Gå til innhold

Else om barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ELSKER denne serien og at den har fått såpass mye oppmerksomhet. I denne tiden med "barnepress" (jmfr Ernas tale) der det virker som en etablert sannhet at folk utsetter barn pga karriere, egotripp osv, tar serien fatt i et kjempepoeng: Mange damer mangler en mann til å få barn med!

Når jeg tenker på min utvidete bekjentkrets er det kanskje 2-3 stk av 50 stk som er frivillig barnløse. Dvs de vil ikke ha barn av ulike grunner. Det er derimot ca 10-15 som vil ha barn, men som ikke får pga mangel på mann eller de er i forhold med en mann som ikke vil, ikke er klar osv osv. Dvs mannen, eller mangel på mann, er bremseklossen for de aller, aller fleste barnløsedamer jeg kjenner. Dette snakkes det usedvanlig lite om. Jeg tror ikke barneproduksjonen i Norge kommer til å øke før MENNENE skjerper seg og endrer holdning.

At det nå blir mer og mer akseptert å få barn uten mann, er fantastisk. Jeg har et lite ønske om at dette kanskje kan få rumpa i gir hos alle de menn der ute som aldri er klar. Vel, da stikker dama til Danmark og du får aldri bli far. Nå sitter menn med all makt når det gjelder barneproduksjon, men spørs om det ikke snur snart når flere oppdager andre muligheter.

Jeg har også veldig sansen for sårbarheten Else viser. Hun viser hvor sårt det er å stå i den situasjonen. Dette tror jeg mange "jeg møtte kjæresten første året på studiet og vi har vært sammen siden"-damer ikke tenker på. For mange går livet knirkefritt med partner-forlovelse-ekteskap-barn innen 30, men for veldig, veldig mange andre er det et reelt problem at de enten ikke treffer den rette eller er sammen med en fyr som aldri får ut fingeren.

Anonymkode: 0f742...550

Helt enig. Slik er det i min omgangskrets - mange kvinner som både vil ha forhold og barn, har alt tilrettelagt mht jobb og bolig, og i stand til å knytte relasjoner. Mens det er mangel på menn som matcher dette. Kvinner har biologisk klokke, men har da produksjonsapparatet, mens mennene luller seg inn i ide om at de har god tid og viser til Charlie Chaplin, Arve Tellefsen og Georg Clooney - uten å tenke på at de må rekruttere en kvinne for å få barn og at det ikke er like lett for dem som for de nevnte «voksne» pappakjendisene. Disse forsvinner jo da sakte men sikkert ut av genpoolen, så kanskje fremtidens menn da blir flere av de som fikser forhold, familie og damer? Det heter jo survival of the fittest, som ikke betyr den sterkeste med «den mest tilpasningsdyktige». 

Jeg ergrer meg også over at kampanjene for å få kvinner til å få barn tidligere neglisjerer at da må også mennene være klare. Hvor mange menn er det i studentalder? Nei, det vil bare bli flere og flere slike alternative familiekonstellasjoner, som er supert.

Anonymkode: 6ff16...477

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at søsterens svar var dømmende, men dømmende og bedrevitende på den måten som unge - og dermed litt ignorante - personer kan være. Jo eldre man blir, desto mindre svart/hvitt blir det. Samtidig synes jeg søsteren ikke anerkjente Elses følelser rundt det hele, at hun har kjærlighet til overs og som er fullt berettiget uansett - fordi det er HENNES følelser. Ville jo vært flott om hun møtte en mann da, men om ikke, så ville det jo vært fantastisk om hun fikk med en venn. Hun har så mye å gi ❤️

Anonymkode: 6ff16...477

Ung? Hun er jo absolutt ikke ung i denne sammenhengen, hun er 35 år. Hun hadde faktisk begynt å få ganske dårlig tid selv, dersom hun ønsket barn, så her kan du ikke skylde på alderen hennes. 

Anonymkode: f12af...614

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Slik er det i min omgangskrets - mange kvinner som både vil ha forhold og barn, har alt tilrettelagt mht jobb og bolig, og i stand til å knytte relasjoner. Mens det er mangel på menn som matcher dette. Kvinner har biologisk klokke, men har da produksjonsapparatet, mens mennene luller seg inn i ide om at de har god tid og viser til Charlie Chaplin, Arve Tellefsen og Georg Clooney - uten å tenke på at de må rekruttere en kvinne for å få barn og at det ikke er like lett for dem som for de nevnte «voksne» pappakjendisene. Disse forsvinner jo da sakte men sikkert ut av genpoolen, så kanskje fremtidens menn da blir flere av de som fikser forhold, familie og damer? Det heter jo survival of the fittest, som ikke betyr den sterkeste med «den mest tilpasningsdyktige». 

Anonymkode: 6ff16...477

Jeg er mann på 34 og ønsker ikke barn nå. Det er ikke fordi jeg tror jeg er George Clooney. Vet at jeg ikke vasser i dametilbud. Men jeg føler meg ikke klar for barn. Kanskje og trolig ender jeg som barnløs, men ønsker ikke å få barn nå kun fordi det kanskje en dag blir for sent.  Synes det blir feil både mot meg selv og min unge. 

Hadde elsket om jeg hadde alt på stell og følte meg klar for barn før jeg var 30. Hadde vært kjempeflott om jeg som 25 åring hadde vært sammen med en jeg visste jeg ønsket å tilbringe resten av livet mitt med. Men sånn var det aldri for meg. 

Anonymkode: 65cd8...395

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kanskje fremtidens menn da blir flere av de som fikser forhold, familie og damer? Det heter jo survival of the fittest, som ikke betyr den sterkeste med «den mest tilpasningsdyktige». 

Det foregår ingen evolusjonær seleksjon hos oss mennesker. Da ville ikke nedsatt fertilitet blitt så utbredt. Fattige og lavt utdannede ville fått færre barn enn høyt utdannede og rike osv.

Anonymkode: 4161f...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ung? Hun er jo absolutt ikke ung i denne sammenhengen, hun er 35 år. Hun hadde faktisk begynt å få ganske dårlig tid selv, dersom hun ønsket barn, så her kan du ikke skylde på alderen hennes. 

Anonymkode: f12af...614

Nei, men hun har en ung person sin mening og med begrenset livserfaring hva gjelder barn og familieliv. Det virker som hun er negativt innstilt i utgangspunktet, og vektlegger hva som er normalt, og projiserer sin egen oppfatning på Else, i steden for å lytte til hva Else sier, ta innover seg og prøve å sette seg inn i hvordan Else føler det. Hun stiller ett godt spørsmål; hva ønsker du; mann, barn,familie? Men utover det synes jeg ikke hun går inn i kjernen av problemstillingen. Ønsket om barn kan ikke rasjonaliseres bort i samme grad som ønske om feks en hund.
Det er faren med å spørre familie, de er ikke objektive men har en egeninteresse i hva man foretar seg uansett. 
 

Anonymkode: 6ff16...477

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det foregår ingen evolusjonær seleksjon hos oss mennesker. Da ville ikke nedsatt fertilitet blitt så utbredt. Fattige og lavt utdannede ville fått færre barn enn høyt utdannede og rike osv.

Anonymkode: 4161f...fc8

Nedsatt fertilitet er noe som har kommet de siste årene og som vi delvis bypasser med medisinsk hjelp. Men det finnes en seleksjon, det er bare å se på hvem de barnløse mennene er. De er en mangfoldig gruppe, men de med lav innntekt og utdannelse er overrepresentert.

Anonymkode: 6ff16...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er mann på 34 og ønsker ikke barn nå. Det er ikke fordi jeg tror jeg er George Clooney. Vet at jeg ikke vasser i dametilbud. Men jeg føler meg ikke klar for barn. Kanskje og trolig ender jeg som barnløs, men ønsker ikke å få barn nå kun fordi det kanskje en dag blir for sent.  Synes det blir feil både mot meg selv og min unge. 

Hadde elsket om jeg hadde alt på stell og følte meg klar for barn før jeg var 30. Hadde vært kjempeflott om jeg som 25 åring hadde vært sammen med en jeg visste jeg ønsket å tilbringe resten av livet mitt med. Men sånn var det aldri for meg. 

Anonymkode: 65cd8...395

Og sånn er det for kvinner også. Når  myndighetene vil prøve å påvirke dette, bør de henvende seg også til deg og andre menn, ikke bare kvinner. 

Anonymkode: 6ff16...477

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje dette programmet er noe av det flotteste Else har laget. Så veldig aktuelt for mange, og likevel så lite diskutert i media. "Kvinner venter for lenge" er det man leser og hører. Det fremstilles som at det eneste kvinner i 30-årene bryr seg om er karriere, sosialt uteliv og trente kropper, og derfor velger å ikke "ofre" alt dette for å få barn før det er for sent. 

