Gå til innhold

Svigersøster har beregnet for lite mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 hours ago, AnonymBruker said:

 

Og her kommer den egentlige hensikt frem, du bare måtte ‘påpeke at noen bruker er begrep feil’ - dårlig forsøkt skjult som at det liksom ikke var mulig å forstå  meningsinnholdet i et innlegg som var utvetydig.

Å påpeke nettopp dette er er ingen hersketeknikk nei, kun observasjon og beskrivelse av hvordan dette tar seg ut, sett utenfra.

Å forsøke å anklage andre for hersketeknikker kan derimot være et utmerket forsøk på hersketeknikk i seg selv.

 

Anonymkode: f42e0...dff

Jeg reagerte i ugangspunktet ikke på bruken av ordet, det var en annen AB. Det jeg reagerte på var tonen i innlegget som forklarte bruken av begrepet. Hvis du skal analysere meg så les i det minste hva jeg skriver.

Anonymkode: a400e...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Orker ikke lese 16 sider. Ble det noengang postet noen oppdatering på dette? Jeg dør av spenning på hvordan det gikk!

Anonymkode: a2f21...a5e

Mener oppdateringen er på side 7.

Jeg er spent på hvem som ikke fikk pølsebit, hvem som ikke fikk pinnekjøtt, og om verten selv spiste noe enda hun så det ikke var nok mat.

Anonymkode: a1ea0...652

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fikk mat. Bare ikke nok til å rulle ut av soffan etterpå. 

Men for all del, det er fint at dere ikke har større bekymringer i livet. 

Anonymkode: b56f1...e61

Og ikke nok til å bli i nærheten av mett på....

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Orker ikke lese 16 sider. Ble det noengang postet noen oppdatering på dette? Jeg dør av spenning på hvordan det gikk!

Anonymkode: a2f21...a5e

Da får du lese alt da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jo, nå skal dere høre 😅

Jeg tok til meg rådet flere kom med og disket opp litt mat før vi dro. Heldigvis! Dessverre hadde jeg ikke misforstått og hun hadde feilberegnet så til de grader. For på ett fat lå pinnekjøttet fra en pakke Henriettes pinnekjøtt som hun viste meg tidligere i desember. Poteter var fordelt på to skåler og en en litt større skål med kålrotstappe. Det ble også servert vossafår pølser og jeg telte faktisk bitene for å gi dere et antall til oppdateringen. Vil bare si at jeg aldri hadde telt opp slik ellers. Fire pølser mener jeg det var, delt i tre slik at alle fikk en bit- bortsett fra en person. Dette var alt som ble servert til middag.

Ganske raskt etter at maten var servert, ble det tomt for pinnekjøtt og de fleste hadde enda ikke forsynt seg. Hennes svigerfar sier da lattermildt «Nei her må det fylles på, ellers sulter vi hele gjengen!» og han og gjestene ler litt, men jeg ønsker bare å synke ned i jorden på vegne av både han og svigerinnen min. Hun ser veldig brydd ut og sier at all maten ligger på bordet og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg når gjestene ler godt av «spøken» hennes. Etterhvert forstår jo gjestene at hun mener det. De som forsynte seg av pinnekjøtt tok gjerne tre og fire biter først, og disse måtte sendes videre og fordeles på de som ikke fikk, men det rakk ikke helt rundt til alle. Alle fikk en mandelpotet eller to og kålrotstappen rakk akkurat rundt til alle når gjestene begrenset seg til en skje og vossafårpølsene rakk også til alle bortsett fra den ene personen som nevnt. Det skal sies at maten var veldig god, men middagstallerkene var unødvendig store, et tefat hadde vært mer passende. Det tok ikke lang tid før alle hadde spist opp og jeg har aldri sett renere tallerkner og serveringsfat før, kun bein, fett og pølseskinn lå igjen. Jeg var mer sulten etter maten enn jeg var før og det var tydelig at gjestene heller ikke var mette. Riskremen ble så servert og her hadde hun faktisk beregnet rett om gjestene hadde spist seg forsynt til maten. All riskremen ble spist opp. 

Stemningen er nå ganske klein og dempet. Ingen sier noe negativt i forhold til maten og at de fortsatt er sultne, men vi tenkte nok det samme alle sammen. Vi åpner gavene rekordtidlig og etterhvert spør min svigermor min svigerinne litt diskret om de ikke skal se om de kan diske opp med noe. Ferskt brød har de ikke, men fryst så de tiner det raskt opp i komfyren. Kantene på skivene blir litt harde og tørre, mens midten enda var halvfrosset. Svigermor lager litt eggerøre og pålegg som ost, skinke, servelat, makrell i tomat og leverpostei blir satt frem på bordet, så dette ble hovedretten vår til jul i år. 

