Gå til innhold

Samboer ønsker at jeg skal være organdonor


Anonym35

Anbefalte innlegg

Organene går til alvorlig syke mennesker. Og du vil jo ikke treffe dem, for du er død da.  Folk må velge slikt selv, men grunnen din for å si nei er jo usedvanlig tåpelig.

Anonymkode: 249c9...bfd

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt synspunkt er at organdonasjon burde vært motsatt, Ja på alle, man må aktivt velge Nei selv. Da vil man få organer fra som ikke er så opptatt av det, og ikke gidder registrere seg.

Anonymkode: 36d66...a5a

Det er lettere å forholde seg til det om man slipper å ta et aktivt valg på det. Jeg orker ikke tanken på å dø, og har veldig store vansker med å sette meg inn i om jeg ønsker det eller ikke. Men etter jeg er dø så får familien ta seg av det om de vil eller ikke. 

Anonymkode: 6de7f...eb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men jeg har selv hatt vansker med å forholde meg til det å selv være organdonor. Jeg måtte sette meg veldig inn i det. Det er en ekstremt tung tanke for noen å tenke på hva som skjer etter døden.  Dette må respekteres. Noen trenger tid for å tenke på det og fordøyes.  

Det kan bli like personlig som å spørre "hvilke klær vil du ha på deg når du er dø?" "hvilken kiste vil du ha?" 

Anonymkode: 6de7f...eb8

1. Bryr meg ikke, jeg er død. 

2. Helst ingen. Brenn meg og hiv meg i komposten. 

Om mine organer kan redde noen mennesker når min tid på jorden er over så er jo det topp. Er man død så trenger man de jo ikke. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun en ting som gjør at det er mulig å vise respekt for noen sol ikke vil donere organer eller blod; at de selv ikke tar imot. 

Den dagen en som ikke donerer av egen fri vilje, selv tar imot, er det stopp for min del. Det syns jeg er forkastelig. 

Anonymkode: 75097...084

Så et spedbarn på nyfødtintensiven bør med andre ord ikke få motta donert morsmelk fordi det selv eller moren ikke donerer morsmelk?

Anonymkode: ac595...a9b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er lettere å forholde seg til det om man slipper å ta et aktivt valg på det. Jeg orker ikke tanken på å dø, og har veldig store vansker med å sette meg inn i om jeg ønsker det eller ikke. Men etter jeg er dø så får familien ta seg av det om de vil eller ikke. 

Anonymkode: 6de7f...eb8

Det går over med tiden. Du får trøste deg med det. En dag så aksepterer man bare at det er sånn. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Bryr meg ikke, jeg er død. 

2. Helst ingen. Brenn meg og hiv meg i komposten. 

Om mine organer kan redde noen mennesker når min tid på jorden er over så er jo det topp. Er man død så trenger man de jo ikke. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

Tenker det samme som deg. 
Eller brenn meg og strø aska på glatte fortau så gamle damer slipper å skli og brekke lårhalsen ... 

Anonymkode: bef96...7b4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens!! Dette er ikke en organdonasjon debatt. Vennligst hold dere til temaet. 

Er det ok å presse noen til å være organdonor? Svaret er nei

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å ikke ha tenkt over det,  men å m motsette seg det det slik jeg tolket deg,  det vitner om et verdigrunnlag jeg skjønne at han ikke vil akseptere.

Anonymkode: b7f7a...a7b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig egoistisk å ikke være organdonor - hva om du selv eller noen nær deg trenger hjelp en dag? Synes det sier noe om verdiene dine, Ts, og det er ikke et veldig tiltalende bilde det gir.

Hvem som mottar organene spille vel forøvrig ingen rolle - du er jo død og trenger de ikke selv?

Anonymkode: 3094e...ca5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så et spedbarn på nyfødtintensiven bør med andre ord ikke få motta donert morsmelk fordi det selv eller moren ikke donerer morsmelk?

Anonymkode: ac595...a9b

En mor med barn på nfi får nok ikke gi melk der og da. Og veldig få har mulighet til å bli melkedonor 

Anonymkode: b7f7a...a7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke han bestemme. Hadde jeg vært åpen for det, og fått et sånt press, hadde jeg satt meg på bakbena på trass.

Nå har jeg ikke tenkt å være organdonor heller. Hverken nå, eller senere.

Anonymkode: ca93f...68b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårligste argumentet mot organdonasjon som jeg har lest. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

Det er ikke et argument mot organdonasjon, men det blir for enkelt å si at mennesker som ikke donerer selv ikke har rett til å få organer dersom de trenger det. Folk har f.eks sykdommer som gjør at de ikke kan donere organer eller gi blod, så å si at de ikke fortjener å få organer selv blir for banalt.

Anonymkode: ac595...a9b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du bestemme over din egen kropp. Men:

1) Hvorfor krangle om dette? Hvorfor klarer dere ikke å ha en spennende prat om det i stedet? 

2) Gjør noe med alle de andre konfliktene dere har.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det samme som deg. 
Eller brenn meg og strø aska på glatte fortau så gamle damer slipper å skli og brekke lårhalsen ... 

Anonymkode: bef96...7b4

Ja. Eller bruk meg som gjødsel. Er man død så er man død. Greit å gjøre litt nytte for seg fordiom. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde klikka hvis noen av mine nærmeste skulle forsøkt å tvinge på meg det å være organdonor. JEG velger å ikke være donor. Det er mitt valg, og fullstendig opp til meg. Folk kan mene hva de vil om saken, men ingen skal ta mine organer. Hvis jeg behøver vil heg selvfølgelig motta organer for å overleve. Dette er også KUN mitt valg, og i dette landet så er det nå fremdeles sånn at man faktisk kan velge å motta, uten å selv gi. 

Kjæresten din får gjøre som han vil, og du skal gjøre som DU vil. 

Anonymkode: ac1c7...6c5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organdonor er vanskelig, jeg er eeegntlig imot det, syns det er utvikling i feil retning om menneske skal holdes kunstig i live på en måte, de er jo ikke friske, de tar jo 50 medisiner om dagen minst, at leger er for flinke i dag vil kanskje ha en konsekvens?

 

Anonymkode: 47122...355

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et argument mot organdonasjon, men det blir for enkelt å si at mennesker som ikke donerer selv ikke har rett til å få organer dersom de trenger det. Folk har f.eks sykdommer som gjør at de ikke kan donere organer eller gi blod, så å si at de ikke fortjener å få organer selv blir for banalt.

Anonymkode: ac595...a9b

Men da er det jo en annen grunn til det enn at de ikke vil, eller enda verre ikke vil ta stilling til det.

Anonymkode: 4516a...054

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et argument mot organdonasjon, men det blir for enkelt å si at mennesker som ikke donerer selv ikke har rett til å få organer dersom de trenger det. Folk har f.eks sykdommer som gjør at de ikke kan donere organer eller gi blod, så å si at de ikke fortjener å få organer selv blir for banalt.

Anonymkode: ac595...a9b

Svært mange deler det synspunktet. 

Det er snyltere. Sånne som bare skal ha uten å gi. Om sykdom og liknende hindrer folk å gi organer så er det selvsagt noe helt annerledes. Men ja, om noen ønsker og motta uten å gi så burde de nektes. De som er med å gi må prioriteres for der er viktigere at de virker. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...