Gå til innhold

Else om barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 5.12.2019 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerte litt på det hun adopterte dama fra Sri Lanka sa. 

Synes det er trist at hun bare ser på sine adoptivforeldre som nettopp adoptivforeldre. Jeg vet ikke hvilke forhold hun har vokst opp under, men noe må ha vært litt klinsj mellom henne og adoptivforeldrene?

Og, det kan være hun sa noe om det, men at det ble klippet bort, men vet hun hvordan livet hennes hadde vært dersom hun ikke ble adoptert bort? Hadde livet hennes vært bedre som barnebrud og fødemaskin fra 14års alder? Fattig, underernært, feilernært, døde barn pga sykdom, fødelsskader, vold i hjemmet...

Hun problematiserte at hun som adoptert skal være takknemlig for å ha blitt adoptert til Norge, men hun glemmer/har kanskje ikke fått med seg at alle i Norge har dette takknemlighetskravet? Jeg føler på det hele tiden, at jeg er heldig som er født i Norge og jeg er forsiktig med å klage på at jeg betaler 36%skatt, hvor "høy" egenandelen hos legen er, osv... Har bodd i utlandet og føler at jeg ikke kan klage på noe ettersom jeg bor i Norge.

Kanskje det bare er meg, men jeg syntes hun gjorde seg selv til et offer.

Kjenner mange adopterte som aldri har tenkt på det som vanskelig. De har mange spørsmål jeg som ikke-adoptert har, men det handler mer om nysgjerrighet. Flere har besøkt mødrene sine i sine hjemland, og har fått svarene de lurte på og har ikke kontakt med biomor i dag.

Anonymkode: f2ec2...3b6

Jeg syntes det var et veldig fint innslag. Som utenlandsadoptert kjennte jeg meg veldig igjen. Jeg tenker nordmenn flest har et veldig naivt syn på utenlandsadopterte. «De er jo akkurat sånn som oss», nei det er vi ikke, og det er ganske tabu å snakke om. 

Anonymkode: 16a31...a21

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gutt på 20 er ikke særlig voksen. 

Anonymkode: db965...c4a

Nei det er han jo tydeligvis ikke når han går for ei på 15. 

Anonymkode: 3e95e...6fe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syntes det var et veldig fint innslag. Som utenlandsadoptert kjennte jeg meg veldig igjen. Jeg tenker nordmenn flest har et veldig naivt syn på utenlandsadopterte. «De er jo akkurat sånn som oss», nei det er vi ikke, og det er ganske tabu å snakke om. 

Anonymkode: 16a31...a21

Skulle du ønske du ikke ble adoptert? Hva syns du om de refleksjonene foreldrene i programmet hadde?

Anonymkode: 70e35...ae4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det var et veldig fint innslag. Som utenlandsadoptert kjennte jeg meg veldig igjen. Jeg tenker nordmenn flest har et veldig naivt syn på utenlandsadopterte. «De er jo akkurat sånn som oss», nei det er vi ikke, og det er ganske tabu å snakke om. 

Anonymkode: 16a31...a21

Men hva er problemet?

Alle mennesker føler at de ikke passer inn. Folk med dialekt blir også spurt hvor de er fra. Hvorfor blir folk så sure bare fordi det går på hudfargen?

Nordmenn flest føler det samme som adopterte, men føler mange adopterte offergjør seg selv veldig.

Man er faktisk reddet fra mye elendighet. Hadde det vært bedre å dø av sult? Bli barnebrud? Miste mange barn i barsel? Selge sex for å få råd til mat til seg selv og sine barn? Bli satt i fengsel dersom man blir voldtatt?

Som norsk, vokst opp i et dysfunksjonelt hjem, så skulle jeg ønske at jeg ble adoptert bort/satt i fosterhjem. Det er ikke sånn at det å vokse opp med bioforeldre gjør deg så forbanna lykkelig. Jeg hadde vært så uendelig takknemlig for å ha blitt reddet fra et elendig liv!!

Og jeg er takknemlig for å ha vokst opp i Norge, det er ikke bare adoptivbarn som føler på at man skal være takknemlig!

Man skal være glad for at man har fått vokse opp i et hjem der man har følt kjærlighet og glede og fått en ny sjanse.

Det mener jeg ganske sterkt. Men som sagt, de fleste adoptivbarn jeg kjenner er veldig takknemlige og har det helt fantastisk i Norge og i sine nye hjem.

Anonymkode: f2ec2...3b6

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/5/2019 at 3:58 PM, Ingveis said:

Men det er jo ikke viktig? Hadde de møttes når de var 20 og 25 hadde jo ingen reagert. Det er fortsatt den samme aldersforskjellen. Syns det var en rar ting å henge seg opp i.

