Gå til innhold

Hjemsøkte hus og salg... et spm.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er en overvekt av lavt utdannede kvinner som tror på slik, når boliger annonseres er det nok ingen plikt å opplyse om at det er ei eller annen skrulle som har opplevd noe rart i huset.Da skulle jeg kjøpt mange billige småbruk 🙂

Anonymkode: 5d681...0d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Sirkelen
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Spøkelser" har alltid eksistert fordi troen på disse er en del av vår kulturarv og biologi. Religion og overtro er på mange måter nedskrevet i vår nevrokjemi da mennesket alltid har lett etter svar på ulike fenomener. Selv om vitenskapen kom og gav oss svar på mange av disse mysteriene, så er vi fremdeles preget av vår urhjerne. 

Vi er altså ikke evolusjonsmessig helt der ennå at vi forkaster alle de gamle ideene om religion, tro og overtro. 

Anonymkode: 276ce...978

Men spørsmålet melder seg jo: Hva bunner all denne overtroen i? Er det kun innbilning og selvsuggesjon? Som beskrevet i mange av historiene i denne tråden, kan ikke dette forklare fysisk forflytning av gjenstander og hørbare fenomener hørt av naboer uavhengig av hverandre. 

Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Det er stor forskjell fra å tro på noe til å utelukke noe. Jeg tror heller ikke på spøkelser, men jeg utelukker ikke at det fins. At det er en forklaring. Jeg tror på enkelte mennesker, selv om jeg ikke tror på, eller vet hva spøkelser er. 

Jo men blir for feigt å ikke etterforske når det skjer merkelige ting. Enten tror man at det har en naturlig forklaring eller så tror man det er noe som er "overnaturlig" (som likevel kan ha en naturlig forklaring om 50 år når vitenskapen har kommet lenger.)  Uansett hvordan du vrir og vender på det så tror man at det er noe overnaturlig om man gir bort en stol man er glad i fordi man er redd! Den der gir jeg meg ikke på :tongue:  Det er ingenting å være redd for om det har en naturlig forklaring! 

Mamma kunne ha satt opp et overvåkingskamera i stue. Bundet et tau rundt stolen til et møbel og sett hva som hadde skjedd? Satt noe skikkelig godt klister e.l under så den ikke skulle bevege seg? satt stolen inn på et annet rom og sett hva som hadde skjedd? Vi hadde satt opp kamera om vi hadde blitt boende lenger, vi kom på ideen litt vel sent. Irriterer meg.

Anonymkode: f7e34...09e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Sirkelen skrev:

Det er nettopp dette som jeg finner så slående med såkalte uforklarlige fenomen. De har en slags mellomposisjon i vår kultur: vi vil ikke at det skal stemme og ihvertfall ikke bli oppfattet som noen som tror på slikt. Samtidig vet vi jo innerst inne at denne skråsikkerheten er bygd på sandgrunn, vi vet ikke, og vi frykter det. «Alle» vet det skjer rundt omkring, og vitnesbyrd finnes i bøtter og spann om man bare begynner å skrape i overflaten. Det er ikke mange familier eller vennegjenger hvor ingen har opplevd noe overnaturlig. Men fraværet av kulturell aksept gjør forskning på dette til en akademisk risikosport, hvor mange vil risikere sin hardt opptjente kompetanse og rykte på dette?

Ja det er utrolig interessant at få reagerer når flere politikere har gått ut med at de er personlig kristne eller muslimer. Hadde det vært den samme likegyldigheten om politikere i et intervju hadde nevnt at de trodde på at sjeler kan gå igjen? Oppslag neste dag i vg "Erna tror på ånder". Og et langt hetsende kommentarfelt. Og påfølgende kronikker der Ernas psykiske tilstand hadde blitt diskutert. Hva skjer om Erna i en bisetning i et inervju sier hun er kristen? Garantert ingen reaksjon. Hadde ikke kommet på forsiden av vg for å si det sånn.

Hvorfor fikk tidligere politileder Hanne Kristin Rohde så mye negative reaksjoner når hun påsto hun hadde evner som ikke kan forklares? Hun var ikke lenger ansatt i politiet. Det hadde blitt ståhei om hun gikk ut med dette mens hun var politileder. :fnise:

Burde vi ikke sette samme standard til fornuftig tankegang for en kristen/muslimsk politiker som en politileder? Begge yrker krever et analytisk og kritisk hode. Er det ikke skremmende at vi tenker det er greit at enkelte som sitter i viktige posisjoner tror på Jesus oppstandelse, historier om at du skal slå den du er glad i,  slaver er greit og homofili er en synd?. (mulig det siste er i mosebøkene). Nå er det forskjell på graden av hvordan religiøse tolker tekster, men jeg synes det er ufattelig at det er mer akseptert å tro på eventyrbøker enn å f.eks tro på engler som Martha fikk mye latterliggjøring for. 

