Gå til innhold

Mange sovekrav i barnehagen - en utblåsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I de barnehagene jeg har jobbet, har det vært vanlig at ettåringene som begynner i barnehagen har ulike behov ved innsoving og soving i starten. Etterhvert jobber barnehagen med å få alle inn i nogenlunde samme rutine og det fungerer som regel fint. Barn er ulike og det handler ikke om bortskjemthet. Har hatt et barn med sove hjerte som kunne sove når og hvor som helst, og en hvor vi har slitt mye med søvn. Her har vi hatt et godt samarbeid med barnehagen. De som ikke har hatt barn med søvnvansker bør være forsiktige med å uttale seg om bortskjemthet altså. Som forelder prøver man kanskje virkelig alt, men det er ikke alltid det fungerer. Og noen opplever at barnet klarer å sovne lettere i barnehagen enn hjemme, eller motsatt, sover mye dårligere i barnehagen enn hjemme. Barnehageansatte kan prøve seg frem med hva som fungerer, kanskje sover Kari likevel greit med 1 soveklut og ikke 3. Men å måtte rugge litt på vognene tror jeg er ganske normalt, ihvertfall i en overgangsfase ved barnehagestart. 

Anonymkode: 551a4...620

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å snakke med pedleder så du får tips om bøker om trygghet! Jeg er barnehagelærer og  blir skremt av holdningen din. 

Anonymkode: 67c3e...c6e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de barnehagene jeg har jobbet, har det vært vanlig at ettåringene som begynner i barnehagen har ulike behov ved innsoving og soving i starten. Etterhvert jobber barnehagen med å få alle inn i nogenlunde samme rutine og det fungerer som regel fint. Barn er ulike og det handler ikke om bortskjemthet. Har hatt et barn med sove hjerte som kunne sove når og hvor som helst, og en hvor vi har slitt mye med søvn. Her har vi hatt et godt samarbeid med barnehagen. De som ikke har hatt barn med søvnvansker bør være forsiktige med å uttale seg om bortskjemthet altså. Som forelder prøver man kanskje virkelig alt, men det er ikke alltid det fungerer. Og noen opplever at barnet klarer å sovne lettere i barnehagen enn hjemme, eller motsatt, sover mye dårligere i barnehagen enn hjemme. Barnehageansatte kan prøve seg frem med hva som fungerer, kanskje sover Kari likevel greit med 1 soveklut og ikke 3. Men å måtte rugge litt på vognene tror jeg er ganske normalt, ihvertfall i en overgangsfase ved barnehagestart. 

Anonymkode: 551a4...620

Helt enig! Dette går seg til i løpet av barnehageåret. 

 

Å starte i barnehagen er noe av det tøffeste man utsetter barn for. Trygghet er viktigst! Så får man tåle i en overgang å rugge på barnet eller la det ha 4 smokker. Det går over! Selv har jeg båret barn på ryggen i måneder fordi deg var så skummelt for barnet å være nede hos de andre barna. Med sakte tilvenning og mye fokus på trygghet ble det et tillitsfullt og trygt barn etter hvert. Det hadde det neppe blitt om det ble tvunget til å være et sted det var så utrygt.

Anonymkode: 67c3e...c6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mango1234
1 time siden, AnonymBruker skrev:

😂 wow 

du jobber for å lette noens andres jobb? Håper du aldri får barn som f.eks har allergier eller refluks sånn at det å ligge i vogn, eller spise vanlig kost er en utrordring. Ville jo vært fælt å måtte «stilt krav» til de ansatte i barnehagen om å lage spesialkost. Ansatte i barnehage får jo ikke til så mye🙄😂

Anonymkode: be23e...25d

Eller jobber hun for å lette tilvenningen/overgangen for sitt eget barn. I barnehagen, med mange små på få voksne har de ikke mulighet til å dille med spesialkrav fra hver enkelt foreldrepar. Barna må etterhvert inn i rutinen til bhg og det er tryggere for barnet å lære noen av disse tingene hjemme med foreldrene på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en liste der det står hva barnet skal ha med i vognen så ser virkelig ikke på det som ett problem. Det JEG irriterer meg over er alle disse bortskjemte ungene som må vugges/trilles i søvn. Det er ikke så lett når 10 unger skal sove å 8 av disse må vugges i søvn. Itellegg har vi to unger på avdelingen som er sluttet å sove som knapt får oppmerksomhet fordi vi må bruke så lang tid på å vugge disse bortskjemte ungene i søvn. Hva med å slutte med disse uvanene FØR barnet begynner i barnehage??

Anonymkode: cd07b...5e9

Makan til holdning. Som voksne kan dere ta ansvar og starte en prosess der dere gjør om på vanen til barna og barna lærer å falle i ro av seg selv. Er de trøtt, så sovner de. Er de ikke trøtt, så kan man ta de opp etter en tid. Barna må jo bevisstgjøres sine behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at om barnehageansatte er uenig, så skrikes det opp om at de ansatte mangler omsorgsevner og er dårlige i jobben sin. Og at de ikke må klage fordi de får betalt. Skjerp dere alle sammen. Barnehageansatte har ikke hundre armer! De gjør så godt de kan. Og hvis dere er redde for at barna ikke er trygge om de ikke vugger barnet ditt, eller andre ting så må dere bli med på foreldreoppgjøret og jobbe for økt bemanning!! Jeg har barn selv, og jeg tenker at det ikke er alltid jeg har fasiten fordi jeg er mammaen. Det går an å lytte til råd. Det går an å ha en utblåsning over jobben sin. Det har ALLE. De finnes mange flinke barnehageansatte som trenger flere armer og fang, men sånn er det desverre ikke. Vi trenger ikke alltid stille urimelige krav. Man har også dagmamma man kan ansette om man vil ha et barn pr ansatt.

Anonymkode: 04584...51c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt en stor fordel for alle parter om man får til innsovning med minst mulig styr før barnet begynner i barnehagen, men det ordner seg som regel uansett! 

Jeg tror ikke alle foreldre innser at det er faktisk ikke kun ens eget barn i barnehagen, det er bemannet sånn at en voksen skal kunne ta seg av 3 små, og da er det veldig greit om de 3 små har minst mulig uvaner. Dette har jeg tenkt mye på før jeg sendte mitt eget barn i barnehagen, gjør barnet mest mulig selvstendig, etter barnets egne premisser. 

Eksempel: Vi er 2 voksne og 6 barn på avdelingen. Foreldre ønsker at Pia skal sove en dupp kl 14.30. Alle de andre barna er våkne, og jeg går ut for å legge Pia. Dette innebærer at det er 1 voksen inne med 5 barn. Dersom disse barna får til å leke selv (ikke alle får til dette), så er det jo mest mulig behagelig. Og dersom jeg kan legge Pia rett ned i vognen, trille henne ut også sovner hun, er det også veldig greit. Ofte så vil Pia ha 2 dl melk før hun skal sove, og vil trilles i søvn. Jeg kan da risikere å trille med henne helt til kl 15 før hun endelig sovner. Da skal jeg gå inn og ta vare på de 5 andre barna, og den voksne jeg er på jobb med er ferdig for dagen, men Pia sover, og noen må jo følge med henne, samtidig som at de 5 andre barna skal følges med, så den jeg er på jobb med må jobbe overtid. 

Det er ting vi som jobber i barnehage ofrer for å etterkomme foreldres ønske, og det gjør meg ingen ting, men da er det ekstra godt når dere som er foreldre kan øve litt på andre ting som letter hverdagen for oss, og kan fortelle oss at vi gjør en god jobb for barna deres. 

Bemanningsnormen burde endres, spesielt på småbarnsavdeling hvor barn har mange ulike behov, spesielt når de er ny i barnehagen! 

Anonymkode: ccb53...0b8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av det TS blåser ut om så var vår eldste (pga tette barn) nesten 3 ved barnehagestart og alt gikk lett. Neste to var mellom 1 og 1,5 ved start... Og i oppkjøring/tilvenning med de minste var det andre foreldre der med jevngamle barn. Det typiske var at vår primærkontakt pratet med oss og en annen primærkontakt med det andre barnet og forelder, for å bli kjent. De spurte om måltid, soving, vaner, hvordan barnet foretrekker trøst osv osv. 

Andre foreldre svarte utbroderende og jeg følte meg nesten som en dårlig mor som svarte "Han spiser det som blir servert." og "Soverutiner...? Tja, tørr bleie og en smokk?" der andre fortaøte hvilke sanger barna ville ha sunget, omtrent hvilken fart de gynget vogna i osv. 

Ved yngste barnet var forskjellen på meg og den andre moren så påfallende at hun tiø slitt spurte meg hvordan jeg fikk så lettvint unge. Jeg svarte at det ikke er nr én. Da lo vi begge godt for hennes var hennes første og jeg kjente meg igjen i å tilrettelegge mye mer for første enn de andre. 

