Gå til innhold

Mange sovekrav i barnehagen - en utblåsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Rucula skrev:

På avdelingen til min datter er de 7 stk når alle er tilstede. I heøe barnehagen er de 40 stk.

Hun er der 7.5 time pr dag og sover 2 av dem.  

Kjenner meg ikke igjen i det du skriver 

Men tror du dette er normalen i statusjagende, strebende Norge i dag? 

Og hva vet du om hvordan hverdagen er når du har gått ut døra? At dagsrapporten eller facebookgruppa viser estetisk flotte bilder av unger i lykkelig kreativ utfoldelse.. Er det sånn i 90% av tiden, eller 10%?

Foreldrene i barnehagen jeg jobber i tror også det er verdens beste bhg... Vi skrytes opp i skyene, stort sett. Vi gjør vårt aller beste for ungene, og mange har helt fine dager tror jeg. Men realitene for de minste er en helt annen. De er rett og slett for små til å være der.. 

Anonymkode: 6b044...b05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå føler jeg meg nesten som en dårlig mor som ikke har stilt noen ‘krav’ som beskrevet over. Vi ble spurt hvor lenge barnet pleier å sove og da sa vi ca 2 timer, men det varierer (for sånn er det hjemme) Jeg ble litt overrasket da de spurte en dag om de skulle ha vekket han den dagen da han hadde sovet nærmere 3 timer.. Jeg tok det som en selvfølge at barnet sover så lenge det trenger og at han skal få våkne av seg selv. Tydeligvis stiller mange foreldre krav til maks sovetid etc, tanken hadde ikke slått meg en gang. Og ikke vet jeg om han får med smokk eller noe annet. Sønnen min virker veldig fornøyd etter å ha vært i barnehagen og jeg stoler helt på at de ansatte tar godt vare på han og de andre barna. Klart er alle barn forskjellige og noen trenger mer enn andre (som trille i søvn etc), men jeg tror vi må stole på at de ansatte kan sakene sine og får til soving og andre rutiner på best mulig måte både for barna og seg selv. Jeg er forøvrig helt enig i at barnehageansatte bør ha utdanning/opplæring i å ta seg av barn. Det er faktisk et utrolig stort ansvar og en veldig viktig jobb. Krav om utdannelse/ordentlig opplæring og interesse for barn samt høyere lønn mener jeg det burde være, men det er en annen diskusjon. Hatten av for dere som jobber i barnehagen vår hvertfall, flotte folk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er foreldrene der og sjekker? Nei?
Ungene venner seg fort til å sove med én smokk og én liten bamse, og helt uten å bli vugget i søvn. Det foreldrene ikke vet, har de ikke vondt av. Og barna har det helt utmerket uten alt dilldallet og styret rundt sovetiden. Kanskje de til og med får bedre tid til å faktisk sove.

Anonymkode: ac073...e1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du dette er normalen i statusjagende, strebende Norge i dag? 

Og hva vet du om hvordan hverdagen er når du har gått ut døra? At dagsrapporten eller facebookgruppa viser estetisk flotte bilder av unger i lykkelig kreativ utfoldelse.. Er det sånn i 90% av tiden, eller 10%?

Foreldrene i barnehagen jeg jobber i tror også det er verdens beste bhg... Vi skrytes opp i skyene, stort sett. Vi gjør vårt aller beste for ungene, og mange har helt fine dager tror jeg. Men realitene for de minste er en helt annen. De er rett og slett for små til å være der.. 

Anonymkode: 6b044...b05

Jeg har aldri sagt at vi har verdens beste bhg. Jeg ser at de sliter med dårlig økonomi og nok bemanning. Men det er ikke 100 unger og kaos. 

Mitt barn begynte da hun var 17 mnd, det er nå engang sånn at de fleste foreldre ikke kan være hjemme i 3 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du dette er normalen i statusjagende, strebende Norge i dag? 

Og hva vet du om hvordan hverdagen er når du har gått ut døra? At dagsrapporten eller facebookgruppa viser estetisk flotte bilder av unger i lykkelig kreativ utfoldelse.. Er det sånn i 90% av tiden, eller 10%?

