Hr Solbakken Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone. Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers. Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet. Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt. Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn? 27
visp Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, Hr Solbakken skrev: Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone. Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers. Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet. Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt. Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn? Det gjør jeg og! 16
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 1. januar 2020 Husk pensjonssparing for kona, da. Anonymkode: 16f4c...f65 109
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 1. januar 2020 Hva med opptjening av pensjon for den hjemmeværende? Hva om det blir slutt mellom dere og den hjemmeværende står på bar bakke, evt. blir ufør og må leve på minstetrygd? Anonymkode: 431d0...8cf 58
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Hr Solbakken skrev: Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone. Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers. Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet. Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt. Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn? Lønnen må ikke bare deles med kona, men mannen må også legge av en buffer til henne slik at hun ikke går økonomisk ruin ved dødsfall eller skilsmisse i tillegg til å spare opp pensjon. Dårlig deal for Kona om mannen ikke kan dette. Hun skal også lønnes for barnepass og husarbeid på lik linje med de som jobber med dette. Anonymkode: e1b22...0ae 66
Ardenus Skrevet 1. januar 2020 #6 Skrevet 1. januar 2020 6 minutter siden, Hr Solbakken skrev: Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn? Er du villig til å snu det andre veien? Du er hjemmeværende pappa, mens kona jobber å forsørger? 38
Hr Solbakken Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #7 Skrevet 1. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk pensjonssparing for kona, da. Anonymkode: 16f4c...f65 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med opptjening av pensjon for den hjemmeværende? Hva om det blir slutt mellom dere og den hjemmeværende står på bar bakke, evt. blir ufør og må leve på minstetrygd? Anonymkode: 431d0...8cf Det er et godt poeng. Samfunnet har på en måte ikke innrettet pensjonsreglene for slike typer familier. Det burde vært en ordning som gjør at hjemmeværende partner får opptjent pensjonspoeng for tiden man er hjemme med barna. 14
Populært innlegg Grapefruktjus Skrevet 1. januar 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 1. januar 2020 Jeg ser helt logikken og argumentene dine om at det kan være praktisk at én er hjemme og driver familien as, mens én jobber ute. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det absolutt må være deg som får være ute og truffet folk og utviklet deg, mens det er din kone som skal være hjemme med støvkluten og handlelappen? Hvorfor ikke motsatt? 63
Skogkatten Skrevet 1. januar 2020 #9 Skrevet 1. januar 2020 Men TS, om du bare er redd for at dere skal få lite tid til hverandre og at det skal bli for mye stress så er det jo ingenting som hindrer deg i å bli hjemmeværende. Eller er saken egentlig en helt annen? At du vil ha voksenkontakt, utvikling, stimulerende samtaler og faglige utfordringer, samtidig som du har noen som slaver hjemme og gjør de mest utakknemlige og kjipeste oppgavene på denne jord, så du slipper å tenke på sånne trivialiteter. 35
Hr Solbakken Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lønnen må ikke bare deles med kona, men mannen må også legge av en buffer til henne slik at hun ikke går økonomisk ruin ved dødsfall eller skilsmisse i tillegg til å spare opp pensjon. Dårlig deal for Kona om mannen ikke kan dette. Hun skal også lønnes for barnepass og husarbeid på lik linje med de som jobber med dette. Anonymkode: e1b22...0ae Ja, å ha en buffer mot uforutsette hendelser alltid bør være på plass, noe annet er egentlig uansvarlig. Enten må partene sparer hver for seg, eller sparer på en felles konto. Autrotrekk på lønna til sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #11 Skrevet 1. januar 2020 Jeg hadde ikke hatt noe imot det. Jeg er pr def arbeidsledig i dag og derfor hjemmeværende- med det det medfører: husarbeid og matlaging. Penger i aksjefond og avkastning og hus og hytte selv. Anonymkode: e454b...d49 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #12 