Gå til innhold

Samboer ønsker at jeg skal være organdonor


Anonym35

Anbefalte innlegg

Samboeren min kom hjem i går kveld og forteller at han vil være organdonor. Jeg møter han med respekt for det. Etterpå sier han at han ikke skjønner hvorfor ikke alle er det. Han lurer ogdå på om jeg er det. Jeg sier jeg ikke har tatt stilling til det og at jeg ikke vet det enda, og ber om respekt for det. Han syns det er vanskelig at jeg ikke skal være det, han sier på et tidspunkt at han skulle ønske han levde med ei som ville være det, da det handler om holdninger og verdier. 

Jeg kjenner jeg blir ganske provosert over det og sier jeg ønsker respekt for det jeg velger uansett. Han syns tydeligvis det er vanskelig at jeg ikke vet og kanskje velger å ikke være det. Er han litt urimelig når han sier det han sier? Han kan vel ikke forvente/kreve dette?  Vi har 2 små barn sammen og mange konflikter, dette mener jeg ikke bør være en av dem. Hva tenker dere? Kan jeg be om at han viser respekt for mitt valg? For han virker det som at det er en selvfølge at alle velger å være organfonor, men det må jo også være greit i et forhold å ikke velge det/ikke ha bestemt seg?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han "kom hjem en kveld" med dette, så har han tydelig vært i en diskusjon med noen og blitt overbevist. Så han er "nyfrelst" og da skal man frelse andre.

Han kan godt mene det han mener men han kan ikke tvinge deg, og bør la det ligge.

Jeg hadde sagt at jeg hadde gitt et organ til de som trengte det i familien, men utover det er det ikke hans sak.

Anonymkode: 0b13b...552

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Han virker nyfrelst og skal tvinge det over på andre. Om dere har mye konflikter ellers også, får du spørre han om dette er noe dere også skal ha konflikt om. Jeg hadde nok bedd han finne seg ei som ønsker å donere organene sine om det er så viktig, om han sa noe slik til meg. Tror ikke barna kommer til å takke han da. 

Anonymkode: c01ed...b50

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør jo respektere det selv om han ikke forstår det. Er dog enig med han. Hvorfor i all verden er det et vanskelig valg å ta? 

Anonymkode: 6554d...2f0

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle kan være det, men innser at det er et standpunkt noen har. Jeg har imidlertid ikke enda fått noen forklaring på hvorfor noen ikke vil. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en ting som gjør at det er mulig å vise respekt for noen sol ikke vil donere organer eller blod; at de selv ikke tar imot. 

Den dagen en som ikke donerer av egen fri vilje, selv tar imot, er det stopp for min del. Det syns jeg er forkastelig. 

Anonymkode: 75097...084

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ham. Det er en rar ting å ikke ha tatt standpunkt til. Selvsagt skal du si ja til å redde liv hvis ditt eget ikke står til å redde. Hvis ikke det er slik at du ikke ønsker å ta i mot organer om du selv trenger det en gang da. 

Anonymkode: 5168c...2e3

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør respektere det. 
Jeg ønsker selv å være organdonor, mens eksen ikke ønsket det, selv om han var svært pragmatisk og logisk på alle andre områder, samt ateist. Det samme gjaldt kremasjon, han skulle absolutt ikke kremeres. Jeg forsto ikke logikken i noe av dette, men respekterte selvsagt at han hadde et annet syn enn jeg.

Anonymkode: 537a3...3bb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle kan være det, men innser at det er et standpunkt noen har. Jeg har imidlertid ikke enda fått noen forklaring på hvorfor noen ikke vil. 

Jeg vil ikke fordi jeg ikke vet hvem som får organene. 

Anonymkode: bf26f...78b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke særlig pedagogisk da. Han burde fortalt om sitt valg og hvorfor, så bedt deg tenke på hva du synes om det. Oppmuntret deg. Så tatt det opp igjen om en uke eller to. Å presse slik får jo bare folk til å bli anti.

Anonymkode: 36d66...a5a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med din samboer og forstår meg ikke på folk som deg. 
 

Men det skal sies at jeg ikke har registrert meg som organdonor. Glemt det. 🙄

Anonymkode: 48bdb...599

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det bør være et valg hver enkelt må få ta, men velger man å ikke være donor, bør man også kunne innfinne seg med å havne bakerst i køen hvis man selv en gang skulle trenge et organ. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke TS, men jeg har selv hatt vansker med å forholde meg til det å selv være organdonor. Jeg måtte sette meg veldig inn i det. Det er en ekstremt tung tanke for noen å tenke på hva som skjer etter døden.  Dette må respekteres. Noen trenger tid for å tenke på det og fordøyes.  

Det kan bli like personlig som å spørre "hvilke klær vil du ha på deg når du er dø?" "hvilken kiste vil du ha?" 

Anonymkode: 6de7f...eb8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke fordi jeg ikke vet hvem som får organene. 

Anonymkode: bf26f...78b

Hvorfor spiller det noen rolle, når du selv ikke trenger dem mer?

Anonymkode: 537a3...3bb

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke fordi jeg ikke vet hvem som får organene. 

Anonymkode: bf26f...78b

Men da tar du ikke i mot et hjerte eller lunger fra en fremmed hvis du skulle trenge det? 

Anonymkode: efff7...648

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...