AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #1 Skrevet 30. desember 2019 Leste om ei som har fått overgangsstønad for barnet sitt i tre år nå. Tre år! På denne tiden har hun ikke fått seg en jobb, men skal begynne å søke nå som stønaden har gått ut. Altså, hva er greia. Hvorfor får man så mye penger for å være enslig forsørger? Det er jo fullstendig mulig å jobbe, i hvert fall litt, selv om man er alene? Anonymkode: 44373...5f8 15
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #2 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leste om ei som har fått overgangsstønad for barnet sitt i tre år nå. Tre år! På denne tiden har hun ikke fått seg en jobb, men skal begynne å søke nå som stønaden har gått ut. Altså, hva er greia. Hvorfor får man så mye penger for å være enslig forsørger? Det er jo fullstendig mulig å jobbe, i hvert fall litt, selv om man er alene? Anonymkode: 44373...5f8 Det er ment som hjelp i en overgangsfase til skole eller jobb, det er ikke mye penger, det er til å overleve av i en fase som kan være ekstra utfordrende og vanskelig, det er forebyggende arbeid. Anonymkode: 46932...2a2 27
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #3 Skrevet 30. desember 2019 Det stilles krav for å motta stønaden, så noe må hun ha gjort de siste tre årene. Anonymkode: 2e5ec...bda 28
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #4 Skrevet 30. desember 2019 Hvis hu har fått stønad i 3 år så har hun enten jobbet minst 50% eller studert minst 50% i tillegg. En får ikke penger etter 1 år uten å være i 50% aktivitet Anonymkode: e0be6...157 18
abc123detvardet Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: i hvert fall litt Relativt få som ansetter folk som jobber "litt". 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får man så mye penger for å være enslig forsørger? På grunn av barnet. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #6 Skrevet 30. desember 2019 1. De fleste som er gift vil i enhver annen diskusjon hevde at det er umulig å klare seg på én heltidslønn. Her er det riktignok en voksen til, men så mye dyrere er ikke den ene voksne at man uten vedkommende kan klare seg på deltidslønn. 2. Jobber man heltid får man kjeft for at barnet har for lange barnehagedager. Anonymkode: fcf4d...7b2 15
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #7 Skrevet 30. desember 2019 Hun tok et nettkurs, vet jeg. Telles det som utdanning? Jeg vet at hun ikke har gjort stort annet, så de kan ikke være alt for strenge på det regelverket? Ser at overgangsstønad er på 224.000 i året. Det er det samme jeg har i jobben min. Det er ikke mye, men det er jo fortsatt endel hvis man får det over tre hele år. I hvert fall sammen med andre stønader man kan få. Så bra at det stilles krav i hvert fall, men hun sier selv at hun skal «finne ut hva hun skal gjøre med livet» nå, og at hun verken har jobb eller utdanning. Anonymkode: 44373...5f8 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #8 Skrevet 30. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste om ei som har fått overgangsstønad for barnet sitt i tre år nå. Tre år! På denne tiden har hun ikke fått seg en jobb, men skal begynne å søke nå som stønaden har gått ut. Altså, hva er greia. Hvorfor får man så mye penger for å være enslig forsørger? Det er jo fullstendig mulig å jobbe, i hvert fall litt, selv om man er alene? Anonymkode: 44373...5f8 Det er virkelig ikke mye penger man får. Educate yourself! Det kalles overgangsstønad for en grunn. Det er så man kan ta utdanning, gjøre ferdig utdanning eller bytte jobb slik at man kan forsørge et barn alene. Alternativet er at alle som blir alene med barn skal gå på sosialen i årevis. Det koster samfunnet MYE mer. Jeg ble selv alene med datteren min da hun var 2 måneder, gjorde ferdig utdanningen min og fikk forlenget OS med ett år siden utdannelsen min tok 4 år. Jeg har i dag fast jobb, sikker og god inntekt, klarer oss veldig fint. Anonymkode: 3b722...7a7 25
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #9 Skrevet 30. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ment som hjelp i en overgangsfase til skole eller jobb, det er ikke mye penger, det er til å overleve av i en fase som kan være ekstra utfordrende og vanskelig, det er forebyggende arbeid. Anonymkode: 46932...2a2 Overgangstønad er vel nermere 20.000 før skatt, og en får alltid tilbake på skatten. Jeg fikk aldri mindre enn 10.000, men som alene får en jo fradrag også. Anonymkode: e0be6...157
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #10 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er virkelig ikke mye penger man får. Educate yourself! Det kalles overgangsstønad for en grunn. Det er så man kan ta utdanning, gjøre ferdig utdanning eller bytte jobb slik at man kan forsørge et barn alene. Alternativet er at alle som blir alene med barn skal gå på sosialen i årevis. Det koster samfunnet MYE mer. Jeg ble selv alene med datteren min da hun var 2 måneder, gjorde ferdig utdanningen min og fikk forlenget OS med ett år siden utdannelsen min tok 4 år. Jeg har i dag fast jobb, sikker og god inntekt, klarer oss veldig fint. Anonymkode: 3b722...7a7 Educate yourself? Det er 224.000 kr. Det er det samme jeg tjener i året. Det er ganske vanlig lønn for oss som ikke har utdanning og ikke får fulltidsstilling. Anonymkode: 44373...5f8 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #11 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun tok et nettkurs, vet