Gå til innhold

Samboer ønsker at jeg skal være organdonor


Anonym35

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Samboer er likestilt med ektefelle.

Anonymkode: 3fc0e...903

Tydeligvis ikke alle som mener det. Selv ser jeg forskjell på samboer og ektefelle. Samboeren har bakdøra åpen, og kan stikke når som helst, om han/hun plutselig skulle ønske det. Er man gift, er man forpliktet på en helt annen måte.

Anonymkode: ca93f...68b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke alle som mener det. Selv ser jeg forskjell på samboer og ektefelle. Samboeren har bakdøra åpen, og kan stikke når som helst, om han/hun plutselig skulle ønske det. Er man gift, er man forpliktet på en helt annen måte.

Anonymkode: ca93f...68b

Hva alle andre mener er likegyldig så lenge det er nedfelt i lov.

Anonymkode: 3fc0e...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym35 skrev:

Samboeren min kom hjem i går kveld og forteller at han vil være organdonor. Jeg møter han med respekt for det. Etterpå sier han at han ikke skjønner hvorfor ikke alle er det. Han lurer ogdå på om jeg er det. Jeg sier jeg ikke har tatt stilling til det og at jeg ikke vet det enda, og ber om respekt for det. Han syns det er vanskelig at jeg ikke skal være det, han sier på et tidspunkt at han skulle ønske han levde med ei som ville være det, da det handler om holdninger og verdier. 

Jeg kjenner jeg blir ganske provosert over det og sier jeg ønsker respekt for det jeg velger uansett. Han syns tydeligvis det er vanskelig at jeg ikke vet og kanskje velger å ikke være det. Er han litt urimelig når han sier det han sier? Han kan vel ikke forvente/kreve dette?  Vi har 2 små barn sammen og mange konflikter, dette mener jeg ikke bør være en av dem. Hva tenker dere? Kan jeg be om at han viser respekt for mitt valg? For han virker det som at det er en selvfølge at alle velger å være organfonor, men det må jo også være greit i et forhold å ikke velge det/ikke ha bestemt seg?  

Du er jo, ts, død på det tidspunktet organene dine skal doneres. Så du behøver dem ikke selv.

Jeg mener organdonasjon burde vært som vaksiner - noe som alle måtte enten de nå ville eller ei. Individets rett til å ta feil avgjørelser på egne vegne bør ikke overgå andres rett til et ok liv.

Anonymkode: 66722...75c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dere så opptatt av dette? Er det SÅ irriterende at det er mange av oss som ikke vil være organdonor? Jeg er ikke donor, men har mottatt en nyre for 11 år siden. Dette har jeg faktisk lov til selv om du mener at det burde være ulovlig. Når du har behov for et organ så spør ikke legen deg om du selv er donor. Dette var uvesentlig i min sak. 

Anonymkode: ac1c7...6c5

Så du har faktisk blitt reddet av en som var organdonor, og enda så velger du å ikke være donor for framtiden. Toppen av egoisme mener jeg. Greit nok at legen ikke spør deg, men av ren takknemlighet for at noen har ofret organene sine for deg,  burde du kanskje åpne opp ditt sinn og prøve å gjøre verden til et litt bedre sted. Men enda godt ikke alle tenker sånn som deg. HELDIGVIS!

Anonymkode: 6cd0f...a5d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Vi har nok papirbunker å forholde oss til. De som vil være med, får heller gå aktivt inn.

 

Jo, man burde bli organdonor automatisk.

Hvis du faktisk skulle være så dum og ha grunner som religion eller liv etter døden, ja, da får du sende inn de jævla papirene på at du er egoistisk og ikke vil redde liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener organdonasjon burde vært som vaksiner - noe som alle måtte enten de nå ville eller ei. Individets rett til å ta feil avgjørelser på egne vegne bør ikke overgå andres rett til et ok liv.

Anonymkode: 66722...75c

Med din tankegang burde du flytte til en totalitær stat som Nord-Korea. Og når ble egentlig vaksine plikt?

Jeg er kronisk syk og kan ikke donere, ikke en gang blod, så for meg er det bare et hypotetisk spørsmål.

