AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Jeg har lest noen steder at ME bare er en tullediagnose og psykisk. Men jeg har og lest at noen blir slått ut helt av det, og det virker rart om det bare er psykisk. Hva mener dere? Anonymkode: 9c823...31e 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Tror det er mye psykisk ja Anonymkode: e4fd7...3cc 16
EmVeeJee Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 Absolutt ikke psykisk. Ingen vil frivillig ligge på et mørkt rom alene i flere år. Men at folk misbruker begrepet fordi de er slitne og lat, det skjer nok. 18
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 Jeg synes det er veldig slitsomt å vaske og å lage mat. Kan det hende jeg har ME? Anonymkode: 9c823...31e 8
Leo Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er veldig slitsomt å vaske og å lage mat. Kan det hende jeg har ME? Anonymkode: 9c823...31e Nei. Du er helt normal! 8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 Ja, dette er psykisk. Men ingen gjør dette frivillig mot seg selv. Ingen skal holdes ansvarlig for at dem er syke, hvis du tenker konstant at du er syk så blir du syk. Uansett hvor mye de ønsker å bli frisk så tenker de ubevisst at de blir syke, ergo de blir syke. Er mye jobb for å bli frisk. Anonymkode: c9465...fc6 11
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 5 minutter siden, EmVeeJee skrev: Absolutt ikke psykisk. Ingen vil frivillig ligge på et mørkt rom alene i flere år. Men at folk misbruker begrepet fordi de er slitne og lat, det skjer nok. Mener du at psykisk uhelse er frivillig? Anonymkode: e4fd7...3cc 18
Pås Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mener du at psykisk uhelse er frivillig? Anonymkode: e4fd7...3cc My point exactly! Jeg aner ikke om dette er en fysisk eller psykisk sykdom men det irriterer meg grenseløst at fysisk sykdom åpenbart har høyere status hos enkelte enn psykisk sykdom har... 12
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #9 Skrevet 7. november 2019 6 minutter siden, EmVeeJee skrev: Absolutt ikke psykisk. Ingen vil frivillig ligge på et mørkt rom alene i flere år. Mener du oppriktig at skillet mellom psykisk og somatisk sykdom går ved om plagene er "frivillige" eller ei, og at symptomer på psykisk sykdom koker ned til uklok bruk av sin "frie vilje"? Jeg tror en og annen med psykisk sykdom vil være uenig, for å si det pent. Med rette. Tror for ordens skyld det er i det minste er en nevrologisk komponent ved ME. Jeg bare skjønner oppriktig ikke at noen kan mene at det som kjennetegner psykisk sykdom er at den er "frivillig". Anonymkode: 5212b...84c 17
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 Jeg har ME, og jeg har ingen psykiske problemer. Jeg har derimot konstant smerter i hele kroppen, og jeg blir utslitt av å stå oppreist. Det oppleves veldig fysisk, spør du meg. Anonymkode: 77450...ddb 15
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #11 Skrevet 7. november 2019 Hvorfor skal folk flest mene og tro noe som helst om denne - eller en hvilken som helst diagnose? Alzheimer - er det bare psykisk, en tullediagnose eller virkelig? Ingen vet hva som utløser symptomer på alzheimer, sjel og psyke setter spor i hjernen - hvordan kan en utelukke at den syke ikke har gjort det mot seg selv, de kan nok om de bare vil, og trene opp hjernen sin igjen og få den inn i nye spor. Som er ca samme argumentasjonsrekke som brukes for å forsøke å bortforklare ethvert fysisk funn hos ME-syke - for det er faktisk diverse fysiske funn hos ME-syke i medisinske studier, selv om det ennå ikke er utviklet tester som er i allmenn bruk hos helsevesenet. Er det ikke forskere som bør være de som tar denne diskusjonen? Som med alle andre sykdommer. Anonymkode: 727c7...4a5 17
Gjest Raggy Skrevet 7. november 2019 #12 Skrevet 7. november 2019 Hvis dette er psykisk, hvorfor må noen absolutt kalle det noe som har med det fysiske å gjøre da? Angst er utmattende og jævlig smertefullt, punktum! Fiks opp i det vonde i livet å slutt å fokuser på vondter og slitenhet, man blir ikke bedre av det.. Bare det at et menneske havner så langt ned at det mener å være totalt ute av drift er jo en psykisk krise i seg selv, så ja, det er psykisk.
