Gå til innhold

Svigersøster har beregnet for lite mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 25.12.2019 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ts så gjerne. Mine svigerforeldre er helt typen til å skulle diske opp til middag for hele familien (8-10 stykker) med 3 gulrøtter, 1/2 kålhode og 4 koteletter.... 

 

Er de demente? For ellers forstår jeg ikke hvordan dette går an !

Anonymkode: e00a2...a39

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene er veldig opptatt av trening og ser på mat som byggesteiner for kroppen, og ikke... mat (kos, hygge, fellesskap, noe å nyte). Jeg er ikke veldig bekymret for ungene, for de får nok akkurat det de skal ernæringsmessig (men matkultur derimot er det værre med).

Jo mer jeg skriver om dette jo mer ser jeg at grunnen til at vi fikk potet og saus er nok at vertskapet ikke ser POENGET med julemat. De spiser for å holde kroppen i gang, og i stedet for å bare si "vi inviterte til julaften men vi gidder ikke lage mat for vi ser ijke poenget med julemat" så serverte de noe dritbillig det tar fem minutter å lage, og gjemmer seg bak at "de glemte" de (relativt) dyre og tidskrevende ingrediensene. Det er nok også grunnen til at de serverer så mye skrotmat i andre feiringer også. De ser ikke poenget med festmat (for mat er ikke noe man bruker for å feire, men for å holde kroppen i gang) og derfor bruker de minimalt med tid og penger på det.

Og ikke særlig mettende ;) Men jeg hadde klok av skade snacks i bilen som jeg spiste mellom kirken og selskapslokalet.

Anonymkode: 821ff...fbb

Vi er opptatt av sunn mat, trening og gode byggeklosser til kroppen. Og ingenting av det du har beskrevet høres ut som gode byggeklosser på noe nivå.. 😳

Tror jeg hadde hatt rimelig dårlig form hvis jeg skulle levd av posesuppe og loff for og si det sånn.. 😱 Ville aldri servert det til ungene heller.. 🤮

 

Anonymkode: 567c3...0b6

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen bør starte en egen tråd hvor flaue mat-historier kan komme fram 😂😂

Anonymkode: 857f6...848

Her kan du kose deg - mange morsomme historier her! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor snakkes det bare om svigersøsteren i denne tråden? Hva med broren til ts? Han er ikke akkurat så mye bedre han heller, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. 

Anonymkode: 70067...cc6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å beregne mat til mange (Men ville selvsagt kjøpt mer pinnekjøtt enn svigerinnen).

En gang hadde vi invitert for første gang på grilling. Jeg synes jeg hadde beregnet mye, både kjøtt og tilbehør. Mannen min og jeg er kanskje noe småspist. Jeg hadde betegnet stort kyllingbryst til hver, samt grillspyd og pølser. Stor bolle potetsalat og diverse grønt på grillen. Det ble nesten ingenting igjen, og jeg var så fornøyd for at jeg hadde kjøpt så mye mer enn jeg ville trodd vi skulle spise.

Litt senere ble vi invitert til dem. De hadde laget så mye mat! Og alt ble spist opp. Det var flaut å skjønne at de ikke fikk nok mat hos oss.. 

Anonymkode: ae7c8...4dc

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å beregne mat til mange (Men ville selvsagt kjøpt mer pinnekjøtt enn svigerinnen).

En gang hadde vi invitert for første gang på grilling. Jeg synes jeg hadde beregnet mye, både kjøtt og tilbehør. Mannen min og jeg er kanskje noe småspist. Jeg hadde betegnet stort kyllingbryst til hver, samt grillspyd og pølser. Stor bolle potetsalat og diverse grønt på grillen. Det ble nesten ingenting igjen, og jeg var så fornøyd for at jeg hadde kjøpt så mye mer enn jeg ville trodd vi skulle spise.

Litt senere ble vi invitert til dem. De hadde laget så mye mat! Og alt ble spist opp. Det var flaut å skjønne at de ikke fikk nok mat hos oss.. 

