Gjest Sirkelen Skrevet 15. oktober 2019 #61 Skrevet 15. oktober 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var sikker på at du hadde hatt flere opplevelser ut fra innleggene dine så ble overrasket nå. Du virker nysgjerrig og åpen, den type person som også lytter i en diskusjon og som har en god menneskeinnsikt. Du evner å se ting fra flere perspektiv. Det var amatørpsykoloanalysen av deg 😄 Liker ikke ordet spøkelser siden folk ofte assosierer det med noe klisjeaktig og blir så forutinntatt. Man ofte blir sett på som en homogen gruppe om man sier man tror på energier/spøkelser/ånder. Ser du nevnte ufoer i tråden, blir det samme. En kompis mente det var latterlig at jeg trodde på ufoer. Hadde utenomjordiske besøkt jorda hadde vi hatt flere bevis. Jeg har aldri sagt jeg tror på at utenomjordiske besøker jorden sa jeg, jeg sa ufo- ufo står for nettopp uforklarlig objekt. Det kan like gjerne være et naturfenomen eller kan forklares via strengeteorien. Synes det er fint om folk spør hva hva slags teorier man har før de går inn med en forutinntatt og dømmende holdning. Jeg avviser ikke at vi får besøk heller, men tror mer på andre teorier. Tror "spøkelser" er en form for energi. Om det er et fysisk fenomen, elektromagentiske felt (som jo er så vitenskapelig som det kan bli) eller annen type kvantemekanikk, sjelen som er stuck i et slags fotavtrykk, eller en blanding, fascinerende er det! Det er ikke lenge siden vi f.eks fant bevis på gravitasjonsbølger. Når jeg sitter på gamlehjemmet kan folks verdensbilde være helt annerledes enn det vi har nå. Og jeg synes det er veldig rart at mange ikke kan forestille seg det. Ops, beklager ts, jeg bør lage meg egen tråd om dette 🙄 Anonymkode: f7e34...09e Jeg kan kjenne meg godt igjen i din psykologiske tolkning av meg, jeg er svært nysgjerrig og ser lett flere ulike perspektiv på samme sak. Virkeligheten er jo veldig mangefasettert, og selv om man nødvendigvis må generalisere og trekke foreløpige konklusjoner så må man aldri glemme at det er det man gjør. Personlig har jeg aldri sett poenget med å bytte betegnelser på kontroversielle ting for å gjøre de mer «nøytrale» eller akseptable for folk flest. Fordomsfulle folk er like fordomsfulle uansett, og for uforklarlige fenomener må jo nødvendigvis ethvert begrep bare dekke over vår egen uvitenhet. Spøkelser er spøkelser, alle vet hva du mener, men hva det skyldes er en helt annen sak. At det er en psykisk rest eller avtrykk av fortidige hendelser og personer er en grei arbeidshypotese. Men hvordan dette skulle fungere ligger langt utenfor kjent fysikk. Hva som er relasjonen mellom bevissthet og den materielle verden er jo heller ikke klarlagt, århundrer etter Descartes’ dualisme. Men at det skjer rare ting og at folk opplever bisarre hendelser er det vanskelig å benekte. Verden er et underlig sted, jo mer i dybden man går.
