Gå til innhold

Må jeg som veggis spleise på kjøttet til de andre?


lalela

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor stoppet du dem ikke og minnet dem på at de ikke ville spleise på rømmen? 

Jeg gjorde det, men de bare fortsatte å forsyne seg. Hadde dessverre også avsluttet spleisen på vipps, så kunne ikke legge det til. Burde ha sendt det alene, men gadd ikke bli like smålige som de og ikke kunne spandere 20kr. Lærte etter den kvelden at jeg aldri skal gidde å bidra med noe ekstra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hva det er. Mange nevner taco, her betaler alle likt. Men er det kjøttapas er det noe annet. Har vært på helaften middager der alt av drikke og mat blir delt på alle. Kjipt når du er den som drikker en øl, men sidemannen tok 5. Men det er greit, skjer ikke ofte og jeg sier ikke noe på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette gjelder hjemmemiddager en sjelden gang, så hadde jeg vært med på spleis. Men bor dere sammen og spiser middager sammen daglig, så blir det noe helt annet. Eller som jeg erfarte en gang; jeg var på ferie i 14 dager med en vennegjeng. Vi spiste ute nesten hver kveld, og de fleste andre tenkte det var praktisk og enkelt å bare dele regningene på antall personer rundt bordet. Dette hadde vært greit for meg for en eller to kvelder, men ikke i nesten to uker. De fleste andre spiste dyrere retter enn meg, desserter, som jeg ikke spiste, og flere alkoholenheter enn meg. Jeg ga beskjed om at jeg derfor ville betale for det jeg faktisk spiste og drakk. Ingen turte si imot, men det ble litt «stille-reaksjon» på det, en følelse av lite forståelse.. kjipt..

Anonymkode: d6a0c...7eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Summerbreeze skrev:

Jeg gjorde det, men de bare fortsatte å forsyne seg. Hadde dessverre også avsluttet spleisen på vipps, så kunne ikke legge det til. Burde ha sendt det alene, men gadd ikke bli like smålige som de og ikke kunne spandere 20kr. Lærte etter den kvelden at jeg aldri skal gidde å bidra med noe ekstra. 

Da skulle du satt den vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tall på de spleiselag jeg har vært med på.  Og mange hvor det var mye jeg ikke tok noe av. 

Hadde jeg problemer med at totalsum ble delt på antall deltakende?   Nei!   Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.  For kanskje tok jeg litt mer av en drikk enn et par andre...eller mer av mat jeg likte.  Og andre gjorde det samme med annet.

  Tror det gikk greit opp i opp.

Spleiselag!   :opplyser:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg liker ikke slike spleisemiddager og det er for en grunn. 

Jeg syns det har vært fint.   Men har heldigvis aldri vært belemret med sutrekopper som griner for at "  jeg spiste ikke det, likte ikke det, tok ikke like mye av det  "....     :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Jeg syns det har vært fint.   Men har heldigvis aldri vært belemret med sutrekopper som griner for at "  jeg spiste ikke det, likte ikke det, tok ikke like mye av det  "....     :fnise:

Vi har forskjellige erfaringer.

Jeg bare inviterer på middag og kjøper inn drikke til middagen og hvis noen skal ha noe mer å drikke etter maten så får de ta med det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Vi har forskjellige erfaringer.

Jeg bare inviterer på middag og kjøper inn drikke til middagen og hvis noen skal ha noe mer å drikke etter maten så får de ta med det selv. 

Visst.  Mange måter å gjøre ting på.  Jeg inviterer og står for alt innimellom.

Men her snakkes om spleiselag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennegjeng varierer det. 
Er det koldtbord ala 17mai frokost, så deles alt likt, uavhengig om de er veggis har allergier, er småspist eller spiser som en hest.  
Er det taco, pizza eller noe annet hvor veggis får ett fult måltid deles sum likt. 
Er det for eksempel lammelår hvor veggis tar med seg kjøtterstatning selv og spiser av tilbehør ellers så hiver den noen ganger innpå noen kroner, men ikke like mye som kjøttspisere. 

Men vi er ikke så nøye på kronene heller. Er det noen i gjengen som har veldig dårlig råd en periode, så slippe de betale middagen eller får betale i ettertid. Da tar enten verten på seg den kostnaden for en ekstra person, eller så deles det likt på alle andre. 
 

Anonymkode: b1b0c...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jerry Lee said:

Har ikke tall på de spleiselag jeg har vært med på.  Og mange hvor det var mye jeg ikke tok noe av. 

Hadde jeg problemer med at totalsum ble delt på antall deltakende?   Nei!   Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.  For kanskje tok jeg litt mer av en drikk enn et par andre...eller mer av mat jeg likte.  Og andre gjorde det samme med annet.

  Tror det gikk greit opp i opp.

