Gå til innhold

Alenemamma vs. gressenke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke for å si at det ene er bedre/verre enn det andre..  Men om en mor deler samvær med far 50/50, så kaller hun seg ofte alenemamma. Hva med de som har menn som jobber borte 50% av året? Vi er vel gressenker, vi. Men alenemødre når mannen er borte da? 😅

Sier ikke at det ikke er "verre" å være alenemamma mtp. at de ikke har noen å dele utgifter til bolig osv. med, de har ikke ha samboer osv. Men de som har 50/50 har jo halve tiden sin alene, som i helt alene. Det har aldri en gressenke, med mindre hun reiser bort når mannen er hjemme. Jeg ønsker meg ikke mye tid alene, og det er sikkert sårt for de som MÅ dele barna 50/50 også.

Men hva tenker dere som er alenemødre (og dere andre).. Er det nesten like "ille" å være alenemor 50/50 som gressenke 50/50? Føler ikke at noen ser på det som "litt av en innsats" for oss som er gressenker og er alene 50% av året. Mens om en mor er alene med barnet 50% av året og ikke har samboer, da er det litt av en bragd (også sett bort fra økonomi, kjæreste osv.). Og alenemødre 50/50 (og 100% selvfølgelig) får tilbud om mer hjelp fra venner, familie osv. Dette er mitt inntrykk. Hva er deres inntrykk/hva mener dere? 😊 

 

Lurer også på hvor mange alenemødre det er som har 100% samvær. Vet det er en del altså, men det aner meg at 50/50 og 60/40 er vanligere? Statistikk på dette? 

Anonymkode: 85b8d...a9b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er du egentlig ute etter? Anerkjennelse? Da burde du be rett ut om det i stedet for å sammenligne og sette folk opp mot hverandre. 

 

Anonymkode: 9e9c0...7af

  • Liker 35
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du egentlig ute etter? Anerkjennelse? Da burde du be rett ut om det i stedet for å sammenligne og sette folk opp mot hverandre. 

 

Anonymkode: 9e9c0...7af

Jeg er ute etter å høre om andre har det samme inntrykket som meg. Og jeg er ute etter å høre hva andre tenker om seg selv/disse gruppene. 😊 

Pluss at jeg som sagt lurer på hvor mange det er som faktisk er 100% alene med barna sine. 

Anonymkode: 85b8d...a9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å si at det ene er bedre/verre enn det andre..  Men om en mor deler samvær med far 50/50, så kaller hun seg ofte alenemamma. Hva med de som har menn som jobber borte 50% av året? Vi er vel gressenker, vi. Men alenemødre når mannen er borte da? 😅

Sier ikke at det ikke er "verre" å være alenemamma mtp. at de ikke har noen å dele utgifter til bolig osv. med, de har ikke ha samboer osv. Men de som har 50/50 har jo halve tiden sin alene, som i helt alene. Det har aldri en gressenke, med mindre hun reiser bort når mannen er hjemme. Jeg ønsker meg ikke mye tid alene, og det er sikkert sårt for de som MÅ dele barna 50/50 også.

Men hva tenker dere som er alenemødre (og dere andre).. Er det nesten like "ille" å være alenemor 50/50 som gressenke 50/50? Føler ikke at noen ser på det som "litt av en innsats" for oss som er gressenker og er alene 50% av året. Mens om en mor er alene med barnet 50% av året og ikke har samboer, da er det litt av en bragd (også sett bort fra økonomi, kjæreste osv.). Og alenemødre 50/50 (og 100% selvfølgelig) får tilbud om mer hjelp fra venner, familie osv. Dette er mitt inntrykk. Hva er deres inntrykk/hva mener dere? 😊 

 

Lurer også på hvor mange alenemødre det er som har 100% samvær. Vet det er en del altså, men det aner meg at 50/50 og 60/40 er vanligere? Statistikk på dette? 

Anonymkode: 85b8d...a9b

Har vært alenemor (100%) og er nå gift med en som har oppi 150-350 reisedøgn i året.

Var enklere logistikk messing å være alenemor men det tror jeg kommer av at jeg ikke kan planlegge for reisene hans siden han ikke kan planlegge for de (stort sett) 

Er litt missunnelig på de som har menn som har planlagte vekke døgn (sjøfolk/plattform osv)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alenemødre 50/50 (og 100% selvfølgelig) får tilbud om mer hjelp fra venner, familie osv. Dette er mitt inntrykk. Hva er deres inntrykk/hva mener dere? 😊 

 

Har barna 99% hos meg. Ingen hjelp fra familie eller venner. Alle er opptatt med sitt eget og dermed ikke tid/anledning/lyst til å hjelpe

Anonymkode: b49c9...019

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å si at det ene er bedre/verre enn det andre..  Men om en mor deler samvær med far 50/50, så kaller hun seg ofte alenemamma. Hva med de som har menn som jobber borte 50% av året? Vi er vel gressenker, vi. Men alenemødre når mannen er borte da? 😅

Sier ikke at det ikke er "verre" å være alenemamma mtp. at de ikke har noen å dele utgifter til bolig osv. med, de har ikke ha samboer osv. Men de som har 50/50 har jo halve tiden sin alene, som i helt alene. Det har aldri en gressenke, med mindre hun reiser bort når mannen er hjemme. Jeg ønsker meg ikke mye tid alene, og det er sikkert sårt for de som MÅ dele barna 50/50 også.

Men hva tenker dere som er alenemødre (og dere andre).. Er det nesten like "ille" å være alenemor 50/50 som gressenke 50/50? Føler ikke at noen ser på det som "litt av en innsats" for oss som er gressenker og er alene 50% av året. Mens om en mor er alene med barnet 50% av året og ikke har samboer, da er det litt av en bragd (også sett bort fra økonomi, kjæreste osv.). Og alenemødre 50/50 (og 100% selvfølgelig) får tilbud om mer hjelp fra venner, familie osv. Dette er mitt inntrykk. Hva er deres inntrykk/hva mener dere? 😊 

 

Lurer også på hvor mange alenemødre det er som har 100% samvær. Vet det er en del altså, men det aner meg at 50/50 og 60/40 er vanligere? Statistikk på dette? 

Anonymkode: 85b8d...a9b

Jeg kaller meg 'alenemor' på deltid. Jeg har barna 50-50. Ufrivillig får jeg ikke se de halve oppveksten sin mere, og må stå for alt av utgifter selv. Har du barn skjønner du vel at det sjeldent er billig å fø på de. Alenetid er fint det, men skulle gjerne sett de hver dag. 

Og nei, å kalle seg alenemor kan man ikke såfremt man er sammen med barnets far. Hva med de som er gift med utenlandske menn som ikke bor i Norge og er alene nesten hele året med barna? 

Anonymkode: 822d3...52b

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har barna 99% hos meg. Ingen hjelp fra familie eller venner. Alle er opptatt med sitt eget og dermed ikke tid/anledning/lyst til å hjelpe

Anonymkode: b49c9...019

Så trist. Får se hva flere svarer da, finnes vel ingen statistikk på hvem som får mest hjelp, men har inntrykk av at de som er alene 100/60/50 % får mer hjelp enn en gressenke. Men det er kanskje mer styrt av hvem disse personene i familie og nettverk er, enn av om man er alenemor eller gressenke da. 😊 

Anonymkode: 85b8d...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller meg 'alenemor' på deltid. Jeg har barna 50-50. Ufrivillig får jeg ikke se de halve oppveksten sin mere, og må stå for alt av utgifter selv. Har du barn skjønner du vel at det sjeldent er billig å fø på de. Alenetid er fint det, men skulle gjerne sett de hver dag. 

Og nei, å kalle seg alenemor kan man ikke såfremt man er sammen med barnets far. Hva med de som er gift med utenlandske menn som ikke bor i Norge og er alene nesten hele året med barna? 

Anonymkode: 822d3...52b

Har ingen som hjelper med barna i "mine uker". 4-5 dager i strekk med syke unger og man selv er syk kan være tøft nok. 