Tror absolutt du er inne på noe i siste setning der. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en overvekt av lavt utdannede kvinner som tror på slik, når boliger annonseres er det nok ingen plikt å opplyse om at det er ei eller annen skrulle som har opplevd noe rart i huset.Da skulle jeg kjøpt mange billige småbruk 🙂

Anonymkode: 5d681...0d8

Er det en overvekt av lavt utdannede menn og kvinner som er kristne, Jehovas vitner, muslimer og medlem av forskjellige religiøse menigheter også? Det må det jo være etter din standard. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Spøkelser" har alltid eksistert fordi troen på disse er en del av vår kulturarv og biologi. Religion og overtro er på mange måter nedskrevet i vår nevrokjemi da mennesket alltid har lett etter svar på ulike fenomener. Selv om vitenskapen kom og gav oss svar på mange av disse mysteriene, så er vi fremdeles preget av vår urhjerne. 

Vi er altså ikke evolusjonsmessig helt der ennå at vi forkaster alle de gamle ideene om religion, tro og overtro. 

Anonymkode: 276ce...978

Dette er vel derfor få melder seg ut av et trossystem de er født inn i. Det krever en mye mer kritisk tankegang å forkaste et livssyn fordi man er så fastlåst i sin oppfattelse av omverdenen. 

Vi er likevel uenige om grensene mellom overtro og det jeg tror kan forklares om 50-60 år 😉 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å stille spørsmåltegn og å være kritisk er en like stor del av meg som det å være åpen, det trenger ikke være en motsetning der som @Made4umener. 

Forsåvist sant det... Men nå kan man være kritisk og åpen, om enn ikke for det mest rablende gale... Selv er jeg åpen for at det kan være liv andre steder i universet. Tenker ikke da på grønne menn i ufo, men at det finnes liv der ute er jeg åpen for, og forstår i så fall at det må være livsformer tilpasset miljøet de lever i (ikke nædvendigvis intelligent liv, selv om jeg er åpen for det også)... I og med at vi eksisterer, så er det ikke et større under dersom vesen skulle eksistere et annet sted, snarere tvert imot så åpner jo det at vi er her for at det kan være en realitet...

Men gjenferd/spøkelser, Jesus leger (helbredelse ved bønn over telefon) etc... Bullshitt for tanketomme!!

Skrevet

Noen bekjente av meg bor på en gård der det flere ganger har blitt split "Bjørnen sover" på pianoet i stuen, uten at noen faktisk spiller. Barnas leker har blitt fysisk slengt gjennom rom. Skapene på kjøkkenet åpner seg på vidt gap helt ute av det blå. Jeg stiller meg virkelig helt uforstående til at enkelte kan hevde at energier er tullball.

• Liker 4
Gjest Sirkelen
Skrevet
Akkurat nå, DavinaWin skrev:

Noen bekjente av meg bor på en gård der det flere ganger har blitt split "Bjørnen sover" på pianoet i stuen, uten at noen faktisk spiller. Barnas leker har blitt fysisk slengt gjennom rom. Skapene på kjøkkenet åpner seg på vidt gap helt ute av det blå. Jeg stiller meg virkelig helt uforstående til at enkelte kan hevde at energier er tullball.

Det er akkurat slike typer fenomen som gjentar seg gang på gang. At alt dette skal være innbilning virker for meg ytterst usannsynlig. Dette er noe høyst konkret.

Det kommer nok en gang hvor bevisene har hopet seg opp så mye, at det settes igang forskning som en gang for alle beviser parapsykologiske fenomener som dette.

Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
39 minutter siden, Made4u skrev:

Forsåvist sant det... Men nå kan man være kritisk og åpen, om enn ikke for det mest rablende gale... Selv er jeg åpen for at det kan være liv andre steder i universet. Tenker ikke da på grønne menn i ufo, men at det finnes liv der ute er jeg åpen for, og forstår i så fall at det må være livsformer tilpasset miljøet de lever i (ikke nædvendigvis intelligent liv, selv om jeg er åpen for det også)... I og med at vi eksisterer, så er det ikke et større under dersom vesen skulle eksistere et annet sted, snarere tvert imot så åpner jo det at vi er her for at det kan være en realitet...

Men gjenferd/spøkelser, Jesus leger (helbredelse ved bønn over telefon) etc... Bullshitt for tanketomme!!

Problemet med hele ditt resonnement er at du tar utgangspunkt i dine egne forestillinger om hva som er rimelig og urimelig, og deretter dømmer diverse påståtte fenomener etter dette. Det er ingenting ved virkeligheten som sier at den må være i samsvar med hva vi forventer og synes er rimelig.

For eksempel høres det både for deg og for meg (og sikkert de fleste andre) helt sprøtt ut at det faktisk finnes flygende tallerkener med små grønne menn (bokstavelig talt!) som kommer hit for å spionere på oss. Men det er faktisk svært gode grunner til å tro at det forholder seg slik, uansett hvor useriøst og absurd det måtte virke.

Eller hva med Spontaneous Human Combustion, at folk tar fyr av seg selv i sin egen stue og brenner til aske mens stua rundt er forholdsvis uskadd? Det kan umulig stemme, det er umulig! Men det er mange slike saker.

Mitt poeng er ikke å overbevise noen om å «tro» på de fenomener jeg nevner eller ikke, men at man må vurdere hver sak etter de bevis og de vitnesbyrd som faktisk foreligger. Døm selv, men ikke stol på dine egne (kulturelt gitte) forestillinger om hva som er virkelig og ikke.

Endret av Sirkelen
Skrevet

Jeg er glad for at jeg har hatt min spirituelle oppvåkning og vet for meg selv at slike ting finnes. Jeg er glad for å kunne være åpen og trygg, ikke naiv, heller ikke lukket.

Å være åpen betyr ikke godtroende, det betyr at man tør å undersøke tanker som føles fremmede. Og det betyr at man klarer å romme flere muligheter på en gang, i en tilstand av nøytral åpenhet, uten behov for å umiddelbart avvise eller bekrefte. Uten behov for å identifisere seg med et låst syn.

Andre får kalle meg hva de vil. Jeg vet at det er mange som meg der ute. Som er oppegående og nysgjerrig. Som ikke føler seg truet av det ukjente eller at verden får fremover.

Dere som har opplevd ting, jeg tror på dere. Om man vil lære mer om forskjellige typer spøkelser og energi-imprint, er det nok av dyktige folk på nett og youtube. Men da må man først tørre å lytte til dem som faktisk driver med dette på heltid.

• Liker 2
Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke dette er noe stort problem da nordmenn flest er ateister og heller ikke tror på noe overnaturlig. Om det blir et problem kan de jo bare få noen til å gjøre husrens.

Anonymkode: 6bd6d...3b7

Jeg er ateist selv, men erfaringsmessig har egen overbevisning liten evne til å endre virkeligheten «der ute», uansett hva den måtte være. 

Endret av Sirkelen
Skrevet
3 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg er ateist selv, men erfaringsmessig har egen overbevisning liten evne til å endre virkeligheten «der ute», uansett hva den måtte være. 

Kanskje jeg uttrykte meg uklart i dette innlegget, det virket som om flere har misforstått. Personlig tror jeg både på gud, jesus og spøkelser.

Det jeg mente er at om noen f eks legger ut et hus for salg og skriver i annonsen "obs! -det spøker her!", så tror jeg de fleste nordmenn som var interessert i huset bare ville sagt noe slikt som "jaja, null problem, vi tror ikke på sånt". Jeg tror altså ikke det har noe å si for salget, fordi flesteparten av de aktuelle kjøperene ikke hadde tatt den ekstrainformasjonen på alvor.

Gjest Sirkelen
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg uttrykte meg uklart i dette innlegget, det virket som om flere har misforstått. Personlig tror jeg både på gud, jesus og spøkelser.

Det jeg mente er at om noen f eks legger ut et hus for salg og skriver i annonsen "obs! -det spøker her!", så tror jeg de fleste nordmenn som var interessert i huset bare ville sagt noe slikt som "jaja, null problem, vi tror ikke på sånt". Jeg tror altså ikke det har noe å si for salget, fordi flesteparten av de aktuelle kjøperene ikke hadde tatt den ekstrainformasjonen på alvor.

Det stiller jeg meg tvilende til, egentlig. For som jeg snakket om tidligere i tråden, så har forestillinger om spøkelser en merkelig mellomposisjon i vår kultur, vi benekter det og frykter det samtidig. Få har så sterk livssynsmessig overbevisning at de gir fullstendig blaffen. Selv hadde jeg vært i tvil.

Skrevet
3 timer siden, Honey Dew skrev:

Nei takk, jeg vil helst ha et morsomt lite poltergeist...

Du kan få husspøkelset mitt. :opplyser:

Jeg bor en helt vanlig leilighet som attpåtil var nybygd da jeg flyttet inn og har hatt mer enn min rimelig andel pussige hendelser. 

• Oppvaskbørste jumpet fra kjøkkenbenk til kjøkkengulv - 1 meter fra benken. Alle vinduer lukket, ingen trekk inne. Børsten hadde ligget delvis innpå en tallerken i 2-3 dager.
  • Døra til dusjhjørnet hadde hoppet av hengslene og sto lent inntil dusjveggen da jeg sto opp. Døra kan forholdsvis lett hoppe av hengslene men den er så tung at det merker man. Synes tanken på at så hadde skjedd uten at jeg merket det er mer scary enn om noen hadde flyttet den. 
  • Klokkeradio slo  seg på med fullt volum og lys flere ganger. Antok det var elektrisk feil, klaget og fikk ny. Det samme skjedde igjen. Har nå vanlig vekkerklokke :fnise: 
  • Musikk som jeg streamet fra mobil til stereo slo over på maks volum da jeg sto og laget middag. Skjedde to dager på en uke. Gav seg da jeg strengt gav beskjed om at "nå er det nok." (Følte meg ekstremt dum da jeg sto og snakket rett ut i luften. 
  • Duft av blomsterparfyme inne på et rom. Ikke min egen - jeg har ikke den type parfymer. 
  • Lukt av bålrøyk inne. Måtte rett og slett ut for å sjekke om det brant i etasjen under. Noen minutter etter forsvant røyklukta. Ingenting å se i nabolaget som kunne forklare lukta. Bor i by så ingen bråtebrann.
  • Lyden av noen som tok i dørhåndtak. Trodde det kunne være noen som skulle til naboen og hadde tatt i feil dør, men hørte ikke noen i trappa (det er ganske lytt så jeg hører vanligvis folk som går der veldig lett) . Alle vinduer lukket så neppe vinden som rusket i noen dør. 

Føler meg ikke utrygg som følge av disse hendelsene men blir litt sånn "nå igjen???".Alle hendelsene unntatt den med oppvaskbørsten kan selvsagt ha naturlige forklaringer også, men det må da være grenser for hvor mange duppeditter som har elektriske problemer i et hus, og jeg HAR faktisk ikke den parfymen.

Anonymkode: 30eb2...fab

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke noen sitter og skriver ned alle hus som er med i programmet. De gir ikke adressen i programmet heller. Jeg ville ikke kjøpt hus som er hjemsøkt. Men så er de omtalte husene renset, så det burde ikke vært et problem? :)

Anonymkode: aab98...85e

Skrevet
1 time siden, Minted skrev:

Å være åpen betyr ikke godtroende, det betyr at man tør å undersøke tanker som føles fremmede. Og det betyr at man klarer å romme flere muligheter på en gang, i en tilstand av nøytral åpenhet, uten behov for å umiddelbart avvise eller bekrefte. Uten behov for å identifisere seg med et låst syn.

Takk, du fikk frem essensen av hva jeg har prøvd å uttrykke. Å gå inn helt objektiv er utfordrende for de fleste, uansett hva slags emne man diskuterer. Strippe hjerne og følelser for alt av fordommer og se på en sak med helt nye øyne. 

• Liker 2
Skrevet

Det ligger et hus ute for salg nå, 10 min fra her jeg bor. Da det ble solgt sist var det noen som påstod at det spøkte i huset. Megler ble irritert. Huset ble liggende usolgt i et ganske hett marked, men ble solgt til slutt. Det er sikkert 3 år siden omtrent, og nå selges det igjen. 
(Jeg hadde ikke kjøpt et hus der selger opplyste om at det spøkte)

Anonymkode: 6c349...dc1

• Liker 2
Gjest Sirkelen
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger et hus ute for salg nå, 10 min fra her jeg bor. Da det ble solgt sist var det noen som påstod at det spøkte i huset. Megler ble irritert. Huset ble liggende usolgt i et ganske hett marked, men ble solgt til slutt. Det er sikkert 3 år siden omtrent, og nå selges det igjen. 

Spøkelser er ikke noe å spøke med.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Link? Ble nysgjerrig😅 

En leilighet i mitt nabolag selges også jevnlig hvert 2, 3 eller 4 år. Det er en kjempefin, oppdatert leilighet som jeg ofte har tenkt at jeg gjerne skulle hatt selv. Men jeg må innrømme at jeg har vært inne på tanken at det kan spøke der, nettopp fordi den selges igjen og igjen. Har dog ingen informasjon om hva som har vært på tomten før, stedets historie ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...