Gå til innhold

Ung ufør avvikles fra 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke formue, jeg kan til og med skrive av renter hvert år. Likefult skatter jeg ca 4000 hver mnd på tett oppunder 19000 brutto. Har fått tilbake rundt 3000 kr på skatten de siste 3 årene. Så da skatter jeg vel ca 400 kr for mye hver mnd. Så la oss si 3600 kr. Er det for mye?

Anonymkode: 03c97...a4d

Du kan taste inn tallene dine her:

https://www.dinside.no/okonomi/sjekk-hva-skatten-din-blir/71680322

Så kan du komme tilbake og fortelle nøyaktig hva de ble. Slik at vi slipper denne endeløse kveruleringen om dette.

Anonymkode: a7449...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, OPIgirl skrev:

Det vet du ikke en dritt om.

På hvilket grunnlag kan du si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke formue, jeg kan til og med skrive av renter hvert år. Likefult skatter jeg ca 4000 hver mnd på tett oppunder 19000 brutto. Har fått tilbake rundt 3000 kr på skatten de siste 3 årene. Så da skatter jeg vel ca 400 kr for mye hver mnd. Så la oss si 3600 kr. Er det for mye?

Anonymkode: 03c97...a4d

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan taste inn tallene dine her:

https://www.dinside.no/okonomi/sjekk-hva-skatten-din-blir/71680322

Så kan du komme tilbake og fortelle nøyaktig hva de ble. Slik at vi slipper denne endeløse kveruleringen om dette.

Anonymkode: a7449...12a

Hva ble svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Husholdning1 skrev:

 

Hva ble svaret?

Vi må nok vente en stund på det, da jeg går ut fra at det var skremmende likt ditt:-)

Anonymkode: a7449...12a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi må nok vente en stund på det, da jeg går ut fra at det var skremmende likt ditt:-)

Anonymkode: a7449...12a

Ikke heeeelt utenkelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 15.02, Husholdning1 skrev:

Ja, såpass mye penger.

Men nå er minstesats uføretrygd på hele 17170 kroner netto per mnd, altså godt over 14000.

I en annen tråd nå skriver du 15988. Du påstod hardnakket lenge i denne tråden at det var 17170. Du var skråsikker. Interessant.

Anonymkode: 70d3b...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I en annen tråd nå skriver du 15988. Du påstod hardnakket lenge i denne tråden at det var 17170. Du var skråsikker. Interessant.

Anonymkode: 70d3b...71c

Du kommer til å syns svaret du får også er interessant. En slags oppklaring, kan en si.

Anonymkode: a7449...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å syns svaret du får også er interessant. En slags oppklaring, kan en si.

Anonymkode: a7449...12a

Jeg svarte ikke deg og du gir meg heller ikke et svar, så finn deg en annen hobby.

Anonymkode: 70d3b...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte ikke deg og du gir meg heller ikke et svar, så finn deg en annen hobby.

Anonymkode: 70d3b...71c

Men jeg svarte deg, noe en har rett til her på KG. Om du tenker litt skjønner du nok differansen på summene.

Anonymkode: a7449...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en annen tråd nå skriver du 15988. Du påstod hardnakket lenge i denne tråden at det var 17170. Du var skråsikker. Interessant.

Anonymkode: 70d3b...71c

Kan det ha noe med at det ene var tallet for enslig, og det andre for gift/samboende tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Noen som trenger en fleksibel arbeidstaker/ekstrahjelp på 20-30 % maks. 

Anonymkode: a4267...088

Det finnes vel knapt mindre fleksible ansatte enn uføre (kronisk syke). Å ha en restarbeidsevne på 30% betyr jo ikke at man er syk og dårlig til faste dager og tidspunkt, og frisk til bestemte tidspunkt. Sjansen er like stor for at en ufør er syk akkurat når arbeidsplassen trenger ekstrahjelp, og da er man jo like langt.

Anonymkode: 978a7...3c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en annen tråd nå skriver du 15988. Du påstod hardnakket lenge i denne tråden at det var 17170. Du var skråsikker. Interessant.

Anonymkode: 70d3b...71c

Imponerende at du letet opp et svar fra 20.12.19 for å prøve å felle Husholdning1:-). Men nei:-).

Anonymkode: b62f0...c40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Imponerende at du letet opp et svar fra 20.12.19 for å prøve å felle Husholdning1:-). Men nei:-).

Anonymkode: b62f0...c40

Det som er så fint med fakta er at det er fakta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minstesats enslig ufør er 20 637 brutto. Gift/samboer er 18 973 brutto.

Med ung ufør-tillegg og enslig: 24 216 brutto. Gift/samboer: 22 135 brutto.

