Gå til innhold

Hjelp til jul - Finn.no annonsene


Butternut

Anbefalte innlegg

På 10.11.2019 den 7.40, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener at ribbemiddag er en av de billigste middagene som finnes, har du ALDRI vært fattig! Prøv å leve på 2000 kr PR mnd inkl mat, klær og toalettartikler for mor og to barn. Skal love deg «billig middag « får en helt annen betydning.

Anonymkode: a6e42...6f3

Hvis du virkelig har så dårlig økonomi bør du kontakte NAV. Det du beskriver skal jo knapt være mulig med de ordningene som finnes.

Når det gjelder tema, så er jeg stort sett enig med første svar. EN julemiddag bør man ha råd til dersom man er litt fornuftig. Det er noen hundrelapper, og man trenger ikke å gi alle barna ny iphone.

Det er veldig få som virkelig kan si at de ikke har råd til julemiddag og noen julegaver dersom de prioriterer riktig, og det sier jeg som har levd på minstesats AAP og hatt veldig dårlig økonomi. Jeg skal fint klare å lage julemiddag for en liten familie for 500,-. Senest i dag så jeg svineribbe til 29.90.

Jeg vokste også opp "fattig", så jeg sier ikke dette fordi jeg aldri har møtt motgang, men fordi jeg virkelig mener at man skal være i en VELDIG spesiell situasjon for å ikke klare å å feire en rimelig jul uten iPad og laptoper som julegave.

Anonymkode: 6acaf...d2a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.12.2019 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang hatt prolaps i ryggen? Prøv å gjøre noe når man omtrent ikke kan gå, sitte eller ligge. Blir så oppgitt at enkelte skal komme på sin høye hest og fortelle hvordan andre skal takle sin hverdag😤 

Anonymkode: ce525...6ce

Jeg har hatt det

Jeg lå på gulvet og jobbet på en laptop.

Min mor ble avstivet i ryggen når jeg var liten og kom på jobb 2t før de andre for da kunne hun ta skrivemaskinen ned på gulvet og jobbe liggende.

Nå har jeg en sadelstol som hjelper av samt hev senk pult

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg har hatt det

Jeg lå på gulvet og jobbet på en laptop.

Min mor ble avstivet i ryggen når jeg var liten og kom på jobb 2t før de andre for da kunne hun ta skrivemaskinen ned på gulvet og jobbe liggende.

Nå har jeg en sadelstol som hjelper av samt hev senk pult

Du er tøff! Heier på deg!

Anonymkode: 292b0...89b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er tøff! Heier på deg!

Anonymkode: 292b0...89b

Er ikke tøff, gjør det jeg må for å være et forbilde for mine barn og sørge for at de får sine behov dekket

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Å takle noe» er veldig vagt. Du til dels velger å takle noe på en viss måte, til dels er det bakgrunnen din som gjør at du takler det dårligere enn feks jeg ville gjort. Men du har definitivt et valg. Ikke våg å avskrive din egen skjebne som noe annet enn ditt eget ansvar. Dette er ditt liv, og du bor i Norge. Her har du eierskap over din egen fremtid. Prolapsen er en annen sak, men å gi sorgen makt til å diktere livet ditt, når sorgen er noe du eier selv - den slipper du ikke unna med. Ta deg sammen. 

Anonymkode: 292b0...89b

Altså unnskyld meg!! 
 

men hvordan i alle dager kan du si noe slikt? Ingen takler motgang eller sorg!! Prøv du å miste ditt eget barn. Så kan du komme å si noe annet. 
i min oppvekst ble jeg mor til mine søsken i en alder av 8 år til jeg ble 14 å plassert i fosterhjem. 
jeg hat hatt en forelder som banket meg, kalte meg stygge ting og gjorde min oppvekst til noe du ikke kan tenke deg. Nå er dette bare en liten brøkdel av hva jeg opplevde. Jeg har i mange år slitt med angst og depresjon.  Sorg bearbeides helt forskjellig. Så du kan ta deg sammen! 
Du kan ikke eie mye empati. 
 

Anonymkode: 5b624...42a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså unnskyld meg!! 
 

men hvordan i alle dager kan du si noe slikt? Ingen takler motgang eller sorg!! Prøv du å miste ditt eget barn. Så kan du komme å si noe annet. 
i min oppvekst ble jeg mor til mine søsken i en alder av 8 år til jeg ble 14 å plassert i fosterhjem. 
jeg hat hatt en forelder som banket meg, kalte meg stygge ting og gjorde min oppvekst til noe du ikke kan tenke deg. Nå er dette bare en liten brøkdel av hva jeg opplevde. Jeg har i mange år slitt med angst og depresjon.  Sorg bearbeides helt forskjellig. Så du kan ta deg sammen! 
Du kan ikke eie mye empati. 
 

