Gå til innhold

Folk tar jula på forskudd i våre dager!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, TheCatLady skrev:

Åja, så det er greit med adventspynt da, men ikke julepynt? Det var voldsomt til firkantet det skulle være. For min del så blir de tingene litt blandet sammen, men så er ikke jeg så tradisjonell at jeg bare kan ha lilla lys, lilla duker osv i adventstiden. 

det er jo to helt forskjellige ting. Du er rimelig overfladisk om du tror det handler om fargen på pynten. Kritikken mot tidlig jul handler om tidlig jul - ikke advent. Jeg pynter også 1. desember, men ikke til jul. 1. desember tar jeg fram adventsstaken og adventskalenderen, og julekrybben. I midten av desember kjøper jeg første runde med juleblomster. Jeg er ikke firkantet på at treet skal opp først lillejulaften, men jeg venter til ferien har begynt. Så vi har vært og hentet treet idag, og kommer vel til å pynte det i morgen.

Advent handler om å vente, om forventningen og forberedelsene, om å glede seg, og fra gammelt er der vel faste involvert også.

Full jul fra 1. desember er jo det motsatte: Alt med engang, ingen venting, - det blir jo nesten et symbol på samtidens krav til instant gratification. Nå er det jo også sånn at det er mange fester og julesamlinger som er lagt til adventstiden, så mange er jo lei av julemat før julen begynner.

Jeg har litt sans for den gammeldagse ideen om å leve litt enkelt i adventstiden, sånn at man får den gode endelig!-faktoren når det faktisk er jul.

Anonymkode: df0a1...614

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er jo to helt forskjellige ting. Du er rimelig overfladisk om du tror det handler om fargen på pynten. Kritikken mot tidlig jul handler om tidlig jul - ikke advent. Jeg pynter også 1. desember, men ikke til jul. 1. desember tar jeg fram adventsstaken og adventskalenderen, og julekrybben. I midten av desember kjøper jeg første runde med juleblomster. Jeg er ikke firkantet på at treet skal opp først lillejulaften, men jeg venter til ferien har begynt. Så vi har vært og hentet treet idag, og kommer vel til å pynte det i morgen.

Advent handler om å vente, om forventningen og forberedelsene, om å glede seg, og fra gammelt er der vel faste involvert også.

Full jul fra 1. desember er jo det motsatte: Alt med engang, ingen venting, - det blir jo nesten et symbol på samtidens krav til instant gratification. Nå er det jo også sånn at det er mange fester og julesamlinger som er lagt til adventstiden, så mange er jo lei av julemat før julen begynner.

Jeg har litt sans for den gammeldagse ideen om å leve litt enkelt i adventstiden, sånn at man får den gode endelig!-faktoren når det faktisk er jul.

Anonymkode: df0a1...614

 

Og her har vi vel kjernen i diskusjonen.

"fra gammelt av". 

Ting endrer seg.

For 20 år siden var det ikke lenger vanlig å faste

I våre dager er det ikke lenger vanlig å vente til 23/12 med julepynt. 

Anonymkode: 93269...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er jo to helt forskjellige ting. Du er rimelig overfladisk om du tror det handler om fargen på pynten. Kritikken mot tidlig jul handler om tidlig jul - ikke advent. Jeg pynter også 1. desember, men ikke til jul. 1. desember tar jeg fram adventsstaken og adventskalenderen, og julekrybben. I midten av desember kjøper jeg første runde med juleblomster. Jeg er ikke firkantet på at treet skal opp først lillejulaften, men jeg venter til ferien har begynt. Så vi har vært og hentet treet idag, og kommer vel til å pynte det i morgen.

Advent handler om å vente, om forventningen og forberedelsene, om å glede seg, og fra gammelt er der vel faste involvert også.

Full jul fra 1. desember er jo det motsatte: Alt med engang, ingen venting, - det blir jo nesten et symbol på samtidens krav til instant gratification. Nå er det jo også sånn at det er mange fester og julesamlinger som er lagt til adventstiden, så mange er jo lei av julemat før julen begynner.