Aap: 16 643 brutto.

Aap med ung-tillegg: 20 304 brutto. 
 

Udiskutable satser. 
 

Barnetillegg aap er 27,- per dag per barn. Ufør: 3329,- per måned per barn. 

Anonymkode: 61b9a...4ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstesats enslig ufør er 20 637 brutto. Gift/samboer er 18 973 brutto.

Med ung ufør-tillegg og enslig: 24 216 brutto. Gift/samboer: 22 135 brutto.

Aap: 16 643 brutto.

Aap med ung-tillegg: 20 304 brutto. 
 

Udiskutable satser. 
 

Barnetillegg aap er 27,- per dag per barn. Ufør: 3329,- per måned per barn. 

Anonymkode: 61b9a...4ba

Denne kan vel variere litt.

Anonymkode: a7449...12a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 17.21, Husholdning1 skrev:

Du bruker den nok med en tanke om ironi, men begge deler er nok ofte riktigere enn man skulle tro.

Fordi fattigdom, mangel på medisiner, mangel på nok næringsrik mat, stress, søvnløshet og dårlig livskvalitet er en mirakelkur for å bli frisk?? 
Har du ringt legeforeningen og fortalt dette utrolige som du har skjønt, så vi kan behandle alle syke med fattigdom? 
Tenk hvor mye vi kan spare inn bare på kreftbehandling!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Kath H. skrev:

Fordi fattigdom, mangel på medisiner, mangel på nok næringsrik mat, stress, søvnløshet og dårlig livskvalitet er en mirakelkur for å bli frisk?? 
Har du ringt legeforeningen og fortalt dette utrolige som du har skjønt, så vi kan behandle alle syke med fattigdom? 
Tenk hvor mye vi kan spare inn bare på kreftbehandling!

Saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 18.04, altflyter skrev:

Du syntes 14 000 I måneden er mye å leve på for en syk dame i 40-årene? 

Hun har 8000 i husleie (hun kan ikke flytte lengre bort fra byen, da hun må bo i bussavstand til sykehus og hun bor i kommunal bolig. Da må man ta det man får) ,

1000 I snitt i strøm siden hun bor i en kald kjeller. 

Da har hun 5000 igjen til alt annet.

1000 forsvinner i forsikring, mobil og diverse løpende utgifter.

Da har hun 4000 igjen.

Av dette bruker hun i snitt 1000kr måneden på medisiner og legeregninger (medregnet 6000 i året egenandel på lege og fysioterapi. De resterende årlige 6000 er medisiner hun ikke får på blå resept) .

Da har hun 3000 igjen i måneden til mat, drikke, fornøyelser, ferie, sparing etc. 

Dette vet jeg fordi jeg nylig hjalp henne med budsjett fordi hun lurte på om jeg kunne hjelpe henne å kutte. Jeg fant ingen kuttpunkter, gjør du? 

Hva gjør hun om kjøleskapet eller komfyren ryker? Eller om hun trenger nye briller? 

Mener du i fult alvor at dette er mye penger og at dette er et verdig liv? Hvor gammel er du? 

Edit. Jeg ser at jeg glemte busskort i dette budsjettet, så jeg kan trekke fra ytterligere 500kr. Hun har 2500 igjen etter at alle faste utgifter er betalt. Ikke 3000

Det er bortkastet å diskutere med brukeren du diskuterer med. Han bor selv på landet og har antagelig aldri vært i en situasjon der sykdom har gjort ting vanskelig. Jeg har diskutert med ham før, og han greier verken komme med gode argumenter eller sette seg inn i at mange uføre slett ikke kan bo på landet.

Anonymkode: 0b76c...c86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2020 den 21.06, Husholdning1 skrev:

Det er stor forskjell på lønn og trygd. En viss lønnsøkning gagner økonomien, mens en viss trygdeøkning skader den.

En med en slik enorm lønning kan godt gå ned i lønn. Man skal ikke ha det vondt, bare fordi man har trygd, men mindre man har fått den på uærlig vis da. Da kan man godt få noen konsekvenser.

Anonymkode: 0cd55...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 18.16, Husholdning1 skrev:

Så vi snakker altså om en av en håndfull mennesker som egentlig ikke er relevant for debatten på systemnivå. Gi det fåtallet personer dette gjelder en særlig bostøtte, men ikke snakk som om det er normalen. For det er det på ingen måte.

For øvrig er minstesats som sagt 17170 kr netto per mnd.

Det gjelder mange uføre. En slektning har en kronisk sykdom som gjør at hun ofte må på sykehus pga nyrene. Ofte akutt. 

Anonymkode: 0b76c...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...