Gå til innhold

Samboer ønsker at jeg skal være organdonor


Anonym35

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, VoodooChild skrev:

Nå har jeg lest 11 sider her, og jeg klarer ikke finne et eneste argument mot å være organdonor annet enn "Jeg vil ikke". Syns det er rart..

Enig i at alle automatisk burde bli donor, og så heller melde seg ut hvis man absolutt ikke vil. 

Nei, for det kan skje feil i systemet slik at en som ikke ønsker å være donor, likevel ble det. Jeg hadde aldri ønsket at en storrøyker eller en barnemisbruker skulle få et av mine organer f.eks.

Anonymkode: ca93f...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, VoodooChild skrev:

Nå har jeg lest 11 sider her, og jeg klarer ikke finne et eneste argument mot å være organdonor annet enn "Jeg vil ikke". Syns det er rart..

Enig i at alle automatisk burde bli donor, og så heller melde seg ut hvis man absolutt ikke vil. 

Det vil sannsynligvis aldri skje. 

Man trenger ikke noe bedre argument enn "vil ikke" når det gjelder egen kropp. Vi lever i et sivilisert samfunn.

Jeg er ikke imot organdonasjon,  jeg er for organdonasjon. Men jeg er imot tvang

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rucula skrev:

Det vil sannsynligvis aldri skje. 

Man trenger ikke noe bedre argument enn "vil ikke" når det gjelder egen kropp. Vi lever i et sivilisert samfunn.

Jeg er ikke imot organdonasjon,  jeg er for organdonasjon. Men jeg er imot tvang

Enig.

Anonymkode: ca93f...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den gjør ikke det. Den blir fortært av bakterier og smådyr eller går opp i røyk.

Med din motstand mot vitenskap burde du nesten ikke ty til helsevesenet i det hele tatt.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk for at du forklarer. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å forstå at folk ikke vil gi. Kom gjerne med flere forklaringer på hvorfor man ikke ønsker å gi, så kanskje vi kan forstå at det ikke bare handler om egoisme. Jeg kan ikke tro at så mange bare er så egoistiske. Hvis vi forstår hverandre bedre vil vi respektere hverandre bedre, og kanskje vi slipper å bare høre de samme argumentene hele tiden uten å svare på hverandres argumenter. 

Kanskje vi da slipper flere svar som dette:

 

Anonymkode: f53ee...6dd

Anonymkode: f6544...54e

Hei, meg igjen. Jeg har alltid strevd med angst og vonde tanker i forhold til døden, dette har tatt ulike former opp gjennom oppveksten. Det er ikke det at jeg tviler på vitenskapen, altså hvordan biologien fungerer, men jeg er usikker og tror at det er flere sider av livet og mennesket vitenskapen ikke kaster lys over. Du er ikke død nå, så du vet ikke 100% sikkert hva som venter oss. Du kan være overbevist om at dette er alt, og døden er slutten, men du kan likevel ta fullstendig feil... Min kropp har mitt DNA og mine gener, og jeg er engstelig for om jeg kommer til å "leve videre" gjennom den angitte kroppsdelen.. uæææ

Har hørt om ei dame som mottok hjerte fra en donor som døde i trafikkulykke. Mange år senere da denne damen var ute og kjørte bil, fikk plutselig hjertet et slags anfall. Senere fikk hun vite at det var nøyaktig der hjertets eier omkom. Så hjertet "husket" stedet. Denne historien er så ekkel at jeg får frysninger her jeg sitter

Anonymkode: 5fe41...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ikke vil gi fordi man anser mottaker som uverdig, så har man et forkastelig menneskesyn.

Anonymkode: 249c9...bfd

Vel. Jeg vil ikke gi fordi jeg er livredd for at mitt hjerte skal fortsette å banke i brystet på en voldtekts forbryter eller en pedofil etter min død. Hvis jeg har et forkastelig menneskesyn fordi jeg ikke ønsker å bidra til å holde liv i monstre så får jeg heller være forkastelig. Frem til det kommer en lov som sier at jeg kan velge bort å gi til onde mennesker som vi vet er domfelt for grusomheter så går mine organer i grava sammen med meg. Kommer det en slik lov så gir jeg med glede.

Anonymkode: c4990...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan det være ok å presse noen til å være organdonor, det spørs helt hva du legger i "press". Ikke med vold, akkurat, men om valget står mellom at tre-fire-fem mennesker dør lenge før de skulle og at noen andre folk føler litt ubehag når de sier det er lov å bruke organene deres dersom det mot formodning blir aktuelt synes jeg det er helt okay å gå for sistnevnte. 

Anonymkode: e5ad7...604

Bra at du ikke jobber innen helse fordi du er fullstendig blottet for empati. Tenk deg følgende situasjon: ditt barn drukner. Nå ligger det på intensivavdeling, intubert og med masse slanger. Hånden er varm, hjertet slår. Så får du beskjeden at all håp er ute, barnet er hjernedød.

Og så kommer det en brautende kar og presser på at ungen er jo død men at mange andre har bruk for barnets organer. Forsøker å gi deg dårlig samvittighet når du nøler. Tror jeg hadde kastet deg ut.

Anonymkode: 7f891...24d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Jeg vil ikke gi fordi jeg er livredd for at mitt hjerte skal fortsette å banke i brystet på en voldtekts forbryter eller en pedofil etter min død. Hvis jeg har et forkastelig menneskesyn fordi jeg ikke ønsker å bidra til å holde liv i monstre så får jeg heller være forkastelig. Frem til det kommer en lov som sier at jeg kan velge bort å gi til onde mennesker som vi vet er domfelt for grusomheter så går mine organer i grava sammen med meg. Kommer det en slik lov så gir jeg med glede.

