Gå til innhold

Bunad til konfirmasjon- bare jeg som synes det er helt absurd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg syns er rart er at du ikke har sagt ifra før om at du ikke ville gi henne bunad. Hvis du hadde tenkt litt i forkant kunne du kanskje ha opprettet en sparekonto for henne som var til bunad. Jeg forstår ikke helt hvorfor du reagerer på at hun ble lei seg. Jeg var i konfirmasjon i år hvor alle jentene hadde bunad. Jeg ville ikke ha når jeg var konfirmant, men jeg hadde tilbudet. 

Jeg skjønner at det er dyrt, men det er ikke datteren din sin feil at du ikke har informert henne om at hun ikke skulle få bunad. Jeg kjenner ingen jenter som ikke fikk tilbudet om det, alle mine venner fikk til sin konfirmasjon. Hvis du hadde sagt det før, så hadde hun vært forberedt på skuffelsen. Det er veldig forståelig at hun blir lei seg når tiden er kommet for å bestille bunad og hun først nå får vite at hun ikke får.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med bunad til konfirmasjon er jo ikke akkurat en ny trend, det er veldig vanlig og sånn har det vært lenge. Bunaden blir som oftest sydd litt for stor til selve konfirmasjonsdagen, og det er ekstra stoff i den sånn at man kan sy den ut og legge ned falden på stakken. Bunaden min passer fortsatt, har måttet legge ned falden i ettertid, likedan flytte stakken lengre ned på vesten (vest og stakk er sydd sammen). I bredden passer den fortsatt, sitter perfekt nå men var for stor på konfirmasjonsdagen. 

Jeg er 42 og alle jentene i mitt konfirmasjonskull  hadde bunad på konfirmasjonsdagen, det samme var det da min mor som nå er 63 år konfirmerte seg. Og det samme da døtrene våre konfirmerte seg. Vil ikke akkurat si at flere tiår med bunadtradisjon er en trend 

Jeg hadde i flere år fått bunadstilbehør i bursdag og julegaver fra familie; ene tanten min ga meg to støler som er på beltet hver jul, og ett år fikk jeg beltelåsen med initialene mine inngravert. Halssøljen fikk jeg faktisk i dåpsgave av bestemoren min, og fikk den store bringesøljen (som er grisedyr) i konfirmasjonsgave. Øredobber og mansjettknapper har også vært tidligere bursdagsgaver. Kjedelige gaver å få når man er barn, men samtidig så verdifullt i ettertid å vite at akkurat den søljen var gave fra min nå avdøde bestemor. 

Vi har gjort det samme til våres døtre; de har fått sølvet som hører til i gaver fra bestemødrene opp i gjennom årenes løp. Vi kjøpte heller ikke ferdig bunad fra husfliden, men kjøpte bunadspakke til 7000kr. To eldre lokale damer broderte det som skulle broderes (betalte 3500kr) og sydde bunaden sammen (betalte 8000kr). Så alt i alt ble det billigere enn å bestille komplett bunad fra husfliden. 

Alle vet at både konfirmasjon og bunad er dyrt, så det bør ikke komme som julaften på kjerringa ett år før konfirmasjonsdatoen. Å begynne å spare god tid i forveien er noe alle bør gjøre, om man har døtre eller sønner. Faktisk så begynner bunad å bli mere og mere populært blant gutter også. Da vår yngste datter konfirmerte seg så var det flere gutter som stilte i bunad. Men man må såklart planlegge lang tid i forveien 

Og å påstå at bunad er et unyttig plagg som bare brukes en dag i året er bare tull. I tillegg til 17 mai så brukes bunad i de fleste høytidelige anledninger som f.eks dåp og bryllup. Og i konfirmasjon til andre. Det finnes faktisk de som har som tradisjon å bruke bunad på julaften også. Har man bunad så har man ett festplagg for livet. 

Anonymkode: 049ef...d78

Hvorfor? Jeg har aldri hatt et ønske om å ha bunad. 

Alle er heller ikke omringet av familie der det er masse dåp, bryllup og konfirmasjoner heller, hvilket gjør at bunaden da bli et plagg brukt bare en gang i året, på 17. mai.

Det burde da være mye bedre å gjøre som TS egentlig vil, nemlig å gi penger til bolig? For er det noe som gjør KG-brukerne enda kåtere enn bunad og hvor lenge de har spart til det trauste plagget, så er det bolig og hvor lenge de har spart, der de har i flere år nekta seg selv gleder og heller spart, spart, spart. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det på tide å slanke seg.

Anonymkode: 8a784...6e0

Du sier ikke det. 

Mvh Tilsynet for Enkle Løsninger. 

 

Anonymkode: 12c33...57b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min skal konfirmeres om 1,5 år og kom og informerte meg om at vi må bestille bunad. Jeg sa da at jeg ikke har sagt at hun skal få det og at jeg tror det blir veldig dyrt. Da tok hun helt av og sa at alle andre skal ha og det må hun også. Jeg sjekket prisen for den som var aktuell og det kommer på 60-70 000 kroner. Altså, det er jo helt sinnsykt! 

Selvsagt vet jeg at ikke alle kjøper bunad, men er det virkelig mange som har råd til dette? 

Jeg har to jenter til også, så det blir liksom ikke et engangstilfelle. Jeg har rett og slett ikke råd til hverken en, to eller tre. Men tenker også at selv om jeg kunne skrapet det sammen så er det jo altfor mye i konfirmasjonsgave. Jeg må jo betale selskapet også. 

Datteren min mente at vi kunne be hele familien spleise, men uansett hjelper ikke det mye. Vi er en ganske liten familie, og hvis jeg skulle gjette så regner jeg med at hun får gaver for maks 15000 totalt sett. 

Jeg tenkte at hun kunne låne min bunad i konfirmasjonen, og på 17. mai det året hvis hun vil, og så kan de andre jentene få det på samme måte når de konfirmeres. Den passer uten å måtte syes inn. De kan forsåvidt få den på deling hele livet, det er ikke så viktig for meg å bruke den selv om den selvsagt er fin. 

Men nå er hun ordentlig sur for dette. 

Synes dere at bunad er verdt det? Og bruker dere så mye penger i konfirmasjonsgave? 

Anonymkode: 419cf...a4c

For foreldre er det neppe noen overraskelse at barn konfirmeres når de blir 14. - 15. år gamle. 

Å hevde at man ikke har økonomi til bunad til konfirmasjonen vitner om både dårlig planlegging og tilrettelegging både praktisk og økonomisk. 

Vi har tre jenter og alle tre akal konfirmeres samtidig. Alle tre skal få bunad, noe vi har visst siden de kom til verden. 

Derfor har vi, på vegne av barna, ønsket penger til bunad,  ulike søljer, stoff til ulike bunadsdeler ol. Til deres fødselsdager og til jul. Enda er ikke barna så store at konfirmasjonen er rett rundt hjørnet, men de har alt mye utstyr til sine bunader. 

Og ja, alle får i dag bunader til konfirmasjonen så sant de ønsker det og foreldrene ikke er lut fattige. Men selv for de fattige barna finnes der løsninger for leie eller lån av bunad når det er ønskelig. 

Vis meg hvilken bunad du har sett på til den prisen du oppgir. Fordi prisen du oppgir er hinsides alle priser på bunader. 

Anonymkode: 2a01a...85e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Chiyo skrev:

Det jeg syns er rart er at du ikke har sagt ifra før om at du ikke ville gi henne bunad. Hvis du hadde tenkt litt i forkant kunne du kanskje ha opprettet en sparekonto for henne som var til bunad. Jeg forstår ikke helt hvorfor du reagerer på at hun ble lei seg. Jeg var i konfirmasjon i år hvor alle jentene hadde bunad. Jeg ville ikke ha når jeg var konfirmant, men jeg hadde tilbudet. 

Jeg skjønner at det er dyrt, men det er ikke datteren din sin feil at du ikke har informert henne om at hun ikke skulle få bunad. Jeg kjenner ingen jenter som ikke fikk tilbudet om det, alle mine venner fikk til sin konfirmasjon. Hvis du hadde sagt det før, så hadde hun vært forberedt på skuffelsen. Det er veldig forståelig at hun blir lei seg når tiden er kommet for å bestille bunad og hun først nå får vite at hun ikke får.

Hei, Chiyo! 😄

Nå kjenner vi hverandre, og jeg har aldri fått tilbud om bunad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ginavn skrev:

Hei, Chiyo! 😄

Nå kjenner vi hverandre, og jeg har aldri fått tilbud om bunad

Jeg snakker om da jeg var konfirmant for x antall år siden. Hvor jeg kommer fra har alle jenter fått tilbudet, og det er ikke en ny ting. Jeg forstår at det kan være et kjøpepress for de som ikke har mye penger, eller som er enslig, men man må ha kunnet forutse dette problemet i Norge. 
Hvor jeg kommer fra har nesten alle kvinner bunad (ikke jeg, fordi jeg takket nei), så jeg syns det er merkelig at foreldre ikke tenker den tanken når datteren deres nærmer seg konfirmantalder. Datteren hadde nok ikke reagert slik om hun var forberedt på at hun ikke skulle få bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt merkelig at man begynner å spare til dette med en gang man får baby! Jeg hadde mer enn nok med å betale for hus og mat på det tidspunktet og har ikke vært særlig rik siden heller og vil heller bruke pengene på noe morsommere som faktisk gir livet vårt verdi. Det er ikke så vanlig med bunad i vår familie heller, så tanken har aldri slått meg.

Synes det er helt absurd!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er hårreisende! Å bruke SÅ mye penger på noe som blir brukt én dag i året, til den ikke passer mer. Samme med festdrakter til småttiser egentlig. Skikkelig teit å bruke 1.000,- på et plagg som brukes ca 2 ganger. Nå regner jeg med både sko, skjorte, strømpebuke og drakt altså.. Men jeg kjøper det likevel (begynte i fjor, siden eldstemann desperat ønsket seg 17.maikjole(festdrakt) til bursdagen I juli for å slippe å skille seg ut i mai neste år.. Siste året i bhg.

Jeg hadde bunad, men brukte den ikke. Så den kvittet jeg meg med. Vurderer å kjøpe ny brukt nå. En som passer meg. Den første gjorde nemlig ikke det. Ble kjøpt for 3.000,- til min konfirmasjon for 16 år siden. Min tante solgte den for en symbolsk pris til min mor. Den var både for lang og for vid, men alle tenkte jeg ville vokse inn i den. Gjett hva? Jeg var allerede ferdig utvokst.

Anonymkode: 8e5a0...67d

En bunad kan i teorien vare hele livet. Du kan bytte it deler av den om det trengs, men de varer. Det er ikke noe su bruker et par ganger. En venninne av meg arvet bestemoren sin. At du fikk en bunad til 3000 som ikke passet virker rart. Bunader syns vanligvis etter den som skal gå med den og de kan legges ut senere om nødvendig. 

Anonymkode: bcb9a...ad9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For foreldre er det neppe noen overraskelse at barn konfirmeres når de blir 14. - 15. år gamle. 

Å hevde at man ikke har økonomi til bunad til konfirmasjonen vitner om både dårlig planlegging og tilrettelegging både praktisk og økonomisk. 

Vi har tre jenter og alle tre akal konfirmeres samtidig. Alle tre skal få bunad, noe vi har visst siden de kom til verden. 

Derfor har vi, på vegne av barna, ønsket penger til bunad,  ulike søljer, stoff til ulike bunadsdeler ol. Til deres fødselsdager og til jul. Enda er ikke barna så store at konfirmasjonen er rett rundt hjørnet, men de har alt mye utstyr til sine bunader. 

Og ja, alle får i dag bunader til konfirmasjonen så sant de ønsker det og foreldrene ikke er lut fattige. Men selv for de fattige barna finnes der løsninger for leie eller lån av bunad når det er ønskelig. 

Vis meg hvilken bunad du har sett på til den prisen du oppgir. Fordi prisen du oppgir er hinsides alle priser på bunader. 

Anonymkode: 2a01a...85e

Har svart på det før men ok: det er vest Telemark, jeg sjekket prisen nå og det var 40 000 for bunaden, 20-30 000 i sølv. Jeg kan vente med den ene søljen som koster rett over ti tusen. Resten av sølvet må man ha for å holde bunaden sammen, for det er slik den sys. 

Kan kanskje kjøpe brukt og spare litt, men altså jeg hadde ikke tenkt å gi gaver for 40-50 000 heller. Jeg tenkte kanskje 5000 pluss selskapet. 

Jeg har absolutt ikke god råd. Jeg har tre jenter som jeg forsørger selv etter at faren ga opp. Og får den ene bunad så må jo de andre få også. 

Jeg kan sparer men langt i fra så mye enda. I såfall så skal det gå til bolighjelp for dem. 

Jeg har bunad selv som alle jentene kan låne. Den trenger ikke å sys inn, så da er bunad for konfirmasjonsdagen gratis. 

Og jeg trodde virkelig ikke egen bunad var så viktig. Jeg fikk min omtrent mot min vilje. Har ingen andre ungdommer i familien og de to eldste mine er også eldre enn barna til vennene mine. Så nei, jeg har kanskje ikke fulgt med på denne trenden da. 

Hilsen ts 

Anonymkode: 419cf...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da jeg ble konfirmert var jeg den eneste i vennegjengen min som fikk bunad. Faktisk. Flere av dem har kjøpt selv etter at de ble voksne. 

Anonymkode: 419cf...a4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For foreldre er det neppe noen overraskelse at barn konfirmeres når de blir 14. - 15. år gamle. 

Å hevde at man ikke har økonomi til bunad til konfirmasjonen vitner om både dårlig planlegging og tilrettelegging både praktisk og økonomisk. 

Vi har tre jenter og alle tre akal konfirmeres samtidig. Alle tre skal få bunad, noe vi har visst siden de kom til verden. 

Derfor har vi, på vegne av barna, ønsket penger til bunad,  ulike søljer, stoff til ulike bunadsdeler ol. Til deres fødselsdager og til jul. Enda er ikke barna så store at konfirmasjonen er rett rundt hjørnet, men de har alt mye utstyr til sine bunader. 

Og ja, alle får i dag bunader til konfirmasjonen så sant de ønsker det og foreldrene ikke er lut fattige. Men selv for de fattige barna finnes der løsninger for leie eller lån av bunad når det er ønskelig. 

Vis meg hvilken bunad du har sett på til den prisen du oppgir. Fordi prisen du oppgir er hinsides alle priser på bunader. 

Anonymkode: 2a01a...85e

Sjekk raudtrøyebunad ihh til lenken jeg delte. Det er faktisk reelle priser. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg inderlig at Den norske kirke og Human etisk forbund iallfall gjør et bittelite forsøk på å moderere pengebruken rundt konfirmasjonen. Det er blitt et statusopplegg uten like; bunad, dyre gaver, leile av fine lokaler, bestilt mat. Selve konfirmasjonskurset koster jo også penger- flere tusen.

Det viser seg at det er et behov for å presisere at ikke alle kan eller vil bruke så vannvittig mye penger på å markere en dag. Her burde de som selger konfirmasjonsoppleggene gått foran og markert hva de ønsker at forberedelsene og dagen skal være.

Når barna er mindre, diskuteres det hva fødselsdagsgavene skal koste- maks kr 100,- eller kr 50,- 

Er barna blir tenåringer og velger å konfirmere seg gjelder ingen økonomiske refleksjoner lenger. "Det er det det koster" er mantraet enten det er bunad til 60 000,- eller fotballakademi til 20 000,- eller en cup til kr 10 000,- 

Helst skulle jeg sett hele konfirmasjinsopplegget endret, og gjerne utsatt et par-tre år. 

I min tid som konfirmant var det en del av jentene som fikk bunad. På den tiden var det flere som kunne brodere selv og det var også flere som kunne montere bunaden. Dermed ble den jobben mye rimeligere. Bunadssko kjøpte jeg senere- brukte vanlige svarte finsko. Hadde heller ikke alt sølvet til konfirmasjonen.

Min datter arvet en bunad. Det er vi selvsagt takknemlige for. Det koster 10 000,- å få den sydd om. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til de av dere som sier at bunaden er sydd ut max og ikke passer lenger, er det fordi dere er overvektig? Synes det høres så rart ut, da alle damer i både min og samboers familie har ulike bunader fått til konfirmasjonen, og alle bruker sin i voksen alder...

Anonymkode: 7264a...fec

Jeg hadde en vektoppgang når jeg var rundt 30 år, men fram til da passet bunaden helt fint. Fikk sydd den ut og den passet i nesten 10 år til, Fikk 3 barn når jeg var i 30 årene og etter den tredje graviditeten som 39 åring, veide jeg nesten 30 kg mer enn jeg gjorde når jeg ble konfirmert, da fikk jeg den ikke på meg lenger. Men syns det var for ille å ikke får brukt bunaden bare fordi jeg hadde noen kilo for mye. Så da var det bare å slanke seg da. Var bare 10 kg som skulle til før den passet helt fint igjen.

 

Anonymkode: e3ae4...e66

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk kvinnfolkgreie... Tror det er mer mødre som stresser med dette, og overfører dette stresset over på jentungene sine, enn at ungene kommer på dette selv. 

Guttene kan jo iallefall bruke en OK dress til noen tusenlapper i begravelser, på julaften, nyttårsaften osv. :)

Anonymkode: 15d7f...a5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til de av dere som sier at bunaden er sydd ut max og ikke passer lenger, er det fordi dere er overvektig? Synes det høres så rart ut, da alle damer i både min og samboers familie har ulike bunader fått til konfirmasjonen, og alle bruker sin i voksen alder...

Anonymkode: 7264a...fec

Hvorfor synes du det er så rart? Mennesker forandrer seg. Hvorfor i det hele tatt drar du inn overvekt i dette? Så fint at alle damene i din og samboers familie kan bruke sine bunader i voksen alder, men det å spørre om folk er overvektige virker slemt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk kvinnfolkgreie... Tror det er mer mødre som stresser med dette, og overfører dette stresset over på jentungene sine, enn at ungene kommer på dette selv. 

Guttene kan jo iallefall bruke en OK dress til noen tusenlapper i begravelser, på julaften, nyttårsaften osv. :)

Anonymkode: 15d7f...a5a

Helt enig. På ungdomsskolen min dukket det opp ei jente i ballkjole og folk synes hun så overpyntet ut 😂 Dette var en lang, lyserosa kjole som sikkert kostet 1000-3000 kr (vet ikke jeg, har ikke peiling på kjoler). Men en bunad er jo ikke dyrt. Jeg hadde selv en kort hvit kjole og det er merkelig nettopp dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke kjøpe den absolutt dyreste. Finner en fin bunad til 15 000, spesielt brukt, ellers er festdrakt et godt alternativ. 

Anonymkode: 99c4d...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sykt å forvente at man skal ha bunad til konfirmajson! I tillegg har ikke alle råd til å spare til dette i god tid på forhånd. Hva med dem som i tillegg også har flere døtre? 

Jeg synes det er helt greit at barna må velge noen andre klær. Forventningene er "syke" enten man føler presset, eller dkaper presset selv. 

Anonymkode: 4568a...f1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Så dyr gave er galskap og ingenting annet. Og hvertfall at hun ser det som en selvfølge. Det er aldri en selvfølge å gi noen 70 000 pluss 10 000 for selskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...