Gå til innhold

Må jeg som veggis spleise på kjøttet til de andre?


lalela

Anbefalte innlegg

For en diskusjon. Hva med venninna mi som veier knapt 50 kg. Og typen til ei annen venninne som veier godt over 100 kg. 

Vi skal ha venners vennejulebord til helga. Skal vi da be han på drøyt 100 kg betale dobbelt så mye i spleis fordi han spiser mer enn hun på 50 kg? 

Ærlig talt, mener dere det veggiser? 

Anonymkode: cebd8...668

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jevner seg jo som regel ut, og jeg gidder ikke finregne på kronene når det gjelder gode venner. Hvis vi går ut og spiser, deler vi alt jevnt på antallet deltagere, selv om for eksempel bare halvparten orker dessert. Hvis det er middag hjemme hos en av oss, tar alle med én rett, og det jevner seg etter hvert ut over en periode det også, f.eks. ved at den som tok med en grønn salat forrige gang tar med indrefilet neste gang. Alle tar med vin, vi deler på innholdet uten å ta hensyn til prisen på flaskene.
Jeg spiser veldig lite, andre er storspisere, men det orker jeg ikke bry meg om - og jeg er den som tjener minst av alle mine venner. I vennskap trenger ikke alt være rettferdig med millimeterpresisjon.

Anonymkode: 65522...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lalela skrev:

Når man lager felles måltider og jeg er den eneste som ikke spiser kjøtt, betaler jeg allikevel for kjøttet når vi spleiser på maten. Det er jo ikke snakk om voldsomt mye penger, men jeg lurer på om jeg ville blitt sett på som veldig gjerrig om jeg sa at jeg ikke vil betale for de andres kjøtt. 

Nei, det synes jeg ikke du trenger. Om man er vegetarianer fordi man ikke vil at dyr skal dø, så støtter man opp under slakting ved å betale for kjøtt. Så om du ikke spiser kjøtt av den årsak, så forstår jeg godt hvorfor du heller ikke vil betale for det og dermed støtte opp under en slik produksjon.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier «det jevner seg ut». Men det gjør det jo som regel ikke, for det er de samme personene som spiser mer og drikker mer alkohol hver gang. Som jeg nevnte tidligere i tråden, så spiller jo ikke dette noen rolle en sjelden gang, men bor man sammen, f.eks i kollektiv, og spiser sammen daglig, da bør det være lov å si fra. Det samme om man er på ferie sammen i lengre tid. Yngre mennesker, studenter f.eks, spiser også oftere sammen, både ute og hjemme, og her også syns jeg det bør være greit å si fra. Ellers er jeg helt med på at man spleiser og deler likt, så lenge det ikke gjentas mange ganger månedlig.

Anonymkode: d6a0c...7eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gorilla said:

Nei, det synes jeg ikke du trenger. Om man er vegetarianer fordi man ikke vil at dyr skal dø, så støtter man opp under slakting ved å betale for kjøtt. Så om du ikke spiser kjøtt av den årsak, så forstår jeg godt hvorfor du heller ikke vil betale for det og dermed støtte opp under en slik produksjon.

Men dette er, i det alt vesentlige, dyr som har blitt født og har hatt et liv fordi mennesker spiser kjøtt. Mener du at norske sauer ville hatt bedre av å aldri bli født?

Anonymkode: 9354a...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er sånn at dere kjøper inn alt felles, tilbereder alt sammen og du bare unnlater å forsyne deg av kjøttet tenker jeg absolutt at du bare skal betale en like stor del av totalen som resten. Dere lager et felles måltid, og du spiser også av maten selv om du heller tar mer av noe annet enn å spise av det som kanskje (og kanskje ikke) har høyest kilopris. 

For meg handler det egentlig bare om hva som er praktisk, smidig og verdt å lage en sak av. Selvfølgelig går du "i minus" på dette dersom kjøttet er den dyreste enkelt-delen av måltidet, men de andre går også i pluss og minus ut fra hvor mye de spiser. Noen vil unektelig over tid spise mer enn andre eller ha en høyere andel av dyre ingredienser på sin tallerken enn andre. Og det bare... driter man i å lage noen sak av. Timelønnen for å sitte og finregne på slike ting er elendig. Man kunne tatt kjøttet ut av regnestykket, men du spiser presumptivt mer av andre ting, slik at det å bare gi deg "fritak" for kjøttregningen heller ikke trenger å bli rettferdig. Kanskje er du småspist og synes ikke du egentlig spiser flere gram grønt selv om du avstår fra kjøtt, men da burde småspiste kjøttetere også fått en viss rabatt. Så nei, jeg synes du skal betale fullt. Annerledes kunne det kanskje vært med hun her som nevnte kjøtterstatninger og måtte betale det på egen hånd i tillegg til å spleise på andres kjøtt.

