Gå til innhold

Hjelp til jul - Finn.no annonsene


Butternut

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev i en annen tråd, så synes jeg det er trist med annonsene på finn.no der man ønsker seg hjelp til jul. De kommer tidligere og tidligere hvert år, og NAV er som oftest med i bildet. Og selv om jeg gjerne skulle hjulpet alle, spør jeg meg likevel om flere ting; er alle sammen reelle? Hvordan og hvorfor har de havnet der de er, også denne jula? Er det systemet det er noe galt med, eller er det prioriteringene? Hva mener andre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok mange som virkelig har problemer ja, og det er ikke sikkert de har annonse på finn eller spleis. Det er uansett trist og se at desembermåneden er så vanskelig økonomisk for mange at de må ty til fremmende via annonser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat å leste sånne annonser på Finn, det var virkelig vond lesning. De fleste var uføre eller gikk på APP, virker som mange sliter fordi det tar så innmari lang tid å g¨å fra APP til ufør. Samtidig, ja man kan sikkert prioritere litt annerledes, men hvis man har vært fattig lenge så er det ikke lett å spare opp samme hvor mye man prøver. Tror mange som leser slike annonser og sier det dreier seg om prioriteringer ikke aner hvor dyrt det er å være fattig. Har vært der selv, men kunne heldigvis flytte fra Norge.

Jeg mener også at jula er latterlig oppblåst. Man MÅ ikke ha et juletre med all slags pynt og ræl, man må heller ikke gi gaver til alle, syns generelt at kjøpepresset ødelegger mye av jula..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 10.44, Sirah skrev:

Først vil jeg begynne med å skrive at jeg syntes oppriktig synd på de som virkelig sliter. Så misforstå resten av innlegget mitt riktig.

Nei, jeg tror nok ikke alt er reelt dessverre. Mye handler nok ofte om feilprioriteringer. En julemiddag er vel en av de billigste middagene som finnes. Ribbe får du omtrent kastet etter deg og poteter koster ikke gull og grønne skoger de heller. Når det kommer til julegaver så er det ingen regel som sier at man MÅ gi en iPad til halve familien. Jeg har en relativt normal inntekt og ikke engang jeg har råd til det.

Man må heller ikke ha julegodis med bilde av en nisse på. Det koster 100 ganger mer enn vanlig godteri. Man trenger heller ikke kjøpe julepynt på Kremmerhuset. 

Beklager folkens, men verden ER urettferdig. Sånn har den alltid vært og vil alltid være. Jula bør handle om å ha det hyggelig sammen og ikke hvem som får den dyreste presangen. Ingen normale mennesker har råd til å kaste seg med på det kjøpestyret. Det handler mye om å putte fingeren i jorda tror jeg og senke forventningene til prislappen på julegavene. 

Når det er sagt så finnes det de der ute som oppriktig sliter. De er det så klart veldig synd på. Men når man leser gjennom noen av de finn annonsene og ser at julegaveønskene er PS3, iPad, iPhone osv så må man jo begynne å stusse litt....

Hvis du mener at ribbemiddag er en av de billigste middagene som finnes, har du ALDRI vært fattig! Prøv å leve på 2000 kr PR mnd inkl mat, klær og toalettartikler for mor og to barn. Skal love deg «billig middag « får en helt annen betydning.

Anonymkode: a6e42...6f3

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så har det jo vist seg en del ganger at det ikke alltid er bare de reellt fattige som ber om hjelp. Jeg foretrekker å hjelpe via Kirkens bymisjon, Fattighuset og Frelsesarmeèn. Da er jeg mer sikker på at hjelpen kommer til noen som virkelig trenger den.

Jeg lurer også litt på hvordan så mange uføre kan si at de bare har 2000 kroner å leve for? Hva slags utgifter har man da? Jeg vet at man ikke blir rik av å være ufør, men jeg kjenner flere uføre som greier seg bra.  De har det ikke spesielt romslig, men direkte fattige er de ikke.  