Anonymkode: 822d3...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller meg 'alenemor' på deltid. Jeg har barna 50-50. Ufrivillig får jeg ikke se de halve oppveksten sin mere, og må stå for alt av utgifter selv. Har du barn skjønner du vel at det sjeldent er billig å fø på de. Alenetid er fint det, men skulle gjerne sett de hver dag. 

Og nei, å kalle seg alenemor kan man ikke såfremt man er sammen med barnets far. Hva med de som er gift med utenlandske menn som ikke bor i Norge og er alene nesten hele året med barna? 

Anonymkode: 822d3...52b

Skjønner. Ja, jeg vet det koster, men dere deler vel 50/50? Bortsett fra hus osv. Ja, det må være trist å ikke se de hver dag. Men er det veldig slitsomt? 

Beklager, ble litt feil formulert det der, mener ikke at gressenker er alenemødre på ordentlig. Men med det praktiske er man det når mannen er borte. Og da undrer jeg meg over hvorfor alenemødre 50/50 får mer hjelp, blir mer verdsatt osv. Var bare det.😊 Hvis det nå er slik.. Det er det jeg prøver å spørre om, for det er det som er inntrykket mitt. 😊 

 

Ts

Anonymkode: 85b8d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen som hjelper med barna i "mine uker". 4-5 dager i strekk med syke unger og man selv er syk kan være tøft nok. 

Anonymkode: 822d3...52b

Ja, det skjønner jeg. 😊 Men det er jo like tøft for en gressenke? Når man er alene i 4-5 uker? Men da får heller ikke du hjelp, altså, det var trist. 

 

Ts

Anonymkode: 85b8d...a9b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En ALENEmor har barna alene 100%, lær deg forskjellen.

Anonymkode: 522a5...df0

Ja, var det jeg også trodde.. Men så er det så mange som kaller seg alenemor når de har 50/50, 40/60, 30/70 osv. Da blir spørsmålet mitt til deg.. Ca. hvor stor andel av mødre i Norge i dag er 100% alene? 

 

Ts

Anonymkode: 85b8d...a9b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Har vært alenemor (100%) og er nå gift med en som har oppi 150-350 reisedøgn i året.

Var enklere logistikk messing å være alenemor men det tror jeg kommer av at jeg ikke kan planlegge for reisene hans siden han ikke kan planlegge for de (stort sett) 

Er litt missunnelig på de som har menn som har planlagte vekke døgn (sjøfolk/plattform osv)

Hvorfor mener du det var enklere å være 100% alene da? Da kunne du vel aldri dra noe sted? Eller hadde du hjelp? 

Skjønner det er kjipt med uplanlagt reising, ja! 

 

Ts

Anonymkode: 85b8d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Ja, jeg vet det koster, men dere deler vel 50/50? Bortsett fra hus osv. Ja, det må være trist å ikke se de hver dag. Men er det veldig slitsomt? 

Beklager, ble litt feil formulert det der, mener ikke at gressenker er alenemødre på ordentlig. Men med det praktiske er man det når mannen er borte. Og da undrer jeg meg over hvorfor alenemødre 50/50 får mer hjelp, blir mer verdsatt osv. Var bare det.😊 Hvis det nå er slik.. Det er det jeg prøver å spørre om, for det er det som er inntrykket mitt. 😊 

 

Ts

Anonymkode: 85b8d...a9b

Mener du at alenemødre på deltid får mer hjelp enn andre? Jeg kan skjønne det er tøft å gå en måned hjemme uten hjelp fra partneren. Men der er jo situasjon selvvalgt til en viss grad. Et familieliv klaffer dårlig med skiftarbeid, spesielt om barna er små. 

Anonymkode: 822d3...52b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at alenemødre på deltid får mer hjelp enn andre? Jeg kan skjønne det er tøft å gå en måned hjemme uten hjelp fra partneren. Men der er jo situasjon selvvalgt til en viss grad. Et familieliv klaffer dårlig med skiftarbeid, spesielt om barna er små. 

Anonymkode: 822d3...52b

Ja, jeg sier at det er det jeg har inntrykk av. At alenemødre på deltid får mer hjelp og "anerkjennelse" enn gressenker. Men jeg vet jo ikke om det er slik "all over". Det er derfor jeg spør her, for å høre deres erfaringer og inntrykk. 😅 

Ja, skiftarbeid er selvsagt selvvalgt til en viss grad, men samme "arbeidsmengde" for de som er hjemme og i mye lengre perioder enn for alenemødre på deltid. Og hvis ingen fedre/mødre hadde jobbet slik, tror jeg ikke Norge hadde gått rundt, altså. 

 

Ts

 

Ts

Anonymkode: 85b8d...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% alene med mitt barn og i full jobb. Ingen hjelp og støtte noe sted, foruten nå besøkshjem en helg i måneden. 

En bekjent er ufør og med mann som jobber i Nordsjøen, 2 uker på og 4 uker hjemme. Det er liten forståelse for at vår hverdag er ganske ulik, vi mødrene altså. Og de har det visstnok omtrent som meg siden han jobber borte... jeg diskuterer ikke sånt og bare jatter med. Tror ikke hun hadde klart seg lenge i mine sko 😅

Anonymkode: e58bc...45f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% alene med mitt barn og i full jobb. Ingen hjelp og støtte noe sted, foruten nå besøkshjem en helg i måneden. 

En bekjent er ufør og med mann som jobber i Nordsjøen, 2 uker på og 4 uker hjemme. Det er liten forståelse for at vår hverdag er ganske ulik, vi mødrene altså. Og de har det visstnok omtrent som meg siden han jobber borte... jeg diskuterer ikke sånt og bare jatter med. Tror ikke hun hadde klart seg lenge i mine sko 😅

Anonymkode: e58bc...45f

Det er jo selvfølgelig to ulike situasjoner, ja. Samtidig så kan vel du også se at kanskje hun heller ikke har det helt enkelt? Kan jo hende hun hadde klart det du klarer om hun måtte? Jeg klarer jo å se at familier som alltid har to voksne hjemme også kan ha mye å gjøre, selv om jeg per definisjon har "mer" å gjøre når jeg er gressenke. Kanskje hun bare vil ha anerkjennelse og egentlig ikke mener å si at hun har det likt som deg. 😊 Men ja, skjønner at det kan virke provoserende. 

 

Ts

Anonymkode: 85b8d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at som alenemor er du ALENE om oppdragelse, bekymringer og økonomi. Du har ingen å dele gleden med når ungen tar sine første skritt eller sier sitt første ord. Alle bilder av deg og barnet er med armen din i bildet fordi du må ta selfies. 

Ja, det er nok tungt når mannen din er borte i 4-5 uker, men så kommer han hjem og har fri i x antall dager, der dere deler på ansvaret for barna. Og dere har to inntekter. Og det er selvvalgt at han jobber borte.

Det kan ikke sammenlignes, for dere er to om alt selv om han jobber borte.

Anonymkode: 444fa...996

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med å være 100 % alenemor er som det blir nevnt her at man ikke har noen å dele gleder, sorger og bekymringer i forhold til barna med. 

Anonymkode: e3ea3...fe4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at som alenemor er du ALENE om oppdragelse, bekymringer og økonomi. Du har ingen å dele gleden med når ungen tar sine første skritt eller sier sitt første ord. Alle bilder av deg og barnet er med armen din i bildet fordi du må ta selfies. 

Ja, det er nok tungt når mannen din er borte i 4-5 uker, men så kommer han hjem og har fri i x antall dager, der dere deler på ansvaret for barna. Og dere har to inntekter. Og det er selvvalgt at han jobber borte.

Det kan ikke sammenlignes, for dere er to om alt selv om han jobber borte.

Anonymkode: 444fa...996

Hæ, man deler vel litt økonomi, oppdragelse og bekymringer når man har 50/50, vel? 

Men det jeg lurte på.. Nei, jeg gidder ikke forklare. 😅

 

Ts

Anonymkode: 85b8d...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...