Gå til innhold

Det skal være én adventstjerne og den skal henge helt til 6. januar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det.med staker??

Anonymkode: c522a...4a7

image.png.ac38732194ec1aab518ee5a2a7a35080.png

Anonymkode: 5c993...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.12.2019 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Jeg tviholder på at det skal være én adventsstjerne. I ett vindu. Ikke to. Ei heller tre. På ingen måte fire. Dette gjelder selv om dere har to like store stuevinduer. Symmetriske og interiørmessige hensyn må vike for den gamle soga om betlehemsstjerna. Slik lyder mine ord.

Anonymkode: 5c993...d53

Advent varer frem til julaften. Det vil sa at all adventspynt skal være tatt ned når julen ringes inn. Ikke til 6. januar, det er juletre og annen julepynt som skal fjernes innen den dagen, men adventspynt skal altså strengt tatt ned innen kl. 17 julaften.

-Hilsen jule- og adventspolitiet.

Ser det er blitt påpekt allerede.

Endret av Djækklåsst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt av året: julepolitiet har gjenoppstått. Og nå som vi endelig hadde fått det så fritt og fint. Det er jo typisk :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg leste for noen år siden at Jesus ble født i mars. De hadde regnet ut det ut fra hvordan stjernene var plassert den gangen. Så da blir det gjerne en revurdering når en vil feire jul....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Honey Dew skrev:

Vi har en gammel stjerne fra begynnelsen på 60-tallet. Den henges opp og tennes 1. søndag i advent og taes ned 20. dag jul.

Hørtes koselig ut med en så gammel stjerne. 
 

Ts; adventsstjerner skal symbolisere betlehemstjernen. Den skal ikke væte betlehemstjernen. Så om folk vil symbolisere betlehemstjernen 20 ganger i huset sitt, så må de jo gjerne gjøre det.

Anonymkode: f3d08...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Amberleaf skrev:

20. dag jul er siste juledagen. 

I stand corrected! Måtte Google nå for hadde kun hørt om trettende dag jul...🙈 det blir lenge for de som pynter i november😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.12.2019 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Elsker at det er flere av oss som holder på tradisjoner, skikker, kutyme. Det er noe godt over det, noe felles, en rettesnor i livet. Ikke bare en saueflokk som løper etter markedskreftene. Advent først, juletre fra 23.des.til 6.jan (hellige tre kongers fest)

Anonymkode: a17b0...a32

Tradisjoner er kjedelig. Gøy med variasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser oss også med tre stykker. Vil ikke henge meg opp i andres feiring, velger å tro at alle får stå fritt, da julen skal inkludere. 

Anonymkode: 4c6dd...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abc123detvardet skrev:

Tradisjoner er kjedelig. Gøy med variasjon. 

Uten tradisjoner blir vi historieløse.

Anonymkode: a17b0...a32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Jeg tviholder på at det skal være én adventsstjerne. I ett vindu. Ikke to. Ei heller tre. På ingen måte fire. Dette gjelder selv om dere har to like store stuevinduer. Symmetriske og interiørmessige hensyn må vike for den gamle soga om betlehemsstjerna. Slik lyder mine ord.

Anonymkode: 5c993...d53

:klo: 

Du har sett opp mot himmelen, ikke sant Ts? Det er milliarder milliarder milliarder stjerner der ute. Og Gud skapte ikke en eneste en av dem.

Ro ned, sett deg i godstolen. Pakk inn noen gaver. Drikk litt vin. Pust med magen. Så går feiringen av midtvintersblot bra i år også, skal du se. ;) (Vi andre feirer ikke den gamle jævelen fra den monoteistiske overtroa kristen/jødisk/muslimsk/etc. Vi feirer at vi er på vei mot sommer igjen. Og det er verdt en skikkelig feiring!)

Anonymkode: 5303c...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg ikke kjøper en haug med pynt, som for eksempel fire adventsstjerner, er for miljøet sin del. Neste år vil dere mest sannsynlig kjøpe fire andre stjerner dere henger opp fordi de andre har blitt utdaterte. Bra for samfunnsøkonomien, men ikke så mye annet. 

Anonymkode: fe8c5...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten tradisjoner blir vi historieløse.

Anonymkode: a17b0...a32

Tradisjon er uskikk gjentatt over tid. Intet mer. Intet mindre. 

Når noen forteller deg at «tradisjon er viktig» så mener de at uskikk skapt av dem eller som gagner dem er viktig. For dem. Så når de store religiøse markedsføringsmaskinene durer i gang og sier at deres tradisjon er viktig? Ja, da må du innse at de er en gigantisk pengemaskin. Som tjener på at du ikke vraker dem, akkurat sånn Nike tjener på at du ikke vraker dem for Adidas. Og akkurat som Nike og Adidas må du ikke stole på dem, tro på dem eller gi dem sparepengene dine. Akkurat slik handelsstanden hvert år bruker millioner på å innbille oss at samfunnet går under om vi ikke kjøper hverandre ting vi ikke vil ha og pakker dem inn i papir vi ikke trenger. Selv om vi alle vet at de eneste som ville gått unger om vi sluttet var et hundretalls butikker vi ikke har bruk for.

Selvsagt forteller de deg at du ikke må vrake dem. Du er inntekten deres. Men du har alt å tjene på å vrake dem. 

Anonymkode: 5303c...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tradisjon er uskikk gjentatt over tid. Intet mer. Intet mindre. 

Når noen forteller deg at «tradisjon er viktig» så mener de at uskikk skapt av dem eller som gagner dem er viktig. For dem. Så når de store religiøse markedsføringsmaskinene durer i gang og sier at deres tradisjon er viktig? Ja, da må du innse at de er en gigantisk pengemaskin. Som tjener på at du ikke vraker dem, akkurat sånn Nike tjener på at du ikke vraker dem for Adidas. Og akkurat som Nike og Adidas må du ikke stole på dem, tro på dem eller gi dem sparepengene dine. Akkurat slik handelsstanden hvert år bruker millioner på å innbille oss at samfunnet går under om vi ikke kjøper hverandre ting vi ikke vil ha og pakker dem inn i papir vi ikke trenger. Selv om vi alle vet at de eneste som ville gått unger om vi sluttet var et hundretalls butikker vi ikke har bruk for.

Selvsagt forteller de deg at du ikke må vrake dem. Du er inntekten deres. Men du har alt å tjene på å vrake dem. 

Anonymkode: 5303c...ee4

Tror du er på en helt annen tradisjon enn den historiske. Historie handler om de lange linjene. Markedskrefter er en nyere oppfinnelse.

Anonymkode: a17b0...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten tradisjoner blir vi historieløse.

Anonymkode: a17b0...a32

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2019 den 11.58, Djækklåsst skrev:

Advent varer frem til julaften. Det vil sa at all adventspynt skal være tatt ned når julen ringes inn. Ikke til 6. januar, det er juletre og annen julepynt som skal fjernes innen den dagen, men adventspynt skal altså strengt tatt ned innen kl. 17 julaften.

-Hilsen jule- og adventspolitiet.

Ser det er blitt påpekt allerede.

Feil. Det er 13 januar som er 20.dag jul. Etter gammel skikk er den 20 dags Knut som jager jula ut. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bøtteballetten skrev:

Feil. Det er 13 januar som er 20.dag jul. Etter gammel skikk er den 20 dags Knut som jager jula ut. 😉

Dette et omdiskutert, altså om det er 6.- eller 13. januar. I min familie har 6. januar blitt brukt.

https://www.google.no/amp/s/www.dinside.no/bolig/nar-skal-juletreet-ut/60997507/amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Dette et omdiskutert, altså om det er 6.- eller 13. januar. I min familie har 6. januar blitt brukt.

https://www.google.no/amp/s/www.dinside.no/bolig/nar-skal-juletreet-ut/60997507/amp

Det er nok idivinduelt. Noen rydder vekk julestæsjet i nyttårshelga. Andre venter til 13 januar og noen har nisser stående i vinduet i juli / august. Synes ikke noe er rett eller feil. Det må være opp til hver enkelt. Dog ville jeg nok satt vekk nissene i god tid før sommer,n. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2019 den 9.48, AnonymBruker skrev:

Når en spiss henger ned, og to spisser henger opp. Noe interiørgreier😩

Anonymkode: a17b0...a32

Jeg hadde igrunnen ikke lagt merke til hvor spissene på adventsstjernene peker. Inntil for noen år siden, da en nabo kom i fullt opprør og fortalte at en annen nabo hadde en slik stjerne med en spiss ned og to opp. Og hva jeg mente om dette. Om det var protest mot jul, eller protest mot kristendom eller  enda verre ting. Jeg fikk vite at denne "opp-ned-stjerna" er satans symbol. Jeg svarte at det nok helt sikkert var var grunnet uvitenhet, naboen hadde en slik stjerne. Når det er sagt , så synes også jeg disse "opp-ned-stjernene" er lite fine. Det er noe feil med dem liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Jeg tviholder på at det skal være én adventsstjerne. I ett vindu. Ikke to. Ei heller tre. På ingen måte fire. Dette gjelder selv om dere har to like store stuevinduer. Symmetriske og interiørmessige hensyn må vike for den gamle soga om betlehemsstjerna. Slik lyder mine ord.

Anonymkode: 5c993...d53

Så fint for deg, alle er nok ikke enige med deg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎12‎.‎2019 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Da blir de tre vise menn forrvirret.......

Anonymkode: 53fc1...a3d

Men da er de jo ikke vise?

Jeg har 2 stjerner med god samvittighet i år. Ikke like engang. Bor i 4-mannsbolig og jeg er den eneste som har stjerne(r).

Anonymkode: ecdad...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...