Gå til innhold

Hjelp til jul - Finn.no annonsene


Butternut

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva vet du om det? Mange kan ha plager som ikke er synlige for deg? 

Anonymkode: ba291...26b

Jeg er så latterlig trøtt av den der. Du mener, angst? Ingen sier at du skal jobbe i fornøyelsespark eller på et utested. Du kan kanskje levere post? Jobbe på lager? Være til nytte for samfunnet deltid? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.11.2019 den 20.47, Sirah skrev:

Jo det har jeg. Før jul i fjor så jeg reklame for ribbe til 14kr pr kg. Ikke kom og fortell meg at det er en dyr middag.

Noen som husker dokumentaren om griseindustrien? Og hvordan grisene blir behandlet for å gi oss denne maten. 

Jeg blir uvell!

Anonymkode: 97b7e...e26

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Unicorn1337 skrev:

Du mener, tall over hvor mange som får Statlig stønad fordi de er for syke til å jobbe? Hvilket tiår skal vi sammenligne med? Det er allment kjent at disse stiger.

😕 dette var nytt og sjokkerende for meg. Jeg visste heller ikke at det blir flere og flere tjukke mennesker. Helt ny informasjon. 

Anonymkode: f78b6...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjipt å være fattig. Og spesielt i julen hvor man gjerne unner seg litt ekstra. Men at enkelte "ikke har råd til å feire jul", har jeg aldri skjønt. Julen er jo hva man gjør det til. Om man tar frem julepynten fra tidligere år, hører på julemusikk, er sammen, gjør ting og spiser ting man forbinder med jul, så feirer man jo jul. Man må ikke overfylle kjøleskapet med alle slags dyre juleretter. Man kjøper inn det man har råd til. Ribbe, risengrynsgrøt, pepperkaker på boks osv, koster ikke mye. Man må ikke ha juletre, med mindre man har et kunstig et man kan hente opp fra boden. 

Skjønner det er sårt å ikke kunne kjøpe ordentlige julegaver til barna. Men til de voksne burde det være uproblematisk å gjøre det enkelt. Og mottakerne bør ha forståelse for det. 

Jeg håper jwg ikke virker ufølsom, men poenget mitt er at det er veldig mm ange som har en oppfattelse at det er veldig mye man må for at det skal bli jul. Både av økonomisk art, og at man må stresse livet av seg for å bli ferdig med rundtvask, baking av sju slag, stryke og henge opp julegardiner og utallige juleduker, pusse en mengde med sølvtøy.... 

Det går an å feire på en enklere måte. Noen velger det, til og med.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid noen som vil prøve å utnytte andres godvilje. Og dette med hjelp til jul har fått så mye fokus at det garantert er noen som prøver å utnytte dette og. Jeg har bitt meg merke i ordlyden på enkelte av tekstene opp gjennom. Du har de som er glade for absolutt all hjelp de kan få, og de som kun vil ha penger feks. Den siste begynner jeg da å tvile på. Eller de som konsekvent ramser opp gaveønsker til ungene som er dyre ting. Jeg ga selv på en spleis i går. Jeg kjenner situasjonen fra før og vet den er ekte. Og jeg vet det kostet vedkommende enormt mye å starte den spleisen. Jeg blir regelrett kvalm av mennesker som sitter på sin høye hest og ser ned på de som ikke har det så lett. Det kan være ulike omstendigheter som gjør at man er i den situasjonen akkurat i år. 

Anonymkode: 05a98...32f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ga selv på en spleis i går. Jeg kjenner situasjonen fra før og vet den er ekte

Lyst å dele spleisen? Jeg kan også støtte. 

Anonymkode: d32c5...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Thyra skrev:

Skjønner at det er kjipt å være fattig. Og spesielt i julen hvor man gjerne unner seg litt ekstra. Men at enkelte "ikke har råd til å feire jul", har jeg aldri skjønt. Julen er jo hva man gjør det til. Om man tar frem julepynten fra tidligere år, hører på julemusikk, er sammen, gjør ting og spiser ting man forbinder med jul, så feirer man jo jul. Man må ikke overfylle kjøleskapet med alle slags dyre juleretter. Man kjøper inn det man har råd til. Ribbe, risengrynsgrøt, pepperkaker på boks osv, koster ikke mye. Man må ikke ha juletre, med mindre man har et kunstig et man kan hente opp fra boden. 

Skjønner det er sårt å ikke kunne kjøpe ordentlige julegaver til barna. Men til de voksne burde det være uproblematisk å gjøre det enkelt. Og mottakerne bør ha forståelse for det. 

