Gå til innhold

Svigersøster har beregnet for lite mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har null problem med å tro på TS. Jeg har vært på julebesøk hvor vertskapet ikke serverte kjøtt. Altså, ikke en vegetarmiddag, men en ribbemiddag uten kjøtt. Av årsaker jeg ikke kjenner til hadde de ikke ribbe eller medister eller annet vanlig kjøtttilbehør (jeg kommer fra pinnekjøttfamilie så har ikke 100% kål på ribbetilbehør).

Var bare kokte poteter, torosaus ("saus til steik"), grønnsaker og surkål.

Det var en ganske rar opplevelse. Vi var vel rundt 14 mennesker totalt som vertskapet hadde bedt inn til julemiddag på julaften. Vertskapet snakket om at de "hadde glemt" å kjøpe ribbe/medister/pølser, men samtidig snakket de masse om hvor "dyrt det er å feire jul".

Alle ble mette på potet og saus for det var nok til alle (mystisk mye tilbehør var kjøpt inn, med tanke på at de hadde "glemt" å kjøpe kjøttet), men det var jo skikkelig rart å sitte der på julaften og spise saus og potet som en annen matvrang fireåring.

Anonymkode: 821ff...fbb

Da tror jeg at jeg ville latt være å invitere på middag. Poteter og saus var ikke rare greiene. Man glemmer ikke kjøttet da.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fjor inviterte svigermoren min på julefrokost. 

Det var hun og mannen, oss fem, min svoger, svigerinne og to barn + en svoger til. 12 stk. 

Hun hadde kjøpt 1 brød 🤪 

Spiste frokost da vi kom hjem vi...

Anonymkode: b0a63...af0

Var det bare brød på en julefrokost?

Anonymkode: 87caf...5b9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Bøtteballetten skrev:

Da tror jeg at jeg ville latt være å invitere på middag. Poteter og saus var ikke rare greiene. Man glemmer ikke kjøttet da.

Den offesielle forklaringen var at de glemte å kjøpe ribbe/medister/pølser. Det var det selvfølgelig ingen som trodde et sekund på. Vertinnen ble vegetarianer like etter julaften, så om det skyldes ideologi, gjerrighet eller noe annet får vi nok aldri vite. Det er forøvrig ikke første eller siste gang jeg har fått merkelige middager i det hjemmet, så jeg sørger alltid for å komme mett og ha snacks i bilen jeg kan spise på vei hjem.

Men altså, det er så mange rare folk der ute at jeg ikke tviler et sekund på TS' historie.

Anonymkode: 821ff...fbb

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den offesielle forklaringen var at de glemte å kjøpe ribbe/medister/pølser. Det var det selvfølgelig ingen som trodde et sekund på. Vertinnen ble vegetarianer like etter julaften, så om det skyldes ideologi, gjerrighet eller noe annet får vi nok aldri vite. Det er forøvrig ikke første eller siste gang jeg har fått merkelige middager i det hjemmet, så jeg sørger alltid for å komme mett og ha snacks i bilen jeg kan spise på vei hjem.

Men altså, det er så mange rare folk der ute at jeg ikke tviler et sekund på TS' historie.

Anonymkode: 821ff...fbb

Det ante meg at det hang sammen sånn. Har de ikke råd til / lyst til å kjøpe kjøttmat, så burde de heller la være å invitere folk. Poteter og saus er stusslig selskapsmat.

Jeg ville skjemtes av en sånn type middagsservering hvis det var meg.

Det er mange rare dyr i arken, og jeg tviler ikke på at det finnes tilfeller som TS nevner i startinnlegget. Jeg har vært gjest i både bryllup og begravelse der det har vært rasjonering på både hovedrett og dessert. Det meste går an. 😉

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei! Uansett om det kan være rart å spørre hvor mye vertinnen har kjøpt inn, så ville jeg svart ordentlig om jeg var vertinnen. «Jeg har kjøpt 10kg pinnekjøtt» (hvis det viste seg at hun hadde kjøpt nok og ikke ville la deg misforstå). Ikke sagt «en pakke». 

Man kjøper inn ca 500g per pers. Et lett googlesøk. Og om man ikke har råd så hører man om spleising. 

Her burde også vertinnen og mannen droppet å spise julemat og latt gjestene få bittelitt mer. Også kunne de spist skiver. Er også de som selv burde disket opp med ekstra etterpå, ikke svigermor som skal måtte ta dette opp. 

Anonymkode: 9d42d...f87

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har null problem med å tro på TS. Jeg har vært på julebesøk hvor vertskapet ikke serverte kjøtt. Altså, ikke en vegetarmiddag, men en ribbemiddag uten kjøtt. Av årsaker jeg ikke kjenner til hadde de ikke ribbe eller medister eller annet vanlig kjøtttilbehør (jeg kommer fra pinnekjøttfamilie så har ikke 100% kål på ribbetilbehør).

Var bare kokte poteter, torosaus ("saus til steik"), grønnsaker og surkål.