Jeg kjenner bl.a en godt voksen dame som har utbetalt ca 1000 kroner mer enn laveste uføresats pr. mnd. Hun har ingen annen inntekt/ støtte, men klarer seg fint og har råd til alt hun trenger og mere til.

Jeg kjenner også en alenemor som er ung ufør. Hun fikk startlån av kommunen og eier en liten leilighet hvor hun bor med ett barn. Hun får uføretrygden sin, dobbel barnetrygd og barnebidrag, -og hun synes de lever greit på det.

Vi bor alle i en bydel i Oslo hvor det er langt mellom rikingene, så her skiller man seg ikke ut om en ikke kan kan henge med i statusjaget.  Man er ikke fattig om en ikke har råd til en ganske ny Iphone eller en ferie til Maldivene....

Anonymkode: bd194...f3c

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sykeste er hvor mange som lagrer de annonsene, var å titta på flere, og ofte er det nesten 100 personer som har lagret annonsen. Her er det penger å tjene? 

Anonymkode: 3b085...428

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 3.42, AnonymBruker skrev:

Det sykeste er hvor mange som lagrer de annonsene, var å titta på flere, og ofte er det nesten 100 personer som har lagret annonsen. Her er det penger å tjene? 

Anonymkode: 3b085...428

Hvor ser du hvor mange som har lagret annonsene? Trodde det bare var de som har lagt ut annonsen som kan se hvor mange som har lagret?

Anonymkode: c0c55...856

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 7.40, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener at ribbemiddag er en av de billigste middagene som finnes, har du ALDRI vært fattig! Prøv å leve på 2000 kr PR mnd inkl mat, klær og toalettartikler for mor og to barn. Skal love deg «billig middag « får en helt annen betydning.

Anonymkode: a6e42...6f3

Da har du får høye utgifter... Skulle likt å se budsjettet ditt, for det er noe som ikke henger på greip der... 

Anonymkode: 2f819...333

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 7.40, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener at ribbemiddag er en av de billigste middagene som finnes, har du ALDRI vært fattig! Prøv å leve på 2000 kr PR mnd inkl mat, klær og toalettartikler for mor og to barn. Skal love deg «billig middag « får en helt annen betydning.

Anonymkode: a6e42...6f3

Jo det har jeg. Før jul i fjor så jeg reklame for ribbe til 14kr pr kg. Ikke kom og fortell meg at det er en dyr middag.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser du hvor mange som har lagret annonsene? Trodde det bare var de som har lagt ut annonsen som kan se hvor mange som har lagret?

Anonymkode: c0c55...856

Det står rett over/på lagre annonse knappen. Står f.eks 83 har lagret/lagt til denne. 

Anonymkode: 3b085...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul og julefeiring strekker seg over flere dager enn juleaften. Har man små barn skal de ha Lucia i barnehagen, nissefest, de trenger pentøy for det er for smått. En hårklipp. Bake pepperkakehus.Litt godt pålegg, kanskje noe annet enn fiskeboller til middag i romjulen. Julestrømpe... Og på toppen av dette kommer gaver til barna man gjerne skulle kjøpt. Og til dere som skriver at ribbe er billig... På Vestlandet spiser man pinnekjøtt og det er faktisk dyrt. Så kommer nyttårsaften og da skal man ha litt ekstra god middag, raketter må man jo ikke ha. Men det er vel utenforskapet som tærer etter mange år. 

Anonymkode: ba291...26b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jul og julefeiring strekker seg over flere dager enn juleaften. Har man små barn skal de ha Lucia i barnehagen, nissefest, de trenger pentøy for det er for smått. En hårklipp. Bake pepperkakehus.Litt godt pålegg, kanskje noe annet enn fiskeboller til middag i romjulen. Julestrømpe... Og på toppen av dette kommer gaver til barna man gjerne skulle kjøpt. Og til dere som skriver at ribbe er billig... På Vestlandet spiser man pinnekjøtt og det er faktisk dyrt. Så kommer nyttårsaften og da skal man ha litt ekstra god middag, raketter må man jo ikke ha. Men det er vel utenforskapet som tærer etter mange år. 