Jeg håper jwg ikke virker ufølsom, men poenget mitt er at det er veldig mm ange som har en oppfattelse at det er veldig mye man må for at det skal bli jul. Både av økonomisk art, og at man må stresse livet av seg for å bli ferdig med rundtvask, baking av sju slag, stryke og henge opp julegardiner og utallige juleduker, pusse en mengde med sølvtøy.... 

Det går an å feire på en enklere måte. Noen velger det, til og med.

Jeg er forsåvidt enig med deg. Men hos enkelte så er det ikke så enkelt en gang. Det er mennesker som ikke har råd til middag hver dag. Gaver kan de bare se langt etter. Også ungene. Å komme på skolen etter jul og høre hva alle andre har fått når du selv ikke har fått noe som helst er langt fra moro for et lite barn. Jeg snakker ikke om mennesker som har mye fra før og som bare ikke klarer å feire en "god nok" jul etter dagens materielle standard. Men de som må snu på hver eneste krone, og som ikke engang har råd til en ekstra pakke surkål. For de finnes. Det er ikke uten grunn at organisasjoner som God jul lille venn og lignende samler inn stadig mer gaver hvert år til barn som ikke får gaver ellers. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Unicorn1337 skrev:

Du mener, tall over hvor mange som får Statlig stønad fordi de er for syke til å jobbe? Hvilket tiår skal vi sammenligne med? Det er allment kjent at disse stiger.

Antall mottakere av sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd (venstre akse) og mottakere av disse ytelsene som andel av befolkningen 18–66 år (høyre akse), korrigert for at man kan motta mer enn én ytelse samtidig. Antall i tusen. Andel i prosent. Tall ved utgangen av året 2001–15.

Anonymkode: 22ac1...109

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jadzia skrev:

Jeg er forsåvidt enig med deg. Men hos enkelte så er det ikke så enkelt en gang. Det er mennesker som ikke har råd til middag hver dag. Gaver kan de bare se langt etter. Også ungene. Å komme på skolen etter jul og høre hva alle andre har fått når du selv ikke har fått noe som helst er langt fra moro for et lite barn. Jeg snakker ikke om mennesker som har mye fra før og som bare ikke klarer å feire en "god nok" jul etter dagens materielle standard. Men de som må snu på hver eneste krone, og som ikke engang har råd til en ekstra pakke surkål. For de finnes. Det er ikke uten grunn at organisasjoner som God jul lille venn og lignende samler inn stadig mer gaver hvert år til barn som ikke får gaver ellers. 

Poenget mitt var at alle kan feire jul, selv om de ikke har råd til den julen de ønsker. Det er ikke slik at om man ikke har råd til fin julemiddag, gaver og nye klær, så må man droppe alt som har med jul å gjøre og la julekvelden bli som en vanlig kveld. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som husker dokumentaren om griseindustrien? Og hvordan grisene blir behandlet for å gi oss denne maten. 

Jeg blir uvell!

Anonymkode: 97b7e...e26

Det er en helt annen diskusjon og det er ikke den som diskuteres her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skal fortelle dere en ting. 
jeg går på aap. Ikke fordi at jeg er lat å ikke gidder å jobbe, men har påvist prolaps i ryggen som gjøre at jeg ikke funker så godt uti arbeid. Har jobbet i alle år å klart meg selv. 
i 2018 hadde jeg termin med ei lita jente. 17 desember var dette. Den 7 desember våkna jeg opp med mye mye blod i sengen. På ul var babyen min død! Dette har ødelagt min jul og jeg sliter med psyken. 
i år har jeg ikke råd til noe, verken gaver, mat eller lys og sette på graven til datteren min. 
har verken mamma ellet pappa og spørre om hjelp. Så da lar jeg heller være. 
 

klart det er mange det ute som bare prøver å lire til seg penger. Men det er litt dumt å feie de fleste under en kam! Ikke alle som går på nav har det så lett. 
 

kanskje komme med fakta før man dømmer andre uten å vite hvorfor de går på nav. 

