litt for å få noe tilbake. 

Anonymkode: dabd2...90a

Har du ikke større kjærlighet til din sønn enn dette så er det vel ikke så rart om forholdet blir dårlig i utgangspunktet, tenker jeg. Det tar tid å bygge en relasjon med svigerdatter. Å komme valsende inn uanmeldt og bli sint fordi man bli avvist er ikke en måte å bygge en god relasjon på. 

Anonymkode: 1886e...6d7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men denne faren var tydeligvis like sliten som mor. 

Anonymkode: 8dc0d...405

Jaja, kverulering og atter kverulering..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg faktisk det var mye mer slitsomt å få besøk de første ukene hjemme enn på sykehuset 🙂. Men det ville ikke ha falt meg inn å nekte slekt og venner i å få se den lille. 

Anonymkode: dabd2...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest gjennom tråden og er faktisk litt sjokkert over "meg"-mentaliteten som råder blant folk. Besteforeldrene flyr halve landet for å hilse på den nyfødte, og det er helt OK at sønnen ikke tar seg bryet å vise det fram en liten stund? Om så den nybakte moren hadde revna fra vagina til endetarmen, som jeg gjorde med min førstefødte, kunne det ikke falt meg inn å nekte besteforeldrene slik. 

Anonymkode: 99969...eee

I en perfekt verden der man har god kontakt, trives med hverandre og slikt så ville jeg tenkt det samme. Men verden er ikke slik, vi vet ingenting om kontakten de har seg i mellom. Dette kunne sikkert skjedd meg om min eks ikke var en dott.

Svigermor trykte seg frem i tide og utide, om hun ikke fikk det som hun ville manipulerte hun frem viljen sin. Hun kunne presse frem tårer for at folk skulle synes synd på henne. Hun var innom på besøk de første 6 dagene etter min fødsel, selv om hun ikke var invitert mer enn første dagen.

Selv da vi hadde sagt at i morgen kommer min familie, de er så mange at da holder det med de. Så likevel trykte svigermor seg frem og trykte seg frem for å holde barnet før de, selv om hun satt med babyen på fanget i 30 min dagen i forveien.

Hadde eksen vært litt mann så hadde han satt grenser for henne, noe han ikke gjorde. Men da jeg som svigerdatter gjorde det så kan du tenke deg det ble helvette. Hun gjorde det hun kunne for å skape splid mellom oss etterpå. Det klarte hun fint ettersom sønnen var en dott.

Så har hun sittet etterpå og presset han til å gå til sak mot meg for å ta fra meg barnet. For det er hun som ble farmor og sønnen hennes ble pappa, men jeg var luft. Nei, ikke døm ut fra en perfekt verden. For i en perfekt verden hadde besteforeldrene ventet på invitasjon. 

Anonymkode: 799ff...4e6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blader er fulle av døtre/svigerdøtre som sutrer over at besteforeldre ikke er oftere barnevakt. Om det er sånn besteforeldre møtes når de får barnebarn, så skjønner jeg det godt. Om jeg hadde blitt avvist på denne måten, og kanskje ikke fått lov til å se barnebarn mer enn f.eks en gang i mnd det første året, så hadde nok ikke jeg giddet å stille opp heller. Tenker da på når barnet er i 2-årsalderen, foreldre mener de er dødsslitne og vil ha barnefri, egentid osv. Og mener at ekteskapet plutselig er i fare om de ikke får minst en barnefri helg i mnd. Man må gi litt for å få noe tilbake. 

Anonymkode: dabd2...90a

Kan tenke meg at disse besteforeldrene skal ta hevn ved å ikke at stille opp som barnevakt jeg 😂

Anonymkode: 799ff...4e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en perfekt verden der man har god kontakt, trives med hverandre og slikt så ville jeg tenkt det samme. Men verden er ikke slik, vi vet ingenting om kontakten de har seg i mellom. Dette kunne sikkert skjedd meg om min eks ikke var en dott.

Svigermor trykte seg frem i tide og utide, om hun ikke fikk det som hun ville manipulerte hun frem viljen sin. Hun kunne presse frem tårer for at folk skulle synes synd på henne. Hun var innom på besøk de første 6 dagene etter min fødsel, selv om hun ikke var invitert mer enn første dagen.

Selv da vi hadde sagt at i morgen kommer min familie, de er så mange at da holder det med de. Så likevel trykte svigermor seg frem og trykte seg frem for å holde barnet før de, selv om hun satt med babyen på fanget i 30 min dagen i forveien.