Anonymkode: ba291...26b

Pengene man får av nav skal være nok til å leve av. Da må man legge til side 20 i uka hver uke frem til jul. Slik at man har til maten i jula. 

Ikke engang 80% av alle på aap må være på aap. Vi har alle våre utfordringer. Denne får jeg nok mye pepper for. 

Jeg ligger midt på treet økonomisk sett. Har derfor bare et barn. Bor i norge med tilgang til prevensjon. Barnet har jeg klippet på håret selv i mange år. Den ene gangen frisør ble brukt, brukte barnet bursdagspenger til det.

Liker ikke å ha fokus på gaver så de blir ikke prioritert noe særlig. Ikke til andre i familien heller. Dropper egen bursdag. Hvis pinnekjøtt er for dyrt, kjøper man ribbe i stede, det som er så fint med ribbe er at man har mat flere dager i romjula. Lettere å varme opp ribbe en pinnekjøtt. For å ikke snakke om at det er ikke mange pinner i en pose til 200 kr kg. Raketter er det mange år siden jeg har kjøpt. Snakk om bortkastet penger. Lider ingen nød av det. Kalkun koster vel rundt 70 kr kg. Men da har man også mat lenge. 

Men som sagt, så får man en del tusen ved å spare 20 kr uka hele året. Det kan gå til julematen. 

Det fins så mange «fattige» som røyker, snuser, shopper som en del av måten å takle livet på. Jeg kjenner flere av de. Men det er for dem som å puste oksygen. De tenker ikke på at det er frivillig. Så surves det over dårlig råd. 

 

Anonymkode: 3d845...941

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pengene man får av nav skal være nok til å leve av. Da må man legge til side 20 i uka hver uke frem til jul. Slik at man har til maten i jula. 

Ikke engang 80% av alle på aap må være på aap. Vi har alle våre utfordringer. Denne får jeg nok mye pepper for. 

Jeg ligger midt på treet økonomisk sett. Har derfor bare et barn. Bor i norge med tilgang til prevensjon. Barnet har jeg klippet på håret selv i mange år. Den ene gangen frisør ble brukt, brukte barnet bursdagspenger til det.

Liker ikke å ha fokus på gaver så de blir ikke prioritert noe særlig. Ikke til andre i familien heller. Dropper egen bursdag. Hvis pinnekjøtt er for dyrt, kjøper man ribbe i stede, det som er så fint med ribbe er at man har mat flere dager i romjula. Lettere å varme opp ribbe en pinnekjøtt. For å ikke snakke om at det er ikke mange pinner i en pose til 200 kr kg. Raketter er det mange år siden jeg har kjøpt. Snakk om bortkastet penger. Lider ingen nød av det. Kalkun koster vel rundt 70 kr kg. Men da har man også mat lenge. 

Men som sagt, så får man en del tusen ved å spare 20 kr uka hele året. Det kan gå til julematen. 

Det fins så mange «fattige» som røyker, snuser, shopper som en del av måten å takle livet på. Jeg kjenner flere av de. Men det er for dem som å puste oksygen. De tenker ikke på at det er frivillig. Så surves det over dårlig råd. 

 

Anonymkode: 3d845...941

At du mener at 80 %av de som får aap ikke skulle hatt det er jo bare din synsing som du ikke har belegg for å si. At du bare har fått et barn... Vel mange kan bli syke og uføre etter at de har fått mange barn.Sykdom kan ramme når man minst trenger det. Du har brukt frisør en gang til barnet ditt og da brukte barnet bursdagspenger?!... Det hørtes stusselig ut. Du skriver at du ikke bryr deg om gaver.... Da tenker jeg at du ikke har barn i hele tatt! Ingen barn som ikke sitter med lekekalender og setter ringer rundt om i bladet. Titter på reklamen på tv og drømmer om den flotteste barbien. Du dropper egen bursdag?.. Barnets også eller?Du høres ut som et fortryllende festlig menneske å være rundt. 