Men jeg tenker også at dette er noe de fleste klarer å utvise litt skjønn på, og at det sikkert er rom for justeringer hvis det over tid viser seg å bli veldig skjevt. F.eks. i det kollektiv-eksempelet noen ga her. Jeg som en mann på 85 kilo spiser mer enn min kvinnelige kjæreste på 50 kilo. Om en pizza har åtte stykker spiser jeg gjerne fem-seks og hun to-tre. Dårlig deal for henne dersom vi alltid deler regningen likt, men jeg vil anslå at jeg betaler for pizzaen cirka to av tre ganger. Ikke som resultat av noe regnestykke, det bare har blitt sånn. Og det fungerer fint. Hadde hun ønsket å regne på det hadde jeg ikke motsatt meg det, men jeg hadde syntes det var litt underlig. Jeg regner med at de fleste vennegjenger også klarer å løse dette uten særlig oppstyr. Og at det skulle være temmelig skjevt før jeg tenker det er naturlig å lage noen sak av det. Men jeg hadde bare sagt "Åja, okay, greit for meg" hvis man først ble enige om at vegetarianeren/veganeren slapp å betale for kjøttet, altså. 

Anonymkode: 54ca7...59b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange sier «det jevner seg ut». Men det gjør det jo som regel ikke, for det er de samme personene som spiser mer og drikker mer alkohol hver gang. Som jeg nevnte tidligere i tråden, så spiller jo ikke dette noen rolle en sjelden gang, men bor man sammen, f.eks i kollektiv, og spiser sammen daglig, da bør det være lov å si fra. Det samme om man er på ferie sammen i lengre tid. Yngre mennesker, studenter f.eks, spiser også oftere sammen, både ute og hjemme, og her også syns jeg det bør være greit å si fra. Ellers er jeg helt med på at man spleiser og deler likt, så lenge det ikke gjentas mange ganger månedlig.

Anonymkode: d6a0c...7eb

Ikke spleis med akkurat dem. :løsningsorientert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig dyrt kjøtt, har aldri engang hørt om at folk hverken kjøper så dyrt kjøtt eller så enorme mengder kjøtt på et spleiselag. Så det blir jo en veldig oppkonstruert problemstilling. 

Anonymkode: 91d7b...e36

Og i denne oppkonstruerte problemstillingen er det fortsatt snakk om type 150 kr. Altså en vinflaske.. Om dette ikke skjer daglig er det virkelig ikke noe å lage styr ut av.  (Realistisk er det kanskje snakk om 200g a 270kr/kg, altså 54kr)  Jeg hadde sett på TS som gnien og vanskelig ja..

Anonymkode: f1cb1...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og i denne oppkonstruerte problemstillingen er det fortsatt snakk om type 150 kr. Altså en vinflaske.. Om dette ikke skjer daglig er det virkelig ikke noe å lage styr ut av.  (Realistisk er det kanskje snakk om 200g a 270kr/kg, altså 54kr)  Jeg hadde sett på TS som gnien og vanskelig ja..

Anonymkode: f1cb1...0cb

Igjen handler det litt om hvor ofte dette skjer. Er det ukentlig, så blir det i året 50 x 50 = 2500. For noen er dette ikke penger å snakke om, mens for andre er det absolutt det.

Anonymkode: 9354a...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at hvis man først blir med på spleis, så blir man med på spleis. Her bør man jo i forkant forventningsavklare hva som skal spises og eventuelt drikkes. Det blir jo helt håpløst om Anna ikke skal betale for kjøtt, mens Lisa ikke spiser mais og derfor ikke skal betale for det og Rannveig ikke tåler paprika, og derfor må fritas fra det. De færreste spiser vel alt på et tacobord, enten det er snakk om et livsstilsvalg, at man ikke liker eller ikke tåler. 

Så synes jeg jo godt spleisen kan inneholde kjøtterstatning (feks bønner) da, slik at de som ikke spiser kjøtt kan få det. Eller glutenfrie lefser, hvis man har med en glutenallergiker. Hvis resten av spleiselaget sier nei til det, da er det kanskje innafor å ta med eget - og be om å få slippe å betale for det man ikke kan spise.

Selv har jeg en rekke matallergier, og jeg gidder aldri gjøre noe poeng ut av at jeg må betale for ting jeg ikke kan spise til et spleiselag. Helt ærlig er det slitsomt nok å alltid være «hun vanskelige» som ikke kan spise ting, om jeg ikke skal være «hun gjerrige» også. Det er jo sjelden snakk om mange kronene. 