Anonymkode: ae7c8...4dc

Jeg synes det høres mye ut jeg det du laget. Noen evner jo ikke å begrense seg heller og spiser til det er tomt uannsett..blir vanskelig å beregne til sånne personer. Tenker det er forskjell på det du gjorde som var å servere normal mengde for et voksen menneske enn det en del andre her har beskrevet der ingen ville blitt mette av maten. 

 

Lurer også på hvor mannen til TS sin svigerinne er blitt av...er han ikke helt til stede? Hvorfor var han overhode ikke involvert?

Anonymkode: 17a56...ff1

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ø

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er opptatt av sunn mat, trening og gode byggeklosser til kroppen. Og ingenting av det du har beskrevet høres ut som gode byggeklosser på noe nivå.. 😳

Tror jeg hadde hatt rimelig dårlig form hvis jeg skulle levd av posesuppe og loff for og si det sånn.. 😱 Ville aldri servert det til ungene heller.. 🤮

 

Anonymkode: 567c3...0b6

Foreldrene er EKSTREMT nøye på hva de putter i kroppen, så går ut i fra at barna får det de skal næringsmessig. Tror det serveres skrotmat når de har gjester for de ser ikke poenget med å servere og/eller bruke tid/penger på skikkelig mat til fest. De pleier å ha så begrenset diett at de selv ikke spiser "festmaten" som serveres.

Anonymkode: 821ff...fbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er veldig nær familie så vi kan ikke si nei uten at det blir ablegøyer av det. Det enkleste er å bare komme mett og spise på vei hjem. Jeg er inngiftet så har valgt å sitte rolig i båten.

Anonymkode: 821ff...fbb

Ablegøyer?

Anonymkode: e4e90...66e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ablegøyer?

Anonymkode: e4e90...66e

Ja, ikke det mest vanlige ordet, og jeg er mest vant med å bruke det positivt, men det er vel ikke noe tvil om hva vedkomne mener her?

Anonymkode: fbfd7...2c5

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ablegøyer?

Anonymkode: e4e90...66e

 

Det er jeg som skrev det, og på min dialekt blir det mest brukt som "kaos" (i både positiv og negativ forstand). Jeg tenkte at betydningen var åpenbar ut i fra sammenhengen, men tydeligvis ikke.

For å forklare slik at du forstår, så mente jeg at jeg ville få en negativ reaksjon.

Anonymkode: 821ff...fbb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Det er jeg som skrev det, og på min dialekt blir det mest brukt som "kaos" (i både positiv og negativ forstand). Jeg tenkte at betydningen var åpenbar ut i fra sammenhengen, men tydeligvis ikke.

For å forklare slik at du forstår, så mente jeg at jeg ville få en negativ reaksjon.

Anonymkode: 821ff...fbb

Jøss, det var da en unødvendig krass tone. Ablegøyer betyr ikke kaos i ordboken selv om det brukes slik på din dialekt, så da må du nesten regne med at folk lurer på hva du mener. Ingen grunn til å bli fornærmet av den grunn. 

Håper jeg forklarte det slik at du forstår, selv om det var ganske åpenbart hvorfor du fikk spørsmål om begrepet i utgangspunktet. 

Anonymkode: a400e...579

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er jeg som skrev det, og på min dialekt blir det mest brukt som "kaos" (i både positiv og negativ forstand). Jeg tenkte at betydningen var åpenbar ut i fra sammenhengen, men tydeligvis ikke.

For å forklare slik at du forstår, så mente jeg at jeg ville få en negativ reaksjon.

Anonymkode: 821ff...fbb

https://snl.no/ablegøyer

Anonymkode: 19c61...71f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, det var da en unødvendig krass tone. Ablegøyer betyr ikke kaos i ordboken selv om det brukes slik på din dialekt, så da må du nesten regne med at folk lurer på hva du mener. Ingen grunn til å bli fornærmet av den grunn. 

Håper jeg forklarte det slik at du forstår, selv om det var ganske åpenbart hvorfor du fikk spørsmål om begrepet i utgangspunktet. 

