Gå til innhold

Holde tilbake kjærligheten for eget barn pga stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tre stebarn, de var 5, 6 og 10 år da jeg fikk mitt biologiske.

Kunne ikke falle meg inn å gjøre noe som helst av det du nevner. Dvs, jeg har lagt ut bilder av bare henne, men BARE når de andre har vært hos mor. Ellers har en, to eller tre andre vært med.... (ja, har tillatelse av både mor og far). Kunne aldri falt meg inn å skrive "min lille familie" uten at alle var med. Ikke er familien liten når vi er seks stk, for ja - vi er i familie alle sammen! 

Mye av det du nevner ville jeg ikke gjort om jeg ikke hadde stebarn engang, forøvrig....

Tenker du å lage julekort uten bilde av alle ungene, for eksempel? Babyen kan du jo lage rom til, den har jo ikke hatt noe rom fra før, så sånn sett er det "naturlig" å gjøre det - men hvis rommene til de andre ungene ser ut som roteloft, så er svaret nei der også.... Har de allerede fine rom, så ta dem med i å innrede rom til babyen!

Det hendte selvfølgelig at jeg kjøpte ting til babyen uten å kjøpe noe til stebarna. Rett og slett fordi det var nødvendig. MEN: det hendte også at jeg hadde funnet en fin genser til 5-åringen og kom hjem med den - UTEN å kjøpe noe til verken babyen eller de to andre! Og noen ganger var det noe til 10-åringen uten de to andre, osv. 

Hvis mine foreldre hadde lyst til å kjøpe noe til babyen/hadde kjøpt noe, så passet jeg på at de leverte det når de andre ikke var hos oss. De andre tre har alltid fått bursdags- og julegaver av mine foreldre, og de har aldri vært utelatt, men som førstegangs besteforeldre klødde det litt i shoppingfingrene til særlig min mor. Og det er lov, de andre tre har sine besteforeldre! MEN: de tre andre har aldri sittet og sett på at søsteren har fått gaver uten at de har fått (med mindre det har vært bursdag da, så klart).

Ikke skap et skille her, TS! Disse to barna er søsknene til ditt barn! La dem være søsken, ta vare på det! Det er gull verdt!

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv stemor og synes kun den første er OK. Stebarnet mitt er jo en del av familien og blir behandlet helt likt som mitt biologiske barn.

Da sønnen vår ble født la jeg ut et bilde av de to, når vi har vært hos fotograf er vi alltid alle 4, har lagt like mye kjærlighet/tid/penger i stebarnets rom som jeg har til sønnen min, osv. 

Anonymkode: 91284...bb0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Jeg har ikke stebarn, bare biologiske barn, og jeg gjør nesten ingen av de tingene du nevner. Det betyr ikke at jeg holder tilbake kjærlighet.

Jeg har tre barn i hus, alle er mine. Jeg kunne gjort nr 1. Jeg kunne også ordnet rom til minste - om de andre hadde tilsvarende fra før. 

Utelate et barn fra et bilde er greit. Utelate et barn fra et bilde som man referer til som familiebilde, nei. 

Pludre med babyen og si godord, ja. Vie oppmerksomhet til baby mens storesøsken er i rommet, ja. Pludre at babyen er best/finest/andre superlativer som de eldste kan sammenligne seg med... Nei. (Men jeg har sagt at du er den fineste babyen, og du er den fineste storebroren og du er mi fineste jente osv). 

De er små når de sammenligner. Jeg har en treåring i hus nå som løper rundt og sier "Åsså jei". Til alt. Om jeg skryter av noen av de andre så kommer en "Åsså jei!!" som programmert. 

Så de merker det nok svært godt. 

PS, babyen forstår ikke forskjellen mellom et mykt "Jeg elsker deg mer enn noen andre barn i dette huset" og "Jeg elsker deg, lille skjønne babyen min.".. Faktisk er kanskje det siste best for babyen, om du bevisst forsøker å fremsnakke ditt barn på slike måter før barnet ditt så er det for din del og for stebarna som hører det sin del - ikke for babyen. Det vil da si at du lar nag og bitterhet ta plass. La kjærlighet ta den plassen vel. Vær sjenerøs. 

Anonymkode: 514af...6c8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor, samt at jeg har et særkullsbarn fra før. 

Nå venter vi første felles. 

Har sagt til begge (12 og 18 år) at dette barnet vil få helt andre forutsetninger og oppvekst enn dem, det kan bli sjalusi pga vi foreldre er nå voksne og har det mer stabilt. Denne babyen vil også ha søsken som hn (forhåpentligvis) får mye oppmerksomhet fra.

Men! Aldri i verden om jeg ville behandlet hverken mitt barn fra tidligere eller hans fra tidligere annerledes. 

