Gå til innhold

Er ME bare psykisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For ikke å snakke om hvor mye kropp og psyke henger sammen og påvirker hverandre. Hvorfor skal vi ha så klart skille mellom psykiske og fysiske tilstander når mange av dem glir over i hverandre.

Anonymkode: e306d...6eb

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, Gjest Raggy skrev:

Mye handler om "putegenerasjonen og komforsoner som er konstant, ingen sult, ingen motgang, paracet så fort en kjenner et snev av ubehag... Jeg tror du har mye rett å jeg er lei meg fordi vi fostrer opp en gjen feige puddinger... Alt er jo angst og depresjon når for tiden... Dette er jo NORMALT og alle har det, det er ikke en sykdom og vi MÅ tåle at ikke alt er rosenrødt hele livet! Livets medfart behøver ikke å ha navn som feks depresjon eller me, det holde med å kalle det normal motgang.

Ingen sult og ingen motgang? Fin fantasiverden du lever i. Regner med du hadde ligget i fosterstilling og sugt på totten din av å gå igjennom 1/3 av det jeg har gått gjennom, men dømme andre skal du på grunnlag av egen uvitenhet..

Anonymkode: f2bd8...1ff

• Liker 2
Skrevet

Har en venninne som i barndommen periodisk ble lam i underkroppen. Alle slags tester og undersøkelser ble gjort og konklusjonen var at det var psykosomatisk. Legene kunne stikke en nål i leggen hennes uten reaksjon så om det var noe psykisk og ikke noe fysisk så var hun jo akkurat like lam!

Så den eneste grunnen til å finne ut om det er psykisk er jo for å finne rett behandling, hvis resultatet er at man ligger utslått i ett mørkt rom hver gang man har anstrengt seg i 5 min så er jo det akkurat like fælt for den som opplever det enten årsaken er fysisk eller psykisk vel?

Å påberope seg ME er det sikkert noen som gjør, men det er ikke grunn til å stigmatisere en hel gruppe.

• Liker 4
Skrevet
14 timer siden, EmVeeJee skrev:

Det er lite som provoserer meg så hardt som slike tråder og synsinger om noe folk ikke har peiling på. 

Min mann var superaktiv. Godt trent. Masse venner. 17 år gammel. Gledet seg til resten av livet. Influensa. Ble aldri frisk igjen. Han har vært på det stadiet at han har vært på et mørkt rom 22 timer i døgnet og rullestol når han skulle ut. 

Kom ikke her og si at 17-årige gutter med en bra psykisk og fysisk helse har ME som mål i livet. 

Du gjør jo nøyaktig det samme. 

15 timer siden, EmVeeJee skrev:

Absolutt ikke psykisk. Ingen vil frivillig ligge på et mørkt rom alene i flere år. 

Men at folk misbruker begrepet fordi de er slitne og lat, det skjer nok.

Psykisk sykdom er ikke "frivillig", og det kan i mange tilfeller være mer hemmende enn somatisk sykdom. 

Anonymkode: fc627...dd6

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ME, og jeg har ingen psykiske problemer. Jeg har derimot konstant smerter i hele kroppen, og jeg blir utslitt av å stå oppreist. Det oppleves veldig fysisk, spør du meg. 

Anonymkode: 77450...ddb

Hva får deg til å tro at vi som har psykisk sykdom føler oss syk i hodet og ikke i kroppen? Jeg er psykisk syk. Jeg føler meg ærligtalt svært så åndsfrisk for det aller meste. Litt verre med kroppen. 

Anonymkode: af5d7...b99

• Liker 7
Skrevet
15 timer siden, EmVeeJee skrev:

Absolutt ikke psykisk. Ingen vil frivillig ligge på et mørkt rom alene i flere år. 

Så hvis man ikke er i stand til noe grunnet psykisk sykdom så er det frivillig? :klo:

Anonymkode: b44e6...60f

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, Gjest Raggy skrev:

Mye handler om "putegenerasjonen og komforsoner som er konstant, ingen sult, ingen motgang, paracet så fort en kjenner et snev av ubehag... Jeg tror du har mye rett å jeg er lei meg fordi vi fostrer opp en gjen feige puddinger... Alt er jo angst og depresjon når for tiden... Dette er jo NORMALT og alle har det, det er ikke en sykdom og vi MÅ tåle at ikke alt er rosenrødt hele livet! Livets medfart behøver ikke å ha navn som feks depresjon eller me, det holde med å kalle det normal motgang.

Depresjon og angst er ikke normalt, alle har det ikke og det er en sykdom. Det å være nedfor i periode er normalt, være redd for enkelte ting er normalt - men det er et tydelig skille mellom dette og depresjon og angst. Du har nok mye å lære i livet. 

Og hvordan vet du at alle de med depresjon, angst eller annen psykisk lidelse kun har møtt normal motgang? Har du snakket med alle? 

Skremmende hvor lite kunnskap du har og at du faktisk uttaler deg som om du har det. 

Anonymkode: 42bbf...675

• Liker 5
Skrevet
17 timer siden, EmVeeJee skrev:

Ingen blir frivillig deprimerte eller schizofrene heller, men det er like fult psykiske sykdommer. 

Anonymkode: 29c5d...f98

• Liker 8
Skrevet

Om ME er psykisk... Er kreft psykisk? Er MS psykisk? Selv om dem vet hva kreft og MS er, så vet dem jo ikke hvorfor dette skjer. Kan det være psykisk? Hvorfor lurer ingen på det? ALS da, som forresten er en fryktelig sykdom, er det psykisk? Denne sykdommen er heller ikke kartlagt på nivå med ME. Nei, det er den evinnelige gnaget om ME. Alltid. Som om at denne pasientgruppen driver på med skuespill 24/7, og frivillig legger seg på et mørkt rom med hørselsvern i 20 år fordi dem ikke gidder å ta tak i situasjonen.

Problemet med diskusjonen er at hva som menes med psykisk ikke defineres av den hver enkelt.
Hva menes med psykisk forresten? Er det kjemisk og hormonell ubalanse, eller er det "vondt i viljen" gjennom tanker og følelser som går under betegnelsen? Jeg vet faktisk ikke hva folkemunnet legger i ordet psykisk. Men jeg vet hva litteraturen skriver om hva som er psykisk. 

Er f.eks Parkinson psykisk? Det er utelukkende bevist at Parkinson stammer fra lave eller manglende nivåer med dopamin i hjernen, som er "lykkehormonet" og sentralt i angst og depresjon. Kjemisk ubalanse altså. Hvorfor Parkinson skjer er det heller ingen som vet. Men det går altså ikke under betegnelsen "psykisk"/psykisk sykdom likevel, selv om sykdommen 100% stammer fra hjernen. Kognitiv terapi har ingen effekt på sykdommen annet enn å lære å mestre sykdommen bedre. Psykisk handler egentlig om tanker og følelser. Der inngår ikke Parkinson. Det gjør heller ikke MS, kreft eller ALS. Det gjør heller ikke ME! Disse går under betegnelsen somatikk, altså fysisk helse. 

Det er 100% tilbakevist at ME-pasienter ikke kan tenke seg frisk, at antidepressiva og andre psykiatriske midler ikke har noe effekt på denne gruppen og at kognitiv terapi og andre psykiatriske behandlingsformer ikke hjelper sykdommen annet enn at pasienten kan mestre sykdommen bedre. Sistnevnte på linje som alle andre pasientgrupper, herav Parkinson. ME har gjennom tiår blitt utprøvd på tvers av psykiatrien, uten noen som helst resultat. Ingen. ME blir ansett og anerkjent å være en somatisk sykdom, blant annet for mislykkede psykologiske behandlingsformer i flere tiår, og fordi den somatiske vitenskapen til stadighet viser at ME-pasienter har forskjellige markører i kroppen. Disse jobbes det nå å iherdig med. Tiden hvor myten ME blir avduket begynner å nærme seg. Og det er mange som kommer til å bli overrasket, irritert, lettet, sur, glad eller skuffet, alt ut i fra om man er pasient, pårørende eller frisk og hvordan man trodde ting var. 

Det kan godt være at ME-pasienter har en kjemisk og hormonell ubalanse i hjernen som gjør at kroppen kollapser slik den gjør. Det kan godt være at ME omhandler sentrale psykologiske nevrotransmittere, slik Parkinson gjør. 
Det kan godt være at ME ikke er hverken eller!
Hva vet vi om det egentlig.
Men er det psykisk? Nei. Fordi det omhandler ikke tanker og følelser.
Er ME en psykisk sykdom? Ikke slik betegnelsen ME og psykisk sykdom er i dag, og slik vitenskapen kategoriserer den.
Jeg kan fint kjøpe at ME stammer fra hodet slik Parkinson gjør, men ikke psykisk slik benevnelsen er: tanker og følelser.

Skrevet

Hadde ei i klassen med diagnosen for noen år siden. Ikke en tullediagnose i det hele tatt. At andre misbruker den kan nok være, men det gjorde i hvert fall ikke hun.

Anonymkode: f08ad...cfa

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er psykisk, på den måten at det er noe man innbiller seg frem til. Litt som placebo-effekt. Det kan ikke sammenlignes med reelle psykiske lidelser. Det er ikke en psykisk lidelse i den forstand at man ikke velger å ha ME. Det er psykisk iform av agering og innbilning. Det å si "så Alzheimers er ikke ekte da" er bare teit, det er ekte, ME er ikke det. 

Det finnes nok ekte sykdommer som ligner på ME og kanskje blir feilaktig diagnotisert som ME. Men den klassiske ME, er ikke ekte sykdom mener nå jeg. Før trudde jeg på det, helt til jeg møtte to som "har" ME.

Anonymkode: 31f39...63f

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser en link mellom ME og spiseforstyrrelser

Anonymkode: 1cd01...239

Hvor ser du det?

Anonymkode: f96f7...2c4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den klassiske ME, er ikke ekte sykdom mener nå jeg. Før trudde jeg på det, helt til jeg møtte to som "har" ME.

Du er altså blitt blendet av to stk, og velger å stigmatisere hele sykdomsgruppen? 

Hvilken nivå ME hadde dem, vet du det? Kanskje den ene bare har nivå 1, altså lav ME? Dem kan leve tilsynelatende ganske så normalt, og være aktive. Hva gjør dem når du ikke ser dem? Ligger dem kanskje på sofa 80% av tiden? 

Jeg vet om ME pasienter som er alvorlig rammet, og når man møter dem i butikken så ser dem helt friske ut. Men jeg vet jo at denne butikkturen tar vedkommende bare 1 gang i måneden, og ligger på sofa 23 av 24 timer i døgnet. Ikke la deg blende av utseende!

Anonymkode: 87c97...cfa

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser en link mellom ME og spiseforstyrrelser

Anonymkode: 1cd01...239

Hvilken link?

Anonymkode: d416e...fda

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er psykisk, på den måten at det er noe man innbiller seg frem til. 

Anonymkode: 31f39...63f

Hvordan mener du dette kommer til utrykk hos pasienten, og hva mener du skal til for at pasienten skal bli frisk? 

Anonymkode: d5fef...f62

Skrevet
På 7.11.2019 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er psykisk. Men ingen gjør dette frivillig mot seg selv. Ingen skal holdes ansvarlig for at dem er syke, hvis du tenker konstant at du er syk så blir du syk. Uansett hvor mye de ønsker å bli frisk så tenker de ubevisst at de blir syke, ergo de blir syke. Er mye jobb for å bli frisk. 

Anonymkode: c9465...fc6

Jeg vet ikke hvor ofte jeg har trodd jeg er frisk, sagt jeg er fisk og oppført meg som om jeg er frisk. PANG, der gikk jeg rett på snørra igjen og ble sengeliggende med store smerter og ekstrem utmattelse i ukesvis. Jeg hadde også drømmejobben da jeg ble syk og nektet å få sykmelding - noe som førte til at jeg ble så dårlig at jeg knapt hadde krefter til å puste i ett par år. 

Anonymkode: 158e6...91f

• Liker 9
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor ofte jeg har trodd jeg er frisk, sagt jeg er fisk og oppført meg som om jeg er frisk. PANG, der gikk jeg rett på snørra igjen og ble sengeliggende med store smerter og ekstrem utmattelse i ukesvis. Jeg hadde også drømmejobben da jeg ble syk og nektet å få sykmelding - noe som førte til at jeg ble så dårlig at jeg knapt hadde krefter til å puste i ett par år. 

Jeg ga deg en "like" på dette innlegget. Ikke fordi du har eller har hatt det så fælt, men for å anerkjenne innlegget ditt. Like er kanskje feil, men for meg betydde den denne gang egentlig et hjerte og en god klem. Håper du har det bra nå, eventuelt bedre enn dette. :hug:

Skrevet
41 minutter siden, Juks skrev:

Jeg ga deg en "like" på dette innlegget. Ikke fordi du har eller har hatt det så fælt, men for å anerkjenne innlegget ditt. Like er kanskje feil, men for meg betydde den denne gang egentlig et hjerte og en god klem. Håper du har det bra nå, eventuelt bedre enn dette. :hug:

Tusen takk! Det var en varm og god melding å få. ❤️ Det går faktisk ganske bra nå etter forholdene, jeg har en bra periode nå. Vært syk i mange år, med grad 3 og 4, og noe 2. Men nå er jeg på grad 1, mild grad. Veldig takknemlig for det!! 

• Liker 8
Skrevet
På 8.11.2019 den 16.12, Juks skrev:

Om ME er psykisk... Er kreft psykisk? Er MS psykisk? Selv om dem vet hva kreft og MS er, så vet dem jo ikke hvorfor dette skjer. Kan det være psykisk? Hvorfor lurer ingen på det? ALS da, som forresten er en fryktelig sykdom, er det psykisk? Denne sykdommen er heller ikke kartlagt på nivå med ME. Nei, det er den evinnelige gnaget om ME. Alltid. Som om at denne pasientgruppen driver på med skuespill 24/7, og frivillig legger seg på et mørkt rom med hørselsvern i 20 år fordi dem ikke gidder å ta tak i situasjonen.