Jeg tror det kan ofte være greia også, at flere og flere får færre barn, får barn senere og har god tid pr barn og da opparbeider spesielle rutiner og vaner for seg og sin lille. 

Og dét er ikke et vondt tegn egentlig, det betyr jo bare at barnet har oppmerksomme foreldre som steller så godt de kan. Barn er små mennesker og ikke ting. Noen ganger er det travelt med mange små, når alle trenger hjelp samtidig. Tro meg, jeg puster lettet ut når jeg har fått mine tre ut døra, og der er de to eldste eldre enn barn på småbarnsavd - og de ansatte der har vel tre barn på hver også - bare yngre og nindre selvstendige enn mine! 

All honnør - og som mor til tre har vi lært at noen ting går lettere i barnehagen enn hjemme, ansatte kan ha mer kustus, barna bedre bordskikk og være mer vrange med mor og far. 

Finner dere ikke den fjerde bamsen, så prøv å trøste barnet til å sovne uten. Er det irriterende med den store bamsen så spør foreldrene om hun har en mindre til å ha i hylla og prøv å la henne sove med den. En vane hjemme trenger ikke gjelde på tur, hos farmor eller i barnehagen. Barn fatter det fort. 

Anonymkode: dd197...ca5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt en stor fordel for alle parter om man får til innsovning med minst mulig styr før barnet begynner i barnehagen, men det ordner seg som regel uansett! 

Jeg tror ikke alle foreldre innser at det er faktisk ikke kun ens eget barn i barnehagen, det er bemannet sånn at en voksen skal kunne ta seg av 3 små, og da er det veldig greit om de 3 små har minst mulig uvaner. Dette har jeg tenkt mye på før jeg sendte mitt eget barn i barnehagen, gjør barnet mest mulig selvstendig, etter barnets egne premisser. 

Eksempel: Vi er 2 voksne og 6 barn på avdelingen. Foreldre ønsker at Pia skal sove en dupp kl 14.30. Alle de andre barna er våkne, og jeg går ut for å legge Pia. Dette innebærer at det er 1 voksen inne med 5 barn. Dersom disse barna får til å leke selv (ikke alle får til dette), så er det jo mest mulig behagelig. Og dersom jeg kan legge Pia rett ned i vognen, trille henne ut også sovner hun, er det også veldig greit. Ofte så vil Pia ha 2 dl melk før hun skal sove, og vil trilles i søvn. Jeg kan da risikere å trille med henne helt til kl 15 før hun endelig sovner. Da skal jeg gå inn og ta vare på de 5 andre barna, og den voksne jeg er på jobb med er ferdig for dagen, men Pia sover, og noen må jo følge med henne, samtidig som at de 5 andre barna skal følges med, så den jeg er på jobb med må jobbe overtid. 

Det er ting vi som jobber i barnehage ofrer for å etterkomme foreldres ønske, og det gjør meg ingen ting, men da er det ekstra godt når dere som er foreldre kan øve litt på andre ting som letter hverdagen for oss, og kan fortelle oss at vi gjør en god jobb for barna deres. 

Bemanningsnormen burde endres, spesielt på småbarnsavdeling hvor barn har mange ulike behov, spesielt når de er ny i barnehagen! 

Anonymkode: ccb53...0b8

For ikke å glemme at bemanningsnormen (1 per 3) kun gjelder i kjernetiden, ca 09.30-14.00. Før og etter dette er man gjerne 2 voksne på 9 små som også skal sove osv utenfor kjernetiden. Altså en voksen på 8 ettåringer da, siden den ene må gå og bysse/gi mme osv. Skulle så ønske foreldrene også snart kan begynne å kjempe for økt bemanning.

Anonymkode: 7ab96...f65

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I de barnehagene jeg har jobbet, har det vært vanlig at ettåringene som begynner i barnehagen har ulike behov ved innsoving og soving i starten. Etterhvert jobber barnehagen med å få alle inn i nogenlunde samme rutine og det fungerer som regel fint. Barn er ulike og det handler ikke om bortskjemthet. Har hatt et barn med sove hjerte som kunne sove når og hvor som helst, og en hvor vi har slitt mye med søvn. Her har vi hatt et godt samarbeid med barnehagen. De som ikke har hatt barn med søvnvansker bør være forsiktige med å uttale seg om bortskjemthet altså. Som forelder prøver man kanskje virkelig alt, men det er ikke alltid det fungerer. Og noen opplever at barnet klarer å sovne lettere i barnehagen enn hjemme, eller motsatt, sover mye dårligere i barnehagen enn hjemme. Barnehageansatte kan prøve seg frem med hva som fungerer, kanskje sover Kari likevel greit med 1 soveklut og ikke 3. Men å måtte rugge litt på vognene tror jeg er ganske normalt, ihvertfall i en overgangsfase ved barnehagestart. 

