Gå til innhold

Samboer ønsker at jeg skal være organdonor


Anonym35

Anbefalte innlegg

Mener at alle automatisk burde vært organdonorer, og dersom man ikke ønsket det måtte man selv aktivt valgt det bort. Men samtidig som man valgte det bort ville man også sagt fra seg mulighet til selv å motta organer.

Anonymkode: 4516a...054

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde klikka hvis noen av mine nærmeste skulle forsøkt å tvinge på meg det å være organdonor. JEG velger å ikke være donor. Det er mitt valg, og fullstendig opp til meg. Folk kan mene hva de vil om saken, men ingen skal ta mine organer. Hvis jeg behøver vil heg selvfølgelig motta organer for å overleve. Dette er også KUN mitt valg, og i dette landet så er det nå fremdeles sånn at man faktisk kan velge å motta, uten å selv gi. 

Kjæresten din får gjøre som han vil, og du skal gjøre som DU vil. 

Anonymkode: ac1c7...6c5

Min klausul for å gi organer er at ingen som ikke selv er organdonor skal motta. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt synspunkt er at organdonasjon burde vært motsatt, Ja på alle, man må aktivt velge Nei selv. Da vil man få organer fra som ikke er så opptatt av det, og ikke gidder registrere seg.

Anonymkode: 36d66...a5a

Absolutt ikke. Det skal være frivillig, og noe man aktivt velger selv. Nei på alle, og ja, hvis man absolutt ønsker å gi. Det skal være frivillig.

Anonymkode: ca93f...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om et av dine barn ble alvorlig syk og trengte et organ. Ville du ønsket dette? Hva om ditt barn døde i organkø, pga mangel på organer fordi så mange ikke tar stillingen til organdonasjon ? Ville synet ditt endret seg da? 

Jeg tenker det er problematisk hvis du selv ikke vil hjelpe andre, hvis du selv ville tatt i mot hjelp. 

Er helt enig med partneren din om at det sier noe om verdigrunnlag. Jeg ville hatt store problemer med om mannen min ikke var donor. 

Anonymkode: be9c7...863

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Det skal være frivillig, og noe man aktivt velger selv. Nei på alle, og ja, hvis man absolutt ønsker å gi. Det skal være frivillig.

Anonymkode: ca93f...68b

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Det skal være frivillig, og noe man aktivt velger selv. Nei på alle, og ja, hvis man absolutt ønsker å gi. Det skal være frivillig.

Anonymkode: ca93f...68b

Om det kun er egoisme som gjør at folk ikke gir organer så fortjener de de ikke. Håper snart at folk innser at man som organdonor faktisk kan reservere seg mot enkelte mottakere, sånn som de som selv ikke er organdonor. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ham godt. Det handler jo om verdisyn - menneskesyn. 

At min bedre halvdel ser verdien i andre menneskers liv er viktig for meg. 

 

Anonymkode: d843c...0a2

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et argument mot organdonasjon, men det blir for enkelt å si at mennesker som ikke donerer selv ikke har rett til å få organer dersom de trenger det. Folk har f.eks sykdommer som gjør at de ikke kan donere organer eller gi blod, så å si at de ikke fortjener å få organer selv blir for banalt.

Anonymkode: ac595...a9b

Men da mener jeg du har misset poenget her. Det er ikke alle som kan gi blod eller melk, men alle som er friske kan donere organer. Det krever heller ingen aktiv innsats (man er jo død) og medfører ingen ulemper, med mindre man er i mot av religiøse grunnet. Det er jo snakk om det prinsipielle her, at om man syns det er greit å ta i mot bør man også være villig til å gi. 

Jeg fikk blodoverføring i fjor, men har ikke selv gitt blod på flere år pga for lavt jern. Det er jo ofte sånn at de som trenger blod eller melk nettopp ikke kan gi selv, også når man er utenfor akutt fase. Blir jo litt det samme som å betale skatt, hvor man bidrar etter evne og den som trenger samfunnets tjenester får, uavhengig av hvor mye man har bidratt med før. Men om man er imot skatt og unndrar seg det, blir det jo dobbeltmoralsk å benytte offentlige tjenester med den største selvfølge. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener at alle automatisk burde vært organdonorer, og dersom man ikke ønsket det måtte man selv aktivt valgt det bort. Men samtidig som man valgte det bort ville man også sagt fra seg mulighet til selv å motta organer.

Anonymkode: 4516a...054

Hvorfor det? Halve Norge går jo på nav og snylter på skattebetalerne

Hvorfor tenker du at snyltere ikke skal få??

 

Anonymkode: 11150...ac8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde klikka hvis noen av mine nærmeste skulle forsøkt å tvinge på meg det å være organdonor. JEG velger å ikke være donor. Det er mitt valg, og fullstendig opp til meg. Folk kan mene hva de vil om saken, men ingen skal ta mine organer. Hvis jeg behøver vil heg selvfølgelig motta organer for å overleve. Dette er også KUN mitt valg, og i dette landet så er det nå fremdeles sånn at man faktisk kan velge å motta, uten å selv gi. 

Kjæresten din får gjøre som han vil, og du skal gjøre som DU vil. 