Problemet med diskusjonen er at hva som menes med psykisk ikke defineres av den hver enkelt.
Hva menes med psykisk forresten? Er det kjemisk og hormonell ubalanse, eller er det "vondt i viljen" gjennom tanker og følelser som går under betegnelsen? Jeg vet faktisk ikke hva folkemunnet legger i ordet psykisk. Men jeg vet hva litteraturen skriver om hva som er psykisk. 

Er f.eks Parkinson psykisk? Det er utelukkende bevist at Parkinson stammer fra lave eller manglende nivåer med dopamin i hjernen, som er "lykkehormonet" og sentralt i angst og depresjon. Kjemisk ubalanse altså. Hvorfor Parkinson skjer er det heller ingen som vet. Men det går altså ikke under betegnelsen "psykisk"/psykisk sykdom likevel, selv om sykdommen 100% stammer fra hjernen. Kognitiv terapi har ingen effekt på sykdommen annet enn å lære å mestre sykdommen bedre. Psykisk handler egentlig om tanker og følelser. Der inngår ikke Parkinson. Det gjør heller ikke MS, kreft eller ALS. Det gjør heller ikke ME! Disse går under betegnelsen somatikk, altså fysisk helse. 

Det er 100% tilbakevist at ME-pasienter ikke kan tenke seg frisk, at antidepressiva og andre psykiatriske midler ikke har noe effekt på denne gruppen og at kognitiv terapi og andre psykiatriske behandlingsformer ikke hjelper sykdommen annet enn at pasienten kan mestre sykdommen bedre. Sistnevnte på linje som alle andre pasientgrupper, herav Parkinson. ME har gjennom tiår blitt utprøvd på tvers av psykiatrien, uten noen som helst resultat. Ingen. ME blir ansett og anerkjent å være en somatisk sykdom, blant annet for mislykkede psykologiske behandlingsformer i flere tiår, og fordi den somatiske vitenskapen til stadighet viser at ME-pasienter har forskjellige markører i kroppen. Disse jobbes det nå å iherdig med. Tiden hvor myten ME blir avduket begynner å nærme seg. Og det er mange som kommer til å bli overrasket, irritert, lettet, sur, glad eller skuffet, alt ut i fra om man er pasient, pårørende eller frisk og hvordan man trodde ting var. 

Det kan godt være at ME-pasienter har en kjemisk og hormonell ubalanse i hjernen som gjør at kroppen kollapser slik den gjør. Det kan godt være at ME omhandler sentrale psykologiske nevrotransmittere, slik Parkinson gjør. 
Det kan godt være at ME ikke er hverken eller!
Hva vet vi om det egentlig.
Men er det psykisk? Nei. Fordi det omhandler ikke tanker og følelser.
Er ME en psykisk sykdom? Ikke slik betegnelsen ME og psykisk sykdom er i dag, og slik vitenskapen kategoriserer den.
Jeg kan fint kjøpe at ME stammer fra hodet slik Parkinson gjør, men ikke psykisk slik benevnelsen er: tanker og følelser.

Takk -godt og helt riktig sagt om forskning! Skal bli så bra å få en skikkelig biomarkør for denne sykdommen, det unner jeg alle som er rammet. Så håper jeg virkelig de som er så «stygge» mot alvorlig syke mennesker, som mange ME syke er, står med lua i handa og sier unnskyld den dagen biomarkøren kommer. Så håper jeg for gudskyld alle skeptikere ikke selv blir rammet av ME. 

Anonymkode: 4a0f9...42e

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Det var en varm og god melding å få. ❤️ Det går faktisk ganske bra nå etter forholdene, jeg har en bra periode nå. Vært syk i mange år, med grad 3 og 4, og noe 2. Men nå er jeg på grad 1, mild grad. Veldig takknemlig for det!! 

Wow, det var framgangen sin det. 😊 Gratulerer, om man kan si det. Man bør iallefall kunne si det, for det er en seier å komme seg fra alvorlig til lav grad ME! Håper det går bra denne gangen, og at du denne gang skjønner bedre hvor grensene dine går. 😊

I spørsmålet om ME er psykisk har jeg inntrykk at ME-pasienter egentlig er svært sterke mentalt. Noen psykologiske beist egentlig, for for en motstand dem møter, står i og overvinner. Folk som ikke har levd med sykdommen evner ikke å sette seg inn i det, og burde ikke ha gått rundt å mene noe om det da. 

Uansett, stå på, du har funnet din oppskrift. Jeg regner med at den veien ikke har vært enkel å stake ut! Ønsker deg og alle andre ME-pasienter all lykke og velstand i tiden som kommer. ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...