Jeg har litt sans for den gammeldagse ideen om å leve litt enkelt i adventstiden, sånn at man får den gode endelig!-faktoren når det faktisk er jul.

Anonymkode: df0a1...614

Nei, det handler ikke om fargen. Jeg skrev det som et eksempel. Om du ikke klarer å diskutere uten å tillegge meg meninger jeg ikke har så kan vi legge dette dødt. 

Slik jeg leser dette så handler det om hvor opptatt man er av beholde tradisjoner, men jeg synes tradisjoner burde oppdateres. Jeg har forresten heller ikke full jul når jeg begynner å pynte, men jeg har ikke noe bevisst forhold rundt at det er advent. Ikke er jeg religiøs heller så det kristne aspektet blir meningsløst for meg. 

Jeg er heller ikke noe opptatt av kjøpefest, men det å pynte litt tidlig gir meg glede. Er veldig glad i jul og det er et lyspunkt for meg i en mørk tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og her har vi vel kjernen i diskusjonen.

"fra gammelt av". 

Ting endrer seg.

For 20 år siden var det ikke lenger vanlig å faste

I våre dager er det ikke lenger vanlig å vente til 23/12 med julepynt. 

Anonymkode: 93269...7e6

Poenget er vel heller at det er ikke jul selv om du pynter den 1. november. Dette handler ikke om nye eller gamle tradisjoner, men om at folk ikke klarer vente på noe lenger, og de i alt for stor grad lar seg påvirke av reklame og markedskrefter. Du nevner "fra gammel av", og jula har aldri begynt på noe annet tidspunkt, noen gang. Uansett hvor tidlig folk pynter huset nå til dags. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Era Vulgaris skrev:

Poenget er vel heller at det er ikke jul selv om du pynter den 1. november. Dette handler ikke om nye eller gamle tradisjoner, men om at folk ikke klarer vente på noe lenger, og de i alt for stor grad lar seg påvirke av reklame og markedskrefter. Du nevner "fra gammel av", og jula har aldri begynt på noe annet tidspunkt, noen gang. Uansett hvor tidlig folk pynter huset nå til dags. 

Men her må du bare innfinne deg med at andre er uenige. Jeg tror i tillegg du allerede har tapt. Flere og flere feirer på "feil måte" i følge deg, og det kommer aldri til å bli slik som det var da du var barn. Jeg var barn på 80-tallet, med juletrepynting 23. desember, flagg på juletreet og juletrefester langt uti januar. Det er ikke lengre slik at "alle" gjør det slik. I min omgangskrets er det nå helt vanlig å julepynte 1. desember (ikke bare adventspynt), flere og flere pynter (kunstige) juletrær i midten av desember, og omtrent alle fjerner julen før de begynner å jobbe igjen. Ting endrer seg. Det betyr ikke at du må endre på dine tradisjoner, de må du gjerne holde på. Men du kommer ikke til å klare å snu dette. Så da har du to valg: ergre deg grønn hvert år, eller la det fare. Feir jul slik DU vil, og ikke skjel så mye til andre.

Anonymkode: 233bc...076

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er alltid så dårlig vær på 17. mai, og jeg elsker nye sommerklær til 17. mai, Jeg gjør som jeg vil og skal begynne å feire 17. mai i juni heller. Tradisjoner endrer seg jo.

Anonymkode: df0a1...614

Jeg er oppvokst med julepynt hele desember. Juletreet kommer opp lille julaften. Og pynten kastes ut første helgen i januar. For meg har ikke julepynten noe å gjøre fremme i januar.

Selv om pynten er oppe i desember så feires julen den 24. desember og første og andre dag er vi i familieselskaper og resten av jula koser vi oss og avslutter på nyttårsaften.

Pynting og feiring er to forskjellige ting.
De som steller i stand store greier til 17. mai pynter før selve dagen de også, også feirer de den 17.