Anonymkode: 5b624...42a

Jeg har mistet barn! Jeg har til og med mistet to! Jeg vokste opp med vold, og alkoholisert mor. I en alder av 18 var jeg helt alene i verden. Hva gjorde jeg? Jeg fikk meg jobb, fullførte skolen og kjempet meg til en karriere jeg er stolt av, og som motiverer meg hver eneste dag. Jeg, og sånne som meg drar lasset så DU kan gå hjemme. JEG betaler skatt, så sånne som du kan pakke deg inn i sorgen fremfor å Ta deg sammen. Du trenger ikke trøst! Du trenger ikke klapp på skulderen eller enda en person som forteller deg at du må ta vare på deg selv. Du trenger at noen ber deg skjerpe deg, for du fortjener så mye bedre, og livet ditt kan være så mye mer enn det det er i dag.

Anonymkode: 292b0...89b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Er ikke tøff, gjør det jeg må for å være et forbilde for mine barn og sørge for at de får sine behov dekket

Der har du det! Dette er inspirerende, og jeg mener helt oppriktig du er et forbilde for så mange fler enn kun dine barn! Jeg har også hatt slike forbilder, og de er nok en stor del av grunnen til at jeg jobber hardt i dag, selv når livet er tungt. 

Anonymkode: 292b0...89b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistet barn! Jeg har til og med mistet to! Jeg vokste opp med vold, og alkoholisert mor. I en alder av 18 var jeg helt alene i verden. Hva gjorde jeg? Jeg fikk meg jobb, fullførte skolen og kjempet meg til en karriere jeg er stolt av, og som motiverer meg hver eneste dag. Jeg, og sånne som meg drar lasset så DU kan gå hjemme. JEG betaler skatt, så sånne som du kan pakke deg inn i sorgen fremfor å Ta deg sammen. Du trenger ikke trøst! Du trenger ikke klapp på skulderen eller enda en person som forteller deg at du må ta vare på deg selv. Du trenger at noen ber deg skjerpe deg, for du fortjener så mye bedre, og livet ditt kan være så mye mer enn det det er i dag.

Anonymkode: 292b0...89b

Poenget er; at du har HATT det kjipt betyr ikke at du må HA det kjipt, som igjen ikke trenger å bety at du ikke KAN jobbe, tjene egne penger, forsørge deg selv (uten mine skattepenger, som det gjør meg forbanna at du får) og som igjen betyr at du kan ha en fin jul med julemat, godis, gaver og tre. Du kan velge å gjøre noe med situasjonen din, på tross av hva som har hendt deg i fortiden. Det er fortid. Du kan også velge å ha det dritt i fremtiden også, men please ikke tigg av oss som har mer enn deg til jul, og for Guds skyld ikke klag over alt du ikke har. Og vennligst skaff deg inntekt. Vi har alle hatt det vondt, vi har alle en historie. Tro ikke et sekund at tusenvis av nordmenn som pendler til arbeid hver morgen klokken seks ikke har hatt det det minste vondt i oppveksten. Tro ikke det er noe mindre synd på oss. Men vi trenger likevel ikke sutre på Finn.no hver desember. 
 

På veiene av norske skattebetalere, med og uten kronisk smerte, angst og depresjoner; takk for i dag.

 

 

Anonymkode: 292b0...89b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye står på prioriteringer og noe på forventninger.  Hvorfor skal ungene få dyre gaver? Hvorfor kan man ikke lage noe god billig mat? Må man gi gaver til alle slektningene (i en finn annonse ønsket de hjelp til det)? Hva med å spare på noe ellers i året hvis man så gjerne vil ha det «alle» andre har? Kutt ut ting som alkohol hele året eks, det er ikke noe man må ha og spar de pengene. 

Anonymkode: 72e18...6b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mye står på prioriteringer og noe på forventninger.  Hvorfor skal ungene få dyre gaver? Hvorfor kan man ikke lage noe god billig mat? Må man gi gaver til alle slektningene (i en finn annonse ønsket de hjelp til det)? Hva med å spare på noe ellers i året hvis man så gjerne vil ha det «alle» andre har? Kutt ut ting som alkohol hele året eks, det er ikke noe man må ha og spar de pengene. 

