Gå til innhold

Hvilket upopulære meninger har du?


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Helene1982 skrev (På 10.6.2022 den 21.47):

Jeg er enig i den første setningen, men jeg har problemer med at mennesker skal rangeres etter hvor mye de bidrar til samfunnet enten det er målt i hvor mange som er avhengig av dem, hva de bidrar med økonomisk eller hva slags talenter eller ressurser de har i form av engasjement eller kunnskap. Med dette resonementet har vi mindre plass til mennesker med fysiske og psykiske utfordringer, og jeg tror ikke vi er tjent med at noen av oss skal komme før andre i køen på bakgrunn av status, økonomisk bidrag til samfunnet, fruktbarhet eller valg om å få få eller mange barn.

Jeg tror ikke man skal prøve å regne på menneskers verdi da jeg ikke tror det mulig. Jeg vet at våre folkevalgte av og til må ta valg når det gjelder å prioriteringer av for eksempel dyre medisiner til syke mennesker og hvor mange eldre og kronisk syke vi kan "ofre" under en pandemi. Jeg er glad for at det ikke er mitt valg og at jeg kan si: Jeg synes alle burde prioriteres og behandles likt. Du kan putte alle mennesker i et Excelark og regne ut hva de bidrar til i samfunnet, og gjøre en risikoanalyse over hvor hardt det kommer til å ramme pårørende og samfunnet om de blir borte, men jeg tror ikke dette vil vise et riktig bilde, og jeg tror det er en farlig vei å gå.

Det var meg du svarte, og jeg er 100% enig i alt det du skriver. Jeg er også sterkt i mot å regne på folks "verdi", selv om det ti l dels var utgangspunktet for innlegget mitt. Jeg misliker sterkt et sorteringssamfunn hvor syke og svake betraktes som belastninger og mener dette er noe vi kontinuerlig må jobbe i mot. Ikke fordi jeg ikke skjønner at noen bidrar økonomisk mer til et samfunn enn andre, men fordi jeg ikke tror noen av oss er tjent med å leve i et samfunn med en kynisk, økonomisk kalkulering av menneskers verdi. 

Du har de menneskene som skjuler seg bak Ayn Randsk-rasjonaliseringer, og argumenterer for kynisk kalkulert fordeling av goder gjennom excel-ark. De som ikke fisker opp han ene som er i ferd med å drukne fordi de ved neste stopp kan plukke opp en som bidrar mer. Denne "rasjonaliteten" gir ikke økt velferd, men økt kynisme og lavere validering av menneskelivet i sin helhet. Det som kanskje ser riktig ut på et excel-ark, ser bare jævlig ut i praksis og er med på å slipe vekk vår egen menneskelighet. 

 

Anonymkode: 0e77f...01f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

synes ikke folk med sykdommer eller syndromer skal få barn

Anonymkode: 04951...73d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

synes ikke folk med sykdommer eller syndromer skal få barn

Anonymkode: 04951...73d

Det er faktisk derfor jeg ikke ønsker barn selv. 

Anonymkode: 818d6...7b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk med PU burde ikke få gå live på tiktok.

Anonymkode: 04951...73d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

synes ikke folk med sykdommer eller syndromer skal få barn

Anonymkode: 04951...73d

Eller drittsekker

Anonymkode: db1aa...86f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jordan Peterson er upopulær fordi han forteller deg ting du innerst inne vet er sant men du vet også at det ikke er godtatte meninger. Slik som at kvinner som roper om likestilling må da og gi likestilling tilbake, du kan ikke grine fordi du ikke får direktørstilinger du ikke er kvalifisert til mens du samtidig nekter å bli murer eller snekker fordi det er for slitsomt for deg, det er nemelig en mannejobb. Noe av grunnen til at det er lønskforskjeler er at kvinner ikke forlanger og står opp for seg selv osv osv.

Anonymkode: cf514...0f4

Han er vel ganske populær også? Kontroversiell.

Tror det er få kvinner som "griner fordi de ikke får direktørstillinger de ikke er kvalifisert for". 80-90 prosent av norske direktører er menn, så tror ikke det er noen overhengene fare for at kvinnene skal overta helt...

Likestilling i arbeidslivet betyr ikke at kvinner skal tvinges til å bli murere og snekkere. Det er for øvrig flere kvinner som arbeider som det i Norge, og de klarer det fint. Jeg er kvinne og har selv jobba innenfor bygg og anlegg en periode (for det meste med å legge stein), og med alle de tekniske hjelpemidlene vi har i dag, er det ikke lenger spesielt avhengig av muskelstyrke.

