Gå til innhold

"Gis bort" på finn.no - hva er det frekkeste du har opplevd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sender hvis det er noe jeg klarer å bære bort til post i butikk 15 min unna i én vending (har ikke bil). Sier høflig nei til å sende større ting, og folk forstår jo det. Små ting sender jeg mot at kjøper betaler frakt. Jeg vil bli kvitt tingen, og er glad for at den kommer til nytte :) Det er ikke frekt å spørre om folk kan sende, med mindre det står tydelig i annonsen «Må hentes!»

Anonymkode: 1bdfb...85c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymus Notarius skrev (På 28.6.2020 den 22.11):

Jeg er enig i at man ikke skal trenge å utlevere seg, men jeg har opplevd å gi bort ting til folk som har prøvd å selge dem videre. Det er irriterende. Virker som om enkelte spekulerer i å få ting for å selge dem videre og slik tjene penger. Privatpersoner altså, ikke veldedighet.

Men er ikke det greit da, da har vel personen behov for pengene? Tviler på det er verd å gjøre for en person som har ok råd, krever jo litt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2021 den 0.48):

Ikke fra Finn, men lokal salgsside på facebook. En person legger stadig ut ting til salgs som han har hentet på gjenbruksbua på den lokale søppelplassen.
Ikke ulovlig selvfølgelig, men uansett ganske frekt da folk kjenner igjen tingene de har levert inn, og alle vet at han selger ting han har hentet gratis. Dette medfører at folk heller kaster brukbare ting i kontainerene, da de ikke ønsker at bilder av tingene skal komme på fb.

Anonymkode: 9fdc5...de7

Typisk norsk smålighet å reagere på det. I mange andre land er dette måten mange livnærer seg på, evt kjøpe fra bruktbutikk/billigbutikk og selge dyrere på eBay. Mens i Norge blir man sett på som frekk om man finner seg en helt lovlig måte å tjene noen ekstra kroner på. 

Anonymkode: 11a3c...a1c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tømte et dødsbo for noen år siden og både solgte og ga bort ting. I likhet med flere andre her, fant jeg ut at det nesten er bedre å selge ting til symbolsk pris enn å gi bort, fordi man da slipper altfor mange avtaler som ikke holdes. Husker jeg fikk helt bakoversveis av en som kom til avtalt tid, hadde med seg noe å bære sakene i som avtalt, og som sendte en hyggelig melding etterpå om at det var mye fint (det gjaldt en samling, slik at han ikke fikk sett gjennom alt ved henting). Jeg hadde så mange negative erfaringer at vanlig høflighet ble en stor sak.

Alt inventar jeg kvittet meg med, var gammelt. Men det var ofte vanskelig å vite hva noen ville ha, og hva som måtte på loppemarked i stedet. Det rareste var noen veggmonterte bokhyller som tydeligvis var blitt "in" igjen. Jeg skrev at de gikk gratis til en som tok med verktøy, demonterte og bar dem ned fire etasjer selv - jeg visste egentlig ikke om de ville tåle å bli skrudd ned og opp igjen. Da fikk jeg tilbud om både penger og vinflasker! Jeg hadde startet en dialog med en som virket seriøs og hyggelig, dessuten hadde han kort vei, noe som øker sannsynligheten for at avtalen holdes, Jeg skrev derfor til de 2 - 3 "nest raskeste" at jeg ville komme tilbake til saken hvis de rykket fram i "køen". En av dem ga seg ikke - ville vite hvorfor han ikke fikk dem, siden han ville betale. Jeg svarte at jeg ikke ville ta betalt fordi jeg ikke ville ha noen klager hvis de ikke tålte de- og remontering, og han insisterte på at han ikke kom til å klage... Men egentlig virket han som en akkurat sånn type som aldri blir fornøyd, så jeg sto på mitt. 

Man er faktisk ikke forpliktet til å holde noen offentlig budrunde på Finns torg. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger solgt ferdige "pakker" med barnetøy på Finn. Mange plagg til en grei pris (synes jeg da), slik at prisen pr plagg blir ganske lav. Har også skrevet en detaljert beskrivelse av innoldet, og presisert at plaggene selges SAMLET til denne prisen.

 

Men det er allikevel alltid noen som vil kjøpe ET av plaggene, og da til den prisen som blir snittprisen pr plagg. 

 

Sier alltid  nei til dette; da må jeg jo skrive om hele annonsen etterpå for å selge resten.

Endret av Bingo Bongo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
ti10 skrev (På 24.3.2021 den 21.49):

Det  er jo greit nok, men hvordan mener de ellers at de skal få tak i bøker som befinner seg på den andre siden av landet? Flytte dem ved hjelp av tankens kraft? 

-

Endret av Kristina S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, Kristina S. said:

Er det nødvendig å svare så frekt hele tiden?

Når de ser hva frakten koster er de ikke interessert lenger. Kritikk til Posten.