Anonymkode: ac1c7...6c5

Det er selvdagt ditt valg, men sier også noe om ditt verdigrunnlag og deg som menneske. Derfor tenker jeg det også er helt naturlig om dine nærmeste ville hatt en sterk reaksjon på dette. Og på lik linje som du sier dette er ditt valg. Så er andre mennesker følelser og reaksjoner deres egne. Så at partner til TS reagerer sterkt er helt innafor! Og jeg forstår godt at han har problemer med å forholde seg til dette. 

Anonymkode: be9c7...863

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært mange deler det synspunktet. 

Det er snyltere. Sånne som bare skal ha uten å gi. Om sykdom og liknende hindrer folk å gi organer så er det selvsagt noe helt annerledes. Men ja, om noen ønsker og motta uten å gi så burde de nektes. De som er med å gi må prioriteres for der er viktigere at de virker. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

Forstår hva du mener, men jeg er uenig. Jeg er både blodgiver og beinmargsdonor, samt registrert organdonor, men jeg er ikke et bedre menneske som fortjener å hoppe frem i køen av den grunn.

Anonymkode: ac595...a9b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Om det kun er egoisme som gjør at folk ikke gir organer så fortjener de de ikke. Håper snart at folk innser at man som organdonor faktisk kan reservere seg mot enkelte mottakere, sånn som de som selv ikke er organdonor. 

Anonymkode: aa1ba...ab2

Kan man det? Det står ikke her: https://organdonasjon.no/sporsmal/kan-jeg-velge-hvem-jeg-vil-donere-mine-organer-til/

Anonymkode: 537a3...3bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Påkrevd skrev:

Synes det bør være et valg hver enkelt må få ta, men velger man å ikke være donor, bør man også kunne innfinne seg med å havne bakerst i køen hvis man selv en gang skulle trenge et organ. 

Jeg er helt enig i dette. Samtidig mener jeg egentlig at det burde nærmest vært obligatorisk å være donor. Jeg har vært organdonor lenge, og jeg sliter litt med å forstå hvorfor enkelte folk ikke vil være det. Altså når du er død så trenger man ikke organene sine, enkelt og greit! 

Jeg synes det faktisk er en veldig fin tanke å vite at den dagen jeg dør så vil jeg fortsatt etter min død kunne potensielt redde flere liv. Jeg synes rett og slett det er egoistisk å ikke være det, og jeg hadde selv slitt med å forstå det dersom samboeren min ikke ønsket det.

Anonymkode: 6cd0f...a5d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Halve Norge går jo på nav og snylter på skattebetalerne

Hvorfor tenker du at snyltere ikke skal få??

 

Anonymkode: 11150...ac8

Ingen i Norge kan f. eks velge å ikke betale skatt i sin arbeidskarriere, for å så motta trygd om behovet skulld inntreffe. I velferdsstaten så må jo alle bidra etter evne, så den  sammenligningen holder ikke.

Anonymkode: be9c7...863

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at det sier mye om et menneske at det heller vil ta med seg organene sine i grava enn å gi dem til et annet menneske som fortsatt har en sjanse til å leve et godt liv. Det hadde vært veldig problematisk for meg dersom mannen min ikke ville være donor, og jeg skjønner mannen til TS veldig godt. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader så kvalm eg blir av folk som shamer andre!! Denne gangen er det å påføre skam på de som ikke har tatt stilling eller har bestemt seg for ikke å være donor. Dette er et personlig valg og ingen bør påføres slik skam som folk gjer her. Skjerp dere!

Anonymkode: cf0c7...3ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Organdonor er vanskelig, jeg er eeegntlig imot det, syns det er utvikling i feil retning om menneske skal holdes kunstig i live på en måte, de er jo ikke friske, de tar jo 50 medisiner om dagen minst, at leger er for flinke i dag vil kanskje ha en konsekvens?

 

Anonymkode: 47122...355

Hvem holdes kunstig i live? Donoren holdes kunstig "i live" lenge nok til at organene kan hentes. Man bruker ikke donororganer til mennesker som ikke har sjans til å få et noenlunde bra utfall, dvs det er i det minste forventet at de skal puste på egenhånd etter transplantasjonen.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy fader så kvalm eg blir av folk som shamer andre!! Denne gangen er det å påføre skam på de som ikke har tatt stilling eller har bestemt seg for ikke å være donor. Dette er et personlig valg og ingen bør påføres slik skam som folk gjer her. Skjerp dere!

Anonymkode: cf0c7...3ed

Litt skam er på sin plass av og til, det. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, til dere som sier at det vitner om et "fundamentalt ulik livssyn" og er et problem i forholdet; denne fyren ble organdonor fem minutter siden. Han valgte å etablere seg med TS og har to barn med henne. Hvis han vil moralisere, er han for sent ute. 

 

Anonymkode: 0b13b...552

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kisskissbangbang skrev:

Litt skam er på sin plass av og til, det. 

Fordi  ein setter seg på sin høye hest for å se ned på andre altså? Usympatisk syns jeg. 

Anonymkode: cf0c7...3ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy fader så kvalm eg blir av folk som shamer andre!! Denne gangen er det å påføre skam på de som ikke har tatt stilling eller har bestemt seg for ikke å være donor. Dette er et personlig valg og ingen bør påføres slik skam som folk gjer her. Skjerp dere!

Anonymkode: cf0c7...3ed

Det er bare det at det ikke er et personlig valg. Det er et valg pårørende tar etter at du er død. Du kan si at du ikke vil donere alt du vil, men det betyr ikke at det ikke kommer til å skje likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...