Anonymkode: a400e...579

 

Det var helt uproblematisk å forstå hva som var ment i sammenhengen i teksten. Her fremstår du som den kranglete og kverulerende som bare må pirke på andre.

Anonymkode: f42e0...dff

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

 

Det var helt uproblematisk å forstå hva som var ment i sammenhengen i teksten. Her fremstår du som den kranglete og kverulerende som bare må pirke på andre.

Anonymkode: f42e0...dff

Det er ikke pirk å påpeke at noen bruker et begrep på feil måte. At du mener det er kranglete og kverulerende er intet mindre enn en hersketeknikk. 

Anonymkode: a400e...579

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkeligheten på 17. mai de foregående sju-åtte årene har nok bestått i stå opp i otta for å få klar speidere og korpsmusikanter til flaggheising osv. og ikke 17. maifrokoster med bobler og bugnende buffet. I tillegg er de ikke spesielt opptatt av mat. I hverdagen går det i lettvinte løsninger fra Toro, Findus osv. er mitt inntrykk. Allikevel hadde jeg forventet mer enn noen rundstykker og hverdagspålegg når de ba til 17. mai frokost, det finnes jo f.eks. mye inspirasjon på nettet og i sosiale medier. 

I år var det vi som bad inn til 17. mai frokost og bare på trass slo vi litt ekstra på stortromma for å vise hvordan det gjøres. Det traff nok litt, for søsteren min kom med noen kommentarer på at det var unødvendig å "fråtse" og at hun håpet vi hadde hatt et hyggelig hos henne i fjor uten all den "unødvendige luksusen". Da kom det tørt fra pappa at han ikke anser å ha nok mat til at gjestene kan spise seg mette som verken fråtsing eller unødvendig luksus. Hun ble sprutrød og sa ikke mer.

 

Anonymkode: ba224...cea

Glad faren din gav beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkeligheten på 17. mai de foregående sju-åtte årene har nok bestått i stå opp i otta for å få klar speidere og korpsmusikanter til flaggheising osv. og ikke 17. maifrokoster med bobler og bugnende buffet. I tillegg er de ikke spesielt opptatt av mat. I hverdagen går det i lettvinte løsninger fra Toro, Findus osv. er mitt inntrykk. Allikevel hadde jeg forventet mer enn noen rundstykker og hverdagspålegg når de ba til 17. mai frokost, det finnes jo f.eks. mye inspirasjon på nettet og i sosiale medier. 

I år var det vi som bad inn til 17. mai frokost og bare på trass slo vi litt ekstra på stortromma for å vise hvordan det gjøres. Det traff nok litt, for søsteren min kom med noen kommentarer på at det var unødvendig å "fråtse" og at hun håpet vi hadde hatt et hyggelig hos henne i fjor uten all den "unødvendige luksusen". Da kom det tørt fra pappa at han ikke anser å ha nok mat til at gjestene kan spise seg mette som verken fråtsing eller unødvendig luksus. Hun ble sprutrød og sa ikke mer.

 

Anonymkode: ba224...cea

For et kjipt innlegg.

Dere slo på stortromma (på trass) for å vise de hvordan det skal gjøres?

Du ville få din egen søster til å føle seg dårlig? Og du liker at faren din var frekk og fikk søsteren din til å føle seg dum?

Søsteren din samlet sikkert familien fordi hun er glad i dere, og ville være litt sammen, maten var ikke det viktigste, dere var... men du er tydeligvis ikke som søsteren din.

Fy søren så kjipe folk kan være :( 

Anonymkode: b56f1...e61

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et kjipt innlegg.

Dere slo på stortromma (på trass) for å vise de hvordan det skal gjøres?

Du ville få din egen søster til å føle seg dårlig? Og du liker at faren din var frekk og fikk søsteren din til å føle seg dum?

Søsteren din samlet sikkert familien fordi hun er glad i dere, og ville være litt sammen, maten var ikke det viktigste, dere var... men du er tydeligvis ikke som søsteren din.

