Gå til innhold

Hjemsøkte hus og salg... et spm.

Fremhevede innlegg

Skrevet
19 minutter siden, Made4u skrev:

Toskeskap bare ukritiske mennesker med lav eller ingen utdanning kan få seg til å tro på kan ikke tas seriøst, sier seg selv at kvakksalveri ikke har noe med boligsalg å gjøre...

Mens jeg synes at mennesker som blånekter på at det finnes mer enn vi til nå kjenner til, er snevre og nærmest dumme. En ting er å ikke tro, men å ikke være det minste åpen er jo ikke et tegn på intelligens. 

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Sirkelen skrev:

I amerikansk lov er en huseier som skal selge boligen sin, forpliktet til å opplyse om hvorvidt det spøker der dersom han eller hun blir spurt om det. Men du er ikke forpliktet til å opplyse om det uoppfordret. Det vil si, om et hus er kjent for å være hjemsøkt og du selv vet det skjer uforklarlige ting der, er det ulovlig å lyve om det. Det samme gjelder opplysningen om at det har skjedd et mord i huset.

Det er bare å søke det opp om noen tviler. USA er ikke alene om å ha slike lover.

Trodde det var i England det var slik men kanskje det er slik i begge land.. 

Anonymkode: f7e34...09e

Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Pia Sofia skrev:

Mens jeg synes at mennesker som blånekter på at det finnes mer enn vi til nå kjenner til, er snevre og nærmest dumme. En ting er å ikke tro, men å ikke være det minste åpen er jo ikke et tegn på intelligens. 

«Det som er virkelig, er det som ikke slutter å eksistere når du slutter å tro på det»

Problemet blir jo ikke borte, virker det som, uansett hvor opplyste vi har blitt.

Endret av Sirkelen
Gjest Sirkelen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var i England det var slik men kanskje det er slik i begge land.. 

Jeg tror det gjelder begge land og enda flere. Det juridiske begrepet er «Stigmatized property».

Skrevet
4 minutter siden, Pia Sofia skrev:

Nå er vi mennesker som ikke evner å ta det overnarurlige vissvasset seriøst absolutt ikke snevre, vi er åpen for og forstår at det er mye det ikke finnes kunnskap om, men forstår jo at det ikke er noe overnaturlig tullball som uintelligente kan tendere til å balle seg inn i.

Gjest Sirkelen
Skrevet

Det har sin lettere komiske analogi i luftfarten, hvor flygere måtte fylle ut «Near-Miss Report» etter at de måtte avbryte en landing da en UFO kom inn over rullebanen. Hva de nesten traff derimot, det finnes ikke. Mange slike hendelser.

Gjest Sirkelen
Skrevet
2 minutter siden, Made4u skrev:

Nå er vi mennesker som ikke evner å ta det overnarurlige vissvasset seriøst absolutt ikke snevre, vi er åpen for og forstår at det er mye det ikke finnes kunnskap om, men forstår jo at det ikke er noe overnaturlig tullball som uintelligente kan tendere til å balle seg inn i.

Enkelte boliger er det noe alvorlig galt med, det tror jeg også du innser.

Skrevet
2 minutter siden, Made4u skrev:

😏

Skrevet
9 minutter siden, Sirkelen skrev:

Dette er et ganske utbredt problem, selv om det er tabubelagt. Alle «vet» at det skjer, men ingen «tror» på det. I alle fall ikke i offentligheten.

Jeg tror kanskje du har rett. Men en vitenskapelig forklaring på sånne fenomener kan også stemme, de har ihvertfall funnet noe som kan forklare unormale fenomener og det har ikke så mye med spøkelser å gjøre men vår ''perception'' som kan bli forstyrret.

https://www.nrk.no/viten/xl/lyden-av-et-spokelse-1.13717281

Anonymkode: 7e47c...7e0

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg tror det gjelder begge land og enda flere. Det juridiske begrepet er «Stigmatized property».

Synes likevel at det er interessant at vi ikke har en sånn lov her? De fleste ville styrt unna dersom de skulle kjøpe et hus som potensiellt kunne hatt ''merkelige hendelser'' tror jeg. Uansett om det kan forklares eller ikke.

Jeg tror dette er noe man merker stort sett med engang man flytter inn i et nytt hus.

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Det som er litt spesielt er at huset ble leid ut en periode før det ble solgt, og leietakerne merket ingenting. Når vi som huseiere bodde der gikk det relativt voldsomt for seg. Skal sies at det var min bestefar som bygde huset, og ganske mange familiemedlemmer har dødd der. Så dette.., hva det nå enn måtte være, har garantert særlig tilknytning til familien.

Anonymkode: 1e5a3...bed

Det er ikke sikkert de turte å si noe til deg om det?  Var det derfor dere solgte huset?

Gjest Sirkelen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje du har rett. Men en vitenskapelig forklaring på sånne fenomener kan også stemme, de har ihvertfall funnet noe som kan forklare unormale fenomener og det har ikke så mye med spøkelser å gjøre men vår ''perception'' som kan bli forstyrret.

https://www.nrk.no/viten/xl/lyden-av-et-spokelse-1.13717281

Dette er absolutt viktig forskning som burde vært fulgt opp mer. Det kunne beroliget mange mennesker om man fant en naturlig forklaring.

Men utifra min egen kjennskap til fenomenet er jeg tvilende på om de mer alvorlige tilfellene kan forklares slik.

Som dette: https://www.gd.no/nyheter/uforklarlege-ting-skjer-i-barnehagen/s/1-934610-5154971

Gjest Sirkelen
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes likevel at det er interessant at vi ikke har en sånn lov her? De fleste ville styrt unna dersom de skulle kjøpe et hus som potensiellt kunne hatt ''merkelige hendelser'' tror jeg. Uansett om det kan forklares eller ikke.

Jeg tror dette er noe man merker stort sett med engang man flytter inn i et nytt hus.

Jeg synes loven er rettferdig, man skal ikke lyve om slike ting.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert de turte å si noe til deg om det?  Var det derfor dere solgte huset?

Ja. Etterhvert var det ingen i familien som klarte å bo der lengre, selv de som absolutt ikke tror på sånne ting. Synd, for det var et fint hus med fantastisk beliggenhet. Og mye familiehistorie.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Pia Sofia skrev:

Stemmer i. Det har noe med å ta til seg informasjon og anaysere for så å trekke konklusjoner. Jeg trekker konklusjonen at jeg ikke vet hva som forårsaker dette, @Made4u hopper over denne, uten å i det hele tatt vise interesse for mer spesifikk informasjon, og går direkte til slutningen om at "nei dette er bare vås". Snakker man med en som har opplevd uforklarlige ting og får detaljert beskrivelse  vil en intelligent person 

a. prøve komme opp med en forklaring som logisk forklarer hva som skjedde.  

b. Komme frem til at dette kan ikke forklares på en vitenskapelig måte. Men at det kan forklares når vi etterhvert får mer forståelse for omverdenen via forskning. 

c. Bestemme seg for at personen enten lyver eller er psykisk syk, fordi man er overbevist om at dette fenomenet ikke eksisterer. 

Det siste eksemplet tyder på mangel på intelligens, da man går utifra at den virkelighetsforståelsen man har er den rette. Det er det samme som om en fra Jehovas vitner er overbevist om at alle andre tar feil. Gjelder egentlig alle religiøse..

Å gå ut fra at dagens virkelighetsforståelse er 100% riktig er naivt. Vi er på flere områder antagelig er i steinalderen om man ser på hvor mye vi har funnet avdekket, alt fra mekanismene i hjernen til naturen, fysiske lover og sorte hull. Da utelukker man at det kanskje 50 år frem i tid vil kunne forklares.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg leste en annonse for noen år tilbake på Finn der det stod noe om at man var garantert selskap i huset og at hvis man ikke trodde på overnaturlige ting ville man nok raskt bli overbevist ved å velge dette som sitt nye bosted. De tok ikke ansvar for hva husspøkelset kunne finne på og ville derfor at alle skulle være innenforstått med at her var man ikke alene i huset - på godt og vondt. Husker jeg tenkte det var en spennende boligannonse 🙂

Anonymkode: 4cfec...42c

Jøss. Lurer på om det noen gang ble solgt? Det er bra de var ærlige ihvertfall... Men de har nok garantert skremt bort en del kjøpere 😅 

føler dere det blir rart om å spørre potensielle selgere om det skjer ting i huset før man skal kjøpe en bolig?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Etterhvert var det ingen i familien som klarte å bo der lengre, selv de som absolutt ikke tror på sånne ting. Synd, for det var et fint hus med fantastisk beliggenhet. Og mye familiehistorie.

Huff, det er litt trist ja. Men det viktig å føle seg tilpass i sitt hjem tror jeg.

Kan jeg spørre hvor huset ligger? Ligger det liksom litt på en gård eller avsideliggende?

Skrevet
18 minutter siden, Made4u skrev:

Synd du må ty til hersketeknikker for å argumentere på skikkelig vis. Vi forstår du synes vi er uintelligente 😉 Kan jeg spørre deg hva slags utdannelse du har? Og hva definerer du som overnaturlig egentlig? 

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, Pia Sofia skrev:

Jeg blånekter ikke for at det finnes overnaturlighet. Men jeg mener at troen på slikt er kulturelt forankret. Det er en knagg å henge uforklarlige opplevelser på. Vitenskapen tilbyr også knagger å henge disse opplevelsene på, men de er rasjonelle  https://theweek.com/articles/457992/4-possible-scientific-explanations-ghosts

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer i. Det har noe med å ta til seg informasjon og anaysere for så å trekke konklusjoner. Jeg trekker konklusjonen at jeg ikke vet hva som forårsaker dette, @Made4u hopper over denne, uten å i det hele tatt vise interesse for mer spesifikk informasjon, og går direkte til slutningen om at "nei dette er bare vås". Snakker man med en som har opplevd uforklarlige ting og får detaljert beskrivelse  vil en intelligent person 

a. prøve komme opp med en forklaring som logisk forklarer hva som skjedde.  

b. Komme frem til at dette kan ikke forklares på en vitenskapelig måte. Men at det kan forklares når vi etterhvert får mer forståelse for omverdenen via forskning. 

c. Bestemme seg for at personen enten lyver eller er psykisk syk, fordi man er overbevist om at dette fenomenet ikke eksisterer. 

Det siste eksemplet tyder på mangel på intelligens, da man går utifra at den virkelighetsforståelsen man har er den rette. Det er det samme som om en fra Jehovas vitner er overbevist om at alle andre tar feil. Gjelder egentlig alle religiøse..

Å gå ut fra at dagens virkelighetsforståelse er 100% riktig er naivt. Vi er på flere områder antagelig er i steinalderen om man ser på hvor mye vi har funnet avdekket, alt fra mekanismene i hjernen til naturen, fysiske lover og sorte hull. Da utelukker man at det kanskje 50 år frem i tid vil kunne forklares.

Jeg kan trekke konklusjoner jeg også takk. I tilfeller hvor personer ser/hører ting de ikke skal så tenker jeg det nærliggende er å se mot psykriatrien som kan forklare slikt, ja noen hører stemmer i eget hode og schizofrene ser mennesker som forfølger dem og kan skremme seg selv såpass at de ser for seg ting som ikke eksisterer. Psykologien har kunnskap om slik.

Er ikke vits i å lete ut over det, mot noe overnaturlig som bare blir alt for dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...