Anonymkode: 72e18...6b9

Enig. Alkohol og snus/sigaretter er ekstremt kostbart, men dessverre sett som en menneskerett. Det siste halvåret har det vært kuttet helt/delvis i vårt hjem, og vi har spart enorme summer som gir mer rom i 2020. Det var tungt å gi fra seg nikotin, men det gikk, og nå er det gøy å se summene stige. 

Anonymkode: 292b0...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever denne drittråden enda, altså? Er det jula som tar på - som gjør dere ekstra ugne?

Jeg håper alle får en fin jul; både de som har nok, de som ikke unner andre noe særlig, de som må snu på krona og de som må få litt ekstra hjelp. 
 

Prøv å være litt rause med hverandre, ikke bare sitt her og fortell hvor inderlig beinharde og tøffe dere selv er. Unn andre å ha det fint også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, vintage skrev:

 

 

Prøv å være litt rause med hverandre, ikke bare sitt her og fortell hvor inderlig beinharde og tøffe dere selv er. Unn andre å ha det fint også. 

Jeg unner vedkommende alt godt. Men jeg unner også vedkommende å skaffe alt godt, selv - fremfor å være avhengig av nav/fremmedes donasjoner for å få det. Jeg håper virkelig vedkommende kommer seg på bena, men det skal ikke være andres ansvar å få henne dit. Jeg er ikke noe tøffere enn hun kan være. Jeg har bare valgt å bruke 9/10 dager på å se fremover, ikke bakover. 

Anonymkode: 292b0...89b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/8/2019 at 10:44 AM, Sirah said:

Først vil jeg begynne med å skrive at jeg syntes oppriktig synd på de som virkelig sliter. Så misforstå resten av innlegget mitt riktig.

Nei, jeg tror nok ikke alt er reelt dessverre. Mye handler nok ofte om feilprioriteringer. En julemiddag er vel en av de billigste middagene som finnes. Ribbe får du omtrent kastet etter deg og poteter koster ikke gull og grønne skoger de heller. Når det kommer til julegaver så er det ingen regel som sier at man MÅ gi en iPad til halve familien. Jeg har en relativt normal inntekt og ikke engang jeg har råd til det.

Man må heller ikke ha julegodis med bilde av en nisse på. Det koster 100 ganger mer enn vanlig godteri. Man trenger heller ikke kjøpe julepynt på Kremmerhuset. 

Beklager folkens, men verden ER urettferdig. Sånn har den alltid vært og vil alltid være. Jula bør handle om å ha det hyggelig sammen og ikke hvem som får den dyreste presangen. Ingen normale mennesker har råd til å kaste seg med på det kjøpestyret. Det handler mye om å putte fingeren i jorda tror jeg og senke forventningene til prislappen på julegavene. 

Når det er sagt så finnes det de der ute som oppriktig sliter. De er det så klart veldig synd på. Men når man leser gjennom noen av de finn annonsene og ser at julegaveønskene er PS3, iPad, iPhone osv så må man jo begynne å stusse litt....

For meg meg som alenemor handler jula ikke om julegaver, men om å få betalt strømregningen, hus og studielånet og fotsatt ha mat på bordet til meg og mitt barn!

Julegaver har vi ikke råd til, men vi skal i akebakken med søppelsekk å ake med..

Håper du og dine barn slipper å ha det sånn!!

God jul!

Hilsen alenemor..

Anonymkode: f8bce...842

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

For meg meg som alenemor handler jula ikke om julegaver, men om å få betalt strømregningen, hus og studielånet og fotsatt ha mat på bordet til meg og mitt barn!

Julegaver har vi ikke råd til, men vi skal i akebakken med søppelsekk å ake med..

Håper du og dine barn slipper å ha det sånn!!

God jul!

Hilsen alenemor..

Anonymkode: f8bce...842

Og ja, VI VET ALT om at verden er urettferdig!

Anonymkode: f8bce...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg meg som alenemor handler jula ikke om julegaver, men om å få betalt strømregningen, hus og studielånet og fotsatt ha mat på bordet til meg og mitt barn!

Julegaver har vi ikke råd til, men vi skal i akebakken med søppelsekk å ake med..

Håper du og dine barn slipper å ha det sånn!!

God jul!

Hilsen alenemor..

Anonymkode: f8bce...842

Jeg vokste opp uten å ane noe om hvor dårlig økonomi vi hadde. Min mor fikk de søppelsekkene til å virke som det kuleste og mest spennende som fantes. Heier på deg. Barna dine er heldige som har deg.

Anonymkode: 292b0...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg synes er litt rart er at det er så mange slike annonser, men folk virker ikke å ha undersøkt hvilke muligheter som finnes uten å lage sliketigge annonser. 