Anonymkode: c7ea2...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her må du bare innfinne deg med at andre er uenige. Jeg tror i tillegg du allerede har tapt. Flere og flere feirer på "feil måte" i følge deg, og det kommer aldri til å bli slik som det var da du var barn. Jeg var barn på 80-tallet, med juletrepynting 23. desember, flagg på juletreet og juletrefester langt uti januar. Det er ikke lengre slik at "alle" gjør det slik. I min omgangskrets er det nå helt vanlig å julepynte 1. desember (ikke bare adventspynt), flere og flere pynter (kunstige) juletrær i midten av desember, og omtrent alle fjerner julen før de begynner å jobbe igjen. Ting endrer seg. Det betyr ikke at du må endre på dine tradisjoner, de må du gjerne holde på. Men du kommer ikke til å klare å snu dette. Så da har du to valg: ergre deg grønn hvert år, eller la det fare. Feir jul slik DU vil, og ikke skjel så mye til andre.

Anonymkode: 233bc...076

Hvor har jeg sagt at jeg ergrer meg? Hele poenget mitt er at jula starter ikke den dagen folk bestemmer seg for det, den starter når kalenderen bestemmer det. At veldig mange lever for å ha jul i flere måneder, sier bare noe om hvor trist livet deres må være i hverdagen. Noe må være grunnleggende feil når man begynner nedtellingen til neste jul den 25. desember. Og jo, en del gjør faktisk det. 

Og hva har jeg tapt? Tror du jeg er på et slags korstog her? Det gidder jeg da virkelig ikke. Og ting endrer seg, sier du. Nøyaktig hva har endret seg angående datoer for jul? Det eneste som har endret seg er at veldig mange pynter til jul flere måneder før det faktisk er jul, og for mange andre framstår dette som...merkelig. Jeg feirer som jeg vil, så klart, men man kan jo ikke unngå å se hva andre gjør, uten at man skjeler til dem av den grunn. Det er jo julepyntede hus, busker, trær og hager halve høsten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er jula fra 1.des eventuelt første søndag i advent om den kommer før desember, til første nyttårsdag. Har aldri skjønt poenget med juletre til langt ut i januar, da jula over for lengst 😛 hva som er tradisjon bryr meg midt bak. Min tradisjon er desember, treet kommer opp ca midt inni. 

Anonymkode: 6ad88...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Era Vulgaris skrev:

Hvor har jeg sagt at jeg ergrer meg? Hele poenget mitt er at jula starter ikke den dagen folk bestemmer seg for det, den starter når kalenderen bestemmer det. At veldig mange lever for å ha jul i flere måneder, sier bare noe om hvor trist livet deres må være i hverdagen. Noe må være grunnleggende feil når man begynner nedtellingen til neste jul den 25. desember. Og jo, en del gjør faktisk det. 

Og hva har jeg tapt? Tror du jeg er på et slags korstog her? Det gidder jeg da virkelig ikke. Og ting endrer seg, sier du. Nøyaktig hva har endret seg angående datoer for jul? Det eneste som har endret seg er at veldig mange pynter til jul flere måneder før det faktisk er jul, og for mange andre framstår dette som...merkelig. Jeg feirer som jeg vil, så klart, men man kan jo ikke unngå å se hva andre gjør, uten at man skjeler til dem av den grunn. Det er jo julepyntede hus, busker, trær og hager halve høsten.

Du framstår i alle fall som du ergrer deg, siden du skriver lange innlegg om dette.

Selv vi som julepynter hele huset, inkludert juletreet, den 1. desember, feirer faktisk julaften 24. desember. Jeg har aldri hørt om noen som feirer en annen dato, uansett hvor tidlig de begynner julefeiringen.

Så ingenting har endret seg angående datoen for julaften (24. desember), men noe har endret seg angående datoene for julepynt/hva man regner som "jul"/når man kaster ut julen:

  • Noen regner jul som kun 23.12. ev. 24.12. kl. 17.00 til 6. eller 13. dag jul.
  • Noen regner jul som 1. desember og til man begynner å jobbe igjen (tidlig januar).

Det framstår nok for deg, og for mange andre, som merkelig å følge kulepunkt nummer to, men det er det jeg forsøkte å si i innlegget mitt: Det kan godt framstå merkelig for deg, og det virker som du ergrer deg, men denne endringen har kommet for å bli. Det kommer ikke til å bli slik at alle feirer jul slik kulepunkt én beskriver.

Du feirer som du vil, sier du. Fint! Og jeg feirer som jeg vil. Forskjellen er at jeg overhodet ikke registrerer eller ergrer meg over eller synes det er merkelig at du har julepynten framme 13. dag jul. Mens du åpenbart synes det er vanskelig at andre gjør ting annerledes enn deg.

DET var poenget med innlegget mitt. Forsøk å ikke ergre deg så fælt. Pust med magen – vi er alle forskjellige og liker forskjellige ting. Og det er helt ok. ❤️ 

Anonymkode: 233bc...076

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du framstår i alle fall som du ergrer deg, siden du skriver lange innlegg om dette.

Selv vi som julepynter hele huset, inkludert juletreet, den 1. desember, feirer faktisk julaften 24. desember. Jeg har aldri hørt om noen som feirer en annen dato, uansett hvor tidlig de begynner julefeiringen.

Så ingenting har endret seg angående datoen for julaften (24. desember), men noe har endret seg angående datoene for julepynt/hva man regner som "jul"/når man kaster ut julen:

  • Noen regner jul som kun 23.12. ev. 24.12. kl. 17.00 til 6. eller 13. dag jul.
  • Noen regner jul som 1. desember og til man begynner å jobbe igjen (tidlig januar).

Det framstår nok for deg, og for mange andre, som merkelig å følge kulepunkt nummer to, men det er det jeg forsøkte å si i innlegget mitt: Det kan godt framstå merkelig for deg, og det virker som du ergrer deg, men denne endringen har kommet for å bli. Det kommer ikke til å bli slik at alle feirer jul slik kulepunkt én beskriver.

Du feirer som du vil, sier du. Fint! Og jeg feirer som jeg vil. Forskjellen er at jeg overhodet ikke registrerer eller ergrer meg over eller synes det er merkelig at du har julepynten framme 13. dag jul. Mens du åpenbart synes det er vanskelig at andre gjør ting annerledes enn deg.

DET var poenget med innlegget mitt. Forsøk å ikke ergre deg så fælt. Pust med magen – vi er alle forskjellige og liker forskjellige ting. Og det er helt ok. ❤️ 

Anonymkode: 233bc...076

Det eneste som ergrer meg, er at du påstår at jeg ergrer meg når jeg ikke gjør det. Det er en slags hersketeknikk som undergraver alt annet du argumenterer med.

Ikke noe av det jeg nevner er vanskelig for meg - hvor tar du alt fra? Du aner ikke noe om meg. Å være nedlatende gir deg ikke automatisk rett i noe som helst her. Når en debatterer på denne måten du gjør her, så vrir du fokus vekk fra det jeg faktisk sier, samtidig som du tror du framstår som hyggelig med et hjerte på slutten. Uredelig debattskikk, rett og slett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er amerikansk og har alltid satt opp juletreet helgen etter Thanksgiving, som er første helg i desember. Men er nå heldig å bo i Norge fordi da trenger jeg ikke å ta ned juletreet før tredje uken i januar.  WIN WIN! 

Anonymkode: 9a3e2...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg er jula fra 1.des eventuelt første søndag i advent om den kommer før desember, til første nyttårsdag. Har aldri skjønt poenget med juletre til langt ut i januar, da jula over for lengst 😛 hva som er tradisjon bryr meg midt bak. Min tradisjon er desember, treet kommer opp ca midt inni. 

Anonymkode: 6ad88...18c

Ikke over for lengst for folk som setter opp juletreet på julaften (svigerfamilien).  Det egentlig er ikke viktig for deg å forstå noen ting da alle folk er forskjellige og feirer og pynter akkurat som de vil! 

Anonymkode: 9a3e2...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting og tradisjoner endrer seg litt med hver nye generasjon som blir voksen. Før 30 år siden ville jeg aldri tenkt på å ta inn juletreet før kvelden lille julaften. For ikke å snakke om å pynte det!

