Gå til innhold

Holde tilbake kjærligheten for eget barn pga stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har fått verdens nydeligste baby sammen med en mann som har to barn fra før, og jeg klarer ikke å holde tilbake min kjærlighet til dette barnet. Føler likevel på at man bør "ta seg litt sammen" når man også har stebarn. Så jeg lurer på: 

- Kan jeg legge ut bilde av babyen på facebook/instagram og skrive noe ala "verdens fineste lille skatt bla bla.. "? 

- Kan jeg legge ut bilde av meg, far og babyen og skrive "min lille familie"? 

- Kan jeg kjøpe alt jeg vil til babyen min, ordne et nydelig barnerom osv uten å gjøre det samme til stebarn? 

- Kan jeg bruke "all min tid" med babyen, og fortelle hvor glad jeg er i henne mens stebarna er her? At jeg elsker henne mest i verden.. 

Føler jeg må ta så masse hensyn som folk slipper å ta når de får sin førstefødte. Det har egentlig blitt verre med stebarn etter jeg fikk min egen. Er det normalt å kjenne på dette? 

Anonymkode: 1a282...6c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine lot meg ikke ha facebook før 13 årsalderen, og selv da var det ikke lov for meg å laste opp bilder av meg selv. Så leser jeg at du ønsker å laste opp bilder av en baby 🙄 I min mening er familie en privat ting, og du trenger ikke å dele det med alle. Du har vel nær familie eller venner i livet, hvorfor ikke invitere dem over og dele gleden på den måten, lage en feiring? Du får fine minner for livet, og facebook er bare...

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første er grei nok om du absolutt skal legge ut bilder av barn, som eg strengt tatt er i mot. Resten framstiller du Stebarn som andre rangsbarn. 

Anonymkode: 44058...b59

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne diskusjonen er vel strengt tatt på siden av det som er temaet... ts 

Anonymkode: 1a282...6c6

Sen endring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun stemoren til askepott la ikke skjul på at hun elsket sitt eget barn mer enn askepott.

Anonymkode: e2143...5dd

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en del av greia det, når man blir sammen med noen som har barn fra før. Da må man ta hensyn til dem og tenke på hvordan de føler seg.

Du trenger ikke holde tilbake kjærligheten, men bør nok tenke deg litt om. Det er ikke storesøsknenes feil at de er skilsmissebarn heller! Hvis du ikke ville sagt det om/til babyen hvis han hadde flere helsøsken, bør du ikke si det når du har stebarn heller. Tenker jeg.

Det er jo ikke greit om babyen skal få det perfekte barnerommet med masse nye klær og alle slags leker og pynt, mens storesøsknene skal ta til takke med gammelt ræl - for å sette det på spissen. Her må du og faren til barna snakke sammen om hvordan dere skal finne balansen - der du slipper å holde igjen samtidig som stebarna ikke føler seg annenrangs og nedprioritert. Egentlig rart dere ikke har snakket om dette før babyen kom?

Anonymkode: 8e1bc...b39

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er helt greit jeg. For hvert barn jeg har fått har jeg på en måte elsket den nyeste babyen 'litt mer' enn de barna jeg har fra før. Det jevner seg jo ut når babyen blir mer et barn, og jeg tenker at det er ganske naturlig å føle det sånn, tross alt trenger jo babyen deg hele tiden og på en annen måte, man Skal jo være oppslukt av babyen sin. 

Jeg har i alle fall aldri tenkt noe over dette. Jeg elsker alle barna mine like mye, samme med fosterbarna, så jeg tror dette er noe du tenker på fordi de andre barna ikke er dine. 

Anonymkode: 0b721...b28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo være litt kjipt for søsknene om du er tydelig på at du syntes babyen er den fineste og at de ikke er en del av din familie.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut. Du må ta mer hensyn m. Det er ikke bare deg og mannen din, men to andre. Ikke ekskluder! 

Anonymkode: 83cd9...6f4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg motsatt situasjon.. du blir alene med din datter.. finner en ny mann og får et barn med han. Han elsker den nye felles babyen.. men klarer ikke elske det barnet du allerede har.. smak litt på den. 

Har du valgt en mann med barn fra før så må du ta hele pakka, og elske alle sammen. Gjør du ikke det så ødelegger du de stakkars barna som ikke har bedt om å være i den situasjonen de er i. 

Skal du legge ut bilde legg ut av alle. 

 

Anonymkode: 70b4d...31e

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes folk som legger ut «min lille familie» og ekskluderer stesøsken er forferdelige folk. Kjenner to stykker på Facebook som gjorde det, og da kommenterte jeg «nuvel, her mangler du vel en?». Synes det er vanvittig frekt, og dårlig gjort mot det lille barnet som faktisk er en like viktig del av familien som sitt søsken.

Jeg sier aldri «verdens beste», «den aller søteste» etc. om babyen min, selv om jeg bare har en. Hva er poenget med det? Det legger jo bare opp til en rangering hvis det kommer et nytt søsken. 

Anonymkode: e7e9f...2d1

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alt annet enn til nøds punkt 1 kan du selvfølgelig ikke gjøre.

Jeg kjenner at det koker litt faktisk, både du og babyen er familien til stebarna dine, du kan ikke ekskludere dem eller late som om dem ikke eksiterer, verken i virkeligheten eller på internett. 

Hva du tenker og føler kan du ikke styre, men du kan jobbe med tanker og følelser, og du har et ansvar og en fordømt plikt til å ikke oppføre deg stygt.  