Min samboer kjøper aldri bare kalender til sitt barn, og jeg passer alltid på å skrive på bilder på insta om hans barn mangler på bilde 

Sånner det bare å inngå samliv med en med barn fra før.

Spiller ingen rolle om de har sin egen familie på morsiden. Utestengelse føles like vondt uansett 

Anonymkode: 22907...ff4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Nei, alt annet enn til nøds punkt 1 kan du selvfølgelig ikke gjøre.

Jeg kjenner at det koker litt faktisk, både du og babyen er familien til stebarna dine, du kan ikke ekskludere dem eller late som om dem ikke eksiterer, verken i virkeligheten eller på internett. 

Hva du tenker og føler kan du ikke styre, men du kan jobbe med tanker og følelser, og du har et ansvar og en fordømt plikt til å ikke oppføre deg stygt.  

 

Signerer! 

Blir regelrett sint av tanken på at de stakkars barna risikerer å bli behandlet slik. Håper du tar til deg tilbakemeldingene TS, og tenker deg om både to og tre ganger før du begynner å forskjellsbehandle barna i så stor grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er stemor, samt at jeg har et særkullsbarn fra før. 

Nå venter vi første felles. 

Har sagt til begge (12 og 18 år) at dette barnet vil få helt andre forutsetninger og oppvekst enn dem, det kan bli sjalusi pga vi foreldre er nå voksne og har det mer stabilt. Denne babyen vil også ha søsken som hn (forhåpentligvis) får mye oppmerksomhet fra.

Men! Aldri i verden om jeg ville behandlet hverken mitt barn fra tidligere eller hans fra tidligere annerledes. 

Min samboer kjøper aldri bare kalender til sitt barn, og jeg passer alltid på å skrive på bilder på insta om hans barn mangler på bilde 

Sånner det bare å inngå samliv med en med barn fra før.

Spiller ingen rolle om de har sin egen familie på morsiden. Utestengelse føles like vondt uansett 

Anonymkode: 22907...ff4

Da jeg fant en body hvor det sto "daddys favorite" sa jeg til hans eldste at jeg fant ikke noe i hennes størrelse, men om jeg gjorde skulle hun også få. Så om jeg finner så skal jeg tvinge på henne en 😅

Anonymkode: 22907...ff4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg fant en body hvor det sto "daddys favorite" sa jeg til hans eldste at jeg fant ikke noe i hennes størrelse, men om jeg gjorde skulle hun også få. Så om jeg finner så skal jeg tvinge på henne en 😅

Anonymkode: 22907...ff4

Ja, du MÅTTE liksom kjøpe den til babyen? Og gni det inn til den eldste?

Anonymkode: 74c2b...9ac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun stemoren til askepott la ikke skjul på at hun elsket sitt eget barn mer enn askepott.

Anonymkode: e2143...5dd

Men sannsynligvis har vel stebarna en egen mor som elsker dem mer enn alt annet. Da må ts få lov å gjøre det med sitt barn også. 

Anonymkode: 945cd...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne diskusjonen er vel strengt tatt på siden av det som er temaet... ts 

Anonymkode: 1a282...6c6

Egentlig ikke. Ditt barn har ikke gitt samtykke til at du kan legge ut bilder an det paa sosiale medier. 

Man kan ikke legge ut bilder av personer paa sosiale medier uten deres samtykke, dette gjelder ogsaa barn.

Anonymkode: b1699...c12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sannsynligvis har vel stebarna en egen mor som elsker dem mer enn alt annet. Da må ts få lov å gjøre det med sitt barn også. 

Anonymkode: 945cd...34d

Men ts kan jo gjøre det når de andre barna er hos sin mor. 

Anonymkode: 85a2d...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :) Tenker kanskje at jeg har ekstra behov for å vise mitt barn kjærlighet på den måten, fordi kjæresten har barn fra før. Jeg vil at vårt barn skal være den viktigste for oss begge. Synes det er sårt at kjæresten er like glad i to andre barn. Ts 

Anonymkode: 1a282...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj...det er bra du er ærlig om følelsene dine. Men du må jobbe med deg selv her.

Det er ikke en konkurranse! Ikke prøv å utkonkurrere storesøsken, det vil bare slå tilbake på deg selv.

Å være halvsøsken med ny lillesøsken som bor 100% hos pappa er tøft nok, om ikke du skal leke kjernefamilien uten dem.