Foreldrene i barnehagen jeg jobber i tror også det er verdens beste bhg... Vi skrytes opp i skyene, stort sett. Vi gjør vårt aller beste for ungene, og mange har helt fine dager tror jeg. Men realitene for de minste er en helt annen. De er rett og slett for små til å være der.. 

Anonymkode: 6b044...b05

Enig.

Realiteten er en annen enn det foreldre tror.

Jeg merker meg spesielt én ting og det er at mange foreldre ofte liker skravlekjærringene godt. De ser ikke at skravlekjærringene skravler med dem ved henting og lar de andre barna klare seg selv alle de minuttene den skravlende ansatte prater med dem.

Jeg kommer best overens med pedagog-foreldrene. Jeg kan være veldig kort i møte med foreldre dersom jeg har senvakt og er alene med 10 unger. Jeg prøver å ikke virke for avvisende, men forteller hva vi har gjort, noe morsomt ungen har sagt eller gjort, gir kos til barnet og ønsker de en fin kveld videre.

Skravlekjærringene skravler og skravler og jeg ser de ler mye mer mer foreldrene enn det jeg gjør. Men de glemmer barna...

Og når foreldrene ikke er tilstede så skravler de med hverandre mens barna løper for seg selv.

Anonymkode: 0113b...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente har en smokk og en koseklut med i bhg, men de ligger bare i vognens oppbevaringsdel hvis hun trenger dem. Jeg har aldri pålagt de ansatte at hun MÅ ha noen av den, bare gjort de oppmerksom på at de ligger der hvis hun skulle ha vanskelig for å finne roen. Men ser de har laget en egen liste på veggen der det står barnas navn og hva de trenger for å sove.  Prøver forøvrig å gradvis avvenne med smokk nå, men synes det er helt greit at de ansatte gir henne den for å få henne til å sove.

Anonymkode: 0ee0d...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare en kort utblåsning fra nyansatt barnehagearbeider her. Nettopp kommet til en barnehage hvor barna har så mange «krav» til hvordan de ønsker blunden sin gjennomført. Så mange detaljer å måtte huske på!

 

Mari skal ha med seg ikke mindre enn fire smokker i vogna. Finner vi bare tre, nekter ungen å sove.

Kristoffer skal ha med seg to kosekaniner og tre små kosetepper i vogna. De må ligge tett opptil fjeset hans, så han vet at de er der.

Kine insitererer på å sove med regntrekk året rundt. Foreldrene vil at vi etterkommer Kines ønske.

Marius skal alltid ha med seg en leke når han skal sove. Han bruker ofte lang tid på å velge en leke fra avdelingen.

Lotte skal ha med seg en bamse like stor som vogna selv. Vi må fjerne den etter at hun har sovnet, så hun ikke kveles...

Askil på snart to år skal ha en flaske morsmelkerstatning med seg i vogna. Foreldrenes ønske, selv om han drikker kumelk til måltidene.

 

Jeg bare... hva skjedde med en koseklut og en smokk?

Anonymkode: 2c604...e7c

Shit

Jeg må ha hatt enkle barn

Ja har hatt barn som måtte ha med et annet søsken i vognen men det er det værste (barn med 1 års aldersforskjell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortskjemte ungene? Slik er det bare - leit å høre det fra en som jobber i barnehage. Men nå er ikke alle like godt kvalifisert til å jobbe i barnehage egentlig(les assistent..)

Anonymkode: 8d2e0...abf

Min erfaring er at assistenter kan være vel så god, og noen ganger bedre enn de som har formell utdanning.

Noen er bare skapt for å jobbe med barn

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som fagarbeider er jeg enig, man burde ha flest mulig med fagbrev eller barnehagelærerutdanning i barnehage. Det jeg ikke skjønner er at du sier "utdanning eller fagbrev"? Fagbrev er en utdanning. Forhåpentligvis bare litt klønete uttalt av deg.

 

Anonymkode: b0900...ba9

Absolutt klønete uttalt! Endret tråden min. Skulle være høyere utdanning eller fagbrev. En fagarbeider er absolutt like viktig som de med utdanning ved høyskole/universitet. Det viktigste mener jeg er tverrfaglig arbeid, og flere yrkesgrupper inn i arbeid med barn og unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Realiteten er en annen enn det foreldre tror.

Jeg merker meg spesielt én ting og det er at mange foreldre ofte liker skravlekjærringene godt. De ser ikke at skravlekjærringene skravler med dem ved henting og lar de andre barna klare seg selv alle de minuttene den skravlende ansatte prater med dem.

Jeg kommer best overens med pedagog-foreldrene. Jeg kan være veldig kort i møte med foreldre dersom jeg har senvakt og er alene med 10 unger. Jeg prøver å ikke virke for avvisende, men forteller hva vi har gjort, noe morsomt ungen har sagt eller gjort, gir kos til barnet og ønsker de en fin kveld videre.

Skravlekjærringene skravler og skravler og jeg ser de ler mye mer mer foreldrene enn det jeg gjør. Men de glemmer barna...

Og når foreldrene ikke er tilstede så skravler de med hverandre mens barna løper for seg selv.

Anonymkode: 0113b...f7e

Dette høres begredelig kjent ut... Utrolig irriterende, og stjeler så mye tid... 

Anonymkode: 6b044...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er barn, ikke roboter du jobber med. Få deg jobb på fabrikk om du vil ha monotont arbeid.

Anonymkode: dfbea...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BangersBeans&Mash skrev:

Holdning? Syns du ikke at det burde kreves fagbrev eller høyere utdanning for å arbeide med barn? Assistenter som allerede jobber bør selvfølgelig ikke miste jobben, men det burde kreves fagbrev eller utdannelse for å jobbe med det aller viktigste. 

En kan være flink på mange områder, men allikevel behøve ett fagbrev/ eller en bachelor forå få lov til å jobbe med det. Å være skikkelig god i matematikk gjør deg ikke kvalifisert til å bli mattelærer av den grunn. 

Alle som skal jobbe med barn bør derfor ha en viss kunnskap om pedagogikk, tilknytning og psykososial utvikling. Dette er ikke bare noe en kan, men får kunnskap om gjennom å gå skole. 

 

Nei, for man man blir ikke nødvendigvis bedre til å jobbe md barn av den grunn. Å ja, jeg har jobbet med ett par av de.

kunnskap ja, men det får man også gjennom kurs.

Anonymkode: c5208...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Min erfaring er at assistenter kan være vel så god, og noen ganger bedre enn de som har formell utdanning.

Noen er bare skapt for å jobbe med barn

Samme er min erfaring.

Anonymkode: c5208...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BangersBeans&Mash skrev:

Holdning? Syns du ikke at det burde kreves fagbrev eller høyere utdanning for å arbeide med barn? Assistenter som allerede jobber bør selvfølgelig ikke miste jobben, men det burde kreves fagbrev eller utdannelse for å jobbe med det aller viktigste. 

En kan være flink på mange områder, men allikevel behøve ett fagbrev/ eller en bachelor forå få lov til å jobbe med det. Å være skikkelig god i matematikk gjør deg ikke kvalifisert til å bli mattelærer av den grunn. 

Alle som skal jobbe med barn bør derfor ha en viss kunnskap om pedagogikk, tilknytning og psykososial utvikling. Dette er ikke bare noe en kan, men får kunnskap om gjennom å gå skole. 

 

Endel kan det gjennom erfaring.

