Gå til innhold

Mange sovekrav i barnehagen - en utblåsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, SusanneLorentze skrev:

Akkurat samme her! 😬 Var helt på felgen i perm med første fordi han måtte trilles hele tiden mens han sov, gikk opp i mot 20.000 skritt om dagen i den verste perioden. 
 

kom i barnehagen og sovner i stille vogn. Han er snart 3 år nå. I bhg spør han om å få legge seg, mens hjemme i helgene nekter han helt og må trilles i en time før han sovner! 🤪 hender vi dropper duppen hjemme i helgene. 

Da bare dropper dere helgeluren. Min gutt sluttet å sove i helgene da han var 2.5, men sov i bhg til en stund etter fyllte tre. 

Anonymkode: 1decb...75c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså det er jobben din. Barna og foreldrene er «kundene» dine. Alle har kunder med forskjellige krav. 

Skulle tatt seg ut om jeg hadde laget tråd på KG for å klage over at Geir vil ha regnskapsrapport med fjorårstall, Anne vil ha med budsjett, Per med diagrammer og Berit vil attpåtil ha alle 3 + åpen post kunder! 

En god del barnehageansatte er fryktelig klagete på KG. Kanskje dere skal prøve dere i en annen jobb å se at det et krav fra høyre og venstre i alle jobber! Du kan ikke bare ha enkleste vei hele tiden. 

Det var min utblåsning! 

Anonymkode: 02767...a1c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese tråder fra noen barnehageansatte gjør meg skeptisk til hele standen.

Det er absolutt et behov for (mer) utdanning der. I etikk feks. 

Hi, du undergraver din egen jobb. Hvis du ønsker at foreldre skal respektere jobben din, så slutter du å skrive slikt på nettet 

Anonymkode: 7360d...06f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Jeg er enig med ts.

Dere som synes det er helt normale krav, gjetter dere aldri har jobbet i bhg. Og at dere er av de foreldrene som selv sier xx må ha y og z og å for å sove. 

Rart at barn før kunne sove uten å ha med seg spesifikke ting. Det ER faktisk noe nytt.En smokk og en bamse/sutteklut er en sak, men 4 (!) det er det ingen behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en liste der det står hva barnet skal ha med i vognen så ser virkelig ikke på det som ett problem. Det JEG irriterer meg over er alle disse bortskjemte ungene som må vugges/trilles i søvn. Det er ikke så lett når 10 unger skal sove å 8 av disse må vugges i søvn. Itellegg har vi to unger på avdelingen som er sluttet å sove som knapt får oppmerksomhet fordi vi må bruke så lang tid på å vugge disse bortskjemte ungene i søvn. Hva med å slutte med disse uvanene FØR barnet begynner i barnehage??

Anonymkode: cd07b...5e9

De ungene er noe dritt, altså. Jeg skulle ønske mine elever kunne lære seg å lese FØR de begynner på skolen, så hadde jeg sluppet å bruke så mye tid på lære opp disse bortskjente ungene 🙄

La meg gjette: Enten har du ikke barn, eller så hadde du babyer som sovnet lett av seg selv i stillestående vogn fra fødselen av? Du skulle bare VISST hvor mye flere av oss med trøblete sovere jobber med dette i permisjonstiden. Av og til lar det seg bare ikke gjøre. Men herregud, som jeg angrer på alle timene av den dyrebare permisjonstiden min jeg brukte på å gråte, skamme meg og bekymre meg over barnehagesoving. Barnet mitt må fremdeles trilles etter et år i barnehagen, men de ansatte synes det er helt i orden. 

Anonymkode: 95f0a...3e3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en liste der det står hva barnet skal ha med i vognen så ser virkelig ikke på det som ett problem. Det JEG irriterer meg over er alle disse bortskjemte ungene som må vugges/trilles i søvn. Det er ikke så lett når 10 unger skal sove å 8 av disse må vugges i søvn. Itellegg har vi to unger på avdelingen som er sluttet å sove som knapt får oppmerksomhet fordi vi må bruke så lang tid på å vugge disse bortskjemte ungene i søvn. Hva med å slutte med disse uvanene FØR barnet begynner i barnehage??

Anonymkode: cd07b...5e9

Nå vet du vel ikke hvor mye foreldrene har prøvd på det, da... Da min yngste begynte i bhg var jeg bare glad han a. sov i vogn og b. kunne sove i stillestående vogn. Det meste av min permisjon sov han ikke i vogn i det hele tatt, og om han gjorde det så måtte vogna være i bevegelse og selv da kunne han våkne flere ganger underveis. Så at vogna bare måtte gynges ved innsovning og så sov han godt videre var helt nytt da han begynte i bhg, og jeg var bare sjeleglad for det. Om noen hadde uttrykt at vi var late foreldre som ikke hadde klart å få barnet til å sovne i vogn uten litt gynging, hadde jeg blitt ganske irritert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber ikke jeg i barnehage, men er det ingen andre som reagerer på utviklingen blant en del foreldre generelt? Deres barn skal tas alle mulige ekstra hensyn til, uten tanke for at det kan gå ut over de andre barna i f.eks barnehagen. 
 

