Gå til innhold

Hjemsøkte hus og salg... et spm.

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje du har rett. Men en vitenskapelig forklaring på sånne fenomener kan også stemme, de har ihvertfall funnet noe som kan forklare unormale fenomener og det har ikke så mye med spøkelser å gjøre men vår ''perception'' som kan bli forstyrret.

https://www.nrk.no/viten/xl/lyden-av-et-spokelse-1.13717281

Anonymkode: 7e47c...7e0

Men det er nettopp det som er poenget til alle her. Noe av det som vi nå ser på som "overnaturlig" eller unormalt vil kunne forklares vitenskapelig når vi har måter å avdekke det på. 

Anonymkode: f7e34...09e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Made4u skrev:

Jeg kan trekke konklusjoner jeg også takk. I tilfeller hvor personer ser/hører ting de ikke skal så tenker jeg det nærliggende er å se mot psykriatrien som kan forklare slikt, ja noen hører stemmer i eget hode og schizofrene ser mennesker som forfølger dem og kan skremme seg selv såpass at de ser for seg ting som ikke eksisterer. Psykologien har kunnskap om slik.

Er ikke vits i å lete ut over det, mot noe overnaturlig som bare blir alt for dumt.

Men hva tenker du når f.eks en hel familie sier de ser og hører merkelige ting? Du mener da at hele den familien trenger psykiatri? 😮

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva tenker du når f.eks en hel familie sier de ser og hører merkelige ting? Du mener da at hele den familien trenger psykiatri? 😮

Massesuggesjon, de hauser hverandre opp...

Vellkjent at slik kan skje. Men man trenger bare ett rasjonelt tenkende i samme rom som ikke ser/føler/hører det samme som dem som har hauset hverandre opp.

---

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det er litt trist ja. Men det viktig å føle seg tilpass i sitt hjem tror jeg.

Kan jeg spørre hvor huset ligger? Ligger det liksom litt på en gård eller avsideliggende?

I utgangspunktet var det avsidesliggende, ikke gård akkurat men utenfor det man anså som "sentrum". Etterhvert dukket det opp en del nybygg rundt, så nå er det mer eller mindre et ganske vanlig nabolag med relativt store eneboliger.

Anonymkode: 1e5a3...bed

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi er åpen for og forstår at det er mye det ikke finnes kunnskap om

Du snakker jo mot dine egne argumenter. Uforklarlige fenomener i div hus er jo et ekstremt vidt spekter. Alt fra lyd, til ting som kan ses, berørelser, osv osv. Det er ikke en hendelse. Det kan være flere vitenskapelige forklaringer på et fenomen og en annen vitenskapelig forklaring på et annet (f.eks lyd). Det kan også være en vitenskapelig forklaring på alt dette under et. Eller flere vitenskapelige forklaringer på et fenomen. Synes du ikke det er en veldig tja, enkel tankegang å se alle disse fenomenene under ett? 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Husker jeg leste en annonse for noen år tilbake på Finn der det stod noe om at man var garantert selskap i huset og at hvis man ikke trodde på overnaturlige ting ville man nok raskt bli overbevist ved å velge dette som sitt nye bosted. De tok ikke ansvar for hva husspøkelset kunne finne på og ville derfor at alle skulle være innenforstått med at her var man ikke alene i huset - på godt og vondt. Husker jeg tenkte det var en spennende boligannonse 🙂

Anonymkode: 4cfec...42c

Hadde tenkt at husvert hadde installert overvåkningskamera og var grunnen til rare opplevelser og støy i huset...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Norsk tv har strenge regler som omhandler dette med reallity (som åndenes makt er på en måte). Det er for eksempel ikke lov å  lure seerne med filmtriks. Illustrasjoner er lov. 

Anonymkode: 77796...c2a

Lol. Hvem har fortalt deg dette? For det er ikke sant....

Anonymkode: a13ef...632

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, Made4u skrev:

Jeg kan trekke konklusjoner jeg også takk. I tilfeller hvor personer ser/hører ting de ikke skal så tenker jeg det nærliggende er å se mot psykriatrien som kan forklare slikt, ja noen hører stemmer i eget hode og schizofrene ser mennesker som forfølger dem og kan skremme seg selv såpass at de ser for seg ting som ikke eksisterer. Psykologien har kunnskap om slik.

Er ikke vits i å lete ut over det, mot noe overnaturlig som bare blir alt for dumt.

Men hvorfor hopper du da elegant over B i innlegget mitt, om du mener du er flink til å trekke konklusjoner? Hvorfor går du automatisk ut ifra at vi har forklart alle uforklarlige fenomener? For det mener du vel ikke? 

Jeg tror vi snakker litt rundt hverandre egentlig 😊 Vi som har opplevd endel merkelige fenomener leter ikke etter noe overnaturlig. Vi mener bare at dette er fenomener som ennå ikke er forklart. Og da lurer jeg på hvorfor du hopper over dette argumentet- at fenomenene du er så kritisk til ikke kan være fenomener som vil bli forklart om kanskje 50 år.  I tillegg velger du å latterliggjøre oss som har opplevd disse.

Hørselshallusinasjoner vil være forklaringen på endel lydopplevelser, men det utelukker ikke alle andre slags merkelige aktiviterer. Det kan også være mange forklaringer på et fenomen. 

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, Made4u skrev:

Vellkjent at slik kan skje. Men man trenger bare ett rasjonelt tenkende i samme rom som ikke ser/føler/hører det samme som dem som har hauset hverandre opp.

---

Så merkelig at jeg ikke ble utsatt for massesuggesjon da min mann så personer i stuen min som jeg ikke så da. Vi sto ved siden av hverandre.. Men hvordan forklarer du tilfellene da jeg spurte min mann, ser du det samme som jeg ser nå? der jeg med vilje ikke nevnte hva jeg så for å ikke påvirke han. Svaret hans var det samme jeg så. Dette var heller ikke noe vi hadde sett før i leiligheten så det var ikke tidligere erfaringer han kunne blitt påvirket av. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig at jeg ikke ble utsatt for massesuggesjon da min mann så personer i stuen min som jeg ikke så da. Vi sto ved siden av hverandre.. Men hvordan forklarer du tilfellene da jeg spurte min mann, ser du det samme som jeg ser nå? der jeg med vilje ikke nevnte hva jeg så for å ikke påvirke han. Svaret hans var det samme jeg så. Dette var heller ikke noe vi hadde sett før i leiligheten så det var ikke tidligere erfaringer han kunne blitt påvirket av. 

Hvordan så personene ut? Altså det såg ut som ''ekte personer'' ??

Skrevet

Min søster fikk ting fysisk slått ut av hendene, så det var verken hallusinasjoner eller andre typer subjektive sanseopplevelser.

Anonymkode: 1e5a3...bed

• Liker 7
Skrevet
45 minutter siden, Made4u skrev:

---

Massesuggesjon passer kun inn i noen historier. I leiligheten jeg leide hørte jeg f.eks romstering på loftet konstant på natten. Over en lang periode. Ikke mus men tydelige skritt, tunge dunk og skyving av møbler. Hørtes ut som om noen drev og ommøblerte. Jeg er b-menneske så hørte det ofte mens jeg lå og leste, lydene var rett over meg. Jeg sa ifra til naboen at han måtte slutte å styre på loftet midt på natten. Han ble overrasket, han hadde trodd det var meg. Ja det er mye tramping og skyving av møbler sa han. Akkurat det samme som jeg hadde hørt. Hvordan er da dette massesuggesjon? Vi hadde lås på loftsdøren så vi var de eneste som hadde tilgang. Da vi gikk opp dit ble jeg overrasket fordi eneste møbel var en liten pult.. Ringte utleier for sikkerhets skyld men han hadde heller ikke styrt der. Dette er bare et av mange eksempler jeg kan komme med. 

• Liker 6
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk flest tror nok ikke på sånt nei. Men de på programmet virker ganske oppegående, får ikke sånne ''her er noen som trenger en psykologisk sjekk'' vibber av de. Må være veldig godt betalt... haha.

Jeg hadde nok heller ikke kjøpt et hus om de opplyste om det, men tviler på at de hadde orket å gjøre det heller dersom de mente det var noe... spesielt med huset.

Jeg har solgt en bolig der flere merket tilstedeværelse av noe fremmed. Hadde eierskifteforsikring og de nye eierne klaget på det samme (lukt). Det var andre ting enn lukt. Hadde husrens, men en gikk ikke over til den andre siden. Jeg sa ingenting når jeg solgte. 

2 timer siden, Made4u skrev:

Toskeskap bare ukritiske mennesker med lav eller ingen utdanning kan få seg til å tro på kan ikke tas seriøst, sier seg selv at kvakksalveri ikke har noe med boligsalg å gjøre...

Kjenner folk med høy utdannelse som ikke kaller dette for toskeskap. Hvilken utdannelse har du?

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også spurt en venninne det samme. Håper ikke du ser det samme som meg nå? Heldigvis bodde jeg ikke der, men var på ferie noen dager. Hunden min reagerte også. 

Anonymkode: a1923...0f0

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan så personene ut? Altså det såg ut som ''ekte personer'' ??

Jeg så bare personer i bevegelse, så ut som ekte personer ved første øyekast. Men var noe med omrisset som ikke var helt riktig, vanskelig å forklare. Litt filmaktig på en måte.. 

Vi så ca alder og klesstil, så var tydelig nok. Jeg er avholds og ingen av oss gikk på medisiner forresten. Synes det er rart om vi  skulle ha hallusinasjoner på hver vår kant mens vi bodde i leiligheten når ingen av oss har hatt det tidligere eller etter. Det er en teori om at piperøyk kan gi hallusinasjoner, noe med gassen som kan påvirke hjernen. Jeg er åpen for det meste. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så bare personer i bevegelse, så ut som ekte personer ved første øyekast. Men var noe med omrisset som ikke var helt riktig, vanskelig å forklare. Litt filmaktig på en måte.. 

Vi så ca alder og klesstil, så var tydelig nok. Jeg er avholds og ingen av oss gikk på medisiner forresten. Synes det er rart om vi  skulle ha hallusinasjoner på hver vår kant mens vi bodde i leiligheten når ingen av oss har hatt det tidligere eller etter. Det er en teori om at piperøyk kan gi hallusinasjoner, noe med gassen som kan påvirke hjernen. Jeg er åpen for det meste. 

Fy søren det er creepy da... : / Ja, du tenker karbonmonoksid? Det kan absolutt tulle med hodet. Men rart at dere liksom såg samme skikkelse....

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet

Å diskutere spøkelser er på mange måter litt bortkastet, for man tror det ikke før man får se det. Jeg har ikke opplevd det selv, men har truffet de som har gjort det.

Ens vante verdensbilde får seg en skikkelig trøkk, og det blir vanskelig å benekte de mer metafysiske sidene ved tilværelsen.

Problemet med naturlige forklaringer er at de ofte overser hvor drøye og in-your-face disse tingene kan være. Litt som med eksempelet fra Åndenes makt noen nevnte tidligere, med et leketog som begynner å gå rundt av seg selv så selv programlederen blir skremt. Det kan være møbler som flytter seg, også mens folk ser på. Skikkelser som ser ut som folk, men som går rett inn i og gjennom veggen. Lysekroner som begynner å vaie av seg selv. Bestikk som blir kastet ut av kjøkkenskuffer. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner folk med høy utdannelse som ikke kaller dette for toskeskap. Hvilken utdannelse har du?

Jeg har også spurt en venninne det samme. Håper ikke du ser det samme som meg nå? Heldigvis bodde jeg ikke der, men var på ferie noen dager. Hunden min reagerte også. 

Anonymkode: a1923...0f0

Jeg har spurt ham allerede men får neppe svar. Jeg har og bedt ham utdype hva han mener går under "overnaturlig". 

Ja det er en fin måte å sjekke at man ikke blir påvirket av hverandre på. Jeg ble ganske vant til disse merkelige greiene som skjedde og etterhvert kom vi opp med en metode for å dobbeltsjekke at det ikke var innbilning. F.eks kunne vi sitte å se på tv og en av oss si er det bare jeg som merker at han er her nå? Nei merker det jeg og. Da var vi enige om å lukke øynene så vi ikke skulle påvirke hverandre ved å se på området vi trodde personen sto. Og så skulle en av oss si spesifikt området vi følte han var i, f.eks "ved høyre for kommoden" eller "ved kjøkkenbenken",  etc. Det stemte alltid med det den andre følte. En gang sa mannen min "han står rett bak deg" og det var akkurat det jeg følte, Ble ikke redd etterhvert, det var spennende å forske på fenomenet synes jeg. Men jeg er veldig nysgjerrig og forskende av natur. 

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren det er creepy da... : / Ja, du tenker karbonmonoksid? Det kan absolutt tulle med hodet. Men rart at dere liksom såg samme skikkelse....

Å se personene var ikke ekkelt, ikke noe å være redd for. Det var mer det andre som skjedde i en del av huset som var slitsomt og gjorde meg redd.men orker ikke gå innpå det nå. Har kuppet tråden din helt og dette har jo ikke noe med hussalg å gjøre 🙂 

Skrevet

Nå er det en gang slik at kunnskap kan forklare hvordan mennesker påvirker hverandre, at mennesker kan se/høre/føle noe som ikke eksisterer i det hele tatt, de påvirker utelukket hverandre og så forsøker de å forklare det hele med tull.

Et eksempel på slikt er at mennesker kan påvirke andre til å føle seg syke, altså gjøre dem hypokondrisk, de blir da ledet til å kjenne så godt etter at plutselig føler de seg syk eller har vondt - alt ledet frem av manipulasjon. Gjort tester med det...

Nå er jeg interessert i HiFi, og der har blindtester vist at mennesker reelt hører forskjell på den samme kabelen. Det vil si at de tror de hører på en annen kabel enn det de i utgangspunktet gjør, mens de i realiteten hører på den samme kabelen i alle tilfellene... Det er ikke grenser for hvor bastant noen kan være i slike blindtester, selv om de i realiteten blir lurt opp i styr - i praksis kan de ende med å beskrive forskjellene i detalj selv om det jo ikke er noen forskjell til eller fra når det er samme utstyr som benyttes.

Slik er det med smak og lukt også, om noen først starter å snakke om en bestemt smak/lukt så ender det ofte med at mange mennesker påstår at de kjenner nettopp den smaken/lukten, selv om den er ikke eksisterende.

Den menneskelige hjerne kan altså villedes, og akkurat det har man jo kjennskap til og det kan sågar beskrives av psykriatrien, altså er dette et faktum...

---

Hva gjelder gjenferd som mindre intelligente og opplyste sterkere enn ressurssterke tenderer til å tro på, så er det jo slik at det er de mest ukritiske som ledes mot å se/føle disse... Og da lukker de jo øynene for hvordan de påvirker hverandre (de tror det at flere føler det samme er et bevis for gjenferd heller enn å se mot kunnskapen som forteller at mennesker kan påvirke hverandre)...

Er det ikke rart, at slike ofte snakker om at dem er mottakelig, men andre som er tilstede men ikke opplever det samme ikke er det, altså må man være åpen for idiotiet... Hadde noe virkelig vært reelt så hadde det jo ikke vært slik, det sier seg selv at ingen går igjen da er man død så er man død--- Punktum!!

Slutte å være naive og ukritiske idioter, vi snakker om psykriatri her og dersom noen hører stemmer som ikke er der ja da birde de heller starte å bekymre seg for at det skal vippe mer over for dem heller enn å beskrive det som gjenferd. De er i så fall faretruende nær å være paranoid schizofren (de hører stemmer og ser ting som ikke er reelt) og for slikt finnes behandlingsmetoder og medisiner, de skal prise seg lykkelig om det ikke vipper mer over for dem så de blir hjelpetrengende, for det er bekymringsverdig det de ser/hører/føler og det kan vippe mot det verre.

Spøkelser finnes i alle fall ikke, men psykisk syke er mange og det er nok av dem som ikke er det men som er i faresonen for å bli det også...

Skrevet
16 minutter siden, Sirkelen skrev:

Å diskutere spøkelser er på mange måter litt bortkastet, for man tror det ikke før man får se det. Jeg har ikke opplevd det selv, men har truffet de som har gjort det.

Ens vante verdensbilde får seg en skikkelig trøkk, og det blir vanskelig å benekte de mer metafysiske sidene ved tilværelsen.

Problemet med naturlige forklaringer er at de ofte overser hvor drøye og in-your-face disse tingene kan være. Litt som med eksempelet fra Åndenes makt noen nevnte tidligere, med et leketog som begynner å gå rundt av seg selv så selv programlederen blir skremt. Det kan være møbler som flytter seg, også mens folk ser på. Skikkelser som ser ut som folk, men som går rett inn i og gjennom veggen. Lysekroner som begynner å vaie av seg selv. Bestikk som blir kastet ut av kjøkkenskuffer. 

Var sikker på at du hadde hatt flere opplevelser ut fra innleggene dine så ble overrasket nå. Du virker nysgjerrig og åpen, den type person som også lytter i en diskusjon og som har en god menneskeinnsikt. Du evner å se ting fra flere perspektiv. Det var amatørpsykoloanalysen av deg 😄 

Liker ikke ordet spøkelser siden folk ofte assosierer det med noe klisjeaktig og blir så forutinntatt. Man ofte blir sett på som en homogen gruppe om man sier man tror på energier/spøkelser/ånder. Ser du nevnte ufoer i tråden, blir det samme. En kompis mente det var latterlig at jeg trodde på ufoer. Hadde utenomjordiske besøkt jorda hadde vi hatt flere bevis. Jeg har aldri sagt jeg tror på at utenomjordiske besøker jorden sa jeg, jeg sa ufo- ufo står for nettopp uforklarlig objekt. Det kan like gjerne være et naturfenomen eller kan forklares via strengeteorien. Synes det er fint om folk spør hva hva slags teorier man har før de går inn med en forutinntatt og dømmende holdning. Jeg avviser ikke at vi får besøk heller, men tror mer på andre teorier. 

Tror "spøkelser"  er en form for energi. Om det er et fysisk fenomen, elektromagentiske felt (som jo er så vitenskapelig som det kan bli) eller annen type kvantemekanikk, sjelen som er stuck i et slags fotavtrykk, eller en blanding, fascinerende er det!

Det er ikke lenge siden vi f.eks fant bevis på gravitasjonsbølger. Når jeg sitter på gamlehjemmet kan folks verdensbilde være helt annerledes enn det vi har nå. Og jeg synes det er veldig rart at mange ikke kan forestille seg det. Ops, beklager ts, jeg bør lage meg egen tråd om dette 🙄

• Liker 2
Skrevet

Vi ønsker oss et poltergeist til jul. Er det noen som kan sende oss et?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...