Skole er langt i fra svaret på alt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min var 10 måneder da hun begynte i barnehagen. Hun hadde siden fødselen sovnet til beroligende musikk. Funket som bare det, etter 5 min sovnet hun godt og musikken av. Uten skrek hun i sikkert 1 time før hun sovnet. Barnehagen ba selv om å få vite hvilken musikk det var og brukte den i begynnelsen helt til hun var blitt innkjørt på soverutinene deres. Deretter trappet de gradvis ned og trengte til slutt ikke musikken. Tok ikke mange ukene før hun kunne legges uten problem. For barnehagen var dette den aller letteste måten å få henne inn i barnehagen. Hadde vært mye verre for både ansatte og ikke minst babyen om de skulle tvinge henne i vogna og overlate henne til å sovne av seg selv fordi «sånn er det i barnehagen». En baby på 10 måneder ville ikke skjønt noe som helst hvis så ble tilfelle! Jeg er så glad barnehagen vår ser at hvert barn er individer med forskjellige behov!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor trenger barnet 4 smokker? Jo, det er fordi foreldrene har sagt han sover ikke uten de. Så nå sover han ikke uten de

Hvorfor trenger barnet 4 kosekluter? Jo fordi foreldrene har vent ungen til det.

Unger har en fantastisk fin tilpasningsevne. Det er bare foreldrene som overdriver nødvendigheten i at ungen trenger ditt eller datt.

Utover det sjokkerer mesteparten av svarene meg. Nedlatende og frekke. Tilsynelatende foreldre som ikke er bevist egen rolle.

Endret av CabinCruiser
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, MammatilJ skrev:

Nå føler jeg meg nesten som en dårlig mor som ikke har stilt noen ‘krav’ som beskrevet over. Vi ble spurt hvor lenge barnet pleier å sove og da sa vi ca 2 timer, men det varierer (for sånn er det hjemme) Jeg ble litt overrasket da de spurte en dag om de skulle ha vekket han den dagen da han hadde sovet nærmere 3 timer.. Jeg tok det som en selvfølge at barnet sover så lenge det trenger og at han skal få våkne av seg selv. Tydeligvis stiller mange foreldre krav til maks sovetid etc, tanken hadde ikke slått meg en gang. Og ikke vet jeg om han får med smokk eller noe annet. Sønnen min virker veldig fornøyd etter å ha vært i barnehagen og jeg stoler helt på at de ansatte tar godt vare på han og de andre barna. Klart er alle barn forskjellige og noen trenger mer enn andre (som trille i søvn etc), men jeg tror vi må stole på at de ansatte kan sakene sine og får til soving og andre rutiner på best mulig måte både for barna og seg selv. Jeg er forøvrig helt enig i at barnehageansatte bør ha utdanning/opplæring i å ta seg av barn. Det er faktisk et utrolig stort ansvar og en veldig viktig jobb. Krav om utdannelse/ordentlig opplæring og interesse for barn samt høyere lønn mener jeg det burde være, men det er en annen diskusjon. Hatten av for dere som jobber i barnehagen vår hvertfall, flotte folk!

Jeg er en av de som har maxtid, om de sover mer enn 90 min i bh så får jeg problemer med å legge de hjemme.

Har flere barn i forskjellige aldre så må nesten ha klare rutiner hjemme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Du er på jobb. Vi helsevesenet har 3829200 sånne småting og huske på. Men det må vi bare. 

Ellers er jeg forsåvidt enig i at det er mye dill blant foreldre for tiden. Har to barn selv. Det får en smokk og en koseklut. Ferdig med det. Ikke noe vugging eller rigging eller gåing med vogna heller. 

Anonymkode: 7f823...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det holder med en koseklut og en smokk, orke å holde kontroll på flere også som foreldre 🙈 Vår har en fast vognbamse som bare bor i posen, og er der om og når han trenger den. Men å ikke rugge i søvn.. vi begynte å øve på det i fem måneders alder.. og øver fremdeles ved halvannet år 🤷 er han skikkelig trøtt sovner han på noen rugg, så det er stor overgang fra timen jeg begynte med, men å få ham til å sovne i stillestående vogn virker helt umulig.. og heldigvis har vi hatt verdens beste barnehage som har akseptert det, men nå har vi flytta, så da får vi se.. kanskje blir det skriking over soving dersom holdningene i denne tråden går igjen.. 🙈

Anonymkode: c4852...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...