Det er helt fint å stille krav, men innenfor rimelighetens grenser. Selv om man betaler for barnehagen, betyr det ikke at de ansatte  skal danse etter deres pipe, da må man nesten ansette en privat barnepasser som har fullt fokus kun på det ene barnet.

Anonymkode: b514e...d8b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså det er jobben din. Barna og foreldrene er «kundene» dine. Alle har kunder med forskjellige krav. 

Skulle tatt seg ut om jeg hadde laget tråd på KG for å klage over at Geir vil ha regnskapsrapport med fjorårstall, Anne vil ha med budsjett, Per med diagrammer og Berit vil attpåtil ha alle 3 + åpen post kunder! 

En god del barnehageansatte er fryktelig klagete på KG. Kanskje dere skal prøve dere i en annen jobb å se at det et krav fra høyre og venstre i alle jobber! Du kan ikke bare ha enkleste vei hele tiden. 

Det var min utblåsning! 

Anonymkode: 02767...a1c

Jeg har jobbet innenfor flere yrker. Ingen  jobberhar vært like krevende som barnehage. Ikke pga barna, men pga foreldrene. 

Anonymkode: 8e226...520

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare en kort utblåsning fra nyansatt barnehagearbeider her. Nettopp kommet til en barnehage hvor barna har så mange «krav» til hvordan de ønsker blunden sin gjennomført. Så mange detaljer å måtte huske på!

 

Mari skal ha med seg ikke mindre enn fire smokker i vogna. Finner vi bare tre, nekter ungen å sove.

Kristoffer skal ha med seg to kosekaniner og tre små kosetepper i vogna. De må ligge tett opptil fjeset hans, så han vet at de er der.

Kine insitererer på å sove med regntrekk året rundt. Foreldrene vil at vi etterkommer Kines ønske.

Marius skal alltid ha med seg en leke når han skal sove. Han bruker ofte lang tid på å velge en leke fra avdelingen.

Lotte skal ha med seg en bamse like stor som vogna selv. Vi må fjerne den etter at hun har sovnet, så hun ikke kveles...

Askil på snart to år skal ha en flaske morsmelkerstatning med seg i vogna. Foreldrenes ønske, selv om han drikker kumelk til måltidene.

 

Jeg bare... hva skjedde med en koseklut og en smokk?

Anonymkode: 2c604...e7c

Gøy med ulike svar og engasjement!

Jeg skrev ingenting om at dette var fryktelig slitsomt, men at det var mange detaljer å huske på. At noen mener jeg ikke forstår yrkesetikken og dermed uskikket til omsorgsarbeid for nå være så. Jeg triller alle i søvn som trenger det. Alle får lange koser, blir strøket over kinnet og ønske om en god søvn før de legges ømt ned i vogna, pakkes godt inn og gjerne trilles rundt til de sovner.

Poenget med utblåsningen var jo det rent materielle.

Mari som må ha fire smokker i vogna. Kine som vil ha på regntrekket selv midt på sommeren. Lotte som har fått ta med seg en bamse hjemmefra som er større enn henne selv ikke får plass i vogna en gang. Og Marius som skal bruke en halvtime på å velge en soveleke fra barnehagen i stedet for å ha med en fast kosebamse hjemmefra som ligger klar i hylla. Og Kristoffer som skal fylle vogna med to kaniner og tre kosetepper, som da kommer i tillegg til vognpose og ullteppe oppå der igjen.

Poenget mitt står fremdeles - jeg synes det holder med en smokk og en kosebamse/koseklut.

TS

Anonymkode: 2c604...e7c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en liste der det står hva barnet skal ha med i vognen så ser virkelig ikke på det som ett problem. Det JEG irriterer meg over er alle disse bortskjemte ungene som må vugges/trilles i søvn. Det er ikke så lett når 10 unger skal sove å 8 av disse må vugges i søvn. Itellegg har vi to unger på avdelingen som er sluttet å sove som knapt får oppmerksomhet fordi vi må bruke så lang tid på å vugge disse bortskjemte ungene i søvn. Hva med å slutte med disse uvanene FØR barnet begynner i barnehage??

Anonymkode: cd07b...5e9

Vår begynner i barnehagen i januar og vi har allerede begynt å avvenne vugging av vogn nettopp pga det du skriver. Vi har også begynt å venne henne på å finne roen helt selv ved alle innsovninger.

 

Kunne ikke falle meg inn å sette slike krav til barnehagen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det når det forventes at foreldre skal ut i jobb så snart og barna må i barnehagen før de kan gå. 