Dette blir definitivt en jul jeg sent kommer til å glemme. Jeg tror vi er litt paffe hele gjengen, men vi vil nok snart le av hele greia men spørs om min svigerinne vil le av det i nærmeste fremtid. Jeg fikk litt vondt av henne faktisk, hun sa nesten ingenting hele kvelden men gikk rundt med røde kinn og kikket ned i gulvet.

Anonymkode: 70c12...a27

Nei, dette her måtte bare siteres. Jeg lo så tårene trillet. Jeg får ikke vondt av svigerinna di. Er det første gang hun feirer jul? Da kunne jeg forstå at hun ikke kan beregne mat og porsjoner, men herremin, så pinlig! Bra du spiste før du dro. 

Endret av Drizzt
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Drizzt skrev:

Nei, dette her måtte bare siteres. Jeg lo så tårene trillet. Jeg får ikke vondt av svigerinna di. Er det første gang hun feirer jul? Da kunne jeg forstå at hun ikke kan beregne mat og porsjoner, men herremin, så pinlig! Bra du spiste før du dro. 

Det kan være vanskelig å beregne hvor mye folk spiser. Men uansett hva man serverer og uansett om folk er småspist eller storspisere, kan man ikke beregne ferre biter mat enn det er gjester. 

14 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Og ikke nok til å bli i nærheten av mett på....

 

Ikke nok til en smak på hver, en gang... 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den beste juletråden. Skulle ønske trådstarter kom innom tråden igjen.

Anonymkode: a1ea0...652

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er den beste juletråden. Skulle ønske trådstarter kom innom tråden igjen.

Anonymkode: a1ea0...652

Hei, jeg er her! Jeg helt overveldet av responsen jeg fikk og setter stor pris på det. Jeg synes det er flott at du og andre har fått glede av tråden- da kom det i alle fall noe godt ut av dette. Nå har jeg ikke noe nytt å oppdatere om da jeg ikke har snakket med svigersøster eller de andre gjestene siden julaften, men dersom det dukker opp noe så får dere høre fra meg. 

Anonymkode: 70c12...a27

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid det er interessant å forsøke å sette seg inn i hvordan folk tenker. Hun trodde åpenbart at det skulle være nok til alle så hvordan har hun egentlig resonnert seg frem til det? Vet hun overhodet noe om matlaging? er hun litt kort i andre situasjoner? Trodde hun pinnekjøtt består av rent kjøtt? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 2156c...a5d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alltid det er interessant å forsøke å sette seg inn i hvordan folk tenker. Hun trodde åpenbart at det skulle være nok til alle så hvordan har hun egentlig resonnert seg frem til det? Vet hun overhodet noe om matlaging? er hun litt kort i andre situasjoner? Trodde hun pinnekjøtt består av rent kjøtt? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 2156c...a5d

Hun tenkte vel bard at en stor pakke med pinnekjøtt og en stor pose med poteter er "nok til mange", og reflekterte nok ikke mer over hvor mange biter det var i pakken og hvor mange biter hver person kom til å spise. 

Uavhengig av om det er rent kjøtt eller mye bein og uavhengig av hvor storspiste folk er, ingen kan vel tro at man kan mette 13 personer med 10-12 stykker kjøtt.... 

Endret av Thyra
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er, hvorfor gamble med dette? Hvis hun trodde det var nok, som er uforståelig i seg selv, må hun jo ha skjønt at det ville i så fall akkurat holde. Ingen spiser seg mett på den lille mengden der. Det må hun jo ha skjønt? Hvorfor ikke være på den sikre siden? Jeg skjønner ikke hva hun tenkte. 

Som vert/vertinne må det føles helt grusomt om man går tom for noe. Vi hadde juleselskap hos oss, og tok kanskje litt vel hardt i. Så vi satt med restemiddag i 2 dager etterpå (4 voksne). Men vi ville ikke risikere at det gikk tomt for noe, og beregnet en del ekstra. Det gjorde jo ingenting å spise rester, det er jo god mat. 

Anonymkode: c80ae...2b8

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men enda har vi ikke fått noen forklaring på hvor MANNEN til svigerinna var? Helt utmeldt han da eller? Hvis han var tilstede er vel han også vert?

Er nok bortskjemt, siden mannen min lager alle julemiddagene og tom disket opp med selvtørket pinnekjøtt 😅

Er klar over at dette ikke er normalen men likevel? Siden dama tydeligvis er helt uerfaren med matlaging..

