Gå til innhold

Mange sovekrav i barnehagen - en utblåsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller så kan du tenke litt annerledes på det. Dersom du hjelper ditt barn til å sovne uten rugging, vil det gjøre DITT barns liv enklere når det begynner i bhg. Da slipper det nemlig å  seg selv i søvn. De ansatte har nemlig ikke ressurser til å rugge hvert enkelt barn i søvn. 

Men klart, skal man være så prinsippfast at man heller vil lage hverdagen til bhgansatte vanskelig foran å gjøre hverdagen til EGET barn hjemme, så står det vel ikke så bra til oppi topplokket

Anonymkode: 8e226...520

Slipper å gråte seg selv i søvn *

Anonymkode: 8e226...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gøy med ulike svar og engasjement!

Jeg skrev ingenting om at dette var fryktelig slitsomt, men at det var mange detaljer å huske på. At noen mener jeg ikke forstår yrkesetikken og dermed uskikket til omsorgsarbeid for nå være så. Jeg triller alle i søvn som trenger det. Alle får lange koser, blir strøket over kinnet og ønske om en god søvn før de legges ømt ned i vogna, pakkes godt inn og gjerne trilles rundt til de sovner.

Poenget med utblåsningen var jo det rent materielle.

Mari som må ha fire smokker i vogna. Kine som vil ha på regntrekket selv midt på sommeren. Lotte som har fått ta med seg en bamse hjemmefra som er større enn henne selv ikke får plass i vogna en gang. Og Marius som skal bruke en halvtime på å velge en soveleke fra barnehagen i stedet for å ha med en fast kosebamse hjemmefra som ligger klar i hylla. Og Kristoffer som skal fylle vogna med to kaniner og tre kosetepper, som da kommer i tillegg til vognpose og ullteppe oppå der igjen.

Poenget mitt står fremdeles - jeg synes det holder med en smokk og en kosebamse/koseklut.

TS

Anonymkode: 2c604...e7c

Jeg tror ikke de som snakker om yrkesetikk og omsorgsevne rettet seg til deg, altså. Jeg forstår utblåsningen din veldig godt og er helt enig i at dette er urimelige krav. Men jeg reagerte veldig på brukeren som snakket om de bortskjemte barna som må trilles i søvn fordi foreldrene visstnok er late og ikke gidder å venne av. Her synes jeg man kan begynne å snakke om omsorgsevne og skikkethet i jobben sin. 

Anonymkode: 95f0a...3e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatte burde undersøkes grundigere altså! Mange burde ha fått sparken. 

Anonymkode: be23e...25d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så la være å trille? Her i barnehagen trilles det ikke i søvn. Barna blir vandt til det på få dager og sovner uansett. 

Dette vet vel alle som jobber i bhg. Har aldri opplevd at det trilles hvertfall 

Anonymkode: 19ced...78c

Her triller vi på alle 8 ungene for det er visst en selvfølge når barna er vant til det. Syns synd i de to ungene som ikke skal sove for de ønsker jo sånn oppmerksomheten vår,men vi er opptatt med å trille/vugge minst 2 barn samtidig.

Anonymkode: cd07b...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehageansatte burde undersøkes grundigere altså! Mange burde ha fått sparken. 

Anonymkode: be23e...25d

Hvordan skal de undersøkes? Skal alle foreldre personlig intervjue dem? 

Anonymkode: b514e...d8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ungene er noe dritt, altså. Jeg skulle ønske mine elever kunne lære seg å lese FØR de begynner på skolen, så hadde jeg sluppet å bruke så mye tid på lære opp disse bortskjente ungene 🙄

La meg gjette: Enten har du ikke barn, eller så hadde du babyer som sovnet lett av seg selv i stillestående vogn fra fødselen av? Du skulle bare VISST hvor mye flere av oss med trøblete sovere jobber med dette i permisjonstiden. Av og til lar det seg bare ikke gjøre. Men herregud, som jeg angrer på alle timene av den dyrebare permisjonstiden min jeg brukte på å gråte, skamme meg og bekymre meg over barnehagesoving. Barnet mitt må fremdeles trilles etter et år i barnehagen, men de ansatte synes det er helt i orden. 

Anonymkode: 95f0a...3e3

Jeg har barn selv ja å har valgt å unngå dumme uvaner som å trille/vugge barnet til søvn. Så når sønnen min begynte i barnehage så var det bare å legge han i vognen med smokken og koseklut,så sovnet han av seg selv.