De fleste sender vel med helthjem nå om dagen? Pakken er forsikret og det koster 80 kr for sendinger under 5 kg. Mye bedre enn posten. 

Anonymkode: d8bec...b81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo Bongo skrev (21 timer siden):

Jeg har noen ganger solgt ferdige "pakker" med barnetøy på Finn. Mange plagg til en grei pris (synes jeg da), slik at prisen pr plagg blir ganske lav. Har også skrevet en detaljert beskrivelse av innoldet, og presisert at plaggene selges SAMLET til denne prisen.

 

Men det er allikevel alltid noen som vil kjøpe ET av plaggene, og da til den prisen som blir snittprisen pr plagg. 

 

Sier alltid  nei til dette; da må jeg jo skrive om hele annonsen etterpå for å selge resten.

Ja, det er temmelig irriterende med folk som omtrent krever å få kjøp f. eks. den omtrent ubrukte ulldressen i pakken for 30 kr., fordi det er snittprisen per plagg i pakken. 🙄 🤦‍♀️

Hvis de absolutt vil ha det ene plagget så får de kjøpe hele pakken da, og evt. videreselge det de ikke vil ha. 

Anonymkode: b3c78...ea3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gi bort en hylle, som er veldig standard billig Ikea hylle Husker ikke hva det heter Billy eller noe. Vi fikk en henvendelse som sa hun ville ha det. Det er fint, kom og hent. Så krevde hun plutselig st jeg skulle ta mål av hylla, jeg sa at det kunne jeg ikke, jeg hadde kke målebånd og holdt på å selge inna alle tingene mine for jeg skulle flytte til utlandet. Hun kunne gå på Ikea.no om hun var interessert i målene. Jeg hadde da fått masse andre henvendelser som ikke krevde at jeg skulle måle noe. Så får jeg den triaden tilbake om at jeg MÅTTE oppgi målene og at det er ulovlig  å selge uten mål. Hun hevdet vi hadde gjort en vinnende avtale og hun krevde mål!

 

endte med å gi det bort til en av de 15 andre som kom og hentet uten klage. 

Anonymkode: 63153...6b0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 9.41):

Jeg hater å sende, gjør det kun til nød hvis det er noe jeg virkelig vil bli kvitt og det er lett å sende. Det fordi alle forventer at sender skal gjøre dette uten videre. Derfor skriver jeg i alle mine annonser at jeg ikke sender.

Men hadde derimot meldingen sakt  "Hei kan du sende? Betaler selvfølgelig 100 ekstra for jobben", da hadde jeg sendt.

Anonymkode: 2421a...97e

Enig, men så bor jeg i Oslo da. Forventer at folk henter. Bor man på små steder, må man vel nesten sende?

Anonymkode: 63153...6b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 8.58):

Det er vanlig å ta med i annonsen at kjøper betaler frakt.

Anonymkode: 355ce...fd5

Jq det skriver jeg alltid 

Anonymkode: fe818...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Kanskje ikke direkte frekt men legger ut en Bosch stikksag på Finn. Gis bort da det er en del som er defekt og som må fikses. Jeg gir til og med navn på verksted hvor den kan fikses. Etter et par minutter har jeg 20 meldinger med folk som henter men etterhvert som jeg svarer listen og folk innser de må få den fikses melder folk avbud.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (32 minutter siden):

Kanskje ikke direkte frekt men legger ut en Bosch stikksag på Finn. Gis bort da det er en del som er defekt og som må fikses. Jeg gir til og med navn på verksted hvor den kan fikses. Etter et par minutter har jeg 20 meldinger med folk som henter men etterhvert som jeg svarer listen og folk innser de må få den fikses melder folk avbud.

Er det virkelig så vanskelig å lese en hel annonse? Er det noe som skjer med hjernen til folk når det står «gratis» eller «gis bort»? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 486e2...04a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det virkelig så vanskelig å lese en hel annonse? Er det noe som skjer med hjernen til folk når det står «gratis» eller «gis bort»? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 486e2...04a

det var ganske åpenbart at de hadde sett seg blinde på ordet "gratis" i overskriften. Ordet "defekt" stod i samme overskriften så de kunne i det minste lest hele overskriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2019 den 8.50):

Man gir jo bort tingen for å være hyggelig, men når man i stedet for å føle at man har gjort noe hyggelig for andre står igjen og føler seg dum... Det er ikke en god følelse.

Jeg gir ofte bort ting som vi ikke har bruk for lenger, men jeg opplever veldig ofte at de som vil ha tingene er mer kresne enn de har lov til å være når de svarer på en "gis bort "-annonse.  (F.eks krever at giver betaler for reparasjoner, eller forventer å få med kvittering på gjenstanden)

 

Anonymkode: 871bd...3e1

Gjør du noe hyggelig for andre - fordi det skal gange deg selv? 