Gjest Raggy Skrevet 7. november 2019 #13 Skrevet 7. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ME, og jeg har ingen psykiske problemer. Jeg har derimot konstant smerter i hele kroppen, og jeg blir utslitt av å stå oppreist. Det oppleves veldig fysisk, spør du meg. Anonymkode: 77450...ddb Er du testet for alle psykiske lidelser da eller?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #14 Skrevet 7. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal folk flest mene og tro noe som helst om denne - eller en hvilken som helst diagnose? Alzheimer - er det bare psykisk, en tullediagnose eller virkelig? Ingen vet hva som utløser symptomer på alzheimer, sjel og psyke setter spor i hjernen - hvordan kan en utelukke at den syke ikke har gjort det mot seg selv, de kan nok om de bare vil, og trene opp hjernen sin igjen og få den inn i nye spor. Som er ca samme argumentasjonsrekke som brukes for å forsøke å bortforklare ethvert fysisk funn hos ME-syke - for det er faktisk diverse fysiske funn hos ME-syke i medisinske studier, selv om det ennå ikke er utviklet tester som er i allmenn bruk hos helsevesenet. Er det ikke forskere som bør være de som tar denne diskusjonen? Som med alle andre sykdommer. Anonymkode: 727c7...4a5 Vi vet da godt hva som utløser alz.. Skal du sette ME opp mot noe, får du da i hvert fall gjøre det på en bedre måte f.eks ved å ta for deg fibro. Anonymkode: 79eed...b1d 9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #15 Skrevet 7. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at psykisk uhelse er frivillig? Anonymkode: e4fd7...3cc Jeg mener ærlig talt at en veldig stor andel av det som idag regnes som psykisk sykdom egentlig vil vise seg å være behanslingsbar somatisk sykdom. Tragedien i dette, er at visse sett med symptomer er blitt tildelt merkelappen psykisk sykdom, og i all hovedsak forsket på og forsøkt behandlet av psykolger/psykiatere med diverse former for samtaleterapi. Uten at det blir foretatt skikkelig forskning på hva som egentlig er av fysiologiske endringer. Psykiatrien har begredelige resultater, dessverre, og en stor del av grunnforskningen de baserer seg på er under sterk faglig kritikk - da den er kvalitetsmessig svært svak. Faktisk så dårlig at vi må regne med mange læreboker kommer til å skrives om, for mye av det vi tror vi vet om menneskelig psyke viser seg å være feil, overdrevent osv. Anonymkode: 727c7...4a5 7
EmVeeJee Skrevet 7. november 2019 #16 Skrevet 7. november 2019 Det er lite som provoserer meg så hardt som slike tråder og synsinger om noe folk ikke har peiling på. Min mann var superaktiv. Godt trent. Masse venner. 17 år gammel. Gledet seg til resten av livet. Influensa. Ble aldri frisk igjen. Han har vært på det stadiet at han har vært på et mørkt rom 22 timer i døgnet og rullestol når han skulle ut. Kom ikke her og si at 17-årige gutter med en bra psykisk og fysisk helse har ME som mål i livet. 22
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #17 Skrevet 7. november 2019 Ser en link mellom ME og spiseforstyrrelser Anonymkode: 1cd01...239 4
mammahjarte Skrevet 7. november 2019 #18 Skrevet 7. november 2019 Alt er psykosomatisk. Vi er meir komplekse enn fysisk/psykisk. Kvifor tenkje folk svart/kvitt? Folk som har ME lider, er ikkje det nok? Må vi setja merkelappar på alt? Tenk om det «bare» er psykisk? Er du klar over at psykisk sjukdom er 100% dødelig for enkelte? Det er ikkje noko å le av. 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #19 Skrevet 7. november 2019 2 minutter siden, Raggy skrev: Hvis dette er psykisk, hvorfor må noen absolutt kalle det noe som har med det fysiske å gjøre da? Angst er utmattende og jævlig smertefullt, punktum! Fiks opp i det vonde i livet å slutt å fokuser på vondter og slitenhet, man blir ikke bedre av det.. Bare det at et menneske havner så langt ned at det mener å være totalt ute av drift er jo en psykisk krise i seg selv, så ja, det er psykisk. Hva om angst ikke egentlig er en psykisk sykdom - men fysiolgisk feilfunksjon i hjerne og nervesystem? Det autonome, ikke-viljeestyrte nervesystemet. Hvordan kan en da pålegg mennesker å bare 'jobbe seg ut av det'? Det er også en logisk kortslutning å sette likehetstegn mellom en psykisk krise som følge av alvorlig sykdom, og årsaken til sykdommen i seg selv. Anonymkode: 727c7...4a5 9
Gjest Raggy Skrevet 7. november 2019 #20 Skrevet 7. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ærlig talt at en veldig stor andel av det som idag regnes som psykisk sykdom egentlig vil vise seg å være behanslingsbar somatisk sykdom. Tragedien i dette, er at visse sett med symptomer er blitt tildelt merkelappen psykisk sykdom, og i all hovedsak forsket på og forsøkt behandlet av psykolger/psykiatere med diverse former for samtaleterapi. Uten at det blir foretatt skikkelig forskning på hva som egentlig er av fysiologiske endringer. Psykiatrien har begredelige resultater, dessverre, og en stor del av grunnforskningen de baserer seg på er under sterk faglig kritikk - da den er kvalitetsmessig svært svak. Faktisk så dårlig at vi må regne med mange læreboker kommer til å skrives om, for mye av det vi tror vi vet om menneskelig psyke viser seg å være feil, overdrevent osv. Anonymkode: 727c7...4a5 Mye handler om "putegenerasjonen og komforsoner som er konstant, ingen sult, ingen motgang, paracet så fort en kjenner et snev av ubehag... Jeg tror du har mye rett å jeg er lei meg fordi vi fostrer opp en gjen feige puddinger... Alt er jo angst og depresjon når for tiden... Dette er jo NORMALT og alle har det, det er ikke en sykdom og vi MÅ tåle at ikke alt er rosenrødt hele livet! Livets medfart behøver ikke å ha navn som feks depresjon eller me, det holde med å kalle det normal motgang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå