Gå til innhold

Folk tar jula på forskudd i våre dager!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den store greia er at vi er i utakt med hva vi egentlig feirer. Ja, jeg kjenner til jol, og det er ikke det je ønsker kommentarer på. Hvis vi feirer jul, en kristen jul, hvorfor er vi ikke i takt med høytiden? Hvorfor er vi ikke i takt med resten av den kristne verden som feirer jul etter den gregorianske kalenderen? La gå at de fleste feirer jul fra 1.juledag, og vi julaften. Det er blitt vår tradisjon. Men å strekke jula fra oktober, og avslutte 1.nyttårsdag, eller enda verre i romjula, er helt feil, feil, feil. Når det er sagt er vi i utakt i påsken også. Det har jo blitt en tradisjon, så vi reagerer ikke mer. Påsken starter 1.påskedag. Da er vi ferdige. Hoppet glatt over oppbyggingen til vår største kristne høytid.

Anonymkode: f5af7...d35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp der kommer klassegreia inn. Den overpynta, amerikanske stilen hvor hele huset både innvendig og utvendig er dekorert fra 1. desember, er ikke noe kultureliten holder på med. Du ser ikke Åse Kleveland holde på sånn. Kultureliten pynter mer sobert i Prøysen-ånd mens de nipper til et glass portvin lille julaften; noen arvede nisser og tente lys her og der, røde blomster, skål med klementiner og nøtter. Et vakkert, men ikke overlesset juletre. Noen lys på en av buskene utenfor huset. That's it. Ikke noe som krever mye tid å få i stand, med andre ord. 

Det finnes ulike former for klasse. Dette er ren sosiologi. At man har penger, betyr ikke at man har kulturell kapital, for eksempel. Det er mange advokater som aldri har lest en roman eller har noe særlig begrep om norsk historie, og som kjører full amerikansk harrystil i jula.

Anonymkode: 459ec...e42

Jeg tror du tar feil. Jeg tror ikke dette har med klasse å gjøre, men med alder.

Jeg tilhører kultureliten. Vi har pyntet huset i "Prøysen-ånd", som du sier det: mest arvet julepynt, ikke spesielt mye pynt, tente lys, svibler og amaryllis, klementiner og nøtter. Et vakkert juletre med julepynt i sølv og glass. Én rad med lys utenfor huset (varme lys, ikke kalde, ikke farger, og selvfølgelig ingen blinking).

Men dette kom altså opp tidlig i desember ... 

Anonymkode: 233bc...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp der kommer klassegreia inn. Den overpynta, amerikanske stilen hvor hele huset både innvendig og utvendig er dekorert fra 1. desember, er ikke noe kultureliten holder på med. Du ser ikke Åse Kleveland holde på sånn. Kultureliten pynter mer sobert i Prøysen-ånd mens de nipper til et glass portvin lille julaften; noen arvede nisser og tente lys her og der, røde blomster, skål med klementiner og nøtter. Et vakkert, men ikke overlesset juletre. Noen lys på en av buskene utenfor huset. That's it. Ikke noe som krever mye tid å få i stand, med andre ord. 

Det finnes ulike former for klasse. Dette er ren sosiologi. At man har penger, betyr ikke at man har kulturell kapital, for eksempel. Det er mange advokater som aldri har lest en roman eller har noe særlig begrep om norsk historie, og som kjører full amerikansk harrystil i jula.

Anonymkode: 459ec...e42

Er det virkelig så viktig å blande inn klasse? Er dette noe dere sitter og tenker på? Før jeg begynte å lese på kg trodde jeg klassesamfunnet var avskaffet for lenge siden. Selv har jeg alltid tenkt at noen liker mye pynt, noen lite, andre lang jul, noen liker kort jul uten at jeg har reflektert over sosioøkonomisk status og klasse. 

Anonymkode: 541b8...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du tar feil. Jeg tror ikke dette har med klasse å gjøre, men med alder.

Jeg tilhører kultureliten. Vi har pyntet huset i "Prøysen-ånd", som du sier det: mest arvet julepynt, ikke spesielt mye pynt, tente lys, svibler og amaryllis, klementiner og nøtter. Et vakkert juletre med julepynt i sølv og glass. Én rad med lys utenfor huset (varme lys, ikke kalde, ikke farger, og selvfølgelig ingen blinking).

Men dette kom altså opp tidlig i desember ... 

Anonymkode: 233bc...076

Nei, du tilhører neppe kultureliten. De feirer ikke jul fra tidlig desember. Ikke pynter de juletreet med bare sølv og glass heller. Det er det bloggere som gjør, Caroline Berg Eriksen og gjengen. 

Anonymkode: 459ec...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så viktig å blande inn klasse? Er dette noe dere sitter og tenker på? Før jeg begynte å lese på kg trodde jeg klassesamfunnet var avskaffet for lenge siden. Selv har jeg alltid tenkt at noen liker mye pynt, noen lite, andre lang jul, noen liker kort jul uten at jeg har reflektert over sosioøkonomisk status og klasse. 

Anonymkode: 541b8...72f

Dessverre bare noe du tror. Du har snobben med mye penger. Og så har du den såkalte kultureliten, som skal redde verden. Men paradoksalt nok de påstår de ikke har noe å snakke om med rørleggernaboen. Så er det en del under der og midt i mellom...

Anonymkode: f5af7...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...