Juridisk ja, men det er ikke sikkert han var så moden og hun kan ha vært moden for sin alder. Synes det er pussig at man ikle har fått med seg at noen treffes tidlig, at aldersforskjell forekommer i ung alder og at noen av disse unntakene plutselig kan dukke opp.. 


Akkurat disse har jo holdt sammen og blitt godkjent som adoptivforeldre, og fremsto som harmoniske og jevnbyrdige, det tyder jo på at de ikke var en gjennomsnittlig 15-åring og en gjennomsnittlig 20-åring. 

Anonymkode: 6ff16...477

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det er han jo tydeligvis ikke når han går for ei på 15. 

Anonymkode: 3e95e...6fe

Han kan ha trodd hun var eldre eller hun gått etter ham og trodd han var yngre. Og kan godt hende det også var en issue for ham men forelskelsen ble for sterk. Og hodt mulig de ventet ned sex til hun var klar.

Anonymkode: 6ff16...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/5/2019 at 8:52 PM, AnonymBruker said:

Staten må gjerne henvende seg mer til meg og andre menn. Hjelper neppe å mase på meg om at jeg skal få meg barn for jeg setter ikke en unge til verden kun fordi noen maser på meg. Men om staten vil tilrettelegge for at menn i større grad skal kunne bli fedre så er jeg selvsagt for det. 

Det er vel ingen grunn til å late som om staten favoriserer menn når det kommer til å bli forelder. 

Anonymkode: e515b...4fd

Maset handler om bevisstgjøring i tilfelle du ikke skjønte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd med svart hvitt tankegang. 

De er sammen nå og til og med adoptert et barn. De er skikket hvertfall. 

Anonymkode: 91db9...bfd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se mer av Else, og da tenker jeg ikke bare på neste episode. Håper hun tar mange flere temaer under forstørrelsesglasset fremover! Først var det selvmord, så var det barn, men hva blir det neste? Else om bærekraft? Else om hobbyer? Else om traumer? Uansett hva det blir så tror jeg det blir spennende og underholdende 😍

Anonymkode: 0d52b...0c2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Det er rart at en på 20 går etter ei på 15, ja.

Anonymkode: b3bd3...41a

🙄

Anonymkode: b27f7...43e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun valgte ikke å få barn i siste episode.

Anonymkode: 91b0b...338

Har du ikke lært deg å legge slike avsløringer inni spoiler luke??

Anonymkode: a0c43...0eb

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lært deg å legge slike avsløringer inni spoiler luke??

Anonymkode: a0c43...0eb


Det er vel ingen spenning og konkurranse dette her? Er det virkelig noe å spoile at hun ikke skal få barn?

Anonymkode: 91b0b...338

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant episode som virkelig gjør at jeg blir sittende å lure på om mitt eget ønske om å få barn barn var det rette..

 Jeg har en på 2 år og gravid med nr 2. Akkurat over abortgrensa og lurer på om jeg gjør noe jævelig dumt ved å få enda en. Føler at det er så selvutslettende å få barn!  

Anonymkode: 815ac...e54

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant episode som virkelig gjør at jeg blir sittende å lure på om mitt eget ønske om å få barn barn var det rette..

 Jeg har en på 2 år og gravid med nr 2. Akkurat over abortgrensa og lurer på om jeg gjør noe jævelig dumt ved å få enda en. Føler at det er så selvutslettende å få barn!  

Anonymkode: 815ac...e54

Det var vel en grunn for at du valgte en til?

Anonymkode: a0c43...0eb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel en grunn for at du valgte en til?

Anonymkode: a0c43...0eb

Ja... barnet er nøye vurdert og planlagt. Men jeg er fortsatt dypt bekymret 

Anonymkode: 815ac...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.12.2019 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Skulle du ønske du ikke ble adoptert? Hva syns du om de refleksjonene foreldrene i programmet hadde?

Anonymkode: 70e35...ae4

Vet ikke, det blir jo umulig å vite hvordan livet hadde vært da. Jeg har møtt min biologiske familie og ser hvor vanskelig ting har vært for dem, men jeg ser også hva jeg har gått glipp av. Det beste hadde sikkert vært om de fikk hjelp til å beholde meg, i steden for hjelp til å bli kvitt meg. 
 

Tenkte at de foreldrene hadde sunne refleksjoner. SÅ mange tenker ( i beste mening) at utenlandsadopterte barn er jo «akkurat som oss.» det at dette er barn som har opplevd traumer, tap etc. Snakkes lite om. «de var jo så små da de kom, ag det glemmer de fort». I tillegg er det lite forståelse for at man møter rasisme i Norge, også som utenlandsadoptert. 

Anonymkode: 16a31...a21

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var bra musikk i programmet. Talking heads, television, iggy pop, Arcade fire... med mer. 

Anonymkode: e9f13...d4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...