Spleiselag!   :opplyser:

Det gjør det gjerne. Eller spleiselagene er såpass sjeldne at det ikke spiller noen særlig økonomisk rolle, sånn i det store og hele.

Men når det blir et mønster i at enkelte personer får andre til å betale for seg, og disse enkelte er de samme hele tiden, da blir det etterhvert irriterende.

Anonymkode: 9354a...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Visst.  Mange måter å gjøre ting på.  Jeg inviterer og står for alt innimellom.

Men her snakkes om spleiselag.

Og som vi ser spleiselag fører til konflikter pga det er alltid noen som er småspiste og noen som er slukhalser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Jeg hadde vært med på matspleis, selv om jeg ikke spiser kjøtt. Men hadde tatt med "kjøtt" selv, og putta summen i potten på lik linje med kjøttet til de andre hvis jeg hadde hatt med eget. 

Ulempen med å lage vegetarisk (eller helt vegansk) er at alle skal spise opp "min" mat. Spesielt i de tilfellene jeg har hatt med ferdige retter, da skal alle spise vegansk. 

Alkoholspleis sier jeg nei til, da jeg ikke drikker alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, O.G. skrev:

Og som vi ser spleiselag fører til konflikter pga det er alltid noen som er småspiste og noen som er slukhalser. 

Ja. Og ikke bare det...men noen liker ikke, spiser ikke, tåler ikke....og nekter betale i noe som var ET AVTALT SPLEISELAG.

Og da fatter jeg Fanden ikke vitsen med å sutre...eller å bli med i utgangspunktet.

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kjenner jeg litt på at jeg er glad vi er forbi den tiden da vi hadde spleiselag.

Vi inviterer på omgang, vi tilbyr som regel å ta med noe (brød, salat eller dessert) og alle tar med ei flaske vin eller to som settes på bordet så de som vil ha kan forsyne seg. 

Ellers så syns jeg du skal være med å spleise, ts, ihvertfall hvis ikke det er snakk om avsindig dyre kjøttvarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange «spleiselag» jeg ville styrt unna her inne, ihvertfall. Jeg er vant til at man deler likt når det er nokså likt. Vi teller altså ikke på krona og en hundrelapp til eller fra er ikke så nøye – det jevner seg som regel ut på sikt. Men at enkelte plutselig betaler 500–600 ekstra for et måltid er ikke hyggelig for noen andre enn de som får subsidiert sitt alkohol- og/eller matinntak. 

Hvis vi f.eks. har noen som holder seg til vann mens resten kjører full vinpakke eller noen tar med egne vegetar- eller veganprodukter trekker vi fra dette. Sistnevnte har jo gjerne også etiske grunner til at de ikke vil være med å betale for kjøttprodukter – helt innafor, spør du meg. Hvis et alternativ til kjøttet også blir tatt på «fellesen» og vegetarianer/veganeren ikke har noe imot å indirekte betale for de animalske produktene så kan man jo dele likt.

Ts: Kan du ikke alliere deg med en venn eller to – under neste spleiselag kan den personen ta opp at fordelinger kanskje blir litt vel skjev? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt klart an på. 

Jeg ser flere her avskrive kjøtt som "billig", men det er da helt normalt med en kilopris på 4-800 for et godt stykke kjøtt (om det ikke er grytekjøtt eller kjøttdeig eller prefab-produkter av kjøtt vi snakker om)

Om de andre vil gasse seg med 300 g hver av et godt stykke til 550 kr/kg så skal da ikke ts bidra til dette om hen spiser grønnsaker til under hundrelappen for kiloen. 

Anonymkode: 78431...6ff

Det er veldig dyrt kjøtt, har aldri engang hørt om at folk hverken kjøper så dyrt kjøtt eller så enorme mengder kjøtt på et spleiselag. Så det blir jo en veldig oppkonstruert problemstilling. 

Anonymkode: 91d7b...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Brunhilde skrev:

Akkurat nå kjenner jeg litt på at jeg er glad vi er forbi den tiden da vi hadde spleiselag.

Vi inviterer på omgang, vi tilbyr som regel å ta med noe (brød, salat eller dessert) og alle tar med ei flaske vin eller to som settes på bordet så de som vil ha kan forsyne seg. 

Ellers så syns jeg du skal være med å spleise, ts, ihvertfall hvis ikke det er snakk om avsindig dyre kjøttvarer.

I en alder av over halvveis til hundre er jeg fortsatt med på spleiselag i familien.  Jeg forlanger å betale for ditt og datt og de andre det samme for andre ting.   Så mekker vi til en koselig spisesammenkomst og ingen tenker på hvem betalte mest eller hvem spiste mest av det ene eller andre.  Igjen...det går opp i opp på kort tid.   😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er alltid slik at du kjøper egen mat i tillegg, så syntes jeg det er innafor å si nei. 

Anonymkode: 6f6a0...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...