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, Hr Solbakken skrev: Det er et godt poeng. Samfunnet har på en måte ikke innrettet pensjonsreglene for slike typer familier. Det burde vært en ordning som gjør at hjemmeværende partner får opptjent pensjonspoeng for tiden man er hjemme med barna. Siden samfunnet på en måte ikke har innrettet pensjonsreglene for slike typer familier, så fikk du klare innspill om at dette må fikses av den som ønsker å være familiens økonomiske inntektskilde. Hva tenker inntektskilden bidra med for å sikre sin hjemmeværende kone? Overlate det til samfunnet, eller ta det økonomiske avsvaret han påstår han så veldig gjerne vil ha? Anonymkode: 3d2d3...267 15
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #13 Skrevet 1. januar 2020 Høres fint ut det der, men tror kanskje det gir mest mening når man har små barn. Det er langt i fra en heltidsjobb å være husmor i Norge med mindre man har en baby. Selv med oppussingsprosjekter. For min del hadde det ideelle vært med hjemmeværende kone til etter babyfasen, og så i 60% stillingen feks. Med tenåringsbarn og opp kunne 80-100% stilling vært naturlig. For ordens skyld er jeg gift med barn, kona er i full jobb. Har lønn til å forsørge alle om hun ville, men det vil hun nok ikke. Forståelig det, men er sikkert noen som ville hatt det slik. Anonymkode: a728a...d7e 8
Hmmmmmm Skrevet 1. januar 2020 #14 Skrevet 1. januar 2020 Det fins mange inkl meg selv som kunne tenkt meg det. Mulig jobbet 20/30 prosent. 12
Gjest theTitanic Skrevet 1. januar 2020 #15 Skrevet 1. januar 2020 5 minutter siden, Hr Solbakken skrev: Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone. Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers. Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet. Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt. Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn? Det er ikke noe galt i tanker om et tradisjonelt kjønnsrollemønster. Det finnes kvinner som trives med dette. Eventuelt kan hun kombinere det med deltidsstudier eller et ENK som krever lite innsats om hjemmeoppgavene ikke er stimulerende nok. Det var veldig hyggelig for barna før i tiden når mor var hjemmeværende. Nå blir det derimot mye gnisninger fordi begge parter er slitne og ikke har overskudd til hverken barn eller hus. Tar du utgangspunkt i at hun kun er hjemme og ikke gjør noe annet enn å følge opp familie og hus så bør du tegne livsforsikring og dere bør ha felleseie på alt. Ellers vil maktfordelingen bli så skjev og påvirke forholdet samt hennes egenverd negativt. Det ER gode og dårlige dager i lange ekteskap og da går det ikke at hun er avhengig av din velvilje for ikke å stå fullstendig på bar bakke. Det er en svært ugunstig situasjon.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #16 Skrevet 1. januar 2020 Jeg kunne tenkt meg det, evt en deltidsjobb. Anonymkode: bb961...9cc 6
Gjest theTitanic Skrevet 1. januar 2020 #17 Skrevet 1. januar 2020 8 minutter siden, Ardenus skrev: Er du villig til å snu det andre veien? Du er hjemmeværende pappa, mens kona jobber å forsørger? Nei det var slett ikke det ts spurte om. Men det er de som velger dette også. Jeg kjenner et slikt par.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #18 Skrevet 1. januar 2020 Bare vær klar over at med en slik ordning får kona rett til barna ved brudd. Så sitter du der alene. Jeg priser meg lykkelig for at jeg tok i et tak hjemme og insisterte på å ta ut pappaperm. Da hun prøvde å ta fra meg omsorgen nådde hun ikke frem. En viktig grunn var at den kvinnelige psykologen mente at barna var nært knyttet til meg. Det hadde aldri vært tilfelle om eksen hadde fått være hjemme og regjert som hun ønsket. Anonymkode: dd50e...588 10
Gjest theTitanic Skrevet 1. januar 2020 #20 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare vær klar over at med en slik ordning får kona rett til barna ved brudd. Så sitter du der alene. Jeg priser meg lykkelig for at jeg tok i et tak hjemme og insisterte på å ta ut pappaperm. Da hun prøvde å ta fra meg omsorgen nådde hun ikke frem. En viktig grunn var at den kvinnelige psykologen mente at barna var nært knyttet til meg. Det hadde aldri vært tilfelle om eksen hadde fått være hjemme og regjert som hun ønsket. Anonymkode: dd50e...588 Det hørtes ut som en sannhet med modifikasjoner.. nå for tiden skal du være temmelig uegnet for å ikke få noe omsorg ved brudd. Retningslinjene tar utgangspunkt i 50/50 og det er snakk om at dette skal bli pålagt innført hovedregel med mindre en av partene er totalt uegnet til å ha omsorg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå