Gå til innhold

Bunad til konfirmasjon- bare jeg som synes det er helt absurd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden må være et lærebokeksempel i manglende empati, i hvert fall. Alenemor til tre jenter får kjeft fordi hun ikke har tatt med barna sine til Eurodisney tre ganger før de er ti år, mens hun samtidig skulle ha spart all barnetrygd til Telemarksbunad. Den samme alenemoren får nå beskjed om å melde seg på et bunadskurs så hun kan brodere og sy bunader til alle barna sine i løpet av det neste året. Noen spede protester fra kvinner som ikke lenger passer bunadene sine blir avspist med: "Hvor feit er du egentlig, du bør slanke deg ..!"

Seriøst, damer. Ta dere sammen. Bunad er selvfølgelig en fantastisk konfirmasjonspresang, men det er så enkelt at ikke alle har råd til det, og det er faktisk helt greit. Synes også det er bekymringsverdig oppførsel fra en 15-åring at hun ikke forstår at en alenemor til tre barn kanskje ikke har råd til å dra frem 70 000 kroner uten videre. Man skal ikke overlesse barn med sine foreldres økonomiske bekymringer, men det virker som det er mange ungdommer der ute i dag som mangler økonomisk realitetssans kun noen år før de selv skal styre sin egen økonomi.

Folk er forskjellige, har forskjellige liv og forskjellig økonomi. Å sidestille det å ha mulighet til å sette til side mange penger fra barnas fødsel, dyre ferier og klesplagg med at man er så utrolig god mor er åpenbar en logisk feil. Med mindre denne moren jevnlig brukte barnetrygden til barna på kokain mens hun brølte "hahahh, nå får ikke barna mine mine bunaden sin" kan jeg ikke se at det er dette som gjør henne til en bedre/dårligere mor enn en som har god nok økonomi til å sette til side barnetrygden.

Jeg sier det igjen: Ta dere sammen, damer!

Anonymkode: 1b256...b9e

Hør, hør👏

Anonymkode: 2108c...63a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. De argumentene enkelte kommer med om overforbruk og lignende, det blir for dumt. Plagg som er sydd for å være livet ut er nettopp det motsatte av overforbruk. Tipper de samme menneskene handler mengder av billig drit på nettet fra Kina, og gjerne HM og Lindex i samme slengen og. Akkurat som om det er noe bedre!

Anonymkode: 40455...fce

Yeah right. Du forteller meg altså at forfengelige damer klarer seg med ett festplagg livet ut? 

Bunaden kommer på toppen av alt annet forbruk. Det er poenget. 

Anonymkode: 12c33...57b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk jente/kvinneproblemstilling dette. Man nærmest krever å få noe ekstremt dyrt med liten bruksverdi, og som med så mye annet er det mest fordi "alle andre har det". Når skal det komme en generasjon kvinner som våger å tenke selv og attpåtil ikke er så himla materialistiske? Noe er galt med oppdragelsen om barna forventer å få noe som kan koste mange titalls tusen kroner. Så dyre ting kan man spare til selv. Skal tro om disse forventningene er basert på hvor man bor eller hvem man omgir seg med? Har ikke hørt noen mase om bunad til konfirmasjonen tidligere blant slekt eller venner.

Anonymkode: 4ec4b...9ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Så ufattelig arrogant. Du lever virkelig i din egen lille privilegerte boble hvis du mener at å gi barna alt de trenger og samtidig dra på utallige ferier (EuroDisney tre ganger innen man er 10 år er ikke vanlig, ufattelig at du ikke ser det selv) og samtidig få utlevert over 100 000 hver som dere har spart er noe "en helt vanlig familie" har råd til. Herrefred så utrolig lite kontakt du har med virkeligheten og det helt vanlige familier har råd til. 

Anonymkode: 33655...b63

Hør på måten du ordlegger deg på da.. først kritiserer du meg fordi vi sparer. Da går vi glipp av eurodisney osv. Og når jeg skriver at der har vi faktisk vært, så er det snobbete? 😳 min søster bor i Paris, og har tatt med seg barna dit to ganger. Og vi har vært der en gang. At barna våre får «utlevert» penger når de blir voksne? Hva så? Har du noe med hvordan vi bevilger våre penger som vi jobber hardt for? Hva vet du om våre inntekter og utgifter? 

Så fordi vi sparer og tenker langsiktig for våre barn så har vi ikke kontakt med virkeligheten? 

Med fleste jeg kjenner sparer i fond til barna sine. Alle jentene i klassen til mitt barn skal ha bunad. Her jeg bor så er det bunad som gjelder. 

Du sier jo selv at din datter forventer bunad. Og du har kanskje dårlig samvittighet fordi du ikke har tenkt på det før? Så da velger su å angripe de som har kontroll på økonomien og som klarer å planlegge litt mer enn en uke fram i tid. 

I tillegg synes du synd på barna våre. Synes mer synd på datteren din 

Skjerpings! 

 

Anonymkode: b922a...03f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør på måten du ordlegger deg på da.. først kritiserer du meg fordi vi sparer. Da går vi glipp av eurodisney osv. Og når jeg skriver at der har vi faktisk vært, så er det snobbete?Skjerpings! 

 

Anonymkode: b922a...03f

Nå har du mistet kontroll over anonymkodene. 

Skjerpings! 

Anonymkode: 12c33...57b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør på måten du ordlegger deg på da.. først kritiserer du meg fordi vi sparer. Da går vi glipp av eurodisney osv. Og når jeg skriver at der har vi faktisk vært, så er det snobbete? 😳 min søster bor i Paris, og har tatt med seg barna dit to ganger. Og vi har vært der en gang. At barna våre får «utlevert» penger når de blir voksne? Hva så? Har du noe med hvordan vi bevilger våre penger som vi jobber hardt for? Hva vet du om våre inntekter og utgifter? 

Så fordi vi sparer og tenker langsiktig for våre barn så har vi ikke kontakt med virkeligheten? 

Med fleste jeg kjenner sparer i fond til barna sine. Alle jentene i klassen til mitt barn skal ha bunad. Her jeg bor så er det bunad som gjelder. 

Du sier jo selv at din datter forventer bunad. Og du har kanskje dårlig samvittighet fordi du ikke har tenkt på det før? Så da velger su å angripe de som har kontroll på økonomien og som klarer å planlegge litt mer enn en uke fram i tid. 

I tillegg synes du synd på barna våre. Synes mer synd på datteren din 

Skjerpings! 

 

Anonymkode: b922a...03f

Jeg er ts. Men det er ikke meg du siterer her. Jeg har absolutt ikke angrepet noen i tråden her. Har ikke sagt et ord om noen av de som har svart. 

Men for å være ærlig så ble jeg lei meg av alle de som angriper meg og anklager meg for å være en dårlig mor. Pga en bunad! 

Hilsen ts 

Anonymkode: 419cf...a4c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her er jeg hvor moren min faktisk vil at jeg skal ha to bunader.... kan påpekes at man er enebarn også da :) synes bunad er kjempefint. Norges nasjonaldrakt :) 

Anonymkode: 29f6f...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men for å være ærlig så ble jeg lei meg av alle de som angriper meg og anklager meg for å være en dårlig mor. Pga en bunad! 

Hilsen ts 

Anonymkode: 419cf...a4c

Det skal du ikke bli. De som skal være lei seg er de som påfører andre kjøpepress i et dårlig forsøk på å føle seg bedre enn andre. Mennesker som først og fremst er opptatt av fasader og å fremstille seg selv som vellykkede og perfekte er ofte flatere og følelsesmessig avstumpede mennesker. Og barna de avler blir på samme måten. 

Så ikke bli lei deg. Du er helt sikkert en mye bedre mor enn de fleste av fasadeskaperne i tråden her. 

Anonymkode: 12c33...57b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ts. Men det er ikke meg du siterer her. Jeg har absolutt ikke angrepet noen i tråden her. Har ikke sagt et ord om noen av de som har svart. 

Men for å være ærlig så ble jeg lei meg av alle de som angriper meg og anklager meg for å være en dårlig mor. Pga en bunad! 

Hilsen ts 

Anonymkode: 419cf...a4c

Beklager, har gått litt i surr med disse anonymkodene 🙈 beklager det. 

Du er ingen dårlig mor fordi du ikke har mulighet til bunad. Det er ikke det som definerer rollen din som mor. Håper dere finner ut av det. Ser selv at jeg har vært litt brysk i kommentarene og det beklager jeg. Det er deg og din datter som må finne en løsning sammen. Penger er ikke noe en bare kan knipse opp hvis en ikke har. Er enig i at 70.000 for bunad er ekstremt. I vårt distrikt koster bunad 25.000 

Anonymkode: b922a...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal du ikke bli. De som skal være lei seg er de som påfører andre kjøpepress i et dårlig forsøk på å føle seg bedre enn andre. Mennesker som først og fremst er opptatt av fasader og å fremstille seg selv som vellykkede og perfekte er ofte flatere og følelsesmessig avstumpede mennesker. Og barna de avler blir på samme måten. 

Så ikke bli lei deg. Du er helt sikkert en mye bedre mor enn de fleste av fasadeskaperne i tråden her. 

Anonymkode: 12c33...57b

Tusen takk. Er faktisk veldig overrasket over en del av svarene her.

Hilsen ts 

Anonymkode: 419cf...a4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, har gått litt i surr med disse anonymkodene 🙈 beklager det. 

Du er ingen dårlig mor fordi du ikke har mulighet til bunad. Det er ikke det som definerer rollen din som mor. Håper dere finner ut av det. Ser selv at jeg har vært litt brysk i kommentarene og det beklager jeg. Det er deg og din datter som må finne en løsning sammen. Penger er ikke noe en bare kan knipse opp hvis en ikke har. Er enig i at 70.000 for bunad er ekstremt. I vårt distrikt koster bunad 25.000 

Anonymkode: b922a...03f

Takk. Det var fint av deg 

Anonymkode: 419cf...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skal du ikke bli. De som skal være lei seg er de som påfører andre kjøpepress i et dårlig forsøk på å føle seg bedre enn andre. Mennesker som først og fremst er opptatt av fasader og å fremstille seg selv som vellykkede og perfekte er ofte flatere og følelsesmessig avstumpede mennesker. Og barna de avler blir på samme måten. 

Så ikke bli lei deg. Du er helt sikkert en mye bedre mor enn de fleste av fasadeskaperne i tråden her. 

Anonymkode: 12c33...57b

H is det er meg du sikter til så er ikke jeg en fasadeskaper. Ingen i min vennekrets, familie eller barna selv vet at vi har spart så mye penger til de. Nettopp fordi vi ikke er opptatt av det. Våre barn er empatiske, kjekke, sparer til det se ønsker seg og gjør husarbeid for ukelønnen. De har gode verdier. Det er ikke slik at de som har lite har de beste barna og de som har penger har snobbete barn. 

Anonymkode: b922a...03f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk. Det var fint av deg 

Anonymkode: 419cf...a4c

Legger meg paddeflat. ❤️

Anonymkode: b922a...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.10.2019 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Til de av dere som sier at bunaden er sydd ut max og ikke passer lenger, er det fordi dere er overvektig? Synes det høres så rart ut, da alle damer i både min og samboers familie har ulike bunader fått til konfirmasjonen, og alle bruker sin i voksen alder...

Anonymkode: 7264a...fec

Det finnes løsninger der bunaden «ikke passer lenger»! Man syr bare i ett tøystykke i sidene, men gjør det ikke selv om du ikke kan sy. Det er ikke helt sikkert at hele slekta di er innafor på vekta 😉

Anonymkode: d5b17...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spare til bunad til min sønn den dagen han ble født ca. Han fikk bunadskniv og skjorteknapper til dåpen sin. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er dyrt og ikke alle har råd til det. Så enkelt er det.

Jeg synes TS bør sette seg ned med datteren sin og gi henne innsikt i økonomien. Om TS f.eks. forklarer at bunaden koster x-antall månedslønner og av månedslønna må utgift 1, 2, 3, 4...osv. betales, så det er kun igjen så og så mye penger etter at alt er betalt, så er det kanskje enklere å forstå at de ikke har råd til bunad og at å låne mors på konfirmasjonsdagen ikke er et så dårlig alternativ? Hun er kanskje ikke interessert i å spise nudler til middag hver dag frem til konfirmasjonen for å få bunad?

Anonymkode: 2af45...b70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Yeah right. Du forteller meg altså at forfengelige damer klarer seg med ett festplagg livet ut? 

Bunaden kommer på toppen av alt annet forbruk. Det er poenget. 

Anonymkode: 12c33...57b

No er det vel en STOR forskjell på ett festplagg og en bunad...Både i pris og ellers..

Anonymkode: 10baa...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hør på måten du ordlegger deg på da.. først kritiserer du meg fordi vi sparer. Da går vi glipp av eurodisney osv. Og når jeg skriver at der har vi faktisk vært, så er det snobbete? 😳 min søster bor i Paris, og har tatt med seg barna dit to ganger. Og vi har vært der en gang. At barna våre får «utlevert» penger når de blir voksne? Hva så? Har du noe med hvordan vi bevilger våre penger som vi jobber hardt for? Hva vet du om våre inntekter og utgifter? 

Så fordi vi sparer og tenker langsiktig for våre barn så har vi ikke kontakt med virkeligheten? 

Med fleste jeg kjenner sparer i fond til barna sine. Alle jentene i klassen til mitt barn skal ha bunad. Her jeg bor så er det bunad som gjelder. 

Du sier jo selv at din datter forventer bunad. Og du har kanskje dårlig samvittighet fordi du ikke har tenkt på det før? Så da velger su å angripe de som har kontroll på økonomien og som klarer å planlegge litt mer enn en uke fram i tid. 

I tillegg synes du synd på barna våre. Synes mer synd på datteren din 

Skjerpings! 

 

Anonymkode: b922a...03f

Igjen er du skikkelig arrogant og forstår ikke at bare det å kunne spare penger betyr at man har penger til overs. Det er det ikke alle som har, selv med vanlige inntekter og uten å bo seg ihjel eller sløse bort på luksus.

 

Og datteren min? Hvem blander du meg sammen med nå? Jeg er ikke trådstarter og har ikke nevnt barna mine eller min økonomi i denne tråden.

Anonymkode: 33655...b63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen er du skikkelig arrogant og forstår ikke at bare det å kunne spare penger betyr at man har penger til overs. Det er det ikke alle som har, selv med vanlige inntekter og uten å bo seg ihjel eller sløse bort på luksus.

 

Og datteren min? Hvem blander du meg sammen med nå? Jeg er ikke trådstarter og har ikke nevnt barna mine eller min økonomi i denne tråden.

Anonymkode: 33655...b63

Arrogant? Har du 2 fulle inntekter i husstanden og ikke bor deg ihjel og ikke sløser bort på luksus da lurer jeg på hvor pengene tar veien 🤔

Anonymkode: b922a...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Det er telemarksbunaden. Det er bare den som er aktuell, da det er den hun vil ha og det er her vi bor og slekten er fra. Men f eks 50 000 er jo også sinnsykt mye. Og det er ikke så mye billigere når den er brukt 

Ts

Anonymkode: 419cf...a4c

Må alt være nytt? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157801460 25000 med søljer. Jeg har sett til 15 000 lite brukt også, dobbel ranke, men det var på facebook. 

Anonymkode: 9f706...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...