Anonymkode: ba291...26b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men det er også sånn at veldig mange av de som får støtte fordi de ikke «kan» jobbe egentlig absolutt kunne ha jobbet, men kanskje ikke i den jobben de egentlig vil ha. Vi har blitt så late i Norge, og så fryktelig bortskjemte.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Unicorn1337 skrev:

Jeg beklager, men det er også sånn at veldig mange av de som får støtte fordi de ikke «kan» jobbe egentlig absolutt kunne ha jobbet, men kanskje ikke i den jobben de egentlig vil ha. Vi har blitt så late i Norge, og så fryktelig bortskjemte.

Men hva vet du om det? Mange kan ha plager som ikke er synlige for deg? 

Anonymkode: ba291...26b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Unicorn1337 skrev:

Jeg beklager, men det er også sånn at veldig mange av de som får støtte fordi de ikke «kan» jobbe egentlig absolutt kunne ha jobbet, men kanskje ikke i den jobben de egentlig vil ha. Vi har blitt så late i Norge, og så fryktelig bortskjemte.

Kom gjerne med kilder til denne påstanden.

Anonymkode: 225ef...d7f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Unicorn1337 skrev:

Jeg beklager, men det er også sånn at veldig mange av de som får støtte fordi de ikke «kan» jobbe egentlig absolutt kunne ha jobbet, men kanskje ikke i den jobben de egentlig vil ha. Vi har blitt så late i Norge, og så fryktelig bortskjemte.

Jada, kanskje de kan jobbe, men hvem vil ansette dem? For å få jobb i dag bør du være fysisk og psykisk frisk, ha lite fravær fra jobb og ellers utadvendt og plettfri. Hvem ansetter en med kronisk sykdom som medfører høyt fravær, kanskje en som i tillegg er innadvendt og har litt sosial angst?

»Vi har blitt så late» - snakker du om deg selv, eller? Føler du deg lat? Eller generaliserer du bare på vegne av andre, og later som du tror du vet hvorfor de ikke jobber?

Det du skriver er så lettvint og overfladisk. Det er provoserende. 

Anonymkode: d32c5...06a

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, kanskje de kan jobbe, men hvem vil ansette dem? For å få jobb i dag bør du være fysisk og psykisk frisk, ha lite fravær fra jobb og ellers utadvendt og plettfri. Hvem ansetter en med kronisk sykdom som medfører høyt fravær, kanskje en som i tillegg er innadvendt og har litt sosial angst?

»Vi har blitt så late» - snakker du om deg selv, eller? Føler du deg lat? Eller generaliserer du bare på vegne av andre, og later som du tror du vet hvorfor de ikke jobber?

Det du skriver er så lettvint og overfladisk. Det er provoserende. 

Anonymkode: d32c5...06a

Veldig mange bedrifter ønsker gjerne å ansette mennesker med vanskeligheter. Jeg jobber blant annet i én slik, som har som mål å bidra til at x antall nordmenn kommer ut i arbeidslivet. Det handler bare om å komme seg til dem, fremfor å sutre om hvor vanskelige nav er i et forum hele dagen. 
Jeg er på ingen måte lat. Jeg tilhører dem som aldri har hatt en sykemelding i sitt liv, og som alltid har jobbet hardt for å komme noen vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom gjerne med kilder til denne påstanden.

Anonymkode: 225ef...d7f

Du mener, tall over hvor mange som får Statlig stønad fordi de er for syke til å jobbe? Hvilket tiår skal vi sammenligne med? Det er allment kjent at disse stiger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...