Thyra Skrevet 15. oktober 2019 #62 Skrevet 15. oktober 2019 Hadde glatt kjøpt et sånt hus, til en bra pris.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #63 Skrevet 15. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er klart at er det en vanskelig sak, må det gjøres arbeid på stedet over tid, og kvaliteten på mediumet/healeren må være tipp topp. Gjorde hun rens selv, eller ble det gjort av en erfaren? Anonymkode: 6bd6d...3b7 TS, jeg kan ikke se at du har svart meg på dette innlegget? Hvem gjorde husrens, og hjalp det litt, eller ikke i det hele tatt? Anonymkode: 6bd6d...3b7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #64 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg synes det er veldig interessant at de som skriver at de ikke tror på hjemsøkte hus og spøkelser, at det bare er «tull» å oppgi det i annonsen, fortsatt sier «men jeg hadde ikke villet flytte inn» Anonymkode: 911b3...1cd 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #65 Skrevet 15. oktober 2019 1 time siden, Made4u skrev: Nå er det en gang slik at kunnskap kan forklare hvordan mennesker påvirker hverandre, at mennesker kan se/høre/føle noe som ikke eksisterer i det hele tatt, de påvirker utelukket hverandre og så forsøker de å forklare det hele med tull. Et eksempel på slikt er at mennesker kan påvirke andre til å føle seg syke, altså gjøre dem hypokondrisk, de blir da ledet til å kjenne så godt etter at plutselig føler de seg syk eller har vondt - alt ledet frem av manipulasjon. Gjort tester med det... Nå er jeg interessert i HiFi, og der har blindtester vist at mennesker reelt hører forskjell på den samme kabelen. Det vil si at de tror de hører på en annen kabel enn det de i utgangspunktet gjør, mens de i realiteten hører på den samme kabelen i alle tilfellene... Det er ikke grenser for hvor bastant noen kan være i slike blindtester, selv om de i realiteten blir lurt opp i styr - i praksis kan de ende med å beskrive forskjellene i detalj selv om det jo ikke er noen forskjell til eller fra når det er samme utstyr som benyttes. Slik er det med smak og lukt også, om noen først starter å snakke om en bestemt smak/lukt så ender det ofte med at mange mennesker påstår at de kjenner nettopp den smaken/lukten, selv om den er ikke eksisterende. Den menneskelige hjerne kan altså villedes, og akkurat det har man jo kjennskap til og det kan sågar beskrives av psykriatrien, altså er dette et faktum... --- Hva gjelder gjenferd som mindre intelligente og opplyste sterkere enn ressurssterke tenderer til å tro på, så er det jo slik at det er de mest ukritiske som ledes mot å se/føle disse... Og da lukker de jo øynene for hvordan de påvirker hverandre (de tror det at flere føler det samme er et bevis for gjenferd heller enn å se mot kunnskapen som forteller at mennesker kan påvirke hverandre)... Er det ikke rart, at slike ofte snakker om at dem er mottakelig, men andre som er tilstede men ikke opplever det samme ikke er det, altså må man være åpen for idiotiet... Hadde noe virkelig vært reelt så hadde det jo ikke vært slik, det sier seg selv at ingen går igjen da er man død så er man død--- Punktum!! Slutte å være naive og ukritiske idioter, vi snakker om psykriatri her og dersom noen hører stemmer som ikke er der ja da birde de heller starte å bekymre seg for at det skal vippe mer over for dem heller enn å beskrive det som gjenferd. De er i så fall faretruende nær å være paranoid schizofren (de hører stemmer og ser ting som ikke er reelt) og for slikt finnes behandlingsmetoder og medisiner, de skal prise seg lykkelig om det ikke vipper mer over for dem så de blir hjelpetrengende, for det er bekymringsverdig det de ser/hører/føler og det kan vippe mot det verre. Spøkelser finnes i alle fall ikke, men psykisk syke er mange og det er nok av dem som ikke er det men som er i faresonen for å bli det også... Hadde vært fint om du kunne svart på spørsmålene jeg har stilt deg i tråden flere steder. B.la hva du definerer som overnaturlig. Ja manipulasjon burde vært et eget fag i skolen. Med den politiske høyredreiningen som foregår i enkelte land og facebookskandalen med cambridge analytica etc. Men du, ingen av oss har sagt at den menneskelige psyken ikke kan villedes. Massepsykose er et grelt eksempel på det. Du har en veldig svart hvitt tankegang. Det finnes veldig mye nyanser mellom der. Mye opplevelser kan ikke forklares med verken massesuggesjon eller psykiske lidelser. Vi hørte forresten ikke en en eneste stemme i årene vi bodde der. Det jeg hørte var ommøblering på loftet, noe naboen jo bekreftet at han også hadde hørt. Da stuegardinene helt plutselig begynte å svinge helt vilt i full fart frem og tilbake da vi satt i sofaen, var det en massesuggesjon eller en akutt psykose der vi begge utrolig nok hadde eksakt samme hallusinasjon? Vinduet var lukket, god isolasjon rundt vinduet, ingen trekk fra dør, ingen sentralfyring rett under, ingen trailer som kjørte forbi, ikke et minijordskjelv osv, tro meg, jeg går ikke utfra at det "spøker" som om jeg håper det gjør det. Ingen av oss sa noe, vi satt bare og gapte. Dvs null kommunikasjon mellom oss som kunne påvirke. Forresten passer ikke massesuggesjonsteorien inn med mannen min, som ikke trodde et kvekk på "spøkelser" da han flyttet inn. Han trodde ikke på meg heller da jeg fortalte om episoder. Så det var ingen slags placeboeffekt der, ingen forventninger fra hans side. Han passet godt til uttrykket "hvit som et laken" (hehe, tok du den) første gang han så fenomener. Var ganske lenge før han ville innrømme overfor seg selv at det foregikk ting der. Jeg forsto det, som @Sirkelen fint sa rykker det noe j..... opp i det bildet du har av virkeligheten. Det var nok hallusinasjoner sa han. Men når han opplevde flere og flere episoder, også fysisk, så går det en grense for hvor lenge man kan benekte at det som skjer er merkelig. Og grensene for man faktisk reagerer på ble tvertimot høyere, siden vi hadde en tendens til å bortklare mye. Selv om vi ikke fant naturlige forklaringer. Jeg hadde f.eks moren min på besøk og hun ble helt skrekkslagen av en episode som skjedde da hun var der, mens jeg bare lo. Jeg "lette" ikke etter merkelige episoder eller så på spøkelser på høylys dag (morsom jeg er idag), de kom på løpende bånd uten at jeg trengte å overtolke eller innbille meg noe. Da jeg var alene hjemme og skulle åpne boka jeg hadde lest 1/2t før og den plutselig lå på dørmatta ble jeg ikke overrasket engang, det var normalt.. Som @Sirkelensa så blir det vanskelig å diskutere fordi henger to teorier på en helg haug veldig forskjellige type fenomener. Du snakker om massesuggesjon når vi så ting bevege seg. Et lass med cd-er som fløy ut av hylla og landet flere meter vekk fra hylla på en måte som ikke var fysisk logisk. Bilder vi hadde skrudd godt fast som datt ned (klisje den der) Alt mens vi satt i stua begge to. Helt komiske ting som plutselig lå i skoene når vi skulle dra på jobb (mannen min er absolutt ikke av den spøkefulle typen, ikke går han i søvne og jeg sover så lett at jeg våkner om han går ut av sengen så jeg hadde sett om han gjorde dette). Hadde ikke tenkt å legge ut om noe av dette her fordi det høres ut som en film og jeg forventer egentlig ikke noe svar fra deg da du sikkert tror jeg er innlagt på psykiatrisk. Ellers synes jeg det er fantastisk morsomt at du går utifra at vi alle tror at "spøkelser" er døde mennesker. Det sier litt om hvor du er i forståelsen. Anonymkode: f7e34...09e 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #66 Skrevet 15. oktober 2019 1 time siden, Honey Dew skrev: Vi ønsker oss et poltergeist til jul. Er det noen som kan sende oss et? Nei men jeg kan sende deg en Chuckiedukke og en porselensdukke? Porselensdukken mangler et øye men det går vel greit. Det er en sånn porselensdukke med