Gå til innhold

Folk tar jula på forskudd i våre dager!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja du sier noe ts. Greit å finne frem lys, men å nipynte når det så vidt har blitt advent har jeg ikke sansen for. Men så klarer vi ikke vente på noe lenger. Skal helst ha det med en gang. 

Anonymkode: 171be...029

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

eller - en kaotisk overtidshelg, der barna skal på bortekamp og helgeseminar, og huset er bomba og jula føles langt vekke. Som den takk og pris er!!!!!

Anonymkode: df0a1...614

Da pynter vi siste i november, eller andre i desember :)  Det viktigste er 1) at julepynten er fremme så stor del av desember som mulig 2) at dagen vi pynter er rolig og fin, med tid til å pynte og kjenne på stemningen. 

Anonymkode: 93269...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

1 januar er jeg ferdig med jul! Da er det godt å bevege seg videre😊. Da skal alt ned og vekk. Pynte til jul gjør vi typ 1-7 desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med at julen begynner 1 desember og det følger jeg også videre i eget hjem. For meg er julen over 1 januar og da går pynt og tre ut, et nytt år begynner. Liker å ha julen hele desember, og begynner med forberedelser og litt julestemning fra november. Det er det som gir meg og oss glede, og da velger vi å ha det sånn. Alle har sin jul, som det heter. 

Anonymkode: f234f...3ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er noe å bry seg om. Mange liker jul og ønsker å starte tidlig. Jeg skjønner også hvorfor mange tar tidlig. Folk har stort sett ganske mye å gjøre i desember og ved å starte 1. Desember med alt som har med jul å gjøre så kan det bli ganske mye ekstra stress. 

Jeg har ikke så mye stress, men starter gjerne tidlig. Pynter gjerne i midten av november. Skjønner heller ikke hvorfor man må vente med å pynte juletre til 23. Desember. Juletreet er jo den fineste julepynten så jeg vil nyte det så lenge jeg kan. 

Men jeg skjønner heller ikke de som tar ned all julepynten i romjula. Jeg elsker jul da så vil gjerne beholde jula en stund, men alle er jo ikke like glad i jul som meg. 

Jeg har for øvrig også vokst opp med at jula begynte 1. Desember og at juletreet ble pyntet 23. Desember, men tradisjoner endrer seg eller blir modifisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk gjør som de selv ønsker.

Anonymkode: 7a887...009

Strengt tatt kan du jo feire 17.mai en annen dag da, om du ser det på den måten. Festdag schmesdag. 

 

11 timer siden, Nudeldama skrev:

Tradisjoner endrer seg hele tiden. Slik vi gjorde det da vi vokste opp, var ikke slik de gjorde det for en generasjon og to siden.

Ikke alltid. Noen tradisjoner holdes ved like. 

Anonymkode: 16c3f...d80

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TheCatLady skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er noe å bry seg om. Mange liker jul og ønsker å starte tidlig. Jeg skjønner også hvorfor mange tar tidlig. Folk har stort sett ganske mye å gjøre i desember og ved å starte 1. Desember med alt som har med jul å gjøre så kan det bli ganske mye ekstra stress. 

Jeg har ikke så mye stress, men starter gjerne tidlig. Pynter gjerne i midten av november. Skjønner heller ikke hvorfor man må vente med å pynte juletre til 23. Desember. Juletreet er jo den fineste julepynten så jeg vil nyte det så lenge jeg kan. 

Men jeg skjønner heller ikke de som tar ned all julepynten i romjula. Jeg elsker jul da så vil gjerne beholde jula en stund, men alle er jo ikke like glad i jul som meg. 

Jeg har for øvrig også vokst opp med at jula begynte 1. Desember og at juletreet ble pyntet 23. Desember, men tradisjoner endrer seg eller blir modifisert. 

det er alltid så dårlig vær på 17. mai, og jeg elsker nye sommerklær til 17. mai, Jeg gjør som jeg vil og skal begynne å feire 17. mai i juni heller. Tradisjoner endrer seg jo.

Anonymkode: df0a1...614

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

det er alltid så dårlig vær på 17. mai, og jeg elsker nye sommerklær til 17. mai, Jeg gjør som jeg vil og skal begynne å feire 17. mai i juni heller. Tradisjoner endrer seg jo.

Anonymkode: df0a1...614

eller - enda bedre - vi gjør om amerikanerne og tar det 4. juli heller.

Dere som tror dere begynner jula tidlig fordi dere elsker jul og vil slappe av er veldig uvitende om hvordan trender og fenomener og tradisjoner oppstår.

Akkurat denne trenden med juletre fra 1. desember er erkeamerikansk. Du har ikke kommet på det selv hvis det er det du tror.

Anonymkode: df0a1...614

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger noe med i dette, enn at jeg gjør som jeg vil. Hva om vi forente oss og kunne enes om å stoppe markedskreftene i å diktere for oss når vi skal feire jul. Det er mitt ønske for julen 2020.

Anonymkode: f5af7...d35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat denne trenden med juletre fra 1. desember er erkeamerikansk. Du har ikke kommet på det selv hvis det er det du tror.

Anonymkode: df0a1...614

Kom ikke på Halloween eller Valentines selv, heller. 

Men koooser meg med disse dagene likevel. 

Og neida, gjør meg ingenting å gi penger til handelsstanden. Kjøper meg lykke, og gidder ikke dø med kontoen full av penger. 

Anonymkode: 93269...7e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eller - enda bedre - vi gjør om amerikanerne og tar det 4. juli heller.