Det var en ganske rar opplevelse. Vi var vel rundt 14 mennesker totalt som vertskapet hadde bedt inn til julemiddag på julaften. Vertskapet snakket om at de "hadde glemt" å kjøpe ribbe/medister/pølser, men samtidig snakket de masse om hvor "dyrt det er å feire jul".

Alle ble mette på potet og saus for det var nok til alle (mystisk mye tilbehør var kjøpt inn, med tanke på at de hadde "glemt" å kjøpe kjøttet), men det var jo skikkelig rart å sitte der på julaften og spise saus og potet som en annen matvrang fireåring.

Anonymkode: 821ff...fbb

Poteter og saus til julemiddag? 😮 Hvorfor inviterte de folk i det hele tatt hvis de ikke hadde tenkt å lage mat? Jeg hadde aldri kommet tilbake om de inviterte på middag igjen. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler ikke på at historien stemmer. Søstera mi er notorisk på å beregne for lite mat. I fjor ba hun hele storfamilien på 17-mai frokost. Vi var 8 voksne og 5 barn. På bordet stod det en kurv med rundstykker (en pakke fra Hatting eller lignende, var vel 8-10 stykker), 1 pakke skivet Norvegia, 1 pakke servelat, 1 boks leverpostei og ett glass med jordbærsyltetøy. Da hun innså at det var for få rundstykker kom en pakke knekkebrød på bordet. Var flere som gikk sultne derfra.

Anonymkode: ba224...cea

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Jeg tror på ts. Min mor og hennes nye mann og hans tenåring, inviterte min bror og meg med familie på grilling. Dvs  7 voksne og 4 barn, de kom med en-1 pakke grillpølser. Ikke noe annet, ikke pølsebrød, ketsjup, sennep, løk.... ingenting. De trodde det var nok:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Chiyo skrev:

Poteter og saus til julemiddag? 😮 Hvorfor inviterte de folk i det hele tatt hvis de ikke hadde tenkt å lage mat? Jeg hadde aldri kommet tilbake om de inviterte på middag igjen. 

Jeg forstår helt ærlig ikke logikken. Blandt gjestene som var invitert var det minst tre husholdninger (derav min egen) som gledelig hadde enten tatt med mat eller holdt selskapet selv. Vertskapet insisterte på at julen skulle være hos dem.

Men som sagt er ikke dette første eller siste gang det har vært merkelig matservering i det hjemmet. Jeg har vært der i både dåp og konfirmasjon (blant annet) med så sjaber matservering at jeg ville skammet meg for å servere det samme en vanlig onsdag.

Vertinnen mener forøvrig jeg er "skikkelig matsnobb og fisefin", fordi jeg server vanlig "søndagsmiddag" og lager saus uten å bruke toroposer når de er på besøk 🙄

 

Anonymkode: 821ff...fbb

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Helgeline skrev:

Herlighet. Det jeg lurer på er: Var det første gang din svigerinne skulle ordne pinnekjøtt? Er hun veldig uvant med å lage mat til flere? For det er faktisk den eneste fornuftige forklaringen på dette. 
Gjerrighet tviler jeg på at det er; pinnekjøtt er da ikke SÅ dyrt....

Syns litt synd på henne jeg...

pinnekjøtt er dyrt jo, men det er ingen unnskyldning, har man ikke råd får man l være å invitere da. Hadde blitt rasende om noen fikk meg til å dra til dem julaften og så ikke ha nok mat en gang...

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det ble lite mat i TS sitt tilfelle skjønner jeg. Vi lager alltid sånn at det blir rester til dagen etter. Syns faktisk det er bedre da. 

Men jeg skjønner heller ikke at folk klarer i trykke i seg så enorme mengder med mat. Jeg spiser jo en vanlig middagsporsjon selv om det er pinnekjøtt.

Anonymkode: 89e5c...42e

Jeg spiser alltid mer enn andre til middag uansett, siden jeg i hovedsak kun spiser middag. Er liten og nett, så folk blir alltid overrasket. Her i huset har vi minst to kilo pinnekjøtt på to voksne og et lite barn. 

 

 

Anonymkode: 1858c...47b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn liker da ikke pinnekjøtt.

Anonymkode: d59f1...a2c

Selv min minste på 3 vil ha pinner fremfor korv, så jo barn liker pinnekjøtt.

Newsflash mine liker t.o.m lutefisk

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi klager over for lite mat, og så har vi de som nesten ikke har mat. Kanskje hun ville at dere skulle føle på sult? 

Nordmenn triller etter ett måltid i jula, og på nyåret må de slanke seg for å komme inn i buksene. 

Jeg spiser meg aldri mett, fordi jeg syns det er ubehagelig. Spiser sånn at jeg ikke er sulten. Det er ikke så mye mat som skal til da 

Anonymkode: 00e7b...1a0

whataboutism, en godt kjent hersketeknikk

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler ikke på at historien stemmer. Søstera mi er notorisk på å beregne for lite mat. I fjor ba hun hele storfamilien på 17-mai frokost. Vi var 8 voksne og 5 barn. På bordet stod det en kurv med rundstykker (en pakke fra Hatting eller lignende, var vel 8-10 stykker), 1 pakke skivet Norvegia, 1 pakke servelat, 1 boks leverpostei og ett glass med jordbærsyltetøy. Da hun innså at det var for få rundstykker kom en pakke knekkebrød på bordet. Var flere som gikk sultne derfra.