stemme, sånn de hadde i gamle dager vet du. Den har det med å slå seg på om natta men det er sikkert bare beroligende. De er fine å ha på nattbordet, helst bør du ha dem ved utenfor toalettet sånn at du kan føle deg trygg når du skal på do på natten 😊 Anonymkode: f7e34...09e 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #67 Skrevet 15. oktober 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, jeg kan ikke se at du har svart meg på dette innlegget? Hvem gjorde husrens, og hjalp det litt, eller ikke i det hele tatt? Anonymkode: 6bd6d...3b7 Jo, det ble tilkalt sånn ''ekspert'' som driver med sånne ting b.la husrens, men hun flyttet ut etterhvert likevel, da huset var så gammelt. Så vanskelig å si om hun følte det hjalp... Anonymkode: 7e47c...7e0
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #68 Skrevet 15. oktober 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er veldig interessant at de som skriver at de ikke tror på hjemsøkte hus og spøkelser, at det bare er «tull» å oppgi det i annonsen, fortsatt sier «men jeg hadde ikke villet flytte inn» Anonymkode: 911b3...1cd Hehe, ja... Det er jo litt interessant.. Hva frykter man hvis man ikke tror på det? Er det sånn at vi mennesker ikke kan vite alt mellom himmel og jord, og de likevel ikke er 100% sikre at noe sånt ikke finnes? Anonymkode: 7e47c...7e0
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #69 Skrevet 15. oktober 2019 47 minutter siden, Sirkelen skrev: Verden er et underlig sted, jo mer i dybden man går. Ikke minst menneskepsyken. Det er vel det eneste alle i tråden kan være enig om ☺️ Jeg setter ihvertfall pris på at jeg er vokste opp i en familie som diskuterer alt mulig gjerne langt ned i dybden og som oppfordret til å være nysgjerrig på det meste. Å stille spørsmåltegn og å være kritisk er en like stor del av meg som det å være åpen, det trenger ikke være en motsetning der som @Made4umener. Anonymkode: f7e34...09e
Honey Dew Skrevet 15. oktober 2019 #70 Skrevet 15. oktober 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei men jeg kan sende deg en Chuckiedukke og en porselensdukke? Porselensdukken mangler et øye men det går vel greit. Det er en sånn porselensdukke med stemme, sånn de hadde i gamle dager vet du. Den har det med å slå seg på om natta men det er sikkert bare beroligende. De er fine å ha på nattbordet, helst bør du ha dem ved utenfor toalettet sånn at du kan føle deg trygg når du skal på do på natten 😊 Anonymkode: f7e34...09e Nei takk, jeg vil helst ha et morsomt lite poltergeist...
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #71 Skrevet 15. oktober 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er veldig interessant at de som skriver at de ikke tror på hjemsøkte hus og spøkelser, at det bare er «tull» å oppgi det i annonsen, fortsatt sier «men jeg hadde ikke villet flytte inn» Anonymkode: 911b3...1cd Synes jeg og. Kom på noe komisk. Etter episoden der moren min ble så skremt hos meg påsto hun senere at åndegreier trodde hun ikke på. Så jeg insisterte på at hun skulle sove en natt alene i leiligheten vår. Det ville hun ikke.. Lokket henne med at hun skulle få en dyrere julegave av meg om hun ikke opplevde noe den natten, men det fristet visst ikke? Senere har bestefar fortalt meg at han ga mamma en gyngestol arvet fra oldefar. Vi hadde stolen i huset da jeg var liten. Mamma hadde tilslutt gitt den tilbake til bestefar. Bestefar ble snurt og skuffet fordi hun selv hadde sagt stolen var flott. Så kom det for en dag da, når pappa måtte fortelle bestefar hvorfor hun ikke ville ha den. Den flyttet på seg når vi ikke var hjemme 😄 Det var som oftest mamma som oppdaget det men pappa kunne bekrefte det Og det hadde skjedd så mange ganger at hun ville ha den ut. Men hvorfor ble hun skremt av det når hun ikke tror på spøkelser? Anonymkode: f7e34...09e 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #72 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg tar ingen sjanser, ville aldri kjøpt et hus med veldig belasta bakgrunn. Blir litt overtroisk iblant og da er det best å ikke få noe sånt å tenke på..😅 Anonymkode: 691dc...a7b 1
SoWhat? Skrevet 15. oktober 2019 #73 Skrevet 15. oktober 2019 Så lenge "spøkelser" har "eksistert", og ingen kan komme med en sannhet om hva det "egentlig" er. Bare for å si det, så er det både rasjonelle og intelligente mennesker, også med utdannelse :-), som opplever uforklarlige ting. Men de spekulerer kanskje ikke så mye i det, mot at det er noe "overnaturlig", men vil ha en forklaring og søker andre steder mot psykologi og forskning. Det er jo ikke noe svar der, eller det kan være ulike teorier, så setter en seg inn i det. At vi merker andres energier er jeg ikke i tvil om. Kaller det energier, siden de nærværet er til stede uten den fysiske kroppen. Det er mange som "føler på seg" mennesker og stemninger. Hadde vært interessant å vite hvordan
SoWhat? Skrevet 15. oktober 2019 #74 Skrevet 15. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes jeg og. Kom på noe komisk. Etter episoden der moren min ble så skremt hos meg påsto hun senere at åndegreier trodde hun ikke på. Så jeg insisterte på at hun skulle sove en natt alene i leiligheten vår. Det ville hun ikke.. Lokket henne med at hun skulle få en dyrere julegave av meg om hun ikke opplevde noe den natten, men det fristet visst ikke? Senere har bestefar fortalt meg at han ga mamma en gyngestol arvet fra oldefar. Vi hadde stolen i huset da jeg var liten. Mamma hadde tilslutt gitt den tilbake til bestefar. Bestefar ble snurt og skuffet fordi hun selv hadde sagt stolen var flott. Så kom det for en dag da, når pappa måtte fortelle bestefar hvorfor hun ikke ville ha den. Den flyttet på seg når vi ikke var hjemme 😄 Det var som oftest mamma som oppdaget det men pappa kunne bekrefte det Og det hadde skjedd så mange ganger at hun ville ha den ut. Men hvorfor ble hun skremt av det når hun ikke tror på spøkelser? Anonymkode: f7e34...09e Det er stor forskjell fra å tro på noe til å utelukke noe. Jeg tror heller ikke på spøkelser, men jeg utelukker ikke at det fins. At det er en forklaring. Jeg tror på enkelte mennesker, selv om jeg ikke tror på, eller vet hva spøkelser er. 1
Gjest Sirkelen Skrevet 15. oktober 2019 #75 Skrevet 15. oktober 2019 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes jeg og. Kom på noe komisk. Etter episoden der moren min ble så skremt hos meg påsto hun senere at åndegreier trodde hun ikke på. Så jeg insisterte på at hun skulle sove en natt alene i leiligheten vår. Det ville hun ikke.. Lokket henne med at hun skulle få en dyrere julegave av meg om hun ikke opplevde noe den natten, men det fristet visst ikke? Senere har bestefar fortalt meg at han ga mamma en gyngestol arvet fra oldefar. Vi hadde stolen i huset da jeg var liten. Mamma hadde tilslutt gitt den tilbake til bestefar. Bestefar ble snurt og skuffet fordi hun selv hadde sagt stolen var flott. Så kom det for en dag da, når pappa måtte fortelle bestefar hvorfor hun ikke ville ha den. Den flyttet på seg når vi ikke var hjemme 😄 Det var som oftest mamma som oppdaget det men pappa kunne bekrefte det Og det hadde skjedd så mange ganger at hun ville ha den ut. Men hvorfor ble hun skremt av det når hun ikke tror på spøkelser? Anonymkode: f7e34...09e Det er nettopp dette som jeg finner så slående med såkalte uforklarlige fenomen. De har en slags mellomposisjon i vår kultur: vi vil ikke at det skal stemme og ihvertfall ikke bli oppfattet som noen som tror på slikt. Samtidig vet vi jo innerst inne at denne skråsikkerheten er bygd på sandgrunn, vi vet ikke, og vi frykter det. «Alle» vet det skjer rundt omkring, og vitnesbyrd finnes i bøtter og spann om man bare begynner å skrape i overflaten. Det er ikke mange familier eller vennegjenger hvor ingen har opplevd noe overnaturlig. Men fraværet av kulturell aksept gjør forskning på dette til en akademisk risikosport, hvor mange vil risikere sin hardt opptjente kompetanse og rykte på dette? Endret 15. oktober 2019 av Sirkelen
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #76 Skrevet 15. oktober 2019 2 timer siden, Honey Dew skrev: Vi ønsker oss et poltergeist til jul. Er det noen som kan sende oss et? Be careful what you wish for. Anonymkode: edf7a...722 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #77 Skrevet 15. oktober 2019 22 minutter siden, SoWhat? skrev: Så lenge "spøkelser" har "eksistert", og ingen kan komme med en sannhet om hva det "egentlig" er. Bare for å si det, så er det både rasjonelle og intelligente mennesker, også med utdannelse :-), som opplever uforklarlige ting. Men de spekulerer kanskje ikke så mye i det, mot at det er noe "overnaturlig", men vil ha en forklaring og søker andre steder mot psykologi og forskning. Det er jo ikke noe svar der, eller det kan være ulike teorier, så setter en seg inn i det. At vi merker andres energier er jeg ikke i tvil om. Kaller det energier, siden de nærværet er til stede uten den fysiske kroppen. Det er mange som "føler på seg" mennesker og stemninger. Hadde vært interessant å vite hvordan "Spøkelser" har alltid eksistert fordi troen på disse er en del av vår kulturarv og biologi. Religion og overtro er på mange måter nedskrevet i vår nevrokjemi da mennesket alltid har lett etter svar på ulike fenomener. Selv om vitenskapen kom og gav oss svar på mange av disse mysteriene, så er vi fremdeles preget av vår urhjerne. Vi er altså ikke evolusjonsmessig helt der ennå at vi forkaster alle de gamle ideene om religion, tro og overtro. Anonymkode: 276ce...978 2
SoWhat? Skrevet 15. oktober 2019 #78 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Spøkelser" har alltid eksistert fordi troen på disse er en del av vår kulturarv og biologi. Religion og overtro er på mange måter nedskrevet i vår nevrokjemi da mennesket alltid har lett etter svar på ulike fenomener. Selv om vitenskapen kom og gav oss svar på mange av disse mysteriene, så er vi fremdeles preget av vår urhjerne. Vi er altså ikke evolusjonsmessig helt der ennå at vi forkaster alle de gamle ideene om religion, tro og overtro. Anonymkode: 276ce...978 Jeg mente at det fremdeles ikke er noe svar på hva det er. Du tror alt handler om psyken, og hjernen vår. Mulig det. Men det er bare en teori. 2
Honey Dew Skrevet 15. oktober 2019 #79 Skrevet 15. oktober 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be careful what you wish for. Anonymkode: edf7a...722 Er ikke redd for litt støy. Poltergeist skal jo leve og uttrykke sine følelser de også
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #80 Skrevet 15. oktober 2019 29 minutter siden, SoWhat? skrev: Men de spekulerer kanskje ikke så mye i det, mot at det er noe "overnaturlig", men vil ha en forklaring og søker andre steder mot psykologi og forskning. Det er jo ikke noe svar der, eller det kan være ulike teorier, så setter en seg inn i det. Det gjorde ikke jeg heller. Prøvde å utelukke alle mulige årsaker. Jeg ba mannen teste ut forskjellige måter cd-ene kunne fly ut av hylla og lande flere meter bortenfor. Prøvde å skyve på hyllen for å se om den var skjev, sjekke om gulvet var så glatt at cd-ene kunne sklidd flere meter bortover, sjekket coveret på cd-ene for å se om det var noe spesielt med dem som gjorde at de kunne skli så langt bortover. For vi fikk ikke med oss om de skled i det hele tatt- vi hørte bare at cd-ene falt i gulvet og da vi snudde oss lå de flere meter fra hyllen. Jeg er sånn at jeg må ha en forklaring på ting hvis ikke irriterer det meg. Vi ble enige om at det sikkert var en naturlig forklaring på hvorfor en haug cd-er plutselig føk ut av hylla. Men at vi ikke fant noen logisk forklaring på det siste. Anonymkode: f7e34...09e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå