Gå til innhold

Ung ufør avvikles fra 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.12.2019 den 18.16, Husholdning1 skrev:

Så vi snakker altså om en av en håndfull mennesker som egentlig ikke er relevant for debatten på systemnivå. Gi det fåtallet personer dette gjelder en særlig bostøtte, men ikke snakk som om det er normalen. For det er det på ingen måte.

For øvrig er minstesats som sagt 17170 kr netto per mnd.

Om man er singel ja. Mitt familiemedlem får 12 000 etter skattt, da hun er gift. 

Anonymkode: 0b76c...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det gjelder mange uføre. En slektning har en kronisk sykdom som gjør at hun ofte må på sykehus pga nyrene. Ofte akutt. 

Anonymkode: 0b76c...c86

Hva med de uføre det ikke gjelder?

Anonymkode: a7449...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om man er singel ja. Mitt familiemedlem får 12 000 etter skattt, da hun er gift. 

Anonymkode: 0b76c...c86

Nei, ingen skatter så mye av 18 973 brutto.

Anonymkode: a7449...12a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2019 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ung ufør i 2018 . Nav var snille med meg og jeg fikk innvilga 100 % ufør med ung ufør . Fikk etterbetalt 180 000 . Har skeiet ut skikkelig med masse shopping , reiser og diverse . Gidder ikke ha dårlig samvittighet for å være ufør . Har hatt så mange runder og mange år hvor jeg har tenkt negative tanker om meg selv . Nok er nok . Jeg har til og med luksus hobbyen hest på statens regning , og koser meg med det ! 

Anonymkode: 0959d...a60

hilsen en som ikke er ufør men en som finner på et innlegg for å underbygge stereotyper om uføre. Jeg har en venninne som er ufør. Hun greier ikke dra på kino, orker kanskje dra på shopping en gang i året og er heldig om hun greier være sosial et par ganger i året. Hun har vært på 2 reiser på 10 år. Den siste turen måtte avbrytes da hun ble akutt syk og måtte dra hjem. Innlegget ditt er kvalmende. 

Anonymkode: 0b76c...c86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2019 den 7.45, AnonymBruker skrev:

Og likevel tør man klage over å ha for lite inntekt. Nok et bevis på at det oftest handler om prioriteringer. Intet annet. 

Anonymkode: 61b9a...4ba

Uføre som sliter med for lav inntekt har neppe hest som hobby.. Har en ufør nabo jeg kjenner godt. Hun har ikke kjøpt nye klær på mange år, drar ikke på ferie og verken røyker eller drikker alkohol. Hun er utrolig økonomisk. Hele leiligheten er innredet av billige eller gratis møbler fra finn. Tilgomed vaskemaskinen hennes er fra finn. Hun har ikke tv-kanaler og har ingen hobbyer som koster penger. Hun klipper seg selv. 

Jeg har aldri hørt hun klage. Aldri. Verken over de konstante smertene (men jeg ser det) eller økonomien. Hun gjør det beste ut av situasjonen. Det ikke er et liv jeg unner så mange. Bortsett fra de her inne som sitter på den høye hesten og mener alle uføre klager. Vær takknemlige for at dere har helse og jobb! Hovmod står for fall, en dag er det plutselig dere som havner i bilulykke eller får en kronisk sykdom. Det er lett å sitte på andre siden av gjerdet. 

Anonymkode: 0b76c...c86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de uføre det ikke gjelder?

Anonymkode: a7449...12a

Jeg svarte på en som påsto dette gjaldt noen få. Min kollega som ødela hele kroppen i en ulykke må også ofte på sykehus. 

Den gruppen du tenker på er de som er uføre pga psykiske lidelser.  Mange av dem også. Men mange i den fysiske gruppen må ha tilgang på sykehus nært. 

Anonymkode: 0b76c...c86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.12.2019 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Skulle likt å se tall på hvor mange Ung Ufør som faktisk klarer å ha en deltidsjobb etterhvert. Det er sjokkerende mange!

Anonymkode: a4267...088

Det er nok noen. Mange uføre har psykiske diagnoser som kan bli bedre etter flere års behandling, om de hadde fått bedre hjelp. Når man må stå i kø 1 år bare for psykolog er det ikke mye håp. Hadde systemet og nav vært flinkere til å følge opp de som faller utenfor og som sliter sterkt tror jeg flere hadde blitt friskere. Broren til en venninne har vært inn og ut av psykiatrisk og har problemer med å klare seg selv. Hadde staten satt inn ressurser så han kunne fått skikkelig oppfølging og mye bedre behandling kunne han kanskje jobbet noe. Men da må staten være villig til å gå inn med ekstra ressurser. Det har de ikke nå. Men samfunnet kunne spart endel på å sette inn mye mere tiltak! 

Anonymkode: 0b76c...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lettet for at jeg fikk innvilget alt ferdig nå før 1 februar og er over 28 år og ikke er en av de nye unge som blir rammet. Skal få etterbetalt for rundt 7 år så er snakk om mye penger . kanskje så mye som 200 000 kroner. Sykdommen min kommer dessverre alltid til å være ett hinder for å jobbe (jeg var på vei til å bli ingeniør...drømmejobben), så de pengene skal settes av på sparekonto og KUN brukes i nødsituasjoner og på nødvendigheter.

Jeg er heldigvis vant med å leve sparsomt siden jeg har gått så mange år på AAP (aldri frisør, kino, cafebesøk, utenlandsreiser, nye klær, røyk, alkohol,brus, ingen hobbyer som koster penger som bl.a en her lengre opp nevner. Har ikke venner eller noe sosialt liv heller så der sparer jeg penger også, samt at familien min er så liten at julegaver og bursdagsgaver ikke utgjør så mye.  ) og klarer meg helt greit med ung ufør. Det er ikke morsomt å vær alvorlig syk, men jeg er glad jeg bor i Norge.

 

Anonymkode: 89793...50b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnbeløp 99 858

Dette regnestykket er for en enslig med vanllig minstesats uføretrygd

99 858 x 2.48 = 247647,84
I måneden blir dette da 247647,84 / 12 = 20 637.32 før skatt. La oss si at skatten er 22% som da blir 4540.21. Da for en utbetalt 16096.79, jeg kan ikke fatte og begripe at noen mener at dette er mye å leve av, år etter år. 

Mange uføretrygdede sliter med helsa og må ha medisinsk behandling, da går pengene uansett for frikort for man ikke før man har brukt en del penger.

Egenandelstak 1: 2460 kroner (for 2020)

Egenandelstak 2: 2176 kroner (for 2020)

Så her for man ikke noe gratis før man har brukt 4636 kroner. I tillegg så blir ikke alt gratis, medisiner man ikke for på blå resept må man betale for og de kan koste ganske så mye. Og så må man alltid betale for medisinsk materiell og blodprøver mm.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/relatert-informasjon/beregning-av-uforetrygd

https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/frikort-for-helsetjenester

 

Anonymkode: a7971...a0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnbeløp 99 858

Dette regnestykket er for en enslig med vanllig minstesats uføretrygd

99 858 x 2.48 = 247647,84
I måneden blir dette da 247647,84 / 12 = 20 637.32 før skatt. La oss si at skatten er 22% som da blir 4540.21. Da for en utbetalt 16096.79, jeg kan ikke fatte og begripe at noen mener at dette er mye å leve av, år etter år. 

Mange uføretrygdede sliter med helsa og må ha medisinsk behandling, da går pengene uansett for frikort for man ikke før man har brukt en del penger.

Egenandelstak 1: 2460 kroner (for 2020)

Egenandelstak 2: 2176 kroner (for 2020)

Så her for man ikke noe gratis før man har brukt 4636 kroner. I tillegg så blir ikke alt gratis, medisiner man ikke for på blå resept må man betale for og de kan koste ganske så mye. Og så må man alltid betale for medisinsk materiell og blodprøver mm.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/relatert-informasjon/beregning-av-uforetrygd

https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/frikort-for-helsetjenester

 

Anonymkode: a7971...a0c

Men hvorfor skal vi i slike tråder utelukkende sette feil skatteprosent? Hvorfor skal den alltid være høyere enn det som er fakta?

Anonymkode: a7449...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lettet for at jeg fikk innvilget alt ferdig nå før 1 februar og er over 28 år og ikke er en av de nye unge som blir rammet. Skal få etterbetalt for rundt 7 år så er snakk om mye penger . kanskje så mye som 200 000 kroner. Sykdommen min kommer dessverre alltid til å være ett hinder for å jobbe (jeg var på vei til å bli ingeniør...drømmejobben), så de pengene skal settes av på sparekonto og KUN brukes i nødsituasjoner og på nødvendigheter.

Jeg er heldigvis vant med å leve sparsomt siden jeg har gått så mange år på AAP (aldri frisør, kino, cafebesøk, utenlandsreiser, nye klær, røyk, alkohol,brus, ingen hobbyer som koster penger som bl.a en her lengre opp nevner. Har ikke venner eller noe sosialt liv heller så der sparer jeg penger også, samt at familien min er så liten at julegaver og bursdagsgaver ikke utgjør så mye.  ) og klarer meg helt greit med ung ufør. Det er ikke morsomt å vær alvorlig syk, men jeg er glad jeg bor i Norge.

 

Anonymkode: 89793...50b

Jeg fikk rundt 170000kr etter skatt for ca 4,5år, så du kan nok muligens kanskje regne med å få over 200000kr etterbetalt😊 men ikke ta gleden på forskudd med tanken på summen da, bare gled deg og husk at du sannsynligvis får penger på konto før du får brevet!

Anonymkode: e7a43...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk rundt 170000kr etter skatt for ca 4,5år, så du kan nok muligens kanskje regne med å få over 200000kr etterbetalt😊 men ikke ta gleden på forskudd med tanken på summen da, bare gled deg og husk at du sannsynligvis får penger på konto før du får brevet!

Anonymkode: e7a43...411

Ja, jeg snakket med nav og de sa det kunne ta 6-8 måneder med utregningen og det med å få brevet så smører meg med tålmodighet. pengene kommer når de kommer, og jeg har heldigvis ingen nød akkurat nå. 😅

Anonymkode: 89793...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel egentlig ikke noe med ung ufør å gjøre, men... Er det noen som vet om man får etterbetaling for perioder man ikke har hatt stønader fra nav om uføretidspunktet settes langt tilbake i tid?

F.eks om man har gått på AAP men hatt et opphold på 1 år mellom AAP-perioder..?

Anonymkode: 175bb...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har vel egentlig ikke noe med ung ufør å gjøre, men... Er det noen som vet om man får etterbetaling for perioder man ikke har hatt stønader fra nav om uføretidspunktet settes langt tilbake i tid?

F.eks om man har gått på AAP men hatt et opphold på 1 år mellom AAP-perioder..?

Anonymkode: 175bb...fc1

Nei, du får ikke betalt noe for det. Du får heller ikke etterbetalt for stønader du har hatt før fylte 20 år. Mitt uføretidspunkt ble satt til da jeg var 16 , og jeg kom inn under nav som 17 åring og hadde en stønad på ca 4000 å måneden mens jeg tok datakortet og var utplassert i butikk. får heller ikke noe etterbetaling for de 3 årene .

Anonymkode: 89793...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal vi i slike tråder utelukkende sette feil skatteprosent? Hvorfor skal den alltid være høyere enn det som er fakta?

Anonymkode: a7449...12a

Det er da ikke feil skatteprosent. Det er jo individuelt hva man blir trukket i skatt, noen mer andre mindre dette var et eksempel. Poenget er at det er ingen enslige på minstesats uføretrygd som lever fett med det. 

Anonymkode: a7971...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle oss som som faktisk står på,og jobber for hver krone vi tjener... en uføre bør ikke tjene mer enn en som jobber og sliter for rene penger hver dag.

Ja,uheldig at man er syk som ung,men ikke rettferdig at man skal tjene mer enn en som jobber for pengene sine... man må leve etter det man har. 

Ingen menneskerett å gå ofte på kino eller reise til sydligere strøk.Livsglede er gratis,og kan skaffes på mange ulike måter.  

Husk at det er andre som må jobbe for at du går syk hjemme..ikke forvent for mye,penger er ikke livet.

Anonymkode: 12996...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke feil skatteprosent. Det er jo individuelt hva man blir trukket i skatt, noen mer andre mindre dette var et eksempel. Poenget er at det er ingen enslige på minstesats uføretrygd som lever fett med det. 

Anonymkode: a7971...a0c

Det er feil pga at ingen skatter så mye. Som en ser er et gjentakende irritasjonsmoment i slike tråder. Hvor vanskelig er det å sette dette riktig?

Men klart trygden ser dårligere ut om en setter for høy prosent, noe som sikkert også er meningen.

Anonymkode: a7449...12a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2019 at 10:54 AM, kahaki said:

Utregning gjøres av inntekt. Det er rettferdig, (dessverre?). Lavinntektsjobber vil gi lavinntekts trygd.

Rettferdig og rettferdig... Det beregnes av inntekt for de siste 5 årene. Når Nav somler og det tar månedsvis mellom hvert møte og nye tiltak, slik at man blir gående på AAP og deretter sosialstøtte i årevis, så ender man opp med minstepensjon.

Anonymkode: 29863...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil pga at ingen skatter så mye. Som en ser er et gjentakende irritasjonsmoment i slike tråder. Hvor vanskelig er det å sette dette riktig?

Men klart trygden ser dårligere ut om en setter for høy prosent, noe som sikkert også er meningen.

Anonymkode: a7449...12a

Nav satte min skatt automatisk til 34 % på utbetalingene, og ved en annen tidligere anledning trakk de hele 44% ( dette til tross for at jeg har lagt inn riktig beløp hos skatteetaten ). 

Anonymkode: 89793...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Skal man straffes for å ha blitt alvorlig syk i ung alder?

Anonymkode: 70d3b...71c

Hva med oss som ble syk i ung alder men fikk ikke riktig hjelp før man ble eldre enn 28 og ikke får de ekstra godene? Bra at tillegget skal bort!! Mer rettferdighet 

Anonymkode: c2485...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...