Nå tar jeg inn treet noen dager før julaften, og pynter det. I morgen kommer trette inn her, og det blir pyntet i dagslys, ikke sent på kvelden. Planen var å ta det inn i dag, men i dag kom det besøk, så derfor ble det utsatt til i morgen :fnise:

Ut skal det sånn 5. januar tenker jeg er planen. 

Setter stor pris på de få dagene før selve julaften hvor treet er pyntet og den store julefreden har senket seg og jeg bare kan nyte ferien.

Anonymkode: 44759...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke over for lengst for folk som setter opp juletreet på julaften (svigerfamilien).  Det egentlig er ikke viktig for deg å forstå noen ting da alle folk er forskjellige og feirer og pynter akkurat som de vil! 

Anonymkode: 9a3e2...5a5

Men man feirer jo ikke jul etter nyttår, i desember lader man opp til jul, med julegaver, verksted, lucia, nissefest. I januar er det ingen ting, da er det nytt år med blanke ark, nyttårs forsetter og slankekur 😅 så jo jula er over første nyttårsdag. Har aldri sagt at folk ikke får ha pynt når de vil heller, sier bare at for MEG er jula fra 1 desember til 1 nyttårsdag. Har aldri forstått hvorfor disse sein pynterene alltid tar seg sånn nær av oss som pynter tidlig. 

Anonymkode: 6ad88...18c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal en hjemmeværende mor til, som moren min, for å utsette store deler av julen til lillejulaften.  Som yrkesaktiv i full jobb, med små barn, hus og hjem, var det et tøft løp å følge de tradisjonene jeg var vant med hjemmefra.  Selvfølgelig skulle barna våkne opp til ferdig pyntet juletre og vakkert julehus på  julaften morgen....    Det er ikke få netter, natt til julaften, jeg ikke har hatt blund på øynene før jobbstart kl. 8.   Tenk at jeg ikke forsto at det var forskjell på min hjemmeværende mor og meg!?

Da jeg forsto, startet jeg forberedelsene til julen mye tidligere enn moren min ville gjort.  Litt om litt flyttet julepynten inn.  Så ble det koselig i huset den mørke desember også.  De store øktene med rundvask, sølvpuss og bakst tilhører tidligere generasjoner - ikke for meg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Men man feirer jo ikke jul etter nyttår, i desember lader man opp til jul, med julegaver, verksted, lucia, nissefest. I januar er det ingen ting, da er det nytt år med blanke ark, nyttårs forsetter og slankekur 😅 så jo jula er over første nyttårsdag. Har aldri sagt at folk ikke får ha pynt når de vil heller, sier bare at for MEG er jula fra 1 desember til 1 nyttårsdag. Har aldri forstått hvorfor disse sein pynterene alltid tar seg sånn nær av oss som pynter tidlig. 

Anonymkode: 6ad88...18c

Ikke alle har småbarn som er på verksted, lucia og nissefest.  Alle våres barn er enten på ungdomsskolen eller vgs.  Hvordan DU feirer har fint lite å gjøre med andre!  Her er juletreet satt opp enten første helg eller uken i desember, men utenom dette er det ikke noe store ting som skjer før uken før jul som julebakst og julefilmer.  Vi synes det er koselig å ha pynt frem til midt i januar....men selvfølgelig er jeg ikke noe selv opptatte interiør instagram nutjobb som må vise bilder hver dag fra 1.des til 1 jan heller så blir ikke lei av å se julepynt. 

Anonymkode: 9a3e2...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Zienna said:

Det skal en hjemmeværende mor til, som moren min, for å utsette store deler av julen til lillejulaften.  Som yrkesaktiv i full jobb, med små barn, hus og hjem, var det et tøft løp å følge de tradisjonene jeg var vant med hjemmefra.  Selvfølgelig skulle barna våkne opp til ferdig pyntet juletre og vakkert julehus på  julaften morgen....    Det er ikke få netter, natt til julaften, jeg ikke har hatt blund på øynene før jobbstart kl. 8.   Tenk at jeg ikke forsto at det var forskjell på min hjemmeværende mor og meg!?

