Gå til innhold

Bunad til konfirmasjon- bare jeg som synes det er helt absurd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt absurd å sy et klesplagg til en 14-åring til titusenvis av kroner. Ingen vet hvordan kroppen til fjortisen ser ut året etterpå og en risikerer at den blir brukt en gang. 

Dette er en helt vanvittig trend. Sykt ilandsoverforbruk av verste sort. 

Anonymkode: 12c33...57b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har tatt helt av med bunad hos ungdommen i de siste årene virker det som. Her hadde absolutt alle jentene bunad da sønnen min konfirmerte seg, og jeg måtte låne bort min til samboers niese, da det ble full krise at hun var den eneste uten i venninneflokken på 17 mai(dette var året før hennes egen konfirmasjon til og med) Virker som det betyr mye for din datter også, siden bunad er hennes eneste ønske av gave til konfirmasjonen. Jeg hadde enten kjøpt brukt, eller gitt bort min egen og heller begynt å spare til de to andre jentene.

Anonymkode: 7264a...fec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt absurd å sy et klesplagg til en 14-åring til titusenvis av kroner. Ingen vet hvordan kroppen til fjortisen ser ut året etterpå og en risikerer at den blir brukt en gang. 

Dette er en helt vanvittig trend. Sykt ilandsoverforbruk av verste sort. 

Anonymkode: 12c33...57b

Den blir sydd slik at den kan legges både ut og inn, så bunad har du for resten av livet.

Anonymkode: 7264a...fec

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den blir sydd slik at den kan legges både ut og inn, så bunad har du for resten av livet.

Anonymkode: 7264a...fec

Ikke nødvendigvis, min er allerede sydd maks ut og den passer ikke lenger. 

Anonymkode: 62745...15a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den blir sydd slik at den kan legges både ut og inn, så bunad har du for resten av livet.

Anonymkode: 7264a...fec

Min er ikke det. Kan ikke bruke den lenger, er ikke noe å legge ut. 

Anonymkode: af27e...485

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Den blir sydd slik at den kan legges både ut og inn, så bunad har du for resten av livet.

Anonymkode: 7264a...fec

Veldig mange bunader har begrensinger på å endre form. Størrelser for bra å endre, men ikke form.

Anonymkode: c620b...291

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den blir sydd slik at den kan legges både ut og inn, så bunad har du for resten av livet.

Anonymkode: 7264a...fec

Slik er det dessverre ikke. Vi har en bunad hengende som ikke kan brukes. 

Kjøp brukt TS. Hvis du absolutt må kjøpe en bunad. Du får dem til en brøkdel av prisen for en ny. 

Anonymkode: 12c33...57b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å velge en annen bunad? Det er få som koster så mye som det du stipulerte.

Vi har akkurat bestilt bunad til vår konfirmant. Kom på 32.000kr inkl ALT sølvet. (20.000 uten sølv.)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Loff77 skrev:

Neida helt greit å ikke være en av saueflokken

Jenter i den alderen bjil vel helst være en del av saueflokken. 

Her i distriktet har alle bunader.

Anonymkode: b9736...927

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg er glad som har en sønn, kan fint sponse dress til 15.000 liksom. 

Synes det er helt vilt at det kreves en bunad til 70.000 i gave. For et plagg som brukes én gang i året.

Anonymkode: c301a...605

Vel vel, har bare et barn - en sønn. Gjett hva han ønsket seg til konfirmasjonen?

Bunad har blitt populært blandt den mannlige befolkningen også

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Datteren min skal konfirmeres om 1,5 år og kom og informerte meg om at vi må bestille bunad. Jeg sa da at jeg ikke har sagt at hun skal få det og at jeg tror det blir veldig dyrt. Da tok hun helt av og sa at alle andre skal ha og det må hun også. Jeg sjekket prisen for den som var aktuell og det kommer på 60-70 000 kroner. Altså, det er jo helt sinnsykt! 

Selvsagt vet jeg at ikke alle kjøper bunad, men er det virkelig mange som har råd til dette? 

Jeg har to jenter til også, så det blir liksom ikke et engangstilfelle. Jeg har rett og slett ikke råd til hverken en, to eller tre. Men tenker også at selv om jeg kunne skrapet det sammen så er det jo altfor mye i konfirmasjonsgave. Jeg må jo betale selskapet også. 

Datteren min mente at vi kunne be hele familien spleise, men uansett hjelper ikke det mye. Vi er en ganske liten familie, og hvis jeg skulle gjette så regner jeg med at hun får gaver for maks 15000 totalt sett. 

Jeg tenkte at hun kunne låne min bunad i konfirmasjonen, og på 17. mai det året hvis hun vil, og så kan de andre jentene få det på samme måte når de konfirmeres. Den passer uten å måtte syes inn. De kan forsåvidt få den på deling hele livet, det er ikke så viktig for meg å bruke den selv om den selvsagt er fin. 

Men nå er hun ordentlig sur for dette. 

Synes dere at bunad er verdt det? Og bruker dere så mye penger i konfirmasjonsgave? 

Anonymkode: 419cf...a4c

Jeg ville latt henne låne bunaden din.

Anonymkode: 14303...af5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min skal konfirmeres om 1,5 år og kom og informerte meg om at vi må bestille bunad. Jeg sa da at jeg ikke har sagt at hun skal få det og at jeg tror det blir veldig dyrt. Da tok hun helt av og sa at alle andre skal ha og det må hun også. Jeg sjekket prisen for den som var aktuell og det kommer på 60-70 000 kroner. Altså, det er jo helt sinnsykt! 

Selvsagt vet jeg at ikke alle kjøper bunad, men er det virkelig mange som har råd til dette? 

Jeg har to jenter til også, så det blir liksom ikke et engangstilfelle. Jeg har rett og slett ikke råd til hverken en, to eller tre. Men tenker også at selv om jeg kunne skrapet det sammen så er det jo altfor mye i konfirmasjonsgave. Jeg må jo betale selskapet også. 

Datteren min mente at vi kunne be hele familien spleise, men uansett hjelper ikke det mye. Vi er en ganske liten familie, og hvis jeg skulle gjette så regner jeg med at hun får gaver for maks 15000 totalt sett. 

Jeg tenkte at hun kunne låne min bunad i konfirmasjonen, og på 17. mai det året hvis hun vil, og så kan de andre jentene få det på samme måte når de konfirmeres. Den passer uten å måtte syes inn. De kan forsåvidt få den på deling hele livet, det er ikke så viktig for meg å bruke den selv om den selvsagt er fin. 

Men nå er hun ordentlig sur for dette. 

Synes dere at bunad er verdt det? Og bruker dere så mye penger i konfirmasjonsgave? 

Anonymkode: 419cf...a4c

Jeg er enig med deg, dette har tatt helt av. Det er en veldig dyr gave.

Det som forundrer meg enda mer, er de som mener at jenta skal få en så dyr bunad, men at det blir helt feil å gi sønnen tilsvarende sum bunaden koster.

Selvfølgelig skal det være slik.

Koster bunaden 50 000,,, så skal sønnen få 50 000 kr i penger.

Men det er litt på utsiden. Så lenge du har en bunad ser jeg ikke problemet. Datteren din/ døtrene har jo bunad å bruke. Hold på ditt.

Anonymkode: 87794...4b3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kontormus skrev:

Vel vel, har bare et barn - en sønn. Gjett hva han ønsket seg til konfirmasjonen?

Bunad har blitt populært blandt den mannlige befolkningen også

Til gutt hadde jeg ventet en del år med bunad. Mannfolka forandrar seg mye fra 15 år.. Hadde heller gitt den til han senere.

Anonymkode: b9736...927

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både datteren vår og begge sønnene våre skal få bunader. Sparer til det på egen konto og har gjort det i flere år. De er bare 6, 8 og 10 år.

Kan dere leie en bunad? Evt. låne av noen dere kjenner?

Anonymkode: 3e161...eaa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde «alle» visste at det er ganske vanlig at jenter får bunad til konfirmasjon. Datteren min er 9 og jeg har allerede begynt å spare til bunad. Jeg fikk bunad som tenåring og jeg er utrolig glad for det som voksen. Elsker bunaden min.

Anonymkode: fd688...0d8

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til gutt hadde jeg ventet en del år med bunad. Mannfolka forandrar seg mye fra 15 år.. Hadde heller gitt den til han senere.

Anonymkode: b9736...927

Den kan endres i alle retninger. Regner med at han kan bruke den i hele sitt voksne liv

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til gutt hadde jeg ventet en del år med bunad. Mannfolka forandrar seg mye fra 15 år.. Hadde heller gitt den til han senere.

Anonymkode: b9736...927

Vi kommer til å gi tilbehøret til bunaden til konfirmasjonen til våre sønner, men leie selve bunaden. Så får de heller få bunad når de passerer 20 🙂

Anonymkode: 3e161...eaa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi får bunad, men den koster 8.000,- i matrialpakke, mormor broderer, så kommer monteringen og den har jeg ikke peiling på... I tillegg skal hun ha skjorte, sko osv, dette må hun begynne å ønske seg nå til jul/bursdager osv ett par år før også har jeg noe sølv hun får arve. Er det ikke som dette de fleste gjør det da? Jeg regner med at bunaden fra min side kommer på ca 15.000,- + arvesølvet. Nå har jeg bare denne ene jenta, men jeg har to gutter også som ikke ønsker seg bunad, men selvfølgelig får noe tilsvarende i kroner og ører. 

Anonymkode: d5b17...b97

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg, dette har tatt helt av. Det er en veldig dyr gave.

Det som forundrer meg enda mer, er de som mener at jenta skal få en så dyr bunad, men at det blir helt feil å gi sønnen tilsvarende sum bunaden koster.

Selvfølgelig skal det være slik.

Koster bunaden 50 000,,, så skal sønnen få 50 000 kr i penger.

Men det er litt på utsiden. Så lenge du har en bunad ser jeg ikke problemet. Datteren din/ døtrene har jo bunad å bruke. Hold på ditt.

Anonymkode: 87794...4b3

Jeg er enig i prinsippet, men mine gutter får ikke tilsvarende sum i rene penger som tenåringer! Pengene settes på en konto, merket som bidrag til bunad og har de ikke ønske om bunad innen de blir 40 skal de få summen i gave. Når de er 40 er de gamle nok til å «søle det vekk» på annen moro :) 

Anonymkode: d5b17...b97

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville leid bunad som sys så den sitter bra. Deretter ville jeg ha sagt at hun får egen bunad når hun blir 20 år.

Anonymkode: 193e9...231

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...