Anonymkode: 90528...743

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, addict skrev:

Vår begynner i barnehagen i januar og vi har allerede begynt å avvenne vugging av vogn nettopp pga det du skriver. Vi har også begynt å venne henne på å finne roen helt selv ved alle innsovninger.

 

Kunne ikke falle meg inn å sette slike krav til barnehagen. 

😂 wow 

du jobber for å lette noens andres jobb? Håper du aldri får barn som f.eks har allergier eller refluks sånn at det å ligge i vogn, eller spise vanlig kost er en utrordring. Ville jo vært fælt å måtte «stilt krav» til de ansatte i barnehagen om å lage spesialkost. Ansatte i barnehage får jo ikke til så mye🙄😂

Anonymkode: be23e...25d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂 wow 

du jobber for å lette noens andres jobb? Håper du aldri får barn som f.eks har allergier eller refluks sånn at det å ligge i vogn, eller spise vanlig kost er en utrordring. Ville jo vært fælt å måtte «stilt krav» til de ansatte i barnehagen om å lage spesialkost. Ansatte i barnehage får jo ikke til så mye🙄😂

Anonymkode: be23e...25d

Selvfølgelig har foreldre hovedansvar for menneskene de velger å bringe inn i denne verdenen! Synes det er flott at det finnes foreldre som forstår at verden ikke dreier seg rundt Deres Barn® og dem selv.

Anonymkode: b6f71...5fd

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det slik at mange foreldre setter urimelige krav til barnehagen. For at en barnehage med mange barn skal fungere så må det være rutiner og planer for hverdagen. Så når et barn begynner i barnehagen så er det barnet som må settes inn i rutinene til barnehagen og ikke motsatt. Noen foreldre ønsker for eksempel at barnet skal sove da og da, men det går ikke for da går det utover resten av barna og rutinene.

Uansett så ser jeg ikke problemet med det flere skriver om vugging av vogn til barnet sovner. Det er gjerne bare i en bitte liten periode at det trengs.

 

Anonymkode: 15b0e...2ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂 wow 

du jobber for å lette noens andres jobb? Håper du aldri får barn som f.eks har allergier eller refluks sånn at det å ligge i vogn, eller spise vanlig kost er en utrordring. Ville jo vært fælt å måtte «stilt krav» til de ansatte i barnehagen om å lage spesialkost. Ansatte i barnehage får jo ikke til så mye🙄😂

Anonymkode: be23e...25d

Ganske usaklig. Det er da forskjell på det du beskriver og det f.eks ts beskriver. Det er vel mulig å forstå at om nesten samtlige foreldre krever et spesialopplegg (av ikke-helsemessige årsaker) for sitt barn, blir det vanskelig å få tid til alle barna.

Anonymkode: b514e...d8b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂 wow 

du jobber for å lette noens andres jobb? Håper du aldri får barn som f.eks har allergier eller refluks sånn at det å ligge i vogn, eller spise vanlig kost er en utrordring. Ville jo vært fælt å måtte «stilt krav» til de ansatte i barnehagen om å lage spesialkost. Ansatte i barnehage får jo ikke til så mye🙄😂

Anonymkode: be23e...25d

Hva har du tatt, og kan jeg få litt? Er det full fest der du befinner deg mentalt i dag? 

 

Vi har ikke barn med refluks eller allergier, så da synes jeg vitterlig at de ansatte kan få bruke tiden sin på disse barna som trenger det framfor å stå å vugge i 20 min på mitt 100% friske barn som fint kan lære seg å sovne selv.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også på småbarn og har aldri opplevd at ikke barna venner seg til å sovne uten vugging etter en stund. En gang har jeg spurt mor om barnet egentlig var avhengig av kosen eller om det kanskje var forstyrrende. Da ble vi sammen enige om å prøve uten neste gang og barnet sovnet helt greit. Kommunikasjon og gjensidig respekt er viktig. Vi skal tenke barnets beste, og noen ganger innebærer det kanskje å ta litt ubehagelige samtaler med foreldrene. 

Anonymkode: 18f52...4e9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂 wow 

du jobber for å lette noens andres jobb? Håper du aldri får barn som f.eks har allergier eller refluks sånn at det å ligge i vogn, eller spise vanlig kost er en utrordring. Ville jo vært fælt å måtte «stilt krav» til de ansatte i barnehagen om å lage spesialkost. Ansatte i barnehage får jo ikke til så mye🙄😂

Anonymkode: be23e...25d

Eller så kan du tenke litt annerledes på det. Dersom du hjelper ditt barn til å sovne uten rugging, vil det gjøre DITT barns liv enklere når det begynner i bhg. Da slipper det nemlig å  seg selv i søvn. De ansatte har nemlig ikke ressurser til å rugge hvert enkelt barn i søvn. 

Men klart, skal man være så prinsippfast at man heller vil lage hverdagen til bhgansatte vanskelig foran å gjøre hverdagen til EGET barn hjemme, så står det vel ikke så bra til oppi topplokket

Anonymkode: 8e226...520

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...