Anonymkode: 551a4...620

Dette 👍 blir helt matt at folk tror det handler om å være bortskjemt. 

Anonymkode: 5efb6...978

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at de tar hensyn til hvert enkelt barns behov, helt i tråd med rammeplanen og et moderne barnesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en liste der det står hva barnet skal ha med i vognen så ser virkelig ikke på det som ett problem. Det JEG irriterer meg over er alle disse bortskjemte ungene som må vugges/trilles i søvn. Det er ikke så lett når 10 unger skal sove å 8 av disse må vugges i søvn. Itellegg har vi to unger på avdelingen som er sluttet å sove som knapt får oppmerksomhet fordi vi må bruke så lang tid på å vugge disse bortskjemte ungene i søvn. Hva med å slutte med disse uvanene FØR barnet begynner i barnehage??

Anonymkode: cd07b...5e9

Bortskjemt?? Lol. 

Godt du ikke jobber i vår bhg. 

Anonymkode: 2cfad...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, snoren skrev:

Du får betalt, ikke klag.

Sannsynligvis en drittlønn, men dog. Men de aller fleste klager over noe med jobben sin, så er det slik at du mener at ingen kan klage? Man skal bare godta alt, fordi man får lønn? Blir ikke gode arbeidsvilkår av det ;) 

Jeg har jobbet i barnehage jeg også, og det er ikke tvil om at det er mange rare krav foreldre stiller barnehagen. Mange foreldre er slik at alt skal handle om deres barn.

 

 

Anonymkode: f2fe5...1df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, minister-mio skrev:

Det er fint at de tar hensyn til hvert enkelt barns behov, helt i tråd med rammeplanen og et moderne barnesyn.

Tja, det er jo en hårfin grense mellom å ta hensyn til barnas behov og være tjenere for barna. Et moderne barnesyn og hensyn til barnas behov er ikke å gjøre alt hva barna vil. Det er ikke til barnas beste. Barna må stilles krav til, og man må kunne stille rimelige grenser ovenfor barn.

Anonymkode: f2fe5...1df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har master i spesialpedagogikk med førskolelærer i bunn, har jobbet i bhg i 12 år og har selv barn, og er i 30 årene og vil bare rope ut fra en fjelltopp: "Barn under 2-3 år burde ALDRI gått i barnehagen!!!!" 

I hvertfall ikke så hver dag, og så lange dager, barna er utrygge, og trenger foreldrene sine når de er så små. Å plasseres i en institusjon, med 50-100 barn, underbemannet, utslitte voksne på luselønn.. Jada, utad ser det så flott og supert ut, virkeligheten er en annen når foreldrene har gått.. Vi gjør så godt vi kan, yter vårt ytterste for barna, og ser med fortvilelse hvordan vi ikke strekker til, dag ut og dag inn! De er for små!! 

Anonymkode: 6b044...b05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som egner seg like godt til omsorgsyrker gitt. 

Trist at noen som jobber med barn skylder barnas behov for trygghet og rutiner på manglende grensesetting. La meg gjette, du er 40/50+ og bryr deg ikke om "nymotens tanker og kunnskap om barneoppdragelse"? 

Anonymkode: 87415...54b

Nymotens barneoppdragelse?? 

At ungen har 4 smokker med seg i vogna og at 2 åringen må drikke mme fra tåteflaske..... Hey, da driver vist jeg også med barneoppdragelse fra 60 tallet gitt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har master i spesialpedagogikk med førskolelærer i bunn, har jobbet i bhg i 12 år og har selv barn, og er i 30 årene og vil bare rope ut fra en fjelltopp: "Barn under 2-3 år burde ALDRI gått i barnehagen!!!!" 

I hvertfall ikke så hver dag, og så lange dager, barna er utrygge, og trenger foreldrene sine når de er så små. Å plasseres i en institusjon, med 50-100 barn, underbemannet, utslitte voksne på luselønn.. Jada, utad ser det så flott og supert ut, virkeligheten er en annen når foreldrene har gått.. Vi gjør så godt vi kan, yter vårt ytterste for barna, og ser med fortvilelse hvordan vi ikke strekker til, dag ut og dag inn! De er for små!! 

