Gå til innhold

Må jeg som veggis spleise på kjøttet til de andre?


lalela

Anbefalte innlegg

Når man lager felles måltider og jeg er den eneste som ikke spiser kjøtt, betaler jeg allikevel for kjøttet når vi spleiser på maten. Det er jo ikke snakk om voldsomt mye penger, men jeg lurer på om jeg ville blitt sett på som veldig gjerrig om jeg sa at jeg ikke vil betale for de andres kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøttet kan være det billigste av det som blir servert. Når du spiser mer av det andre, kan det godt tenkes at du burde betalt litt mer enn de som spiser kjøtt. Det kommer helt an på.

Anonymkode: 9354a...be1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lalela skrev:

Når man lager felles måltider og jeg er den eneste som ikke spiser kjøtt, betaler jeg allikevel for kjøttet når vi spleiser på maten. Det er jo ikke snakk om voldsomt mye penger, men jeg lurer på om jeg ville blitt sett på som veldig gjerrig om jeg sa at jeg ikke vil betale for de andres kjøtt. 

De må jo betale for din vegetarmat de også og den er ikke billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mener alle skal dele på alt. Er sikkert noen som er med på spleiselaget som ikke liker noe av det som blir handlet inn, men ikke lager noe nummer ut av det. Hadde jo blitt fullstendig kaos om Eva ikke skal betale for kjøttet, Kari skal ikke betale for maisen og Turid skal ikke betale for soppen.. 

Anonymkode: f6006...e99

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar du med egen mat som erstatning for kjøttet eller spiser du mer av det andre? Hvis du ikke har med egen mat så ville jeg ikke sagt noe. 
 

Spleiser ofte på mat med folk som spiser mer enn meg. Mener ikke at de skal betale mer av den grunn 

Anonymkode: 30386...6ed

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremstår litt smålig å ikke ville spleise, særlig hvis du spiser ekstra mye av tilbehøret feks. 

Anonymkode: 9e3bc...c1d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, mener alle skal dele på alt. Er sikkert noen som er med på spleiselaget som ikke liker noe av det som blir handlet inn, men ikke lager noe nummer ut av det. Hadde jo blitt fullstendig kaos om Eva ikke skal betale for kjøttet, Kari skal ikke betale for maisen og Turid skal ikke betale for soppen.. 

Anonymkode: f6006...e99

Og så må du ikke glemme at all maten den enkelte forsyner seg med må veies, så det blir helt riktig.

Anonymkode: 9354a...be1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg tenker det spørs litt. Jeg spiser heller ikke kjøtt, og jeg hadde ikke giddet å betale for andres kjøtt heller. Men hadde heller ikke bedt andre betale for mine soyabaserte produkter, kjøtterstatninger, bønner, kikerter, osv. Salat kan jo alle spise ved siden av? Så jeg ville vel betalt for mine kjøtterstaningsprodukter, + salat og tilbehør med de andre, også kunne de betalt for sitt kjøtt selv. 

Men det er jo helt opp til deg. Synes ikke du er gjerrig, eller smålig av den grunn. For min del ville jeg ikke støttet kjøttindustrien ved å bruke egne penger på det, så igjen der blir det jo litt opp til hver enkelt og deres tankegang. :) 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spleiselag går vel begge veier, eller har jeg misforstått?

Endret av Jerry Lee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleis er spleis. Du får ta med egen mat, eller kun spleise med vegetarvenner, dersom du mener det blir billigere. Jeg er en småspist person som velger rimelige løsninger, så jeg taper ofte på spleising, men det er jo frivillig å delta, og jeg sparer så mye penger på mat i det daglige, at jeg tar meg råd til å være på sosial spising en gang i blant. 

Anonymkode: 8080a...b1f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det kan være irriterende å spleise dersom kjøtt er hovedretten (f.eks biffmiddag), men f.eks taco går greit. Det er også litt kjipt, fordi jeg tar alltid med vegetar"kjøtt" selv og det kommer da i tillegg til spleisen. Jeg har prøvd å hinte til at vi kan jo kjøpe vegetardeig på fellesen, men det er liksom en holdning om at det er mitt problem og at de ikke vet hvordan det ser ut eller hvor det selges.

Anonymkode: 1c467...3a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis en stor andel av utgiftene er kjøtt, og det er en ting som stadig gjentar seg, hadde jeg tatt det opp. Det samme hadde jeg gjort hvis jeg feks var avholds og stadig måtte betale for andres alkohol som en del av et spleiselag.

Da hadde jeg foreslått å holde kjøttet utenfor, og at jeg så betalte litt mer for den andre maten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennene mine har alltid sagt uoppfordret at jeg kan betale mindre. Jeg spiser gjerne 2 poteter og litt grønnsaker og salat.

Anonymkode: 7e5af...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir irritert, jeg er lei av å alltid måtte ut med 1000 lappen for middag selv om jeg drikker brus fordi de andre skal ha øl og vin...men det er liksom sånn spleising funker da, mye bedre at alle betaler for sitt ute synes jeg. hjemmespleis er det ikke farlig å bli med på en flaske vin eller to..

Anonymkode: 03cd3...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleis er Spleis. Vil man ikke spleise så tar man med egen mat og drikke. 

Anonymkode: 7d12b...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...