Hadde eksen vært litt mann så hadde han satt grenser for henne, noe han ikke gjorde. Men da jeg som svigerdatter gjorde det så kan du tenke deg det ble helvette. Hun gjorde det hun kunne for å skape splid mellom oss etterpå. Det klarte hun fint ettersom sønnen var en dott.

Så har hun sittet etterpå og presset han til å gå til sak mot meg for å ta fra meg barnet. For det er hun som ble farmor og sønnen hennes ble pappa, men jeg var luft. Nei, ikke døm ut fra en perfekt verden. For i en perfekt verden hadde besteforeldrene ventet på invitasjon. 

Anonymkode: 799ff...4e6

Han tapte saken bare så det er sagt og nå har han barnet 40% fordi jeg vil at de skal ha kontakt. Ellers hadde han hatt 20%.

Anonymkode: 799ff...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler inderlig med dere! Den eneste jeg ville skyld på i denne situasjonen er deres sønn, man kan ikke forvente stort av svigerdatter men ens egne barn burde ha litt mer empati og vett i skallen. Jeg hadde personlig nektet å avlaste dem den dagen de behøver det, i hvertfall ikke mer enn i den grad jeg ønsker å se barnebarnet. 

Anonymkode: 99969...eee

Fordi du ikke hadde fått komme på besøk få dager etter fødselen? Så merkelig. 

Jeg hadde respektert foreldrenes ønske, og sendt en melding med gratulerer og ytret et ønske om at de ga beskjed når de var klare for besøk eller om det var noe jeg kunne gjøre for dem. 

Hele forholdet til ens barnebarn avhenger virkelig ikke av om man besøkte det på sykehuset eller ei. Farfaren her tvang seg på på sykehuset, og han har i dag ingen kontakt med barna. Ikke hadde han stilt opp og vært en ressurs uansett, slik han behandler sønnene sine. Morfaren til barna så ikke barna før de var 1 mnd pluss, og han er vi på besøk til flere ganger i året. Forskjellen på de to er jo enorm, da hans pappa oppfører seg som en priviligert sæddonor, mens min pappa ikke forventer noe men blir kjempeglad når vi kommer innom. 

Farmor så barnet først her da, men det var fordi jeg hadde lyst på besøk samme dag som fødsel og ikke fordi hun tvang seg på. Hun har heller ikke veldig mye kontakt med barna, men det går på forholdet mellom henne og hennes sønn og at jeg ikke har hatt overskudd til å dra med meg ungene til henne de få gangene hun ikke er opptatt, eller at jeg/barna har vært opptatt. 

Mormor er her mer, men hun kommer når mannen er på jobb stort sett. Og hun er nesten aldri opptatt så det er lettere å få til. Har ikke sånn kjempebra forhold til henne jeg heller, men greit nok til at vi har kontakt. 

Min ekssvigermor er også en del av livene til barna. Hun er bare fantastisk. Pleier å ta med barna og trille meg en tur dit når det passer sånn. 

Anonymkode: 6cf82...2e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er sant, så må du ta selvkritikk for hvordan du har oppdratt sønnen din. For selv om babisen og moren hadde vært Veldig syke, så måtte sønnen din komme ned å hilsen på dere når dere var allerede på sykehuset. Invitasjon eller ikke. 

Anonymkode: c3125...281

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har lest gjennom tråden og er faktisk litt sjokkert over "meg"-mentaliteten som råder blant folk. Besteforeldrene flyr halve landet for å hilse på den nyfødte, og det er helt OK at sønnen ikke tar seg bryet å vise det fram en liten stund? Om så den nybakte moren hadde revna fra vagina til endetarmen, som jeg gjorde med min førstefødte, kunne det ikke falt meg inn å nekte besteforeldrene slik. 

Anonymkode: 99969...eee

Er da like mye "meg" - mentalitet hos denne farmoren? Hun dro ikke på besøk fordi hun var ønsket, men fordi HUN hadde et behov for å se babyen tidligst mulig. Altså hennes behov skulle gå først!

Anonymkode: 6cf82...2e1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager ass men sånne sære ting skjer kun i Norge. At besteforeldre må lissom «avtale» for å komme å se barnebarnet sitt🤦🏻‍♀️  I dont get it🤷🏻‍♀️  Ikke vondt ment men plutselig elsket jeg kulturen min. 

Anonymkode: f0993...7ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...