Anonymkode: cd07b...5e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, addict skrev:

Vår begynner i barnehagen i januar og vi har allerede begynt å avvenne vugging av vogn nettopp pga det du skriver. Vi har også begynt å venne henne på å finne roen helt selv ved alle innsovninger.

 

Kunne ikke falle meg inn å sette slike krav til barnehagen. 

Sa jo ikke at det skulle være ett krav,sa bare at det går ann å avvenne de bortskjemte ungene med uvaner før de begynner i bhg. Vi har liksom ikke kun din unge å skulle få til å sove.

Anonymkode: cd07b...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også med barn. Barn i dag er ikke vant til at voksne setter grenser. 

Anonymkode: 8a045...73b

Det er pga sånne som hun her jeg siterer under at foreldrene ikke tør å sette grenser. 👇

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som egner seg like godt til omsorgsyrker gitt. 

Trist at noen som jobber med barn skylder barnas behov for trygghet og rutiner på manglende grensesetting. La meg gjette, du er 40/50+ og bryr deg ikke om "nymotens tanker og kunnskap om barneoppdragelse"? 

Anonymkode: 87415...54b

 

Anonymkode: c60c3...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sa jo ikke at det skulle være ett krav,sa bare at det går ann å avvenne de bortskjemte ungene med uvaner før de begynner i bhg. Vi har liksom ikke kun din unge å skulle få til å sove.

Anonymkode: cd07b...5e9

Er veldig usikker på om du leste hva jeg skrev......... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir overasket over mange av de hovmodige svarene her. Jeg har selv jobbet i barnehage tidligere og vet det er krevende, nå som jeg er mor og har en helt annen stiling innenfor noe annet så føler jeg likevel med barnehageansatte, selvom de får betalt så er de jo mennesker de og!

Når mitt barn begynte i barnehage for litt siden så ga jeg de smokk og koseklut og bare gikk, fordi jeg hadde full tillit til at de kom til å få ungen til å sove uten at jeg satte noen flere krav til dem, og vet dere hva? Det gikk helt fint! Ungen ble satt i vogna med smokk og koseklut og sovna med engang, selvom hun er vant med mer dulling hjemme. Barna er hva dere gjør de til!!

Anonymkode: c60c3...ce9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en liste der det står hva barnet skal ha med i vognen så ser virkelig ikke på det som ett problem. Det JEG irriterer meg over er alle disse bortskjemte ungene som må vugges/trilles i søvn. Det er ikke så lett når 10 unger skal sove å 8 av disse må vugges i søvn. Itellegg har vi to unger på avdelingen som er sluttet å sove som knapt får oppmerksomhet fordi vi må bruke så lang tid på å vugge disse bortskjemte ungene i søvn. Hva med å slutte med disse uvanene FØR barnet begynner i barnehage??

Anonymkode: cd07b...5e9

Ikke alle barn klarer å finne søvnen selv ved et års alder, og disse uvanene fra bortskjemte barn som du så pent kaller det, er rett og slett trygghetsassosiasjoner i en så liten alder uten nærmeste omsorgspersoner store deler av dagen. Jeg synes du er ganske bortskjemt selv, som forventer at foreldre skal klare å presse barna sine inn i noe unaturlig før de er klare for det selv. Du er sikkert utdannet pedagog siden du jobber i barnehage, og da burde du vite at når barn presses inn i noe de ikke er klare for, har det ofte motsatt effekt. Tror du foreldrene gjør dette med vilje? Jeg skulle ønske at dattera mi greide å finne søvnen selv fra ett år, men det gjorde hun ikke. Hun ville enten ha pupp, kjøre bil eller trille tur eller bysses i søvn for å sovne uten gråt. Hun er ikke bortskjemt, hun er et barn. Jeg prøvde og prøvde, men jeg måtte innse at hun trenger litt tid. Barn er forskjellige. Makan.. 

Anonymkode: 1edb2...c45

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det barnehagen som gjør barnet vanskelig. Før barnehagen sov han lett som bare det, så begynte barnehagen å la han sove med leker i vognen, og kosekluter ( fordi det gjør de andre) plutselig nekter han å sove uten🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3d066...e86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg TS, og etter den forferdelige ulykken der en ettåring døde av kvelning er det blitt mye strengere i bhg jeg jobber i.

Ingen får he med leker i vogna og det begrenses til en kosevenn som må være i orden. Barnehagen kan sette noen rammer og barna sover godt likevel.