Fy søren så kjipe folk kan være :( 

Anonymkode: b56f1...e61

For en merkelig konklusjon av deg...  Så vi som lager mye og god mat synes ikke familien er viktig? Det har vel ingen sammenheng? Om man mager god eller dårlig mat, lite eller mye handler da ikke om at famile eller mat er viktigere enn det andre. 
 

Jeg lager god mat, men det hender faktisk at jeg kan feilberegne mengden. Ofte ALT for mye, men har også hendt at jeg har beregnet for lite - men da tar vi ost og kjeks osv, spekemat osv. Så ingen går sultne hjem.

Anonymkode: 24d54...3ca

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jo, nå skal dere høre 😅

Jeg tok til meg rådet flere kom med og disket opp litt mat før vi dro. Heldigvis! Dessverre hadde jeg ikke misforstått og hun hadde feilberegnet så til de grader. For på ett fat lå pinnekjøttet fra en pakke Henriettes pinnekjøtt som hun viste meg tidligere i desember. Poteter var fordelt på to skåler og en en litt større skål med kålrotstappe. Det ble også servert vossafår pølser og jeg telte faktisk bitene for å gi dere et antall til oppdateringen. Vil bare si at jeg aldri hadde telt opp slik ellers. Fire pølser mener jeg det var, delt i tre slik at alle fikk en bit- bortsett fra en person. Dette var alt som ble servert til middag.

Ganske raskt etter at maten var servert, ble det tomt for pinnekjøtt og de fleste hadde enda ikke forsynt seg. Hennes svigerfar sier da lattermildt «Nei her må det fylles på, ellers sulter vi hele gjengen!» og han og gjestene ler litt, men jeg ønsker bare å synke ned i jorden på vegne av både han og svigerinnen min. Hun ser veldig brydd ut og sier at all maten ligger på bordet og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg når gjestene ler godt av «spøken» hennes. Etterhvert forstår jo gjestene at hun mener det. De som forsynte seg av pinnekjøtt tok gjerne tre og fire biter først, og disse måtte sendes videre og fordeles på de som ikke fikk, men det rakk ikke helt rundt til alle. Alle fikk en mandelpotet eller to og kålrotstappen rakk akkurat rundt til alle når gjestene begrenset seg til en skje og vossafårpølsene rakk også til alle bortsett fra den ene personen som nevnt. Det skal sies at maten var veldig god, men middagstallerkene var unødvendig store, et tefat hadde vært mer passende. Det tok ikke lang tid før alle hadde spist opp og jeg har aldri sett renere tallerkner og serveringsfat før, kun bein, fett og pølseskinn lå igjen. Jeg var mer sulten etter maten enn jeg var før og det var tydelig at gjestene heller ikke var mette. Riskremen ble så servert og her hadde hun faktisk beregnet rett om gjestene hadde spist seg forsynt til maten. All riskremen ble spist opp. 

Stemningen er nå ganske klein og dempet. Ingen sier noe negativt i forhold til maten og at de fortsatt er sultne, men vi tenkte nok det samme alle sammen. Vi åpner gavene rekordtidlig og etterhvert spør min svigermor min svigerinne litt diskret om de ikke skal se om de kan diske opp med noe. Ferskt brød har de ikke, men fryst så de tiner det raskt opp i komfyren. Kantene på skivene blir litt harde og tørre, mens midten enda var halvfrosset. Svigermor lager litt eggerøre og pålegg som ost, skinke, servelat, makrell i tomat og leverpostei blir satt frem på bordet, så dette ble hovedretten vår til jul i år. 

Dette blir definitivt en jul jeg sent kommer til å glemme. Jeg tror vi er litt paffe hele gjengen, men vi vil nok snart le av hele greia men spørs om min svigerinne vil le av det i nærmeste fremtid. Jeg fikk litt vondt av henne faktisk, hun sa nesten ingenting hele kvelden men gikk rundt med røde kinn og kikket ned i gulvet.

Anonymkode: 70c12...a27

Dere fikk pinnekjøtt, pølse, kålstappe, potet og riskrem... og så sitter du å henger henne ut på nett? (Som om hun ikke kjenner igjen dette) 

for en utrolig ekkel, kynisk og arrogant verden vi lever i.

