Gå til innhold

Samboer ønsker at jeg skal være organdonor


Anonym35

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Antar da at disse "naturalistene" heller aldri går til lege eller tannlege eller tar medisiner eller gjør andre "unaturlige" ting...?

Anonymkode: 9e29a...345

Vil si det er en vesens forskjell å gå til legen å behandling for noe man har problemer med når man er i live versus få nyrene skjært ut etter døden.

Anonymkode: f962d...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min klausul for å gi organer er at ingen som ikke selv er organdonor skal motta. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

Det bestemmer du ikke uansett :) 

Anonymkode: ac1c7...6c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Organskam blir det nye pressmidlet mot folk som ønsker å beholde kroppen sin hel etter døden. Folk må respektere at noen ikke ønsker å donere og at livet skal gå sin naturlige gang.

Anonymkode: f962d...a97

Ja, så lenge de da heller ikke vil motta.

Anonymkode: e19d5...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at ingen tar nyrene dine før etter at du er erklært død ikke sant? At det er det vi snakker om? Ingen har sagt at det skal være obligatorisk å donere organer man fremdeles bruker - akkurat dét ville vært like sinnsykt som å være imot organdonasjon!

Anonymkode: aaf39...022

Ikke enda nei, men vi vet ikke hvilken risikogruppe vi kan havne i av å stå på en slik liste, dersom samfunnet skulle forandre seg om noen år. Det har jeg i hvert fall ikke tenkt å utsette meg selv for.

Anonymkode: ca93f...68b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, malibu skrev:

Da regner jeg med du ikke tar imot organer hvis du skulle trenge det heller, iom du ikke vet hvor de kommer fra.

Hvorfor er dere så opptatt av dette? Er det SÅ irriterende at det er mange av oss som ikke vil være organdonor? Jeg er ikke donor, men har mottatt en nyre for 11 år siden. Dette har jeg faktisk lov til selv om du mener at det burde være ulovlig. Når du har behov for et organ så spør ikke legen deg om du selv er donor. Dette var uvesentlig i min sak. 

Anonymkode: ac1c7...6c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så lenge de da heller ikke vil motta.

Anonymkode: e19d5...a1f

Fullstenfig lov å motta, uten å gi. 

Anonymkode: ac1c7...6c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke være organdonor, mens for mannen min er det en selvfølge. Vi respekterer hverandres valg. 

Anonymkode: 9df68...5ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nokia skrev:

Har lest hele tråden med litt klump i halsen - har selv en veldig syk venninne som står i donorkø og håper, håper, håper at hun skal få organet hun så sårt trenger. Så værsåsnill dere som sier dere er for organdonasjon, registrer (dere her: http://organdonasjon.no/donorkort/

(og for å svare på det som var ts sitt spørsmål: ja, han bør vel strengt tatt respektere deg for ditt valg. Jeg klarer det derimot ikke.)

 

 

 

 

Uff, så trist. Men takk for linken.

Nå har jeg lastet ned appen og fylt den ut. Det tok ikke mange minuttene å gjøre. Jeg bestemte meg for årevis siden og mine nærmeste er informert om mitt standpunkt. De ønsker det samme for sine kropper også. Tror det ikke er så vanlig å være motstander av dette, men ser problemet om man ikke har informert sine nærmeste. Det må være vanskelig for pårørende å ta stilling til slikt i en krise om man ikke har hatt samtalen. 

Håper alle som er for, benytter anledningen til å gjøre det samme som meg. Og igjen, takk for linken, jeg visste ikke at dette var en mulighet.

Jeg synes det er bra dere har hatt samtalen ts. Men jeg forstår at han med sitt verdisyn synes mindre om deg. Som mor spesielt tenker jeg at du vil leve, at barna og barnas far skal leve... Du vet aldri hva som kan skje. At man ikke vet hvem som får det, eller at de ikke fortjener det, er selvpåført etc er uvesentlig. Vi har ikke dødsstraff i Norge, ikke en gang for røyking. Slik jeg ser det fortjener du organer i mindre grad enn noen andre, rett og slett fordi du ikke er villig til å gjøre det samme for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mynlen skrev:

Hvis du ikke vil være donor regner jeg med at du ikke vil ta imot heller da, hvis du skulle trenge det.

Hold deg til saken. 

Det at man ikke vil gi organer er ikke det samme som ikke å ta i mot. 

Det blir som å si at jeg orker ikke å jobbe på gamlehjem, og da fortjener jeg heller ikke god pleie da jeg havner der. 

Anonymkode: 9df68...5ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil si det er en vesens forskjell å gå til legen å behandling for noe man har problemer med når man er i live versus få nyrene skjært ut etter døden.

Anonymkode: f962d...a97

Hvorfor er det siste mindre naturlig enn det første?

Det naturlige er at vi fryser ihjel når det er kaldt (ingen klær og ikke ordentlige hus), får masse barn fordi de dør før de vokser opp, vi dør av de fleste bakterielle infeksjoner inkl lungebetennelse og vi blir alvorlig syke og mange dør av virus fordi vaksiner ikke finnes, og vi spiser tilfeldige urter ut fra hva vi føler gjør oss friske, for det er ikke naturlig å studere virkestoffer på en lab og kjøre blindtester.

Alt med måten vi mennesker har utviklet oss på og lever er unaturlig, og det er hyklersk å mislike noen av måtene man redder liv på bare fordi de føles mer unaturlige ut for akkurat deg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener at alle automatisk burde vært organdonorer, og dersom man ikke ønsket det måtte man selv aktivt valgt det bort. Men samtidig som man valgte det bort ville man også sagt fra seg mulighet til selv å motta organer.

Anonymkode: 4516a...054

Helt enig. Selvfølgelig skal det være unntak om man ikke kan, men da velger du jo det ikke. De som er prinsipielt mot å gi, skulle ikke ha rett til å motta. De er jo på en måte med på et lotteri, uten å ha kjøpt billett (være donor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enda nei, men vi vet ikke hvilken risikogruppe vi kan havne i av å stå på en slik liste, dersom samfunnet skulle forandre seg om noen år. Det har jeg i hvert fall ikke tenkt å utsette meg selv for.

Anonymkode: ca93f...68b

Gratulerer! Dette er det dummeste jeg har lest på internett noensinne, og jeg tilbringer ALT for mye tid på internett!

Anonymkode: aaf39...022

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg til saken. 

Det at man ikke vil gi organer er ikke det samme som ikke å ta i mot. 

Det blir som å si at jeg orker ikke å jobbe på gamlehjem, og da fortjener jeg heller ikke god pleie da jeg havner der. 

Anonymkode: 9df68...5ea

Nei, det er slett ikke det samme. Det å ønske å motta, men ikke ønske å gi organer er en blanding av feighet, vrangforestillinger og pur egoisme.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer! Dette er det dummeste jeg har lest på internett noensinne, og jeg tilbringer ALT for mye tid på internett!

Anonymkode: aaf39...022

Det kan du godt mene. Jeg på min side mener Norge er mer korrupt en vi egentlig er klar over, og stoler absolutt ikke på myndighetene.

Anonymkode: ca93f...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ts, selv om jeg er for organdonasjon. Man skal ta slike valg når man er klar for det- og ihverfall ikke sekundet etter at en annen har valgt å bli donor...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde klikka hvis noen av mine nærmeste skulle forsøkt å tvinge på meg det å være organdonor. JEG velger å ikke være donor. Det er mitt valg, og fullstendig opp til meg. Folk kan mene hva de vil om saken, men ingen skal ta mine organer. Hvis jeg behøver vil heg selvfølgelig motta organer for å overleve. Dette er også KUN mitt valg, og i dette landet så er det nå fremdeles sånn at man faktisk kan velge å motta, uten å selv gi. 

Kjæresten din får gjøre som han vil, og du skal gjøre som DU vil. 

Anonymkode: ac1c7...6c5

Dette er et valg en kanskje må bruke tid på.

Men hadde du tatt imot et organ hvis du fikk den beskjeden at du måtte skifte feks nyre, hjerte ? Siden du ikke vil være donor selv mener jeg ? 

Anonymkode: f8951...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke fordi jeg ikke vet hvem som får organene. 

Anonymkode: bf26f...78b

Og det kommer til å plage deg når du er dau?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dere så opptatt av dette? Er det SÅ irriterende at det er mange av oss som ikke vil være organdonor? Jeg er ikke donor, men har mottatt en nyre for 11 år siden. Dette har jeg faktisk lov til selv om du mener at det burde være ulovlig. Når du har behov for et organ så spør ikke legen deg om du selv er donor. Dette var uvesentlig i min sak. 

Anonymkode: ac1c7...6c5

Sant nok men toppen av egoisme er det, gratulerer!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Loff77 skrev:

Sant nok men toppen av egoisme er det, gratulerer!

Jeg unner vedkommende den nyren jeg :) 

Anonymkode: ca93f...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...