Anonymkode: 5b624...42a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal fortelle dere en ting. 
jeg går på aap. Ikke fordi at jeg er lat å ikke gidder å jobbe, men har påvist prolaps i ryggen som gjøre at jeg ikke funker så godt uti arbeid. Har jobbet i alle år å klart meg selv. 
i 2018 hadde jeg termin med ei lita jente. 17 desember var dette. Den 7 desember våkna jeg opp med mye mye blod i sengen. På ul var babyen min død! Dette har ødelagt min jul og jeg sliter med psyken. 
i år har jeg ikke råd til noe, verken gaver, mat eller lys og sette på graven til datteren min. 
har verken mamma ellet pappa og spørre om hjelp. Så da lar jeg heller være. 
 

klart det er mange det ute som bare prøver å lire til seg penger. Men det er litt dumt å feie de fleste under en kam! Ikke alle som går på nav har det så lett. 
 

kanskje komme med fakta før man dømmer andre uten å vite hvorfor de går på nav. 

Anonymkode: 5b624...42a

Håper partneren din/barnefaren har inntekt og kan bidra litt ekstra så dere får en fin jul i det minste❤

Ellers er ribbe og surkål, poteter og riskrem billig. Man kan bruke kjole man har fra før. Det går helt fint.

Gavekort på kino er ikke så dyrt, gi bare en til hverandre så får dere gjort noe hyggelig sammen i romjulen😊

Anonymkode: 7f358...a67

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av idioter som skal ha penger til gaver og masse tull man ikke trenger.

INGEN trenger julegaver, fokuser heller på at dere har tak over hodet og litt mat. Forbanna tull at man skal leve i sus og dus. Folk kaller seg fattig fordi de ikke kan kjøpe seg TING!!

Fattig er noe helt annet enn det som fremstilles i norske media.

Anonymkode: 2c980...be6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.11.2019 den 6.31, Unicorn1337 skrev:

Veldig mange bedrifter ønsker gjerne å ansette mennesker med vanskeligheter. Jeg jobber blant annet i én slik, som har som mål å bidra til at x antall nordmenn kommer ut i arbeidslivet. Det handler bare om å komme seg til dem, fremfor å sutre om hvor vanskelige nav er i et forum hele dagen. 
Jeg er på ingen måte lat. Jeg tilhører dem som aldri har hatt en sykemelding i sitt liv, og som alltid har jobbet hardt for å komme noen vei. 

Selv om du hører om en del bedrifter som tar inn mennesker med div utfordringer, betyr det ikke at det er så mange egentlig, men de blir trukket fram som et positivt eksempel. Det er ikke i nærheten av nok bedrifter som gjør det slik, som dekker behovet for det. Man er virkelig heldig om man får jobb et sånt sted.

På 17.11.2019 den 10.32, AnonymBruker skrev:

Jul og julefeiring strekker seg over flere dager enn juleaften. Har man små barn skal de ha Lucia i barnehagen, nissefest, de trenger pentøy for det er for smått. En hårklipp. Bake pepperkakehus.Litt godt pålegg, kanskje noe annet enn fiskeboller til middag i romjulen. Julestrømpe... Og på toppen av dette kommer gaver til barna man gjerne skulle kjøpt. Og til dere som skriver at ribbe er billig... På Vestlandet spiser man pinnekjøtt og det er faktisk dyrt. Så kommer nyttårsaften og da skal man ha litt ekstra god middag, raketter må man jo ikke ha. Men det er vel utenforskapet som tærer etter mange år. 

Anonymkode: ba291...26b

Beklager at jeg nå skal plukke fra hverandre innlegget ditt, men altså..

Hårklipp - klipp selv. Fram til jeg var 18 ble jeg alltid klippet hjemme, med kjøkkensaks! Og vi hadde ikke ekstremt dårlig råd heller.

Lucia - hvitt laken de fleste allerede har

Pepperkakehus - litt kostnad om man skal ha, men det blir jul uten!

Godt pålegg - det trenger ikke være voldsomme greier. For oss var graddost forbeholdt juletida, og fikk vi det + nugatti, var vi som barn lite opptatt av sylte og diverse voksenpålegg.

Julestrømpe - blir også jul uten, men de vanskeligste åra hjemme bestod den av klementin, noe billig godteri fra Nille og en liten ting (nøkkelring, kinderegg, hårstrikk osv)

Man MÅ ikke ha pinnekjøtt bare fordi man bor på vestlandet. Ha mindre av det og spe på med tilbehør. 

Mange kommuner har fellesoppskyting av raketter.

Man må ikke ha voldsomt opplegg rundt middagene i romjula selv om det er hyggelig. 

Det er så mange ting ved julen man gjerne skulle hatt: tidligere tradisjoner osv. Men om situasjonen er sånn at man ikke har nok penger.. ja, da må man leve som om man ikke har penger! Det ER kjipt, for all del. Men man kan ha en fin juletid uten alt det rundt.