Anonymkode: 500c6...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Konkluderer med at jeg fort kan bli sett på som gjerrig, haha. Vil forøvrig spesifisere at det ikke er sånn at jeg ber mine venner betale for eventuelle erstatninger (dette er ofte ikke er noe jeg spiser). Handler også litt om det å støtte industrien, som noen nevner over. Er ikke snakk om store pengesummer, så er ikke noe stort problem. Var bare spent på hva responsen ville bli. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre betaler jo for din mat også. Jeg hadde aldri lagd en stor sak av litt skev fordeling av spleis med mindre jeg hadde ekstremt dårlig råd. Pick your battles

Anonymkode: 60357...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min venninne gjeng har vi to vegitarianere og en muslim. 

Vegitarianerene betaler ikke for kjøttet for oss kjlttetere, og muslimen betaler ikke for svinekjøttet, alt annet deles på alle. 

Jeg synes slik vi gjør det er helt riktig. 

Anonymkode: 117d1...b9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gått med på at mine penger skal støtte en industri jeg tar avstand fra

Anonymkode: 9c123...a2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde aldri gått med på at mine penger skal støtte en industri jeg tar avstand fra

Anonymkode: 9c123...a2c

Og med en slik innstilling blir du ikke invitert til spleiselag blant normale folk. Det blir for dumt.

Anonymkode: 9354a...be1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen

Jeg synes ikke noe særlig om gjerrige folk. Så at man ikke skal spleise når man spiser tilnærmet det samme, synes jeg høres gnient ut. Samtidig hender det at jeg spanderer mat hvis jeg er ute med noen, men det hadde jeg ikke gidder å gjøre på en kjøttmiddag for en venn eller noe annet som hadde føltes som å støtte det. Gidder ikke støtte industrielt dyrehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva som spises. Om det er et helstekt lam eller taco det spleises på. Og hvor mye man tar med selv. 

Jeg spleiser ikke ute med folk, fordi å ikke drikke alkohol og være veganer gir ofte en betydelig mindre sum på kvitteringen. Det vil aldri jamne seg ut på restauranter. 

Skal folk ha kjøttbonanza, tar jeg med egen mat. Og spleiser da ikke. Lager vi felles ting der man spiser det man vil, er det ingen som snur på kronene... 

Anonymkode: 8d832...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er litt av en jobb å være veggis ! Jeg lurer på om dere i det hele tatt greier å sitte side om side med noen som spiser kjøtt ? 🤔🤔

Anonymkode: b56da...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en diskusjon. Hva med venninna mi som veier knapt 50 kg. Og typen til ei annen venninne som veier godt over 100 kg. 

Vi skal ha venners vennejulebord til helga. Skal vi da be han på drøyt 100 kg betale dobbelt så mye i spleis fordi han spiser mer enn hun på 50 kg? 

Ærlig talt, mener dere det veggiser? 

Anonymkode: cebd8...668

I noen tilfeller tenker jeg det faktisk er ok. Men da bør man avtale på forhånd. Feks forhøre seg om hvor mye folk spiser slik man kan beregne nok. Kjedelig for de som spiser en porsjon å betale det dobbelte fordi andre spiser 2-3 porsjoner. Nå tenker jeg ikke på taco og slikt. Men retter som blir betydelig dyrere av å kjøpe inn det dobbelte. Men da er det også viktig de som sier de er småspist ikke forsyner seg grovt så plutselig det blir mindre til de som har «bestilt» og betalt mer. Tenker egentlig litt det samme om pizza også. Ikke om det er snakk om noen få ganger i året. Men oftere. Kjedelig for lille Mia som spiser to stykker å betale det tredobbelte fordi resten spiser 1/2 pizza hver. 

Selv er jeg ikke så glad i spleis. Bedre folk tar med litt hver. Da fordeler jeg ca likt. Feks at Ole må ta med ost og rømme til tacoen, Per tar med en kjøttdeig, Pål tar med tomat, agurk, mais, løk. Ellers tar alltid de samme med det dyreste og de samme tar med en boks mais til 5kr. 

Ellers spør jeg folk hvor mye jeg skal beregne ca per person (feks pinnekjøtt) også skriver jeg prisforslag (basert på Hvs jeg vet det ca koster nå i butikken). Da kan ingen klage over at prisen blir for dyr. Da kan de heller kjøpe med eget om de ikke er enig. 

Anonymkode: e1ae2...75e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...