Dere som tror dere begynner jula tidlig fordi dere elsker jul og vil slappe av er veldig uvitende om hvordan trender og fenomener og tradisjoner oppstår.

Akkurat denne trenden med juletre fra 1. desember er erkeamerikansk. Du har ikke kommet på det selv hvis det er det du tror.

Anonymkode: df0a1...614

Hvor skriver jeg eller andre at vi har kommet på det selv? Poenget er at tradisjoner endrer seg eller blir modifisert. Vi spiser for eksempel heller ikke det samme på julaften som da jeg var liten og mange av julekakene er blitt byttet ut i nye varianter fordi de smaker bedre. 

Det å starte julepyntingen i november er ikke det samme som å bestemme seg for at 17. Mai er i juni. Det hadde vært det samme om folk begynte å feire juleaften i oktober bare fordi de ikke klarte å vente. 

Man kan like dette eller ikke, men jeg tror ikke at dette kommer til å endre seg bare fordi folk oppretter x antall tråder om det på KG hvert eneste år. Da må man faktisk gjøre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger noe med i dette, enn at jeg gjør som jeg vil. Hva om vi forente oss og kunne enes om å stoppe markedskreftene i å diktere for oss når vi skal feire jul. Det er mitt ønske for julen 2020.

Anonymkode: f5af7...d35

Jeg er i grunnen enig. Jule har blitt altfor kommersiell og med et enormt fokus på forbruk og kjøpefest. Jula har også blitt «vannet ut», ved at det skal pyntes og feires i hele desember måned. Klart man skal få gjøre som man vil, men tenkt litt på hvorfor man gjør det da. Føler man presset fra handelsstanden, reklame og influensere som pusher jula på oss fra tidlig på høsten? 

Anonymkode: 8aa92...b2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler man presset fra handelsstanden, reklame og influensere som pusher jula på oss fra tidlig på høsten? 

Anonymkode: 8aa92...b2e

Nei. Du må rett og slett begynne å lytte til folk som velger å gjøre det på en annen måte enn deg. Jeg pynter 1. desember for jeg har lyst til det. Jeg kjøper ikke noe ny pynt og går aldri i butikkene, så det har ingenting med press fra handelstanden å gjøre. Jeg ønsker rett og slett å gjøre det slik. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 233bc...076

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid. Noen tradisjoner holdes ved like. 

Anonymkode: 16c3f...d80

Det meste endrer seg over tid. Sånn er det bare. Våre besteforeldre og oldeforeldre sa nok akkurat det samme da vi vokste opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TheCatLady skrev:

Hvor skriver jeg eller andre at vi har kommet på det selv? Poenget er at tradisjoner endrer seg eller blir modifisert. Vi spiser for eksempel heller ikke det samme på julaften som da jeg var liten og mange av julekakene er blitt byttet ut i nye varianter fordi de smaker bedre. 

Det å starte julepyntingen i november er ikke det samme som å bestemme seg for at 17. Mai er i juni. Det hadde vært det samme om folk begynte å feire juleaften i oktober bare fordi de ikke klarte å vente. 

Man kan like dette eller ikke, men jeg tror ikke at dette kommer til å endre seg bare fordi folk oppretter x antall tråder om det på KG hvert eneste år. Da må man faktisk gjøre noe. 

hvorfor er det ikke det samme? Det er ikke jul i begynnelsen av desember. Da er det advent. Det er noe annet. Adventskalender og julepynt samtidig er like absurd som julepynt og påskepynt samtidig. 

Anonymkode: df0a1...614

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som pynter til jul lenge før advent har startet, ønsker ikke en lengre jul. De samme folkene kaster julen ut av huset midt i romjulen, tre uker før julen er over.

Anonymkode: 62b5a...a15

Men julen er jo ferdig når solen har snudd. :klo: 

Etter solstudio feirer vi det nye året. Helt annen feiring. De to ligger ved siden av hverandre sånn helt tilfeldig.

Om du feirer den overtroiske jul med Kristus og hans far psykopat-guden fra den gamle testamentet er en privatsak. Vi andre har ikke noe med din overtro å gjøre, og du ikke noe med moderne folks feiring å gjøre. 

Anonymkode: 6c82b...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men julen er jo ferdig når solen har snudd. :klo: 

Etter solstudio feirer vi det nye året. Helt annen feiring. De to ligger ved siden av hverandre sånn helt tilfeldig.

Om du feirer den overtroiske jul med Kristus og hans far psykopat-guden fra den gamle testamentet er en privatsak. Vi andre har ikke noe med din overtro å gjøre, og du ikke noe med moderne folks feiring å gjøre. 

Anonymkode: 6c82b...c34

Solen snur ikke, det er jorden som begynner å bevege seg nærmere solen.

Anonymkode: 32c90...65a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember er advent- og julemåneden. Når nyttårsbombene går i luften starter man med blanke ark på nytt år og ny måned, og julen er erklært over. Nyttårsaften er et solid skifte over hverdagen. Tilbake til normalen. Å da dra julen langt utover nyåret er fullstendig unaturlig.

Finner ingenting rart ved at folk ønsker advent- og jul den måneden den tilhører. At da pynten kommer tidligere er jo bare fint! Er kjedelig med jul bare 1 uke, så hvorfor ikke forskyve denne litt. Julaften kunne heller kommet type 15. desember for min del, det hadde vært mer praktisk! Og fornuftig. 

Her har det vært fullstendig jul i 4 dager allerede. Deilig! Førjulskos! Alt er klart, man venter bare på pakkeåpningen. Akkurat slik det skal være for vår del. 

Anonymkode: 5a516...b16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...