Anonymkode: ba224...cea

Det var jo en hverdagsfrokost om en ser vekk fra rundstykkene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår helt ærlig ikke logikken. Blandt gjestene som var invitert var det minst tre husholdninger (derav min egen) som gledelig hadde enten tatt med mat eller holdt selskapet selv. Vertskapet insisterte på at julen skulle være hos dem.

Men som sagt er ikke dette første eller siste gang det har vært merkelig matservering i det hjemmet. Jeg har vært der i både dåp og konfirmasjon (blant annet) med så sjaber matservering at jeg ville skammet meg for å servere det samme en vanlig onsdag.

Vertinnen mener forøvrig jeg er "skikkelig matsnobb og fisefin", fordi jeg server vanlig "søndagsmiddag" og lager saus uten å bruke toroposer når de er på besøk 🙄

 

Anonymkode: 821ff...fbb

Hun høres ganske trashy ut. Jeg hadde ikke hatt noe problem med at noen lagde saus med pose da ;) , men hvis jeg har gjester så lager jeg skikkelig mat. Poteter og saus er jo ikke et måltid. Hun virker jo ikke helt stabil psykisk hvis hun tenker at det er greit å ødelegge julemiddagen ved å invitere folk på besøk uten å lage skikkelig mat. Jeg hadde blitt skikkelig flau hvis noen i min familie gjorde slikt. 
Hvis jeg hadde hatt den opplevelsen som du beskrev, og de hadde bedt meg tilbake en annen jul, så hadde jeg faktisk sagt rett ut, "Nei takk, jeg ønsket en skikkelig julemiddag, og sist serverte du bare poteter og saus." :fnise: Så ærlig må man nesten kunne være. 

Det hadde vært mindre rart om de serverte pizza eller taco! Da hadde man i alle fall fått mat. Potet og saus... *grøsser* 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår helt ærlig ikke logikken. Blandt gjestene som var invitert var det minst tre husholdninger (derav min egen) som gledelig hadde enten tatt med mat eller holdt selskapet selv. Vertskapet insisterte på at julen skulle være hos dem.

Men som sagt er ikke dette første eller siste gang det har vært merkelig matservering i det hjemmet. Jeg har vært der i både dåp og konfirmasjon (blant annet) med så sjaber matservering at jeg ville skammet meg for å servere det samme en vanlig onsdag.

Vertinnen mener forøvrig jeg er "skikkelig matsnobb og fisefin", fordi jeg server vanlig "søndagsmiddag" og lager saus uten å bruke toroposer når de er på besøk 🙄

 

Anonymkode: 821ff...fbb

Hva i alle dager serverer hun midt i uka hvis poteter og saus er julemiddag?

Endret av smilo
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Selv min minste på 3 vil ha pinner fremfor korv, så jo barn liker pinnekjøtt.

Newsflash mine liker t.o.m lutefisk

De fleste barn liker ikke pinnekjøtt.

Anonymkode: d59f1...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår helt ærlig ikke logikken. Blandt gjestene som var invitert var det minst tre husholdninger (derav min egen) som gledelig hadde enten tatt med mat eller holdt selskapet selv. Vertskapet insisterte på at julen skulle være hos dem.

Men som sagt er ikke dette første eller siste gang det har vært merkelig matservering i det hjemmet. Jeg har vært der i både dåp og konfirmasjon (blant annet) med så sjaber matservering at jeg ville skammet meg for å servere det samme en vanlig onsdag.

Vertinnen mener forøvrig jeg er "skikkelig matsnobb og fisefin", fordi jeg server vanlig "søndagsmiddag" og lager saus uten å bruke toroposer når de er på besøk 🙄

 

Anonymkode: 821ff...fbb

Nå har jeg lest gjennom en god del svar mens jeg lurte på hvordan de klarte å lage saus hvis de ikke hadde ribbe, her er forklaringen ser jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at det finnes slike mennesker! På slike dager serverer man rett og slett ikke for lite mat. 
 

vi inviterte svigerfamilien hit i julen, første gang jeg skulle beregne julemat til mange alene. Så jeg googlet og forhørte meg med mamma😅

 

vi var 5 voksne og 3 barn. Jeg serverte 3,5 kg pinnekjøtt, 3 kg juleribbe, røde og hvite julepølser, svinemør og medisterkake. + tilbehør. 
jeg er livredd for å ha for lite mat, dette holdt til juleaften, 1.juledag + nattmat til mannens brødre🙊 

Anonymkode: 43ebf...75e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste barn liker ikke pinnekjøtt.

Anonymkode: d59f1...a2c

Det har jeg ikke stattestikk på, men erfaringene mine tilsier at du tar feil.

 

 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...