Fint at denne serien får frem det jeg tror er det mer virkelige bildet av barnløshet i dagens Norge. 

Strukturene i samfunnet henger ikke med i tiden, og det ligger ikke til rette for å ønske seg barn dersom man ikke lever i et mer gammeldags forhold, som gift/ samboer før man er 30 (og ikke minst bør man være heteroseksuell!) Derimot fordrer samfunnet at vi (både menn og kvinner) skal ta lengre utdannelser enn før. Arbeidsmarkedet krever også sitt. Man må jobbe noen år før det er "trygt" å bli gravid og ta ut permisjon. Det er ikke rart at flere blir hengende igjen med brennende ønsker om barn mens klokka tikker.

Ja til eggdonasjon og sæddonasjon og bedre adopsjonsløsninger for par og single, uansett seksuell legning.

 

Hilsen gravid dame på 30 år, gift med en mann, som likevel blir kraftig provosert av at ikke den norske staten kan komme seg inn i riktig årtusen!

Anonymkode: 5d030...c3b

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker denne serien, og gleder meg til nye episoder.
Dette er noe som angår meg, da jeg er singel og vil ha barn. Har vurdert danmark i et par år nå, og syntes egentlig det var litt tøft slik det ble framstilt. Selv blir det nok med en kompis om noen år, og er egentlig nokså positiv til det :)
Synes det er så flott at hun går igjennom de forskjellige alternativene.
Tror ikke hun kommer til å ende opp med å bli gravid. 
Så vil jeg si, at jeg tror ikke at søsteren driver med noe hersketeknikk. Else er litt vel spontan til tider, og gjør ting uten å tenke seg om alltid. Da er det greit at hun har en søster som er rolig, og som faktisk "redder" henne litt fra situasjoner. Søsteren kjenner Else mye bedre enn oss, så hun vet nok hvordan hun skal håndtere henne.. Og jeg har heller ikke inntrykket av at Else er en dum person, så hun hadde nok ikke hatt et så godt forhold til søsteren hvis hun drev med hersketeknikker. 

Kjempeflott program!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/2/2019 at 4:33 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes kanskje dette programmet er noe av det flotteste Else har laget. Så veldig aktuelt for mange, og likevel så lite diskutert i media. "Kvinner venter for lenge" er det man leser og hører. Det fremstilles som at det eneste kvinner i 30-årene bryr seg om er karriere, sosialt uteliv og trente kropper, og derfor velger å ikke "ofre" alt dette for å få barn før det er for sent. 

Fint at denne serien får frem det jeg tror er det mer virkelige bildet av barnløshet i dagens Norge. 

Strukturene i samfunnet henger ikke med i tiden, og det ligger ikke til rette for å ønske seg barn dersom man ikke lever i et mer gammeldags forhold, som gift/ samboer før man er 30 (og ikke minst bør man være heteroseksuell!) Derimot fordrer samfunnet at vi (både menn og kvinner) skal ta lengre utdannelser enn før. Arbeidsmarkedet krever også sitt. Man må jobbe noen år før det er "trygt" å bli gravid og ta ut permisjon. Det er ikke rart at flere blir hengende igjen med brennende ønsker om barn mens klokka tikker.

Ja til eggdonasjon og sæddonasjon og bedre adopsjonsløsninger for par og single, uansett seksuell legning.

 

Hilsen gravid dame på 30 år, gift med en mann, som likevel blir kraftig provosert av at ikke den norske staten kan komme seg inn i riktig årtusen!

Anonymkode: 5d030...c3b

Så enig. Traff min samboer som 28-åring. Men hadde ikke trygg jobb. Nå er jeg 30, har trygg jobb, men vi eier ikke leilighet. Får mye mindre i lån når vi får barn, så vi må nesten komme oss inn på boligmarkedet først. Så jeg er nok tidligst gravid som 31-åring. Kan se for meg mange i samme situasjon som i tillegg er noen år eldre.

Anonymkode: ed997...4f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 0.56, Fru Uperfekt skrev:

Det er faktisk endel som har ons i den hensikt å bli gravid, noen av de igjen sier aldri til bf at de er gravide og fører ikke opp far på attesten.

 

Er ikke uenig i at barnet i utgangspunktet bør kjenne begge sine foreldre, men klarer å skjønne at ikke alle tenker på samme måte som meg.

 

Du blir alt for lett provosert, kanskje du må jobbe litt med deg selv der.

 

Alle mine barn er blitt til innenfor rammen av ekteskapet og med unntak av et ivf barn (min manns sæd) så er de laget på gamlemåten.

Vil ikke si at ivf er på gamlemåten, da hadde jeg heller gått ut på byen og fått meg et ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 16.52, bruker_K skrev:

Jeg elsker denne serien, og gleder meg til nye episoder.
Dette er noe som angår meg, da jeg er singel og vil ha barn. Har vurdert danmark i et par år nå, og syntes egentlig det var litt tøft slik det ble framstilt. Selv blir det nok med en kompis om noen år, og er egentlig nokså positiv til det :)
Synes det er så flott at hun går igjennom de forskjellige alternativene.
Tror ikke hun kommer til å ende opp med å bli gravid. 
Så vil jeg si, at jeg tror ikke at søsteren driver med noe hersketeknikk. Else er litt vel spontan til tider, og gjør ting uten å tenke seg om alltid. Da er det greit at hun har en søster som er rolig, og som faktisk "redder" henne litt fra situasjoner. Søsteren kjenner Else mye bedre enn oss, så hun vet nok hvordan hun skal håndtere henne.. Og jeg har heller ikke inntrykket av at Else er en dum person, så hun hadde nok ikke hatt et så godt forhold til søsteren hvis hun drev med hersketeknikker. 

Kjempeflott program!

Jeg fikk donorbarn for noen uker siden, og det anbefales virkelig! Ble 38 uten å møte en mann som ville ha barn, men det bille jeg! Ikke tøft på noen som helst måte, bare stas og kos 😊  Og selve prosessen med og i Danmark var veldig fin. Jeg brukte Stork klinikken, da. Den var mye hyggeligere enn klinikken i programmet. Kanskje derfor det fremstod litt tøft...? 

Jeg ville aldri fått barn med en kompis, tenk gjennom hva dere gjør om det kommer partnere inn i bildet, flytting, valg av skole, oppdragelse etc. Og så får du bare se barnet ditt 50% av tiden (om dere ikke bor sammen). Vennskapet skal være eksepsjonelt stabilt for at det skal funke! Så tenk nøye gjennom det 😊

Anonymkode: 1a0bc...9e0

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en heterofil kvinne i et sterkt forhold, så mine sjanser for å få barn er vel (mest trolig) ganske gode. Syns likevel at serien er helt fantastisk. Else belyser et tema som jeg tror er ganske sårt for mange. Jeg tror alle oss kvinner spesielt, må drøfte denne problemstillingen flere ganger i løpet av livet for oss selv. "Ønsker jeg et barn?", "har jeg helse og psyke til å bære frem et barn?", "har jeg en god nok partner til å samarbeide med om barnet?", "er jeg i riktig livssituasjon til å få et barn?", "ønsker jeg å gi opp så mye av meg selv til fordel for et barn?", osv. Mange spørsmål, vanskelig å finne svar... Mye av livet er liksom det som skjer når man er opptatt med å lage andre planer. Og vipps så har man kanskje et barn, eller vipps så er man nærme mot 40 og ikke har fått barn. Else blir jo litt tvunget til å stoppe opp og vurdere dette nå, ettersom tiden hennes renner ut. Men jeg tror hun kan inspirere mange oss til å tenke over disse tingene grundig. Uavhengig av livssituasjon, alder, legning, osv.

 

Anonymkode: b2136...a7e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, snoren skrev:

Vil ikke si at ivf er på gamlemåten, da hadde jeg heller gått ut på byen og fått meg et ligg.

Er jo det jeg skrev

Har 1 barn hvor vi fikk ivf hjelp og resten av barna er laget på gamlemåten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det paret i episoden som sendes nå, de som skal adoptere.. de sa de hadde vært sammen siden han var 20 og hun 15?! 

Anonymkode: 21d73...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det paret i episoden som sendes nå, de som skal adoptere.. de sa de hadde vært sammen siden han var 20 og hun 15?! 

Anonymkode: 21d73...857

Ja😊

Anonymkode: a0c43...0eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det paret i episoden som sendes nå, de som skal adoptere.. de sa de hadde vært sammen siden han var 20 og hun 15?! 

Anonymkode: 21d73...857

Stemmer det.

Noen finner partneren sin tidelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...