Jeg vil være hyggelig mot noen fordi dem trenger det, eller det gjør dagen deres bedre. Jeg er ikke hyggelig eller gir bort noe, fordi JEG skal føle meg bra.. Snakk om å ha helt feil forståelse, av hva med-menneskelighet betyr 😜 . Her har du også totalt feil forståelse av hva karma innebærer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2019 den 9.54):

Nei, alle vet ikke det.  Og det er heller ikke erfaringen min.

Min erfaring er at de som virkelig sliter er glade når de får noe de trenger.

Mens de som vil ha noe bare fordi det er gratis oppfører seg som om de gjør giveren en tjeneste når de tar i mot det som gis bort.

Anonymkode: 871bd...3e1

Kommer an på. Noen gir bort dritt, bare fordi de ikke gidder å kvitte seg med det selv på en god måte 😳

En grill med rustehull som"en gang kostet titusender" osv.. Man må bare ikke ha kull i hullet, så går det fint å bruke den🙄 Herrejesus. Men å pirke litt når man får noe gratis, det er forbudt? 😂 Det er altså ikke bare tette kjøpere/overtagere på finn, men også tette selgere/givere 

Anonymkode: 6c41e...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosatoast skrev (42 minutter siden):

Gjør du noe hyggelig for andre - fordi det skal gange deg selv? 

Jeg vil være hyggelig mot noen fordi dem trenger det, eller det gjør dagen deres bedre. Jeg er ikke hyggelig eller gir bort noe, fordi JEG skal føle meg bra.. Snakk om å ha helt feil forståelse, av hva med-menneskelighet betyr 😜 . Her har du også totalt feil forståelse av hva karma innebærer ;) 

Du klarer ikke å ha 2 tanker i hodet på en gang? Like godt å kalle en spade for en spade: Begrunnelsen for å gi bort ting, er et ønske/behov for å bli kvitt det. Da er det hyggelig å kunne glede noen (vinn-vinn), men det er ikke primærbehovet. 

Du gir vel ikke bort ting KUN for å glede andre? Isåfall regner jeg med du gir bort ting du selv gjerne skulle beholdt? Gratis, KUN for å glede andre? 

Du kan påstå det motsatte så mye du vil, men vi mennesker har alltid et egoistisk motiv i bunnen. Kanskje med unntak av handlinger gjort mot våre aller aller nærmeste. 

Og når man får ting gratis, så er det å forvente en takk, av voksne folk. 

Endret av Tatja
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatja skrev (1 time siden):

Du klarer ikke å ha 2 tanker i hodet på en gang? Like godt å kalle en spade for en spade: Begrunnelsen for å gi bort ting, er et ønske/behov for å bli kvitt det. Da er det hyggelig å kunne glede noen (vinn-vinn), men det er ikke primærbehovet. 

Du gir vel ikke bort ting KUN for å glede andre? Isåfall regner jeg med du gir bort ting du selv gjerne skulle beholdt? Gratis, KUN for å glede andre? 

Du kan påstå det motsatte så mye du vil, men vi mennesker har alltid et egoistisk motiv i bunnen. Kanskje med unntak av handlinger gjort mot våre aller aller nærmeste. 

Og når man får ting gratis, så er det å forvente en takk, av voksne folk. 

Klarer jeg ikke det? Litt av en tolkning og påstand, fra ei jeg aldri har møtt før! 👏
Det du snakker om nå er irrelevant ifh til hva jeg kommenterer, og poenget i kommentaren min. Enten misforsto du hva jeg mente, eller så kverulerer du i all kjedsomhet. Er det sistnevnte, så anbefaler jeg at du tar opp en bok å legger deg 🌙

Endret av Rosatoast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (2 timer siden):

Gjør du noe hyggelig for andre - fordi det skal gange deg selv? 

Jeg vil være hyggelig mot noen fordi dem trenger det, eller det gjør dagen deres bedre. Jeg er ikke hyggelig eller gir bort noe, fordi JEG skal føle meg bra.. Snakk om å ha helt feil forståelse, av hva med-menneskelighet betyr 😜 . Her har du også totalt feil forståelse av hva karma innebærer ;) 

Er du buddhist siden du snakker om at hn ikke vet hva karma innebærer?

Anonymkode: e5fd1...eba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (6 timer siden):

Klarer jeg ikke det? Litt av en tolkning og påstand, fra ei jeg aldri har møtt før! 👏
Det du snakker om nå er irrelevant ifh til hva jeg kommenterer, og poenget i kommentaren min. Enten misforsto du hva jeg mente, eller så kverulerer du i all kjedsomhet. Er det sistnevnte, så anbefaler jeg at du tar opp en bok å legger deg 🌙

Overhode ikke irrelevant, du er antagelig for trøtt til å skjønne poenget. Prøv igjen i morgen. 

Og karma... herregud. Bare det å nevne det i denne sammenheng! Er du buddhist? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...