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo naturlig at følelsene for stebarn muligens forandrer seg noe når man får egne barn, for tidligere har man jo aldri hatt noe å "sammenlikne" med, men jeg tenker dette er noe man bør være veldig bevisst på allerede før man får barn. Vil du virkelig være den stemoren som forskjellsbehandler mellom egne barn og stebarn? Og faktisk være den omsorgspersonen som gjør at stebarna kanskje vil føle seg mindre verdt og være noe som kan påvirke de livet ut? 

For det er faktisk barna som bør være i fokus her. Du trenger ikke gi noe mindre kjærlighet til eget barn, men du kan jo gi mer til dine stebarn...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å utvide perspektivet litt? 

Det beste du kan gjøre for ditt barn er ikke å lage et nydelig rom til bare ditt barn eller velge familiebilder der storesøsknene ikke er med.

Det beste du kan gjøre er å bidra til å gjøre familien sterke og trygge sammen, og gjøre ditt for gode og inkluderende relasjoner. 

Å legge opp til forskjellsbehandling og ekskludering er å spenne bein under samboerskapet og sette på spill ditt barns mulighet til å vokse opp med to foreldre og å bli elsket av sine søsken. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Har fått verdens nydeligste baby sammen med en mann som har to barn fra før, og jeg klarer ikke å holde tilbake min kjærlighet til dette barnet. Føler likevel på at man bør "ta seg litt sammen" når man også har stebarn. Så jeg lurer på: 

- Kan jeg legge ut bilde av babyen på facebook/instagram og skrive noe ala "verdens fineste lille skatt bla bla.. "? 

Dette er helt ok

Sitat

- Kan jeg legge ut bilde av meg, far og babyen og skrive "min lille familie"? 

Dette er jeg mer usikker på. Anser du ikke stebarna som en del av familien? Det synes jeg er slemt!

Sitat

Kan jeg kjøpe alt jeg vil til babyen min, ordne et nydelig barnerom osv uten å gjøre det samme til stebarn? 

Har stebarnet eget rom? Hvis stebarnets/stebarnas rom ikke har fått oppmerksomhet i det hele tatt så skjønner vel du at det vil skape uro og misunnelse hos stebarnet/stebarna dersom de blir bort prioritert på denne måten. Hvorfor gjør dere forskjell?

Sitat

- Kan jeg bruke "all min tid" med babyen, og fortelle hvor glad jeg er i henne mens stebarna er her? At jeg elsker henne mest i verden.. 

Hvorfor gni det inn på denne måten? 

Sitat

Føler jeg må ta så masse hensyn som folk slipper å ta når de får sin førstefødte. Det har egentlig blitt verre med stebarn etter jeg fikk min egen. Er det normalt å kjenne på dette? 

Anonymkode: 1a282...6c6

Ja, det må du for DU har valgt en mann som har barn fra før. Det er et valg du har tatt, ikke stebarna. Dette skulle du tenkt på før du fikk barn. 

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å forstå hvordan det er å få egne barn før man får det, og jeg skjønner også godt at ditt barn får veldig mye fokus fra deg nå. Men du kan ikke tillate at stebarna dine ikke får fokus fra deg i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Har fått verdens nydeligste baby sammen med en mann som har to barn fra før, og jeg klarer ikke å holde tilbake min kjærlighet til dette barnet. Føler likevel på at man bør "ta seg litt sammen" når man også har stebarn. Så jeg lurer på: 

- Kan jeg legge ut bilde av babyen på facebook/instagram og skrive noe ala "verdens fineste lille skatt bla bla.. "? 

- Kan jeg legge ut bilde av meg, far og babyen og skrive "min lille familie"? 

- Kan jeg kjøpe alt jeg vil til babyen min, ordne et nydelig barnerom osv uten å gjøre det samme til stebarn? 

- Kan jeg bruke "all min tid" med babyen, og fortelle hvor glad jeg er i henne mens stebarna er her? At jeg elsker henne mest i verden.. 

Føler jeg må ta så masse hensyn som folk slipper å ta når de får sin førstefødte. Det har egentlig blitt verre med stebarn etter jeg fikk min egen. Er det normalt å kjenne på dette? 

Anonymkode: 1a282...6c6

Jeg har ikke stebarn, bare biologiske barn, og jeg gjør nesten ingen av de tingene du nevner. Det betyr ikke at jeg holder tilbake kjærlighet.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til to barn som ble ekskludert til det fulle når kjærlighetsbarna kom sier jeg bare: TENK NØYE gjennom hvordan du vil inkludere og vise kjærlighet til alle barna i familien. Begge mine har nå i ungdoms-alder fått ulike typer vansker på grunn av stemors behandling av dem.  Det begynte med at de ikke ble nevnt i førdselsannonsen i avisa, og fortsatte med det som kun kan karakteriseres som psykisk mishandling/vold etter hvert. Mine barn ble i veien, og fikk alltid skylden for alt som ikke var rett i huset(rot, bråk, krangling +++) går ikke inn på alt her, men du skjønner tegninga håper jeg. Dine stebarn er ekstremt sårbare, og i en situasjon de ikke selv har valgt. De ønsker nok ikke noe annet enn å få lov til å elske sitt nye søsken, og være en del av familien når de er hos dere. 

Vær deres lille kjærnefamilie når stebarna er hos sin mor, og inkluder de ellers i det meste der det går. 

Anonymkode: 39864...c78

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...