Anonymkode: 39fb4...ccf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gjøre alt dette utenom å skrive "min lille familie", fordi det virker bare feil. Stebarna er jo en del av familien de også og er like viktige for din mann som den ungen du fikk med ham. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldinger :) Tenker kanskje at jeg har ekstra behov for å vise mitt barn kjærlighet på den måten, fordi kjæresten har barn fra før. Jeg vil at vårt barn skal være den viktigste for oss begge. Synes det er sårt at kjæresten er like glad i to andre barn. Ts 

Anonymkode: 1a282...6c6

Når du får flere barn vil du skjønne at man elsker alle barna like høyt, det er ikke sånn at man må fordele kjærligheten sin. Og alle tingene du nevner at du ønsker å gjøre, går bare ut over de andre uskyldige barna! Du burde jo aldri blitt sammen med en mann med barn fra før:(

Anonymkode: 17d57...3ad

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du får flere barn vil du skjønne at man elsker alle barna like høyt, det er ikke sånn at man må fordele kjærligheten sin. Og alle tingene du nevner at du ønsker å gjøre, går bare ut over de andre uskyldige barna! Du burde jo aldri blitt sammen med en mann med barn fra før:(

Anonymkode: 17d57...3ad

Nei burde kanskje ikke det. Tenkte det kanskje ble bedre når jeg fikk barn selv, men det ble verre. :( 

Anonymkode: 1a282...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldinger :) Tenker kanskje at jeg har ekstra behov for å vise mitt barn kjærlighet på den måten, fordi kjæresten har barn fra før. Jeg vil at vårt barn skal være den viktigste for oss begge. Synes det er sårt at kjæresten er like glad i to andre barn. Ts 

Anonymkode: 1a282...6c6

Sårt? Han er en god far som vet å fordele kjærligheten, og du må bare lære deg og tilpasse deg. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stebarn, særkullsbarn og fellesbarn i familien. Jeg har vært nøye på å snakke med ungene om slike ting jeg. Feks. når første fellesbarn var på vei, så tok jeg en prat med stedatter, og fortalte at hun måtte huske at hun var pappas første barn, og at ingen kunne ta den plassen, og at det var spesielt for akkurat henne. Akkurat som at mitt eldste barn var mitt første. Neste barn var den minste jeg fikk med første mannen min, og derfor spesiell på den måten. Fellesbarnet var spesielt fordi det var vårt første sammen. Andre fellesbarn var spesielt fordi det var minste vi fikk sammen. 

Alle barna gir foreldrene en spesiell følelse, og jeg trenger ikke kompensere det ovenfor stebarn, fordi hun vet at hun er noe eget for sin far og mor. Når barna har den tryggheten blir ikke det noe problem. 

På materealistiske saker så har vi alltid likebehandlet, og når det har handlet om oppussing/nye møbler har vi gått etter alder. Eldste har alltid fått først, så neste osv. Uavhengig av hvem som er steforelder og forelder. Dette vokste jeg opp med i en stor søskenflokk, og har også videreført det når det gjelder nyheter som skal deles, automatisk ringes eldste først, så neste osv. 

Julekort og familiebilder alltid felles. Andre bilder kan godt deles av kun egne barn. 

Anonymkode: 24afd...e78

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hactar skrev:

Du trenger jo ikke holde tilbake kjærlighet, men du kan jo la uttrykksmåtene dine ta en liten tur gjennom sensuren. Forestill deg at det du skal til å si, sier du til din førstefødtes lillesøsken, som du er minst like forelsket i som i babyen du har nå. Hvis det du skal gjøre/si ville være greit for barnet ditt å være vitne til, er det nok ikke ekskluderende på en måte som sårer barnet ditt sine søsken.
 

For eksempel tenker jeg du for all del må få si til babyen at du elsker ham selv om stebarna hører, men du bør droppe ekskluderende uttrykk som «verdens beste» og «elsker aller høyest». Jeg kunne i alle fall ikke funnet på å kalle lillebror verdens aller beste gutt når han har en storebror som da må være verdens nest aller beste gutt, liksom.

Kanskje flisespikkeri, men jeg opplever at barn tar det vi sier veldig bokstavelig, og slike uttrykksmåter kan gi grobunn for usikkerhet. Kanskje særlig for stebarn, hvor relasjonen trenger enda mer arbeid for å bli skikkelig trygg. 

Jeg har faktisk en enkel løsning på "verdens beste" og "elsker deg mest i verden" problematikken, sånn litt på siden. 

Bruk navnet på ungen. Jeg har tre barn. Alle er verdens beste. "verdens beste Arild" "verdens beste Lisa" osv.. 

"av alle Arilder i verden er du den jeg elsker høyest". 

Osv

Vær litt kreativ så får man utrykt kjærlighet uten at noen blir lei seg. 

Anonymkode: 42a1d...d59

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldinger :) Tenker kanskje at jeg har ekstra behov for å vise mitt barn kjærlighet på den måten, fordi kjæresten har barn fra før. Jeg vil at vårt barn skal være den viktigste for oss begge. Synes det er sårt at kjæresten er like glad i to andre barn. Ts 

Anonymkode: 1a282...6c6

Vil du egentlig det, TS? Da hadde han i så fall vært et fryktelig menneske.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...