Anonymkode: 6b044...b05

På avdelingen til min datter er de 7 stk når alle er tilstede. I heøe barnehagen er de 40 stk.

Hun er der 7.5 time pr dag og sover 2 av dem.  

Kjenner meg ikke igjen i det du skriver 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men setter ikke dere ansatte grenser for barna? Det er jo lov å si "Nei Pia, du kan ikke ha med deg en leke i vogna, bare koseklut og en smokk." 

Det med vugging i søvn ordner seg av seg selv for de aller fleste. Min første kunne bare sovne vha trolling, amming eller bæring. Stresset veldig med dette før barnehagestart, men ikke f, han sovnet ikke. 

3 dager i barnehagen så sovnet han fint uten trilling. De ansatte bare smilte lurt da jeg bekymret meg. "Slapp heeelt av, det ordner seg, de vet forskjell på her og hjemme". I helgene måtte vi fortsatt trille da. :ler: Så med lillesøster er dette min minste bekymring, hun skal begynne på samme avdeling med trygge, gode og erfarne voksne som ikke lar seg vippe av pinnen så lett. 

Og så er det lov for barnehagen å sette foten ned på helt urimelige ting. Hvis Pia må trilles i en halvtime fra kl 1430 er det bare å slutte med det. Si til foreldrene at hun ikke vil sove kl 1430. Kanskje sovner hun av seg selv kl 15? Barnehagen skal selvfølgelig tilrettelegge i en overgangsperiode, men å trille kl 1430 i en halvtime hver dag er langt utenfor hva man kan forvente. Det samme gjelder rare krav fra ungene. Men de voksne i barnehagen må være trygge og tydelige overfor barna når de sier nei til 14 smokker. En toåring kan komme med mange urimelige krav, de gir seg ikke med det bare fordi de er i barnehagen. :P jeg forventer at barnehagen setter grenser for mitt barn når han får rare påfunn. Nekter han å sove får han bare være våken og sovne i sandkassa da. 

 

Vi hadde en periode der han som toåring sovnet under fruktmåltid kl 1430. Det var mildt sagt upraktisk fordi han ble umulig å legge, men samtidig var det umulig å holde han våken. Bhg fikk da beskjed om å la han sove 10 minutter, for vi kunne ikke kreve at de skulle holde han våken (det greier vi ikke hjemme heller hvis han først blir så trøtt). Med god dialog og ærlighet fra de ansatte kommer man langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på i denne tråden er holdningen foreldrene som poster her har til barnehageansatte. Høres ut som om dere er en gjeng divaer som anser ansatte i barnehage som deres lavtstående, underlegne tjenere. Hvis dere ikke er fornøyd: ta barna ut av barnehagen og ansett barnepassere. Eller vær hjemme selv. Barnehagene i Norge er stort sett ganske gode, spesielt etter de økonomiske rammene de har.

Anonymkode: b671f...898

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BangersBeans&Mash skrev:

Holdning? Syns du ikke at det burde kreves utdanning eller fagbrev for å arbeide med barn? Assistenter som allerede jobber bør selvfølgelig ikke miste jobben, men det burde kreves fagbrev eller utdannelse for å jobbe med det aller viktigste. 

En kan være flink på mange områder, men allikevel behøve ett fagbrev/ eller en bachelor forå få lov til å jobbe med det. Å være skikkelig god i matematikk gjør deg ikke kvalifisert til å bli mattelærer av den grunn. 

Alle som skal jobbe med barn bør derfor ha en viss kunnskap om pedagogikk, tilknytning og psykososial utvikling. Dette er ikke bare noe en kan, men får kunnskap om gjennom å gå skole. 

 

Som fagarbeider er jeg enig, man burde ha flest mulig med fagbrev eller barnehagelærerutdanning i barnehage. Det jeg ikke skjønner er at du sier "utdanning eller fagbrev"? Fagbrev er en utdanning. Forhåpentligvis bare litt klønete uttalt av deg.

 

Til TS:

Skjønner at du synes foreldrene stiller masse krav, men man må ikke ta hensyn til alle disse kravene. Prøv om barna sovner uten alle tingene foreldrene mener barna må ha for å sovne. Mest sannsynlig gjør de det, for som noen andre her skrev så tilpasser barn seg. Jeg har hatt så mange foreldre i Bhg som mener deres barn må trilles i søvn, eller at vi aldri i livet får barna til å sovne i ei vogn- men hva skjedde? Jo, barna sovnet uten å bli trillet og det i vogna uten problemer!

Anonymkode: b0900...ba9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...