Folk rundt oss tar selvmord, noen sulter, noen er helt alene julaften, noen er uten familie... og dere sitter å håner en person som hadde laget «for lite» mat.

Trist at du ikke fikk forspist deg i år, spist så fettet rant ut av munnen på deg. Neste år kan du kanskje fokusere på familien og gleden av å ha de, kjærligheten fra de... ikke hvor mett/ eller ikke mett de klarer å få deg. 

Anonymkode: b56f1...e61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene er veldig opptatt av trening og ser på mat som byggesteiner for kroppen, og ikke... mat (kos, hygge, fellesskap, noe å nyte). Jeg er ikke veldig bekymret for ungene, for de får nok akkurat det de skal ernæringsmessig (men matkultur derimot er det værre med).

Jo mer jeg skriver om dette jo mer ser jeg at grunnen til at vi fikk potet og saus er nok at vertskapet ikke ser POENGET med julemat. De spiser for å holde kroppen i gang, og i stedet for å bare si "vi inviterte til julaften men vi gidder ikke lage mat for vi ser ijke poenget med julemat" så serverte de noe dritbillig det tar fem minutter å lage, og gjemmer seg bak at "de glemte" de (relativt) dyre og tidskrevende ingrediensene. Det er nok også grunnen til at de serverer så mye skrotmat i andre feiringer også. De ser ikke poenget med festmat (for mat er ikke noe man bruker for å feire, men for å holde kroppen i gang) og derfor bruker de minimalt med tid og penger på det.

Og ikke særlig mettende ;) Men jeg hadde klok av skade snacks i bilen som jeg spiste mellom kirken og selskapslokalet.

Anonymkode: 821ff...fbb

Eeeh... de må være ganske tilbakestående om de er opptatt av trening og byggeklosser og så spiser og serverer posemat? Alle jeg kjenner som er opptatt av trening og kosthold unngår posemat og raske karbohydrater som pesten.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med å beregne mat til mange (Men ville selvsagt kjøpt mer pinnekjøtt enn svigerinnen).

En gang hadde vi invitert for første gang på grilling. Jeg synes jeg hadde beregnet mye, både kjøtt og tilbehør. Mannen min og jeg er kanskje noe småspist. Jeg hadde betegnet stort kyllingbryst til hver, samt grillspyd og pølser. Stor bolle potetsalat og diverse grønt på grillen. Det ble nesten ingenting igjen, og jeg var så fornøyd for at jeg hadde kjøpt så mye mer enn jeg ville trodd vi skulle spise.

Litt senere ble vi invitert til dem. De hadde laget så mye mat! Og alt ble spist opp. Det var flaut å skjønne at de ikke fikk nok mat hos oss.. 

Anonymkode: ae7c8...4dc

Haha, hadde sultet ihjel på middag hos deg, og jeg er en liten person på 50 kilo. Spiser minst to kyllingfileter, mannen mer. Men nei det er ikke så lett. Jeg feilberegner ofte dessert fordi det er ikke noe vi spiser noe særlig av. Vi har forøvrig et vennepar der vi alltid må spise middag før vi drar dit på middag. De kan prestere å invitere på taco og så ha bare en pakke kjøttdeig til 8 personer, og en knøttliten skål ost, og ganske lite ellers. De har rikelig med snop til etterpå da 😝 Får vel i seg kaloriene derfra... Og de er ordentlig koselige, så vi lar jo ikke være å dra. Men hadde vært uaktuelt å dra ril dem på en dag det mat er viktig - som jul, nyttår, 17.mai... Da kan vi heller invitere dem hit (selv om jeg kjenner at det irriterer meg litt å  så ofte spandere dyr mat på noen som bare serverer meg billig ræl, og da til og med i mikroskopiske mengder...)

Svigers er sånne som spiser lite, men de vet at vi spiser mer, så vi blir ikke sultet der. Men jeg er alltid like overrasket over at noen som er overvektige spiser så lite. Helt til jeg ser på mengden sjokolade og peanøtter som går ned da...

Anonymkode: 1858c...47b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...