Gå til innhold

Koseintervju med dømte kriminelle


Bli medlem

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Nomaden skrev:

Absolutt ikke. Nå kaller jeg ikke et dybdeintervju der de sitter i en nedslitt leilighet som en fancy "berømmelses"-garanti. Jeg tenker at det kanskje er greit å høre hva mannen har å si, for alt vi vet så er det det første og siste intervjuet han stiller opp på.

Du er sensasjonslysten? Javel. Og det er det flere som er. Gir de masse oppmerksomhet fordi de har gjort noe "uvanlig"  Gangstere liksom, kjempespennende 🙄

Det som er drøyt er hva de har sonet for. Mennesker ble drept. De har pårørende også. Men det kan en bare se bort fra... tydeligvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, SpringYard skrev:

Nå er det vel faktisk samfunnet som bestemmer om folk som feks Toska skal bli "berømte" eller ei. Om samfunnet ikke har interesse av han, så vil han ikke få noen berømmelse, What so ever. Viser det seg derimot at samfunnet har en interesse, så får han jo oppmerksomhet. Om VG-Dagbladet-Seoghør får nok klikk, så har samfunnet bestemt at det er interessant nok. 

Og jeg er 100% enig med @Nomaden, han har sonet sin straff og han fortjener en ny start. Det finnes faktisk mennesker som oppriktig angrer og som starter på nye og mye bedre liv. Jeg har sett innsiden av Kriminalomsorgen i mange år, og joda, folk kan faktisk forandre seg! 

(At jeg siterte deg @SoWhat?, det var litt tilfeldig)

De må gjerne angre og få en ny start. Men å få komme til orde med sin versjon? på TV. Eh, nei det blir feil. Jeg ønsker dem ikke vondt. Men jeg er veldig i mot at de blir belønnet på den måten de blir. Hva tror de at de er? "Åkei, jeg har blitt dømt og sonet for drap. Men jeg må jo få fortelle min historie jeg også"  Nei. Det syns jeg ikke. Eller, skriv en bok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

De må gjerne angre og få en ny start. Men å få komme til orde med sin versjon? på TV. Eh, nei det blir feil. Jeg ønsker dem ikke vondt. Men jeg er veldig i mot at de blir belønnet på den måten de blir. Hva tror de at de er? "Åkei, jeg har blitt dømt og sonet for drap. Men jeg må jo få fortelle min historie jeg også"  Nei. Det syns jeg ikke. Eller, skriv en bok. 

Men nå er det vel tv-kanalen som oppsøkte han og ikke omvendt. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du er sensasjonslysten? Javel. Og det er det flere som er. Gir de masse oppmerksomhet fordi de har gjort noe "uvanlig"  Gangstere liksom, kjempespennende 🙄

Det som er drøyt er hva de har sonet for. Mennesker ble drept. De har pårørende også. Men det kan en bare se bort fra... tydeligvis

Sensasjonslysten? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

De må gjerne angre og få en ny start. Men å få komme til orde med sin versjon? på TV. Eh, nei det blir feil. Jeg ønsker dem ikke vondt. Men jeg er veldig i mot at de blir belønnet på den måten de blir. Hva tror de at de er? "Åkei, jeg har blitt dømt og sonet for drap. Men jeg må jo få fortelle min historie jeg også"  Nei. Det syns jeg ikke. Eller, skriv en bok. 

Helt enig. Dette har med anstendighet å gjøre. At medievirkeligheten er råtten nok som det er, er ikke til hinder for å kreve etiske grenser. Snarere tvertimot.

Det finnes tusener av interessante mennesker som journalister kan intervjue. Trenger ikke dra fram slikt bunnfall av noen mennesker. 

At folk har sonet sin straff forplikter ingen til å tilgi dem hva de har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nomaden skrev:

Sensasjonslysten? :) 

Ja hallo? Det er jo det? 

Ja, jeg ser problemet med at media gir dem mikrofon, og jeg kan forstå at det er vanskelig å takke nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

De må gjerne angre og få en ny start. Men å få komme til orde med sin versjon? på TV. Eh, nei det blir feil. Jeg ønsker dem ikke vondt. Men jeg er veldig i mot at de blir belønnet på den måten de blir. Hva tror de at de er? "Åkei, jeg har blitt dømt og sonet for drap. Men jeg må jo få fortelle min historie jeg også"  Nei. Det syns jeg ikke. Eller, skriv en bok. 

Som regel så er det jo journalistene som oppsøker dem, ikke motsatt. 

For noen kan det at de har latt seg intervjue være et ønske om å faktisk få en ny start. At samfunnet skal kunne se at de prøver å forandre livet sitt og at de nå gjør noe fornuftig (feks en ny jobb/utdannelse etc.) og at de oppriktig angrer. Det er også en måte å si unnskyld på, selv om de kanskje ikke sier det direkte. 

