Gå til innhold

Det skal være én adventstjerne og den skal henge helt til 6. januar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tradisjon er uskikk gjentatt over tid. Intet mer. Intet mindre. 

Når noen forteller deg at «tradisjon er viktig» så mener de at uskikk skapt av dem eller som gagner dem er viktig. For dem. Så når de store religiøse markedsføringsmaskinene durer i gang og sier at deres tradisjon er viktig? Ja, da må du innse at de er en gigantisk pengemaskin. Som tjener på at du ikke vraker dem, akkurat sånn Nike tjener på at du ikke vraker dem for Adidas. Og akkurat som Nike og Adidas må du ikke stole på dem, tro på dem eller gi dem sparepengene dine. Akkurat slik handelsstanden hvert år bruker millioner på å innbille oss at samfunnet går under om vi ikke kjøper hverandre ting vi ikke vil ha og pakker dem inn i papir vi ikke trenger. Selv om vi alle vet at de eneste som ville gått unger om vi sluttet var et hundretalls butikker vi ikke har bruk for.

Selvsagt forteller de deg at du ikke må vrake dem. Du er inntekten deres. Men du har alt å tjene på å vrake dem. 

Anonymkode: 5303c...ee4

Og du aner ikkje kva " tradisjon" betyr skjønar eg. Det er gjort forskning på at tradisjoner er viktig for folk, det å gjere  dei same tinga år etter år føles trygt. Det å føre vidare det dine forfedre har gjort, det er det djup meining i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er tradisjoner da? Mener du norske tradisjoner? 

Juletre, adventskalender, adventsstjerne og gløgg kommer fra Tyskland. Julestrømpe fra USA og glitter fra Frankrike.. 

Tenker mange opp gjennom har vært mot forandring, men sikkert godtatt det med tiden. Og vi trenger da ikke gjøre alt husmødre på 50-tallet holdt på med? Les husmorboka til Iris Furu! For noen var det viktig å vaske på innsiden av potteskjulerne jevnlig... 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tradisjon hadde kvar heim berre ei adventsstjerne som symbol på Betlehemsstjerna. Det er noko nytt det å ha ei stjerne i kvart glas. 

Folk gjer som dei vil, men dei får tåle at det er mange som syns det ser tåpeleg ut med ei stjerne i kvart glas . Det enkle er absolutt det beste, ei stjerne lyser mykje finare når ho ikkje blir overskygga av tre-fire andre. 

Anonymkode: 10537...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to. En som jeg kan se og en annen som kan sees for de som går/kjører forbi. Kommer til å kjøpe enda en til andre siden av huset. Tror Jesus gir en hard blank i hvor mange stjerner jeg har. Om han skulle reagere på noe så burde det vel helst være at vi feirer bursdagen hans på en dag han ikke ble født på. 

Anonymkode: 047c2...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gagaen skrev:

Og du aner ikkje kva " tradisjon" betyr skjønar eg. Det er gjort forskning på at tradisjoner er viktig for folk, det å gjere  dei same tinga år etter år føles trygt. Det å føre vidare det dine forfedre har gjort, det er det djup meining i. 

Å tenk at noen vil forandre på tradisjoner for å skape noe eget da gitt 🙄 altså hvorfor bryr folk seg om hva andre gjør? Har dere ikke nok med å passe på dere selv? 

Anonymkode: 01d8e...3a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å tenk at noen vil forandre på tradisjoner for å skape noe eget da gitt 🙄 altså hvorfor bryr folk seg om hva andre gjør? Har dere ikke nok med å passe på dere selv? 

Anonymkode: 01d8e...3a9

Eg berre fortel kva " tradisjon" betyr eg. For det er ikkje ein tradisjon før det har gått gjennom fleire generasjoner eller hvertfall ikkje før ein har gjort det i 10 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gagaen skrev:

Eg berre fortel kva " tradisjon" betyr eg. For det er ikkje ein tradisjon før det har gått gjennom fleire generasjoner eller hvertfall ikkje før ein har gjort det i 10 år. 

So? 

Anonymkode: 01d8e...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 20.12.2019 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Jeg tviholder på at det skal være én adventsstjerne. I ett vindu. Ikke to. Ei heller tre. På ingen måte fire. Dette gjelder selv om dere har to like store stuevinduer. Symmetriske og interiørmessige hensyn må vike for den gamle soga om betlehemsstjerna. Slik lyder mine ord.

Anonymkode: 5c993...d53

Har 3. Den 4 virket ikke. Fordi det er koselig med lys i vinduet i julen. Betlehem har jeg ikke noe forhold til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo det som er poenget. Noen må starte tradisjonen. Alle begynte ikke med stjerna på likt i utgangspunktet. Så kan man vel evt. velge om man vil henge seg på, eller lage egne. 

Jeg har en stjerne selv, men har aldri tenkt over de som har flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Bøtteballetten skrev:

Det er nok idivinduelt. Noen rydder vekk julestæsjet i nyttårshelga. Andre venter til 13 januar og noen har nisser stående i vinduet i juli / august. Synes ikke noe er rett eller feil. Det må være opp til hver enkelt. Dog ville jeg nok satt vekk nissene i god tid før sommer,n. 😆

Ja, det spiller ingen rolle. Men advent er altså over når jula ringes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Djækklåsst skrev:

Ja, det spiller ingen rolle. Men advent er altså over når jula ringes inn.

Ja vi er ferdig med ventetida da. Sånn sett skal adventsstjerne og sjuarmede lysestaker stues vekk når jula ringes inn. Her i heimen blir alt tatt ned 13 januar..som den vandalen jeg er. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.12.2019 den 11.26):

Jeg tviholder på at det skal være én adventsstjerne. I ett vindu. Ikke to. Ei heller tre. På ingen måte fire. Dette gjelder selv om dere har to like store stuevinduer. Symmetriske og interiørmessige hensyn må vike for den gamle soga om betlehemsstjerna. Slik lyder mine ord.

Anonymkode: 5c993...d53

100 prosent enig. Og hvis den er femtakket, skal spissen henge opp, ikke ned. Og den skal henge til helligtrekongersdag.

Anonymkode: de680...3dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en, men den henger fra november til ut februar for å lyse opp litt. Alternativet er en stålampe, men stjernen fungerer også.

Anonymkode: e3361...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2019 den 11.26):

Jeg tviholder på at det skal være én adventsstjerne. I ett vindu. Ikke to. Ei heller tre. På ingen måte fire. Dette gjelder selv om dere har to like store stuevinduer. Symmetriske og interiørmessige hensyn må vike for den gamle soga om betlehemsstjerna. Slik lyder mine ord.

Anonymkode: 5c993...d53

Du er klar over at adventstiden er ventetiden fram mot jul? Jula avløser advent. Med andre ord skal adventspynt tas ned når julepynten kommer opp.

Anonymkode: 923cb...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er klar over at adventstiden er ventetiden fram mot jul? Jula avløser advent. Med andre ord skal adventspynt tas ned når julepynten kommer opp.

Anonymkode: 923cb...4e4

du er tydeligvis ikke klar over at stjerna representerer betlehemsstjernen som vismennene så etter at barnet var født. De fulgte etter den til de kom frem på helligtrekongersdag som er 6. januar. Så det er veldig rart å insistere på at den skal ned til julaften. Personlig synes jeg det er helt greitt at man bruker den som et adventssymbol frem til jul, men din påstand bygger på kunnskapsløshet.

Anonymkode: de680...3dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 19.55):

du er tydeligvis ikke klar over at stjerna representerer betlehemsstjernen som vismennene så etter at barnet var født. De fulgte etter den til de kom frem på helligtrekongersdag som er 6. januar. Så det er veldig rart å insistere på at den skal ned til julaften. Personlig synes jeg det er helt greitt at man bruker den som et adventssymbol frem til jul, men din påstand bygger på kunnskapsløshet.

Anonymkode: de680...3dc

Men Jesus ble ikke født 24. desember og det fins ingen betlehemstjerne.

Anonymkode: e3361...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men Jesus ble ikke født 24. desember og det fins ingen betlehemstjerne.

Anonymkode: e3361...e2e

hva som er "sant" er ikke spesielt relevant for denne debatten. Poenget er at folk er kunnskapsløse om tradisjonene våre og bakgrunnen deres.

Anonymkode: de680...3dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...