Gå til innhold

Bunad til konfirmasjon- bare jeg som synes det er helt absurd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min skal konfirmeres om 1,5 år og kom og informerte meg om at vi må bestille bunad. Jeg sa da at jeg ikke har sagt at hun skal få det og at jeg tror det blir veldig dyrt. Da tok hun helt av og sa at alle andre skal ha og det må hun også. Jeg sjekket prisen for den som var aktuell og det kommer på 60-70 000 kroner. Altså, det er jo helt sinnsykt! 

Selvsagt vet jeg at ikke alle kjøper bunad, men er det virkelig mange som har råd til dette? 

Jeg har to jenter til også, så det blir liksom ikke et engangstilfelle. Jeg har rett og slett ikke råd til hverken en, to eller tre. Men tenker også at selv om jeg kunne skrapet det sammen så er det jo altfor mye i konfirmasjonsgave. Jeg må jo betale selskapet også. 

Datteren min mente at vi kunne be hele familien spleise, men uansett hjelper ikke det mye. Vi er en ganske liten familie, og hvis jeg skulle gjette så regner jeg med at hun får gaver for maks 15000 totalt sett. 

Jeg tenkte at hun kunne låne min bunad i konfirmasjonen, og på 17. mai det året hvis hun vil, og så kan de andre jentene få det på samme måte når de konfirmeres. Den passer uten å måtte syes inn. De kan forsåvidt få den på deling hele livet, det er ikke så viktig for meg å bruke den selv om den selvsagt er fin. 

Men nå er hun ordentlig sur for dette. 

Synes dere at bunad er verdt det? Og bruker dere så mye penger i konfirmasjonsgave? 

Anonymkode: 419cf...a4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Mener du at det er helt sjokkerende at en konfirmant ønsker seg bunad og du er tilsvarende sjokkert over hva prisen på dette er? Har du aldri vært i en konfirmasjon før?

Jeg synes 1,5 år er for kort horisont å spare på, men jeg mener også at dette er en gave som hele familien kan spleise på. Eller så får du si som det er at bunad hadde du ikke tenkt på som gave før nå og har derfor ikke råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min skal få bunad til konfirmasjonen. Hun har veldig lyst på.
Da jeg stod til konfirmasjon, så sa jeg nei. De siste årene har jeg angret på det, og fikk bunad i bursdagsgave fra pappaen min. 
 

Nå har jeg fått morsarv, siden mammaen min døde for 5 år siden. Bestemoren min døde tidligere i år, så jeg arvet etter henne også. Jeg har bare et barn. 

Anonymkode: fe3de...ea9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 50 000 på bunad til datteren vår til konfirmasjonen! Men nå har vi bare EN datter da... jeg synes det er verdt det, hun var bare passe begeistret selv, jeg tror nok at hun heller ville valgt pengene da hun var 15! Men hun har brukt den mye etterpå, og sier nå at hun er glad vi tok valget for henne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

... og: du har bunad selv. Hvorfor trodde du at din datter skulle tro at det ikke var aktuelt for deg å kjøpe bunad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ikke, har råd til det men har sagt att det kan de kjøpe seg selv når de blir voksne hvis de fortsatt ønsker, galskap å bruke så mye penger på noe så tullete som henger i skapet 99% av tiden

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Standarden når jeg ble konfirmert var bunad. Alle hadde det. Vanskelig å være den ene som ikke har det

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, antiislamist skrev:

Standarden når jeg ble konfirmert var bunad. Alle hadde det. Vanskelig å være den ene som ikke har det

Neida helt greit å ikke være en av saueflokken

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe brukt? Det gjorde min mor, nydelig bunad til oppunder 20.000. 

Anonymkode: 15f13...e86

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er absurd. Jeg hadde bunad og solgte den, fikk jo aldri bruk for den uansett.

Anonymkode: 896f2...af6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er glad som har en sønn, kan fint sponse dress til 15.000 liksom. 

Synes det er helt vilt at det kreves en bunad til 70.000 i gave. For et plagg som brukes én gang i året.

Anonymkode: c301a...605

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunadssølv til både jul og bursdag i årene før konfirmasjonen min. Så får man fordelt det litt, og kanskje andre i familien også kan gjøre det? 

Anonymkode: 2d4fb...1bb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Loff77 skrev:

Neida helt greit å ikke være en av saueflokken

Ikke gøy å være den eneste som ikke har 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60-70 000? Den eneste bunaden jeg vet om hvor man kommer opp i en sånn pris er beltestakken. Om bunaden er lokal, kan man melde seg på kurs i bunadssying. Da kan man sy den selv, og kun betale for kurset og materiellet. Sølv kan man ønske seg til jul/bursdager. Hun kan prøve å skaffe seg en deltidsjobb, da kan hun bidra selv eller betale for egne lommepenger mens du sparer til bunad. 

Jeg synes man bør strekke seg langt for å ordne bunad til konfirmasjonen. Unntaket er om man absolutt ikke har råd.

Anonymkode: 67827...990

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, antiislamist skrev:

Ikke gøy å være den eneste som ikke har 

Mye som ikke er gøy her i livet, greit å venne seg til det først som sist, blir garantert ikke den eneste som ikke stiller i en tullete bunad😀

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tviler ikke på at bunaden kan bli såpass dyr. Men må alt på plass med en gang? Jeg var 28 før jeg hadde alt av smykker.

Anonymkode: c620b...291

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo betalt for et bunadskurs for henne? :) Om du har symaskin. Det er billigere. Så kan hun ønske seg sølv til jul og bursdager

Anonymkode: 565d0...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunad for et års tid siden, og den kom på maks 30 000 kr. Det er også mange som melder seg på kurs, da er du fort nede i halvparten av det igjen. Tror ikke jeg kjenner noen som faktisk har betalt 60 000 for en bunad, hvilken drakt er det egentlig snakk om da? En herrebunad med jakke og 70 sølvknapper ligger nok i den prisklassen, men også der finnes det billigere alternativ. Arve og kjøpe brukt er også gode alternativ.  Selv fikk jeg bunaden til 25-årsdagen og ikke til konfirmasjonen, og godt er det, for jeg har en ganske annerledes kropp nå enn jeg hadde som flatbrystet og formløs 15-åring...!

Anonymkode: 540b3...53d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig mulig å ikke ha tenkt over problemstillingen før? Jeg mener ikke nødvendigvis at hun skulle fått bunad, men alle vet da at det er svært vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...