Anonymkode: c4990...f09

Det er det som slår deg når du tenker på organdonasjon? Jeezz

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra at du ikke jobber innen helse fordi du er fullstendig blottet for empati. Tenk deg følgende situasjon: ditt barn drukner. Nå ligger det på intensivavdeling, intubert og med masse slanger. Hånden er varm, hjertet slår. Så får du beskjeden at all håp er ute, barnet er hjernedød.

Og så kommer det en brautende kar og presser på at ungen er jo død men at mange andre har bruk for barnets organer. Forsøker å gi deg dårlig samvittighet når du nøler. Tror jeg hadde kastet deg ut.

Anonymkode: 7f891...24d

Hadde jeg også gjort.

Anonymkode: ca93f...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym35 skrev:

Samboeren min kom hjem i går kveld og forteller at han vil være organdonor. Jeg møter han med respekt for det. Etterpå sier han at han ikke skjønner hvorfor ikke alle er det. Han lurer ogdå på om jeg er det. Jeg sier jeg ikke har tatt stilling til det og at jeg ikke vet det enda, og ber om respekt for det. Han syns det er vanskelig at jeg ikke skal være det, han sier på et tidspunkt at han skulle ønske han levde med ei som ville være det, da det handler om holdninger og verdier. 

Jeg kjenner jeg blir ganske provosert over det og sier jeg ønsker respekt for det jeg velger uansett. Han syns tydeligvis det er vanskelig at jeg ikke vet og kanskje velger å ikke være det. Er han litt urimelig når han sier det han sier? Han kan vel ikke forvente/kreve dette?  Vi har 2 små barn sammen og mange konflikter, dette mener jeg ikke bør være en av dem. Hva tenker dere? Kan jeg be om at han viser respekt for mitt valg? For han virker det som at det er en selvfølge at alle velger å være organfonor, men det må jo også være greit i et forhold å ikke velge det/ikke ha bestemt seg?  

Du virker egoistisk, enhver normalt oppgående og god person vil vel være organdonor.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, meg igjen. Jeg har alltid strevd med angst og vonde tanker i forhold til døden, dette har tatt ulike former opp gjennom oppveksten. Det er ikke det at jeg tviler på vitenskapen, altså hvordan biologien fungerer, men jeg er usikker og tror at det er flere sider av livet og mennesket vitenskapen ikke kaster lys over. Du er ikke død nå, så du vet ikke 100% sikkert hva som venter oss. Du kan være overbevist om at dette er alt, og døden er slutten, men du kan likevel ta fullstendig feil... Min kropp har mitt DNA og mine gener, og jeg er engstelig for om jeg kommer til å "leve videre" gjennom den angitte kroppsdelen.. uæææ

Har hørt om ei dame som mottok hjerte fra en donor som døde i trafikkulykke. Mange år senere da denne damen var ute og kjørte bil, fikk plutselig hjertet et slags anfall. Senere fikk hun vite at det var nøyaktig der hjertets eier omkom. Så hjertet "husket" stedet. Denne historien er så ekkel at jeg får frysninger her jeg sitter

Anonymkode: 5fe41...ee3

Det der stemmer ikke. Den eneste kroppsdelen som husker, er hjernen. Hvordan fikk denne mottakeren ta kontakt med familien til donoren? Slikt er ikke vanlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lothlorien- skrev:

Du virker egoistisk, enhver normalt oppgående og god person vil vel være organdonor.

 

Du kan i hvert fall overbevise deg selv om det.

Anonymkode: ca93f...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke organdonor og vil heller ikke ha andres organer. Om kroppen min ikke vil mer, så vil den ikke det. Jeg har ikke behov for å leve spesielt lenge. Men jeg har vurdert å gi kroppen min til forskning. Det tenker jeg kan redde flere.

Anonymkode: 060cc...551

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er stygt gjort å snakke ned de som ikke ønsker å donere. Når det gjelder abort snakker alle om at kvinner skal få bestemme over egen kropp. Hvorfor skal man ikke få det når man dør? Hvorfor skal din grunn til å gjøre noe være bedre enn en annens grunn? 

Anonymkode: 060cc...551

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Lothlorien- skrev:

Du virker egoistisk, enhver normalt oppgående og god person vil vel være organdonor.

 

Det er det svært relgiøse mennesker også sier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke stort om hva som skjer med min kropp når jeg er død. Men hadde min lille datter blitt utsatt for en ulykke og døde så skulle INGEN rørt henne.... jeg hadde personlig skadet dem stygt om de prøvde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Lothlorien- skrev:

Jaha? Så lite relevant

Nei...

Det er mennesker som mener at sin holdning og virkelighetsoppfatning er så mye bedre enn alle andres. Og at mennesker som ikke mener det samme som dem er det noe galt med...

Virker det kjent?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rucula skrev:

Nei...

Det er mennesker som mener at sin holdning og virkelighetsoppfatning er så mye bedre enn alle andres. Og at mennesker som ikke mener det samme som dem er det noe galt med...

Virker det kjent?

Ja, virker jo som at du er der ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rucula skrev:

Jeg bryr meg ikke stort om hva som skjer med min kropp når jeg er død. Men hadde min lille datter blitt utsatt for en ulykke og døde så skulle INGEN rørt henne.... jeg hadde personlig skadet dem stygt om de prøvde. 

Fordi hun ville hatt bruk for dem etter sin død?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lothlorien- skrev:

Ja, virker jo som at du er der ja

Scroll litt oppover....

Og les hva du skrev om mennesker som ikke mener det samme som deg om organdonasjon.... 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...