Edit: og det folk sier om at man bare kan planlegge året gjennom, det er veldig lett å si, vanskelig å gjennomføre! Er man fattig, blir den minste ting dyrt og må gjerne tas av sparepenger.

Endret av Anim92
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen annonser er sikkert reelle. Andre annonser er sikkert svindel. 

Umulig å vite hva som er hva. 

Anonymkode: cf4cc...090

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper partneren din/barnefaren har inntekt og kan bidra litt ekstra så dere får en fin jul i det minste❤

Ellers er ribbe og surkål, poteter og riskrem billig. Man kan bruke kjole man har fra før. Det går helt fint.

Gavekort på kino er ikke så dyrt, gi bare en til hverandre så får dere gjort noe hyggelig sammen i romjulen😊

Anonymkode: 7f358...a67

Har dessverre ikke noe mann/samboer. Så blir ingen feiring av jul på meg i år. 

Anonymkode: 5b624...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.11.2019 den 11.14, AnonymBruker skrev:

At du mener at 80 %av de som får aap ikke skulle hatt det er jo bare din synsing som du ikke har belegg for å si. At du bare har fått et barn... Vel mange kan bli syke og uføre etter at de har fått mange barn.Sykdom kan ramme når man minst trenger det. Du har brukt frisør en gang til barnet ditt og da brukte barnet bursdagspenger?!... Det hørtes stusselig ut. Du skriver at du ikke bryr deg om gaver.... Da tenker jeg at du ikke har barn i hele tatt! Ingen barn som ikke sitter med lekekalender og setter ringer rundt om i bladet. Titter på reklamen på tv og drømmer om den flotteste barbien. Du dropper egen bursdag?.. Barnets også eller?Du høres ut som et fortryllende festlig menneske å være rundt. 

Anonymkode: ba291...26b

For en frekk kommentar! Hun/han høres ut som et meget fornuftig menneske som klarer å prioritere etter evne. I motsetning til mange av andre som svir av 1000vis av kr på røyk og idioti, for så å tigge etter ny vinterdress til ungen sin.

 

Anonymkode: 2081a...ee4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fortsatt personer på Finn som la ut sin Iphone med knust skjerm til 500 000,- fordi den hadde spillet "Flappy Bird". Noen folk er bare opportunister uten skamfølelse enkelt og greit.

Noen skrev ovenfor at det ikke er moro for barna å komme på skolen etter Jul uten gaver, men ærlig talt, hvor moro er det for barna å komme på skolen, å finne ut at foreldrene har tigget seg til det på Finn? 

 

Anonymkode: 14dc5...e19

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 10.32, AnonymBruker skrev:

Jul og julefeiring strekker seg over flere dager enn juleaften. Har man små barn skal de ha Lucia i barnehagen, nissefest, de trenger pentøy for det er for smått. En hårklipp. Bake pepperkakehus.Litt godt pålegg, kanskje noe annet enn fiskeboller til middag i romjulen. Julestrømpe... Og på toppen av dette kommer gaver til barna man gjerne skulle kjøpt. Og til dere som skriver at ribbe er billig... På Vestlandet spiser man pinnekjøtt og det er faktisk dyrt. Så kommer nyttårsaften og da skal man ha litt ekstra god middag, raketter må man jo ikke ha. Men det er vel utenforskapet som tærer etter mange år. 

Anonymkode: ba291...26b

Nå er ikke jeg i din situasjon men ang gaver så kjøper jeg det hele året når det er salg etc. Har også funnet ubrukte bøker og klær på Fretex og andre bruktbutikker ,som kan gis som gaver. Dette er jo et godt tips for dem som ikke vil være med på kjøpehysteriet eller for dem som har dårlig økonomi. 

Anonymkode: 6d4f7...9ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 6.31, Unicorn1337 skrev:

Veldig mange bedrifter ønsker gjerne å ansette mennesker med vanskeligheter. Jeg jobber blant annet i én slik, som har som mål å bidra til at x antall nordmenn kommer ut i arbeidslivet. Det handler bare om å komme seg til dem, fremfor å sutre om hvor vanskelige nav er i et forum hele dagen. 
Jeg er på ingen måte lat. Jeg tilhører dem som aldri har hatt en sykemelding i sitt liv, og som alltid har jobbet hardt for å komme noen vei. 

Post gjerne en liste over alle disse bedriftene - som tilbyr ordinær lønn til de som ansettes. 

Den oversikten ønsker jeg virkelig å se!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...