Jeg kunne faktisk ønske at samfunnet var flinkere til å tilgi, og til å gi mennesker som har feilet stort en ny sjanse. Det er de som har gjort den største feilen som trenger det mest. (elsk meg mest når jeg fortjener det minst)

Og jeg sier ikke med dette at noen skal elske folk som begår kriminelle handlinger, men tilgivelse og en ny sjanse, det håper jeg at samfunnet blir flinkere på.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Nomaden skrev:

Mannen har sonet sin straff

Nei, dette er feil, straffen er ikke sonet. Prøveløslatelse er soning. Du forskutterer et hendelsesforløp som ikke har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, A-hunter skrev:

Nei, dette er feil, straffen er ikke sonet. Prøveløslatelse er soning. Du forskutterer et hendelsesforløp som ikke har skjedd.

Kanskje jeg ordla meg litt feil, men du forstår vel hva jeg mener?  :)  Hvordan skal han få en ny start hvis vi skal dømme han livet ut, meningen med fengsel er som sagt rehabilitering, og når man har sonet ferdig så har man sonet ferdig, hvis ikke så er det meningsløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SpringYard skrev:

Som regel så er det jo journalistene som oppsøker dem, ikke motsatt. 

For noen kan det at de har latt seg intervjue være et ønske om å faktisk få en ny start. At samfunnet skal kunne se at de prøver å forandre livet sitt og at de nå gjør noe fornuftig (feks en ny jobb/utdannelse etc.) og at de oppriktig angrer. Det er også en måte å si unnskyld på, selv om de kanskje ikke sier det direkte. 

Jeg kunne faktisk ønske at samfunnet var flinkere til å tilgi, og til å gi mennesker som har feilet stort en ny sjanse. Det er de som har gjort den største feilen som trenger det mest. (elsk meg mest når jeg fortjener det minst)

Og jeg sier ikke med dette at noen skal elske folk som begår kriminelle handlinger, men tilgivelse og en ny sjanse, det håper jeg at samfunnet blir flinkere på.

 

Du misforstår. Jeg sier ikke at de ikke skal få en ny start, og det er fint at de angrer! Jeg har heller ikke sagt at de ikke skal tilgis. Det er opp til hver enkelt. Du skulle ønske samfunnet var flinkere til å tilgi? 

Jeg skulle ønske du kunne sette deg inn i pårørendes situasjon. At det var din mann, kone eller familiemedlem som var blitt drept. Hadde du vært like liberal da? 

Det hører ikke noe sted hjemme å unnskylde det med at de angrer og vil be om unnskyldning. De kan skrive en bok. Men de har ikke ansvaret alene. De er jo ettertraktede intervjuobjekter tydeligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer jeg da, som syns det er dritinteressant  å høre saken fra begge sider 🤪 Ingen tvil om at han har vært en tosk (bokstavelig talt 😁), men det er vanvittig interessant å høre hvorfor det gikk så galt. Det er spennende å se om det finnes snev av selvinnsikt og empati, og om de til syvende og sist egentlig føler ansvar for ugjerningene sine (som oftest ikke). 

Jeg skjønner at det er føles provoserende at folk som har ødelagt så mye, for så mange, skal få briske seg i beste sendetid, men, jeg tror faktisk det kan ha preventiv effekt..og ikke minst bringe kunnskap til folket. 

Hva hadde skjedd om vi skulle ha tiet ihjel alt som er vondt og forkastelig? Kunnskap er makt, og forebygger ny dumskap. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer folk alltid til å synes er interessant, i likhet med true crime serier og podkaster. Man får jo dårlig samvittighet av å sitte med chipsposen og se en serie om en mann som har drept konen sin, men de fleste liker jo sånne serier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
5 minutter siden, Nomaden skrev:

Kanskje jeg ordla meg litt feil, men du forstår vel hva jeg mener?  :)  Hvordan skal han få en ny start hvis vi skal dømme han livet ut, meningen med fengsel er som sagt rehabilitering, og når man har sonet ferdig så har man sonet ferdig, hvis ikke så er det meningsløst.

Det er helt fornuftig at folk skal få en ny start etter sonet dom. Men de kan ikke kreve at folk skal tilgi dem hva de har gjort. De får pusle med sitt, borte fra offentlighetens søkelys.

At slike mennesker «ser lyset» og virkelig angrer på hva de har gjort, tror jeg faktisk er unntaket heller enn regelen. Dette hører mer hjemme i julefilmen «A Christmas Carol» enn i virkeligheten.

Jeg er selv en ganske snill fyr, og vet godt hvordan det er å ubevisst projisere sin egen godhet og empati over på andre. Jeg har gjort det i det meste av livet. Men slike mennesker som dette er helt annerledes skrudd sammen.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Det er helt fornuftig at folk skal få en ny start etter sonet dom. Men de kan ikke kreve at folk skal tilgi dem hva de har gjort. De får pusle med sitt, borte fra offentlighetens søkelys.

At slike mennesker «ser lyset» og virkelig angrer på hva de har gjort, tror jeg faktisk er unntaket heller enn regelen. Dette hører mer hjemme i julefilmen «A Christmas Carol».

Nei, de kan ikke kreve tilgivelse fra folket, men nå tror jeg heller ikke at han forventer å få noen tilgivelse. Det inntrykket jeg sitter igjen med etter reportasjen er at han bare vil komme seg videre uten å lage så mye ut av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Nomaden skrev:

Nei, de kan ikke kreve tilgivelse fra folket, men nå tror jeg heller ikke at han forventer å få noen tilgivelse. Det inntrykket jeg sitter igjen med etter reportasjen er at han bare vil komme seg videre uten å lage så mye ut av seg.

I såfall er han fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
39 minutter siden, SpringYard skrev:

Som regel så er det jo journalistene som oppsøker dem, ikke motsatt. 

For noen kan det at de har latt seg intervjue være et ønske om å faktisk få en ny start. At samfunnet skal kunne se at de prøver å forandre livet sitt og at de nå gjør noe fornuftig (feks en ny jobb/utdannelse etc.) og at de oppriktig angrer. Det er også en måte å si unnskyld på, selv om de kanskje ikke sier det direkte. 

Jeg kunne faktisk ønske at samfunnet var flinkere til å tilgi, og til å gi mennesker som har feilet stort en ny sjanse. Det er de som har gjort den største feilen som trenger det mest. (elsk meg mest når jeg fortjener det minst)

Og jeg sier ikke med dette at noen skal elske folk som begår kriminelle handlinger, men tilgivelse og en ny sjanse, det håper jeg at samfunnet blir flinkere på.

 

I prinsippet er jeg helt enig med deg. Tilgivelse er edelt og noen ganger helt riktig.

Men samtidig må vi være såpass menneskekjennere at vi forstår at enkelte forbrytelser kan ikke begås av forholdsvis normale folk som gjør et dårlig valg. De skyldes grunnleggende personlighetsfeil ved et menneske. For å gjenbruke eksempelet med julefilmen «A Christmas Carol»: Ebenezer Scrooge hadde i virkeligheten glemt sine gode forsetter, fortsatt å være en gjerrigknark og latt sin ene ansatte forgå i overarbeid og fattigdom. Han hadde alltid funnet rasjonaliseringer for hvorfor dette er akseptabelt, hvor fælt samfunnet er og hvordan han bare gjorde det han måtte for å overleve økonomisk. Slik er harde kriminelle og. For dem er dette OK på et eller annet plan. Moralske normer gjelder ikke for dem, de er ofre for omstendighetene. 

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du misforstår. Jeg sier ikke at de ikke skal få en ny start, og det er fint at de angrer! Jeg har heller ikke sagt at de ikke skal tilgis. Det er opp til hver enkelt. Du skulle ønske samfunnet var flinkere til å tilgi? 

Jeg skulle ønske du kunne sette deg inn i pårørendes situasjon. At det var din mann, kone eller familiemedlem som var blitt drept. Hadde du vært like liberal da? 

Det hører ikke noe sted hjemme å unnskylde det med at de angrer og vil be om unnskyldning. De kan skrive en bok. Men de har ikke ansvaret alene. De er jo ettertraktede intervjuobjekter tydeligvis. 

Har du vært i kriminalomsorgen, Vært med på samtale med de pårørende. Vet du egentlig noe om hvor mange pårørende som faktisk tilgir? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, SpringYard skrev:

Har du vært i kriminalomsorgen, Vært med på samtale med de pårørende. Vet du egentlig noe om hvor mange pårørende som faktisk tilgir? 

Spørsmålet er ikke hvorvidt pårørende tilgir, men hvorvidt de skyldige fortjener tilgivelse. 
 

Svaret er ofte nei, selv om jeg forstår det er ubehagelig for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirkelen skrev:

Spørsmålet er ikke hvorvidt pårørende tilgir, men hvorvidt de skyldige fortjener tilgivelse. 
 

Svaret er ofte nei, selv om jeg forstår det er ubehagelig for enkelte.

Om det er noen som skal bestemme om de skyldige fortjener tilgivelse, eller ei, så er det vel de pårørende? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, SpringYard skrev:

Om det er noen som skal bestemme om de skyldige fortjener tilgivelse, eller ei, så er det vel de pårørende? 

Nei, det stemmer ikke. Det er omstendighetenes og handlingens natur, samt graden av anger, som bør avgjøre dette. Alle må selv gjøre seg opp sin egen mening basert på sitt eget moralske kompass.

 

For min egen del tilgir jeg ingen av Nokas-ranerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...