jeg. Telles det som utdanning? Jeg vet at hun ikke har gjort stort annet, så de kan ikke være alt for strenge på det regelverket? Ser at overgangsstønad er på 224.000 i året. Det er det samme jeg har i jobben min. Det er ikke mye, men det er jo fortsatt endel hvis man får det over tre hele år. I hvert fall sammen med andre stønader man kan få. Så bra at det stilles krav i hvert fall, men hun sier selv at hun skal «finne ut hva hun skal gjøre med livet» nå, og at hun verken har jobb eller utdanning. Anonymkode: 44373...5f8 Da tjener du svært lite i jobben din hvis du tjener 224 000 i året. Husk at hun du snakker om skal forsørge et barn alene i tillegg med de kostnadene et barn utgjør. Og hvilke andre stønader? Man får dekt 64% av bhg eller SFO regning. Ellers så får man en barnetrygd ekstra. Gjennomsnittslønn i Norge er 550 000... Anonymkode: 3b722...7a7 14
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #12 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Overgangstønad er vel nermere 20.000 før skatt, og en får alltid tilbake på skatten. Jeg fikk aldri mindre enn 10.000, men som alene får en jo fradrag også. Anonymkode: e0be6...157 Hæ, er det så mye? Jeg leste at det var 2,25 ganger grunnbeløpet (som er på rett under 100.000). Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #13 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da tjener du svært lite i jobben din hvis du tjener 224 000 i året. Husk at hun du snakker om skal forsørge et barn alene i tillegg med de kostnadene et barn utgjør. Og hvilke andre stønader? Man får dekt 64% av bhg eller SFO regning. Ellers så får man en barnetrygd ekstra. Gjennomsnittslønn i Norge er 550 000... Anonymkode: 3b722...7a7 Jeg tjener svært lite ja. Jeg har et barn, men deler ansvar med faren. Så jeg har ikke krav på det. Jeg får redusert foreldrebetaling i barnehagen. Nå er barnet mitt lite, så jeg får heldigvis også kontantstøtte. Men hva med ekstra barnetrygd, småbarnstillegg etc.? Samt bostøtte fra husbanken. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #14 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Educate yourself? Det er 224.000 kr. Det er det samme jeg tjener i året. Det er ganske vanlig lønn for oss som ikke har utdanning og ikke får fulltidsstilling. Anonymkode: 44373...5f8 Men, så er det da vel din egen feil at du ikke har utdanning eller fulltidsstilling. Mener du at andre skal lide fordi du ikke klarer å ta tak i ditt liv? Det er aktivitetsplikt på OS, det er ikke noe man bare får i årevis. Det er fordi man blir alene med barn og skal ha muligheten til å omstille seg. Slutt å bland deg inn i andres liv og ta tak i ditt eget liv. Det er kun du som kan forandre det. Lykke til! Anonymkode: 3b722...7a7 22
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #15 Skrevet 30. desember 2019 Min sønn er 8 år å jeg fikk overgangstønad i 5 år pga jeg var student. Var liksom ikke en sum en blir rik av. Anonymkode: e9356...95f 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #16 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjener svært lite ja. Jeg har et barn, men deler ansvar med faren. Så jeg har ikke krav på det. Jeg får redusert foreldrebetaling i barnehagen. Nå er barnet mitt lite, så jeg får heldigvis også kontantstøtte. Men hva med ekstra barnetrygd, småbarnstillegg etc.? Samt bostøtte fra husbanken. Anonymkode: 44373...5f8 Småbarnstillegget finnes vel ikke mer, og bostøtte er ikke avhengig av sivilstatus men av inntekt. Anonymkode: fcf4d...7b2 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #17 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men, så er det da vel din egen feil at du ikke har utdanning eller fulltidsstilling. Mener du at andre skal lide fordi du ikke klarer å ta tak i ditt liv? Det er aktivitetsplikt på OS, det er ikke noe man bare får i årevis. Det er fordi man blir alene med barn og skal ha muligheten til å omstille seg. Slutt å bland deg inn i andres liv og ta tak i ditt eget liv. Det er kun du som kan forandre det. Lykke til! Anonymkode: 3b722...7a7 Jeg er ung, og har ikke hatt muligheten til å ta utdanning enda fordi jeg ble gravid. Men takk som trykker meg lengre ned i søla Jeg bare sier at det er ganske sinnsykt at man kan FÅ 224.000 kr av staten i tre år dersom man er alene om omsorgen, mens jeg som i prinsippet også må klare meg helt selv Med barnet ikke får det. Du sier det er en aktivitetsplikt, men hun har jo ikke vært i aktivitet annet enn nettkurset. Er det virkelig nok? Anonymkode: 44373...5f8 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #18 Skrevet 30. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ, er det så mye? Jeg leste at det var 2,25 ganger grunnbeløpet (som er på rett under 100.000). Anonymkode: 44373...5f8 Før var det ca 15.000 kr i mnd hvertfall. Men min minste er 8 år da. Anonymkode: e9356...95f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #19 Skrevet 30. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ, er det så mye? Jeg leste at det var 2,25 ganger grunnbeløpet (som er på rett under 100.000). Anonymkode: 44373...5f8 Og hva er 100 000 ganger 2;25 delt på 12? Anonymkode: fcf4d...7b2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #20 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Småbarnstillegget finnes vel ikke mer, og bostøtte er ikke avhengig av sivilstatus men av inntekt. Anonymkode: fcf4d...7b2 Jo, det finnes. Anonymkode: 44373...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå