Gå til innhold

Det skal være én adventstjerne og den skal henge helt til 6. januar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig, ellers blir jo disiplene veldig forvirret om hvilken vei de skal gå!

Anonymkode: 43ae8...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Cata skrev:

Helt enig i at det skal være en stjerne, men den skal ned på julaften når julen ringes inn. Da er advent over. :opplyser: 

Ikke ta ned stjerna på julekvelden, blir vanskelig for tre vise menn å finne vegen da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på! Lov til å ha stjerne i toppen av juletreet? 

 

Adventskalenderen til ungene har de siste åra vært julekrybbe fra playmobil. En figur hver dag og Jesus på julaften. Vi har også en "vanlig" krybbe. Feil med to Jesus i hus da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Huldra85 skrev:

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på! Lov til å ha stjerne i toppen av juletreet? 

 

Adventskalenderen til ungene har de siste åra vært julekrybbe fra playmobil. En figur hver dag og Jesus på julaften. Vi har også en "vanlig" krybbe. Feil med to Jesus i hus da? 

Da blir de tre vise menn forrvirret.......

Anonymkode: 53fc1...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker at det er flere av oss som holder på tradisjoner, skikker, kutyme. Det er noe godt over det, noe felles, en rettesnor i livet. Ikke bare en saueflokk som løper etter markedskreftene. Advent først, juletre fra 23.des.til 6.jan (hellige tre kongers fest)

Anonymkode: a17b0...a32

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker at det er flere av oss som holder på tradisjoner, skikker, kutyme. Det er noe godt over det, noe felles, en rettesnor i livet. Ikke bare en saueflokk som løper etter markedskreftene. Advent først, juletre fra 23.des.til 6.jan (hellige tre kongers fest)

Anonymkode: a17b0...a32

Evt vi klarer å tenke oss frem til hva VI selv ønsker å gjøre i jula fremfor å holde oss til strenge «regler» 

Anonymkode: 01d8e...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri klart å bli helt enig med meg selv om jeg skulle ha stjerna i stua eller kjøkkenet, for kjøkkenet er det man ser utenfra, men det er jo i stua vi er mest og ser den selv. Men jeg har faktisk ikke tenkt på at det går an å ha to! Takk for tipset!

Anonymkode: 6ea94...b08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting - opp-ned stjerner er ikke pent. De skjærer rett og slett i øynene.

Anonymkode: a17b0...a32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviholder på at det skal være én adventsstjerne. I ett vindu. Ikke to. Ei heller tre. På ingen måte fire. Dette gjelder selv om dere har to like store stuevinduer. Symmetriske og interiørmessige hensyn må vike for den gamle soga om betlehemsstjerna. Slik lyder mine ord.

Anonymkode: 5c993...d53

Ok

Anonymkode: d4477...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så opptatt av hva som er korrekt så må du la stjerna henge til 13. januar. Det er det som er siste juledag. Slik lyder mine ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er en opp/ned stjerne.

Jeg har bare en som henger. Og så har jeg to på staker i de to andre vinduene. Det er ingen Jesus involvert i min julefeiring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hva er en opp/ned stjerne.

Jeg har bare en som henger. Og så har jeg to på staker i de to andre vinduene. Det er ingen Jesus involvert i min julefeiring.

 

Når en spiss henger ned, og to spisser henger opp. Noe interiørgreier😩

Anonymkode: a17b0...a32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviholder på at det skal være én adventsstjerne. I ett vindu. Ikke to. Ei heller tre. På ingen måte fire. Dette gjelder selv om dere har to like store stuevinduer. Symmetriske og interiørmessige hensyn må vike for den gamle soga om betlehemsstjerna. Slik lyder mine ord.

Anonymkode: 5c993...d53

Jeg feirer solsnu og har soler, da kan jeg ha så mange jeg vil😊 siden du er så streng, du pynter vel ikke med nisser og halmbukker☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Amberleaf skrev:

Hvis du er så opptatt av hva som er korrekt så må du la stjerna henge til 13. januar. Det er det som er siste juledag. Slik lyder mine ord. 

13 dag jul er jo 6 januar.... det skal ikke være 13 dag januar når vi først er i en pirke tråd...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 1... men den skal henge til langt uti februar. Er så mørkt ellers 

Anonymkode: f3437...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pautina skrev:

13 dag jul er jo 6 januar.... det skal ikke være 13 dag januar når vi først er i en pirke tråd...

20. dag jul er siste juledagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker at det er flere av oss som holder på tradisjoner, skikker, kutyme. Det er noe godt over det, noe felles, en rettesnor i livet. Ikke bare en saueflokk som løper etter markedskreftene. Advent først, juletre fra 23.des.til 6.jan (hellige tre kongers fest)

Anonymkode: a17b0...a32

Ha,ha, det er vel like mye saueflokkmentalitet å holde seg i det samme sporet og aldri prøve noe nytt. Min rettesnor i livet er for øvrig å oppføre meg ordentlig, og å hjelpe andre etter evne. Ikke å pynte slik som alle gjorde for 40-50 år siden.....  Når og hvordan jeg pynter til jul burde være knekkende likegyldig for alle andre 😄  Jeg har vokst opp med den julen du beskriver, men har i voksen alder gjort de endringene som passer meg. Advent "finnes ikke lenger". Her kommer både stjerner, juletre (plast) og resten av julepynten frem så fort jeg gidder i desember, og så åker hele jula ut før nyttårsfeiringa starter 🥂

Anonymkode: 1a206...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke julestjerne. Men adventstjerne. Både den og adventsstaken skal bort på julaften, for da er advent over. Advent-ventetid, er over når Jesus er født. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...