Jeg er ikke imot organdonasjon i seg selv men måten den blir utført. Jeg ønsker å være død før kirurgen bruker skalpell. Død. Ikke hjernedød. Mange tror at det er det samme men det stemmer ikke. Hjernedød er irreversibel, ja, personen er døende. For meg er tanken at jeg blir kuttet opp og at hjertet mitt stoppes med strøm noe jeg ikke kan venne meg til. Hvis de finner en metode der jeg er død (igjen, død - ikke hjernedød) før de begynner å åpne brystkasse og ta ut de har bruk for, værsågod. Inntil da - ikke rør. Massevis som ikke ser forskjell "Det er jo akkurat det samme", nei det er det ikke.

Jeg mener forresten ikke at donororganer skal gå til de sykeste men de som har størst sjanse å bruke dem. Min fetter hadde hjerteproblemer hele livet, ble verre og verre. Han krypet høyere og høyere opp på lista og han fikk faktisk et hjerte. Dessverre var han allerede så dårlig at kroppen hans ikke tålte belastningen av operasjonen og han døde en snau uke etter transplantasjonen. Og det fine nye hjerte med ham.

Det er ikke alltid det beste at de som har det verst som får organer.

Anonymkode: 7f891...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å være død før kirurgen bruker skalpell. Død. Ikke hjernedød. Mange tror at det er det samme men det stemmer ikke.

Jo, det er det samme:

http://www.donorrecovery.org/learn/understanding-brain-death/

https://www.nhs.uk/conditions/brain-death/

https://www.webmd.com/brain/news/20140103/brain-dead-faq

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er ikke imot organdonasjon i seg selv men måten den blir utført. Jeg ønsker å være død før kirurgen bruker skalpell. Død. Ikke hjernedød. Mange tror at det er det samme men det stemmer ikke. Hjernedød er irreversibel, ja, personen er døende. For meg er tanken at jeg blir kuttet opp og at hjertet mitt stoppes med strøm noe jeg ikke kan venne meg til. Hvis de finner en metode der jeg er død (igjen, død - ikke hjernedød) før de begynner å åpne brystkasse og ta ut de har bruk for, værsågod. Inntil da - ikke rør. Massevis som ikke ser forskjell "Det er jo akkurat det samme", nei det er det ikke.

 

Anonymkode: 7f891...24d

Stemmer virkelig dette? Jeg har hele tiden trodd det skjedde etter man var død og jeg har alltid vært positiv til å være organdonor. Men nå ombestemte jeg meg. Risikerer man å kjenne noe? Bli kuttet opp før man er skikkelig død?

Anonymkode: 81b54...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer virkelig dette?

Nei, det stemmer ikke.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men nå ombestemte jeg meg

Tragisk at noen få ord av en anonym bruker på KG kan endre din mening...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man det? Det står ikke her: https://organdonasjon.no/sporsmal/kan-jeg-velge-hvem-jeg-vil-donere-mine-organer-til/

Anonymkode: 537a3...3bb

Dette er en grunn til at jeg ikke er donor. Man kan ikke selv velge hvilke grupper man vil gi til. Barn og unge er noe jeg kunne tenkt meg å gi til i så fall, ikke til voksne folk som f.eks har ødelagt sine kropper på grunn av livsstil. 

Anonymkode: bda01...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun en ting som gjør at det er mulig å vise respekt for noen sol ikke vil donere organer eller blod; at de selv ikke tar imot. 

Den dagen en som ikke donerer av egen fri vilje, selv tar imot, er det stopp for min del. Det syns jeg er forkastelig. 

Anonymkode: 75097...084

Jeg syns ikke du kan sammenligne blod da. Hva bår gjør når jeg er død, bryr meg ikke, men min enorme sprøyteskrekk hindrer meg veldig i å gi blod på gjwbblig basis, på tross av at jeg ønsker. 

Anonymkode: 8ef2a...dce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en grunn til at jeg ikke er donor. Man kan ikke selv velge hvilke grupper man vil gi til. Barn og unge er noe jeg kunne tenkt meg å gi til i så fall, ikke til voksne folk som f.eks har ødelagt sine kropper på grunn av livsstil. 

Anonymkode: bda01...c84

Så bare fordi du ikke kan velge hvem du skal redde, så gidder du ikke å redde liv? Hva hvis det er helseårsaker?

Hvis det kan skje hos barn og unge grunnet helseårsaker, kan det like godt skje hos voksne grunnet helseårsaker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har faktisk blitt reddet av en som var organdonor, og enda så velger du å ikke være donor for framtiden. Toppen av egoisme mener jeg. Greit nok at legen ikke spør deg, men av ren takknemlighet for at noen har ofret organene sine for deg,  burde du kanskje åpne opp ditt sinn og prøve å gjøre verden til et litt bedre sted. Men enda godt ikke alle tenker sånn som deg. HELDIGVIS!

Anonymkode: 6cd0f...a5d

Hun kan jo ikke være donor når hun har mottatt organer. Er du helt blåst eller ønsker du bare å være ekkel? 

Anonymkode: 1bd60...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke du kan sammenligne blod da. Hva bår gjør når jeg er død, bryr meg ikke, men min enorme sprøyteskrekk hindrer meg veldig i å gi blod på gjwbblig basis, på tross av at jeg ønsker. 

Anonymkode: 8ef2a...dce

Og jeg er fra feil land, så de vil ikke ha blodet mitt. 

Anonymkode: 1bd60...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan jo ikke være donor når hun har mottatt organer. Er du helt blåst eller ønsker du bare å være ekkel? 

Anonymkode: 1bd60...dd7

Vær det jeg lurte på her, kan man i dere hele tatt donere organer dersom man tidligere har fått?

Anonymkode: bda01...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig og ikke donere vekk sine organer etter sin død. Det kan jo hjelpe mange liv ❤️ 

Jeg personlig ville hatt problemer med å være sammen med noen som kan donere, men velger og ikke gjøre det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Jeg synes det er merkelig og ikke donere vekk sine organer etter sin død. Det kan jo hjelpe mange liv ❤️ 

Jeg personlig ville hatt problemer med å være sammen med noen som kan donere, men velger og ikke gjøre det!

Men hadde du forlatt din partner etter at dere fikk to barn kun grunnet dette? 

Anonymkode: 1bd60...dd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær det jeg lurte på her, kan man i dere hele tatt donere organer dersom man tidligere har fått?

Anonymkode: bda01...c84

Ja. Er veldig mye man kan donere, om kanskje ikke akkurat det organet man har mottatt. 

Anonymkode: 6554d...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde du forlatt din partner etter at dere fikk to barn kun grunnet dette? 

Anonymkode: 1bd60...dd7

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg svarer på dette spm allikevel. For meg er dette et av mine grunnleggende verdier, og jeg ville visst hvor min partner sto i forhold til sette temaet lenge før det ville vært snakk om barn, egentlig som en del av det å bli kjent med personen. For meg er det helt rart å ikke skulle være innom temaet før man har kjent hverandre så lenge at man har flere barn sammen. Så et forhold med en som var blankt imot organdonasjon ville ikke vart særlig lenge for min del. 

Anonymkode: 6554d...2f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hjernedød er en juridisk definisjon for å kunne ta ut organer ut av et menneske som ikke er biologisk død ennå. Det var nemlig et dilemma da man fant ut at organer holder seg best når de er ferskest. Man kunne ikke ta ut noe ut av et levende menneske, så ble spørsmålet når man er død omdefinert.

Biologisk død er når hjertet og pusten opphører. Hjernedøde mennesker er med andre ord ikke biologisk død når de havner på operasjonsbordet og livet blir avsluttet kunstig. For meg er det forskjell. Du mener det er ikke signifikant men det er det for meg.

Litt bakgrunnsinfo: en pasient som har potensiale til å bli donor får forskjellig behandling. De får f.eks. kortikoide da hjernen skiller ut betennelsesfremmede stoffer. Ikke bra for organene. Ved selve organuttak gis som regel narkose. Pasienten føler såklart ingen smerter uansett, men fra ryggmarg kan det utløses såkalt "lazarus-refleks" der muskler beveger seg og puls og pust raser. Å gi narkose er for de ansatte sin del.

Som nevnt tidligere er jeg for organdonasjon, bare ikke hvordan den blir utført. Så lenge de ikke har funnet en metode å la meg være biologisk død før de tar ut reservedeler får de ingenting.

Anonymkode: 7f891...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...