Gå til innhold

Er ME bare psykisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 7.11.2019 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Fra det jeg har lest om ME virker det som mange var veldig aktive før de fikk ME. Kan det være at de overarbeidet seg selv skikkelig, og så gikk på en smell?

Anonymkode: 9c823...31e

Det gjelder nok noen (bl.a meg) at stress var utløsende faktor. Men istedet for at det gikk over innen 2 år som vanlig utbrenthet, ble det en varig tilstand. Nå har ME og utbrenthet mange ulike symptomer, så de kan ikke sammenlignes. Jeg er bare enig i at stress kan være utløsende årsak for noen av oss med ME.  

Jeg som har ME har naturlig nok kontakt med veldig mange andre ME-syke, og nesten alle har ulik vei inn i sykdommen. Hos noen startet det som veldig små barn. Hos andre med kyssesyken, influensa, vannkopper, fødsel, infenksjon osv. Andre igjen fikk det gradvis og bare tok seg sammen helt til det ikke gikk lenger, og man kollapset. De fleste med ME får det brått, f.eks de la seg frisk og våknet syk, men det er mange ulike historier rundt dette. 

Det er også mange grader av ME. Derfor kan noen jobbe redusert mens andre er helt sengeliggende og pleietrengende.  

Anonymkode: 158e6...91f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 7.11.2019 den 21.50, Gjest Raggy skrev:

Hvis dette er psykisk, hvorfor må noen absolutt kalle det noe som har med det fysiske å gjøre da? Angst er utmattende og jævlig smertefullt, punktum! Fiks opp i det vonde i livet å slutt å fokuser på vondter og slitenhet, man blir ikke bedre av det.. Bare det at et menneske havner så langt ned at det mener å være totalt ute av drift er jo en psykisk krise i seg selv, så ja, det er psykisk.

Tror du har misforstått hva ME er og blander det med angst. Jeg fikk ME da livet var en drøm og jeg hadde verdens beste drømmejobb. Hadde ingen psykiske problemer eller noe som plaget meg. Allikevel kollapset jeg en dag. Akutt, alvorlig ME. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ME er psykisk ja. Eller jeg tror folk generelt takler ting dårligere i dag enn før. Litt motgang så har man post traumatisk stress syndrom. Nesten så det forventes at man skal ha det. Jeg ser på det som et svakhetstegn. Jeg var selv utsatt for en ulykke hvor jeg var veldig nære å dø. Folk rundt meg er fortsatt overrasket over hvordan jeg har taklet det så bra. Jo, jeg bestemmer over meg og min hjerne så den takler det akkurat som jeg vil. Om jeg hadde fortalt hjernen min at dette skal jeg takle dårlig og syntes synd på meg selv, ja da hadde det gått den veien. Og det ville jeg ikke. Mye psykisk kan man faktisk bestemme over selv. Man har valg.

Jeg valgte å leve og ikke tenke over hva som kunne skjedd og at jeg kunne vært død. Andre graver seg ned i elendigheten og syntes synd på seg selv. Da er man i mine øyne svak.

Anonymkode: 1620a...0c2

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ME er psykisk ja. Eller jeg tror folk generelt takler ting dårligere i dag enn før. Litt motgang så har man post traumatisk stress syndrom. Nesten så det forventes at man skal ha det. Jeg ser på det som et svakhetstegn. Jeg var selv utsatt for en ulykke hvor jeg var veldig nære å dø. Folk rundt meg er fortsatt overrasket over hvordan jeg har taklet det så bra. Jo, jeg bestemmer over meg og min hjerne så den takler det akkurat som jeg vil. Om jeg hadde fortalt hjernen min at dette skal jeg takle dårlig og syntes synd på meg selv, ja da hadde det gått den veien. Og det ville jeg ikke. Mye psykisk kan man faktisk bestemme over selv. Man har valg.

Jeg valgte å leve og ikke tenke over hva som kunne skjedd og at jeg kunne vært død. Andre graver seg ned i elendigheten og syntes synd på seg selv. Da er man i mine øyne svak.

Vet du hva, jeg hadde akkurat samme holdning som deg, er jo bare å «ta seg sammen» og skulle alltid vise meg sterk, ingenting skulle få meg svak, det var utrolig viktig for meg. Gjett hvem som har fått diagnosen ME nå, jo meg -så du burde være litt forsiktig med å være så bastant. 

Anonymkode: 4a0f9...42e

• Liker 5
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME har vært dokumenert gjennom historien lenge før dagens samfunn, så hvordan tror du at det har seg om det bare er at man ikke tåler motgang?

Det er slike holdninger som gjør at jeg lurer på hvorfor jeg orker mer... Det er ikke bare nok å ha en sykdom som ikke har noen kur og som fortsetter år etter år, men man må også takle mennesker som dette. Som tror at det er psykisk. Dette fører til at ME pasienter har blitt tvangsinnlagt og blit utsatt for skadelige behandlinger. Det er så jævla tragisk at jeg ikke har ord!

JEg føler med alle dere her som har ME selv, jeg håper dere aldri blir utsatt for noe slikt.

Anonymkode: 141c7...c5f

• Liker 6
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PTSD er ikke noe man får av ‘litt motgang’. Det er en gjennomgripende diagnose man får etter å ha vært utsatt for alvorlig belastning, f.eks omsorgssvikt, vold eller overgrep/voldtekt. 

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bla bla bla. Vi har nok alle vært der du er nå. Helt til det ikke gikk mer og vi fikk ME.

Hvordan åpne en kartong juice, når man ikke har krefter til det? Tror du man ikke klarer åpne den fordi man synes synd på seg selv? Fordi man velger å grave seg ned i elendighet? 🙈

Man er tørst, man vil ha juice, men man kan ikke åpne kartongen, fordi man er for svak. Det er ikke psykisk. 

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, Gorilla skrev:

PTSD er ikke noe man får av ‘litt motgang’. Det er en gjennomgripende diagnose man får etter å ha vært utsatt for alvorlig belastning, f.eks omsorgssvikt, vold eller overgrep/voldtekt. 

Legen på Ullevål testet og snakket MYE om PTSD. Så da var det tydeligvis noe jeg kunne ha fått. Men det gjorde jeg ikke fordi jeg klarte å tenke annerledes.

Det er noe med det å la ting ligge og gå videre. Klarer du ikke det så er du svak. Veldig mange klarer det jo? Man har jo samme utgangspunkt?

Noen som brekker armen syter og klager over at de ikke får dusjet, gjort ditt og datt, sykemelder seg. Og blir enda mer deppa. Mens den andre typen klarer å tenke positivt, finner alternativer som funker og kommer seg ut.

Samme utgangspunkt her også.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legen på Ullevål testet og snakket MYE om PTSD. Så da var det tydeligvis noe jeg kunne ha fått. Men det gjorde jeg ikke fordi jeg klarte å tenke annerledes.

Det er noe med det å la ting ligge og gå videre. Klarer du ikke det så er du svak. Veldig mange klarer det jo? Man har jo samme utgangspunkt?

Noen som brekker armen syter og klager over at de ikke får dusjet, gjort ditt og datt, sykemelder seg. Og blir enda mer deppa. Mens den andre typen klarer å tenke positivt, finner alternativer som funker og kommer seg ut.

Visste du at PTSD kan utvikle seg senere i livet også? man får det ikke nødvendigvis med engang...

Det har ikke noe med at du ''klarte å tenke annerledes'' men hjernekjemien din er nok annerledes enn andres.

Synes du skryter mye på deg selv mens du snakker ned de som ikke har vært så heldige.

Glad på dine vegne for at du klarte deg, men dette er jo veldig generaliserende.

• Liker 4
Skrevet

Finnes det forresten et sted å melde om misbruk av ME-syke?

Da tenker jeg på at de blir utsatt for stressende miljø eller behanldinger som er skadelig på sikt.

• Liker 1
Skrevet

Har ei venninne som har ME. Hun var ei aktiv ung jente, elsket å trene og konkurrere med hunden sin, jobbe,  være med venner og leve et vanlig aktivt liv. 

Nå ligger hun i senga dagen lang. Det må komme helsearbeidere hjem til henne for å vaske håret hennes en gang i uken.

Hunden måtte omplasseres. Hun orker ikke engang å sitte til bords på julaften..

Ikke akkurat noen ønske situasjon

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Alle har forskjellig utgangspunkt og reagerer ulikt. Man er ikke svak fordi man ikke reagerer som deg.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ME er ikke som å brekke en arm og syte over det... tvert imot, ME-syke er ofte flinke til å tilpasse seg, mentalt sterke og syter ikke. Når ME-syke Bjørnar kan si «det går bra med meg» fordi han ikke får LIGGESÅR av å ligge 24/7 i over 10 år, så skjønner du hvor mentalt sterke og positive mange ME-syke er! 

https://www.rb.no/lokale-nyheter/bjornar-ligger-helt-stille-hver-dag/s/1-95-7546058

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ME er ikke som å brekke en arm og syte over det... tvert imot, ME-syke er ofte flinke til å tilpasse seg, mentalt sterke og syter ikke. Når ME-syke Bjørnar kan si «det går bra med meg» fordi han ikke får LIGGESÅR av å ligge 24/7 i over 10 år, så skjønner du hvor mentalt sterke og positive mange ME-syke er! 

https://www.rb.no/lokale-nyheter/bjornar-ligger-helt-stille-hver-dag/s/1-95-7546058

Ja. Spør du en ME-syk hvordan det går så får du nesten alltid: "det går greit" eller "det går bra". Er veldig sjeldent du hører noe annet enn det. Selv om vedkommende såvidt klarer å stå og nesten ikke klarer å si den setninga. For skal dem virkelig fortelle hvordan det går, så vet dem knapt hvor dem skal begynne, derav er det lett å bare svare slikt. Enhver ME-historie er svært lang og detaljert. 

Men oppdager at på KG så kan det fort prates i at den ene har det verre enn den andre, men det er da ikke så rart fordi dem har jo forståelse for hverandre og kan prate på samme grunnlag. Mange deler sine innerste tanker kun her inne, ettersom dem ikke får forståelse andre plasser. Selv ikke hos fastlege. Betegner det ikke som syt i det hele tatt, men heller en slags pasientkommunikasjon. KG er sånn sett en fin arena. Hadde det bare vært fordomsfritt. 

Skrevet
4 timer siden, Juks skrev:

Ja. Spør du en ME-syk hvordan det går så får du nesten alltid: "det går greit" eller "det går bra". Er veldig sjeldent du hører noe annet enn det. Selv om vedkommende såvidt klarer å stå og nesten ikke klarer å si den setninga. For skal dem virkelig fortelle hvordan det går, så vet dem knapt hvor dem skal begynne, derav er det lett å bare svare slikt. Enhver ME-historie er svært lang og detaljert. 

Men oppdager at på KG så kan det fort prates i at den ene har det verre enn den andre, men det er da ikke så rart fordi dem har jo forståelse for hverandre og kan prate på samme grunnlag. Mange deler sine innerste tanker kun her inne, ettersom dem ikke får forståelse andre plasser. Selv ikke hos fastlege. Betegner det ikke som syt i det hele tatt, men heller en slags pasientkommunikasjon. KG er sånn sett en fin arena. Hadde det bare vært fordomsfritt. 

❤️ Så fin fyr du er. 
Om bare alle var like empatiske ... 😌

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi at det ikke er psykisk.

Anonymkode: 41a20...009

Nettopp!

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi at det ikke er psykisk.

Anonymkode: 41a20...009

Nei, men sykdommen kan absolutt påvirke psyken fordi den fører til at pasienter blir veldig isolerte fra omverden.

Noen blir også kanskje stuck i en horribel situasjon der de ikke kan ta vare på seg selv mer men for å ikke ende opp på gata, blir den ME-syke nødt til å være hos andre. F.eks familie som kanskje ikke forstår sykdommen, eller blir utsatt for hån osv.

Jeg vet om ME syke som har blitt nødt å være hos familie som ikke tar så godt vare på dem, det er en forferdelig situasjon når man er så dårlig i tillegg.

ME-syke er også utsatt for suicidalitet pga dette. men det betyr ikke at sykdommen er psykisk nei, bare det er en vanskelig sykdom å leve med.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

❤️ Så fin fyr du er. 
Om bare alle var like empatiske ... 😌

Oy ❤ Det var hyggelig sagt, takk :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...