Da jeg forsto, startet jeg forberedelsene til julen mye tidligere enn moren min ville gjort.  Litt om litt flyttet julepynten inn.  Så ble det koselig i huset den mørke desember også.  De store øktene med rundvask, sølvpuss og bakst tilhører tidligere generasjoner - ikke for meg. 

Hvor mye jobb er det egentlig lillejulaften, for å gjøre klart til jul?? Det er jo bare snakk om litt pynt, tar en times tid, max. Har ikke vokst opp med hjemmeværende mor men likevel vant med at jul, det er det ikke før julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
1 time siden, Era Vulgaris skrev:

Hvor har jeg sagt at jeg ergrer meg? Hele poenget mitt er at jula starter ikke den dagen folk bestemmer seg for det, den starter når kalenderen bestemmer det. At veldig mange lever for å ha jul i flere måneder, sier bare noe om hvor trist livet deres må være i hverdagen. Noe må være grunnleggende feil når man begynner nedtellingen til neste jul den 25. desember. Og jo, en del gjør faktisk det. 

Og hva har jeg tapt? Tror du jeg er på et slags korstog her? Det gidder jeg da virkelig ikke. Og ting endrer seg, sier du. Nøyaktig hva har endret seg angående datoer for jul? Det eneste som har endret seg er at veldig mange pynter til jul flere måneder før det faktisk er jul, og for mange andre framstår dette som...merkelig. Jeg feirer som jeg vil, så klart, men man kan jo ikke unngå å se hva andre gjør, uten at man skjeler til dem av den grunn. Det er jo julepyntede hus, busker, trær og hager halve høsten.

Det handler ikke om at julen starter den dagen folk bestemmer seg for det, men at man starter med forberedelsene og pyntingen tidligere enn før. Jeg driver ikke og tror at 'nå er julen her' bare fordi julestjernen er kommet litt tidligere opp enn 1. Desember. Jeg bare liker å forlenge ventetiden før jul siden jeg liker jul. 

Det virker litt tåpelig å anta at folk har triste liv bare fordi de pynter litt tidligere enn før. 

De fleste pynter heller ikke flere måneder før jul. Eneste jeg ser er at noen tar frem julelysene i november, men stort sett har ikke folk pyntet særlig mye før det nærmer seg advent, så det at folk har julepyntede hjem i flere måneder er sterkt overdrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Albbas skrev:

Hvor mye jobb er det egentlig lillejulaften, for å gjøre klart til jul?? Det er jo bare snakk om litt pynt, tar en times tid, max. Har ikke vokst opp med hjemmeværende mor men likevel vant med at jul, det er det ikke før julaften. 

Lillejulaften jobber man normal dag, og er hjemme kl. 17.  Først kl. 20-21 er barna lagt og man kan starte.  Når juletreet skal inn i huset, lysene og julepynten henges på, så er klokka blitt minst 22.  Så skal julepakker legges, for det hele skal jo være klart til neste morgen.  Julestrømpene må ikke glemmes.  Her finner man fram gotteri og frukt og lister seg inn på rommet til englebarna.  Så var det julegardinene som man hadde kjøpt stoff til...  Symaskinen fram..  Slik blir det morgen og jobb før sengeputa er nådd.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zienna skrev:

Lillejulaften jobber man normal dag, og er hjemme kl. 17.  Først kl. 20-21 er barna lagt og man kan starte.  Når juletreet skal inn i huset, lysene og julepynten henges på, så er klokka blitt minst 22.  Så skal julepakker legges, for det hele skal jo være klart til neste morgen.  Julestrømpene må ikke glemmes.  Her finner man fram gotteri og frukt og lister seg inn på rommet til englebarna.  Så var det julegardinene som man hadde kjøpt stoff til...  Symaskinen fram..  Slik blir det morgen og jobb før sengeputa er nådd.. 

Derfor forstår jeg godt at julen anno 2019 må startes tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...