Anonymkode: 8ad1d...597

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Han er vel ganske populær også? Kontroversiell.

Tror det er få kvinner som "griner fordi de ikke får direktørstillinger de ikke er kvalifisert for". 80-90 prosent av norske direktører er menn, så tror ikke det er noen overhengene fare for at kvinnene skal overta helt...

Likestilling i arbeidslivet betyr ikke at kvinner skal tvinges til å bli murere og snekkere. Det er for øvrig flere kvinner som arbeider som det i Norge, og de klarer det fint. Jeg er kvinne og har selv jobba innenfor bygg og anlegg en periode (for det meste med å legge stein), og med alle de tekniske hjelpemidlene vi har i dag, er det ikke lenger spesielt avhengig av muskelstyrke.

Anonymkode: 8ad1d...597

Og det er vel hovedsakelig det han sier også, når det ropes om urettferdighet fordi under 1% av stillingene her i verden er direktører og andre veldig høye stillinger så blir det feil og si at menn har høyere lønn og stillinger en kvinner, noen menn har det men det er veldig få, i de aller fleste yrker er det lik lønn for likt arbeid. Jeg har venner som er menn og jobber i barnehage og en jobber som sykepleier, min søster er elektriker og slik jeg ser det er det et veldig fritt valg her i landet på hva du vil jobbe med, noe han og påpeker ofte er jo og det at Skandinavia er beviset på at vi velger yrker ut i fra hva vi vil drive med, ikke fordi vi er kvinner eller menn.

Anonymkode: cf514...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kan ikke føde barn.

Tenk at vi har kommet dit at noen blir støtt over å høre det. Stopp verden, jeg vil av.

Anonymkode: d1bce...404

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Menn kan ikke føde barn.

Tenk at vi har kommet dit at noen blir støtt over å høre det. Stopp verden, jeg vil av.

Anonymkode: d1bce...404

Nei det kan de ikke. Derfor høres det også dumt ut når heterofile par sier "vi er gravide." 

Anonymkode: b4d1f...f21

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2019 den 20.09):

Jeg synes nordmenn som blir kjærester og får barn med utlendinger er landsforrædere. De hvisker ut genene våre og blander de så tilslutt er det ingen renrasede nordmenn igjen. 

Anonymkode: 51641...6fa

Normann er ikke en rase

C66150F3-6A7C-4D47-881B-126DA3D9EDCD.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Upopulær faktum: Nordmenn har en tendens til å være enablers.
I den forstand at de komplimenterer folk som egentlig gjør en rævva jobb
bare for at de skal føle seg bra og inkludert.  De gir dem urealistiske tanker og falsk håp,
og dette har muligheten til å resultere i vrangforestillinger. 
Jeg kjenner selv en venn som er blitt til offer for dette, og det er sykt irriterende å være vitne til.
Det er rett og slett umoralsk og destruktivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (5 minutter siden):

Upopulær faktum: Nordmenn har en tendens til å være enablers.
I den forstand at de komplimenterer folk som egentlig gjør en rævva jobb
bare for at de skal føle seg bra og inkludert.  De gir dem urealistiske tanker og falsk håp,
og dette har muligheten til å resultere i vrangforestillinger. 
Jeg kjenner selv en venn som er blitt til offer for dette, og det er sykt irriterende å være vitne til.
Det er rett og slett umoralsk og destruktivt

Det er ikke faktum men din mening 

Anonymkode: db1aa...86f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er rasshøl og denne tråden bekrefter det. 

Anonymkode: 41ea3...713

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk er rasshøl og denne tråden bekrefter det. 

Anonymkode: 41ea3...713

Nei

Anonymkode: db1aa...86f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 13.58):

Jeg synes mange overvektige er late. 

Anonymkode: 3cef1...0ed

Jeg synes mange tynne og normalvektige er late

Anonymkode: a1a0d...630

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes mange tynne og normalvektige er late

Anonymkode: a1a0d...630

Latskap rammer hvem som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 21.31):

Dorull-enden skal inn mot veggen. 

Anonymkode: 4bcba...8c0

 Feil. Hvis du studerer toalettrullholderne på f eks hotell, så er rivekanten på denne ut fra veggen.

Anonymkode: 4f900...209

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...