Anonymkode: 77e4e...fce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn selv ja å har valgt å unngå dumme uvaner som å trille/vugge barnet til søvn. Så når sønnen min begynte i barnehage så var det bare å legge han i vognen med smokken og koseklut,så sovnet han av seg selv.

Anonymkode: cd07b...5e9

Men herlighet, du viser jo absolutt ingen forståelse for andres situasjon. Å trille barnet i søvn er ikke noe man VELGER. Hos oss var alternativet til å trille i søvn at barnet ikke sov i det hele tatt, hele dagen, gjennom hele babytiden. Fint at du slapp det med ditt barn, men barnehageansatte bør virkelig ha nok kunnskap om barn til å vite at barn er forskjellige. Noen foreldre er late, men du bør være veldig forsiktig med å anta at alle med barn som må trilles i søvn er det. Og du bør i hvert fall ikke la det gå utover barna, som er akkurat det du gjør når du uffer deg over dem og kaller dem bortskjente. 

Anonymkode: 95f0a...3e3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at mitt barn sovner av seg selv i vogna, men jeg har forståelse for at ikke alle barn er sånn. Noen barn bruker lengre tid på å lære seg det.. 

Anonymkode: f1a1a...e8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BangersBeans&Mash skrev:

Alle som jobber i barnehage bør ha utdanning eller fagbrev, mener jeg. Det har heldigvis blitt strengere. Barna er tross alt det viktigste vi har. Tidligere var barnehageassistent typisk noe man «bare kunne bli» i mangel av å vite hva man egentlig ønsket å jobbe med. Mange har sagt «kan alltids bare jobbe i barnehage». Godt at dette begynner å fases ut. Mennesker som virkelig ønsker å jobbe med barn tar gjerne fagbrev eller høyskoleutdanning. I vår barnehage er det ingen ufaglærte assistenter, takk og lov. 

For en holdning. 
Mange fantastiske assistenter rundt omkring. At man har utdannelse betyr heller ikke st man jobbe i barnehage .

Anonymkode: c5208...b67

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BangersBeans&Mash
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en holdning. 
Mange fantastiske assistenter rundt omkring. At man har utdannelse betyr heller ikke st man jobbe i barnehage .

Anonymkode: c5208...b67

Holdning? Syns du ikke at det burde kreves fagbrev eller høyere utdanning for å arbeide med barn? Assistenter som allerede jobber bør selvfølgelig ikke miste jobben, men det burde kreves fagbrev eller utdannelse for å jobbe med det aller viktigste. 

En kan være flink på mange områder, men allikevel behøve ett fagbrev/ eller en bachelor forå få lov til å jobbe med det. Å være skikkelig god i matematikk gjør deg ikke kvalifisert til å bli mattelærer av den grunn. 

Alle som skal jobbe med barn bør derfor ha en viss kunnskap om pedagogikk, tilknytning og psykososial utvikling. Dette er ikke bare noe en kan, men får kunnskap om gjennom å gå skole. 

 

Endret av BangersBeans&Mash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tranedatter skrev:

Jeg er enig med ts.

Dere som synes det er helt normale krav, gjetter dere aldri har jobbet i bhg. Og at dere er av de foreldrene som selv sier xx må ha y og z og å for å sove. 

Rart at barn før kunne sove uten å ha med seg spesifikke ting. Det ER faktisk noe nytt.En smokk og en bamse/sutteklut er en sak, men 4 (!) det er det ingen behov for.

Jeg jobber i barnehage , har hatt egne  barn som legges rett ned så beklager men du tok feil.

Anonymkode: c5208...b67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er blitt mange kravstore foreldre de siste tiårene, det er bare å spørre et tilfeldig utvalg folk som jobber i barnehage eller skole.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her triller vi på alle 8 ungene for det er visst en selvfølge når barna er vant til det. Syns synd i de to ungene som ikke skal sove for de ønsker jo sånn oppmerksomheten vår,men vi er opptatt med å trille/vugge minst 2 barn samtidig.

Anonymkode: cd07b...5e9

Du mener jo det er enkelt å avvenne denne "uvanen", så da er det vel bare å starte? Barna sover der fem dager i uken nå, så her har dere muligheten. Ingen som sier dere ikke kan forsøke å la være å trille. De fleste småbarn venner seg til barnehagens soverutiner, med unntak kanskje av de som sliter veldig med søvn (ja, de finnes). 

Anonymkode: 551a4...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...