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helgeline skrev:

Men enda har vi ikke fått noen forklaring på hvor MANNEN til svigerinna var? Helt utmeldt han da eller? Hvis han var tilstede er vel han også vert?

Er nok bortskjemt, siden mannen min lager alle julemiddagene og tom disket opp med selvtørket pinnekjøtt 😅

Er klar over at dette ikke er normalen men likevel? Siden dama tydeligvis er helt uerfaren med matlaging..

Jeg tror denne fyren var medskyldig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man har problemer med å beregne, så tar man heller litt kraftig i, enn å være forsiktig. 

Er man 10 personer, så regn ihvertfall at hver person vil ha 5 biter pinnekjøtt hver. Jeg vet om en som spiser 30 biter, altså 7+ store tallerkener med nesten bare pinnekjøtt. I slike tilfeller er det greit å ha en god del ekstra. 

I vår familie er det aldri tomt for noe. Det har vel aldri hendt. Alltid igjen så mye mat at man kan spise flere dager etter på om ønskelig. Synes dette er greit, da slik mat er god å spise senere i julen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at uansett er det for de fleste viktig at gjester føler seg komfortable og det gjør man ikke når det er for lite mat. Kanskje er dette ekstra viktig på slike dager som jul, fordi folk jo har forventninger om hva julen skal være og det er jo gjerne en lang kveld etterpå med gaveåpning. Da er det kjipt om folk bare sitter og venter på å få dra hjem. 
 

Har man for dårlig råd må man enten la være å be inn til jul eller be om spleiselag. Samme med det å be om hjelp til matlaging og rydding underveis dersom det er for mye å gjøre for en person. Fryktelig lite sjarmerende med sånn selvutnevnte martyrer på kjøkkenet på julaften, samtidig som de aldri har lyst å slippe noen andre til. 
 

Jeg lager alltid for mye mat når vi har selskaper. Men velger ofte å servere mat som enten kan fryses eller det er sannsynlig at vi spiser opp som rester etterpå. Vi har alltid rester av julemat til middag enten 1 eller 2 juledag og har aldri opplevd at vi ikke har nok rester til det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2019 den 11.48, AnonymBruker skrev:

For et kjipt innlegg.

Dere slo på stortromma (på trass) for å vise de hvordan det skal gjøres?

Du ville få din egen søster til å føle seg dårlig? Og du liker at faren din var frekk og fikk søsteren din til å føle seg dum?

Søsteren din samlet sikkert familien fordi hun er glad i dere, og ville være litt sammen, maten var ikke det viktigste, dere var... men du er tydeligvis ikke som søsteren din.

Fy søren så kjipe folk kan være :( 

Anonymkode: b56f1...e61

Syns søsteren var kjip jeg da, som kom med disse kommentarene. Bra faren satt henne på plass. 
 

For klart maten er viktig når man inviterer på mat. Vil man ha bare sosialt lag, kan man invitere på det, og gi beskjed om at det blir en liten lett servering. Så får folk spise seg mett før de eventuelt kommer.

Anonymkode: 846bf...2b1

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt KG-fri jul, og fant denne underholdende tråden nå.

Svigerinne må trolig være en uerfaren (jule)vertinne, men enkelte menneskers stahet og stolthet slutter ikke å overraske meg. Jeg forstår at enkelte mennesker ikke evner å forstå mengder, og det kan være vanskelig å vite hva som er «normal» mengde pinnekjøtt per person dersom man aldri har laget denne type middag før, men jeg forstår ikke at denne svigerinnen ikke har sett mengden pinnekjøtt i pakken og skjønt at det umulig kan gjøre 13 personer mette. 
 

Jeg kan forstå at man kan ønske å «klare alt» selv, men da kan du sverge på at jeg hadde googlet porsjonsstørrelser i det vide og brede, eller spurt andre med erfaring, og så lagt til litt for sikkerhets skyld. Det er da vel aldri et problem med litt for mye mat? (Jeg ser at det er et problem om man lager mat til 30 når man bare er 13, men 5-6 porsjoner ekstra kan umulig være et stort problem). Er årsaken økonomisk, kan jeg heller ikke forstå at man ikke kan være åpen om det? Det er da bedre at noen kanskje surmuler eller «hvisker og tisker» litt over å måtte bidra med/til pinnekjøttet, enn at de «hvisker og tisker» over sultfølelse og en luremiddag?

Anonymkode: 3f3bd...5ff

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...