Jeg har sendt ut flere meldinger til folk med slike annonser med tips om hvordan de får både mat, gaver og ting de virkelig trenger. Folk takker pent, og jeg vet at flere da har kontaktet hjelpeorganisasjoner som deler ut slikt, fordi jeg selv er med på å kjøre ut. Har kjent igjen noen adresser fra dem jeg tipset. 

Hvorfor ikke undersøke slike muligheter først? Her i Bergen er det flere som bistår slik. Ikke bare der jeg er med. 

Noen tror jeg lager slike annonser fordi de er kyniske, og ser at de kan få mer av det, men mange tror jeg virkelig trenger hjelp, og hjelpen finnes. 

Alle som tar kontakt får hjelp. Det har ikke vært for stor pågang til det. Mat, klær, ting og gaver deles ut fortløpende. 

Mange slike hjelpetiltak finner man på Facebook. Anbefaler alle som trenger hjelp til å søke litt der. 

Anonymkode: dad72...d68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange aner ikke hva de prater om her. Det finnes personer med opplevelser, og mest avgjørende av alt; gener, som justerer hjernen deres til et punkt der A4-livet ikke er mulig. 

Da peker jeg mest til personlighetsforstyrrelser, noe man kan leve godt med, og ha suksess med, men det må da (noen ganger) tilrettelegges. Jeg har 2 venninner som sliter med det, og det virket lenge som de skulle stå fast uten arbeid. Venninne 1 har fått god hjelp fra Nav, så hun har trent seg opp til å jobbe 50% i butikk. Venninne 2 stakk fra alt ansvar og stress hjemme, og jobber nå med IT i et ferieparadis, som passer bedre til hennes impulsproblemer. 

Det er ikke alle som får god nok hjelp i sin kommune, og mange blir aldri fanget opp av folk som kan hjelpe dem. Å gå til psykolog er ikke kjapp løsning, man må ha RETT psykolog. Hva er sjansen for at en finner den rette i en kommune som bare har 2 f.eks? 

Å ta seg sammen, og skjerpe seg, vil bare forverre tilstanden. Da jeg slet psykisk, var jeg mye verre i de periodene da jeg skulle være helgen og gjøre alt, stille opp, ha rutiner. Det var først da jeg meldte meg ut en lang stund, at jeg kom tilbake sprekere og mer positiv. 

Noen folk kommer seg utav vonde oppvekster og blir ressurssterke voksne, dette er bare så fantastisk! Jeg roser de, og jeg roser også naturen for å ha skapt oss så tilbøyelige at vi ikke er dømt fra fødsel. Dessverre vil voksenpersoners dumme valg fortsette å ødelegge små hjerner til det punktet at de ikke kan omjustere seg på egen hånd, der den rette hjelpen må letes etter i flere år før det stemmer. Og jeg nekter å være enda en stemme som forteller de at de er feil, de er late, de er dumme, de hører ikke til, for jo det gjør de! De er våre medmennesker. Og sammen har våre forfedre skapt et system som man skal lirkes inn i, som en stor firkant i en liten sirkel. 

Og til deg som blir tårevåt av alle de stygge kommentarene her inne, du som hører ekko av alle de stygge tingene som ble sagt til deg: du er viktig, du kan bli bedre, du kan klare det du vil, husk å rose deg selv for de tingene du får til, og kjenn på håpet om forandring, la det vokse inni deg❤️

Anonymkode: 62635...f79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistet barn! Jeg har til og med mistet to! Jeg vokste opp med vold, og alkoholisert mor. I en alder av 18 var jeg helt alene i verden. Hva gjorde jeg? Jeg fikk meg jobb, fullførte skolen og kjempet meg til en karriere jeg er stolt av, og som motiverer meg hver eneste dag. Jeg, og sånne som meg drar lasset så DU kan gå hjemme. JEG betaler skatt, så sånne som du kan pakke deg inn i sorgen fremfor å Ta deg sammen. Du trenger ikke trøst! Du trenger ikke klapp på skulderen eller enda en person som forteller deg at du må ta vare på deg selv. Du trenger at noen ber deg skjerpe deg, for du fortjener så mye bedre, og livet ditt kan være så mye mer enn det det er i dag.

Anonymkode: 292b0...89b

Årets taler🏆👏🏻

Anonymkode: 2081a...ee4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årets taler🏆👏🏻

Anonymkode: 2081a...ee4

Takk takk!🙌🏻

Anonymkode: 292b0...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...